Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Wymiana pędu i masy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wymiana pędu i masy | ||
Specjalność | Procesy i aparaty w ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl>, Anna Kiełbus-Rąpała <Anna.Kielbus-Rapala@zut.edu.pl>, Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl>, Jolanta Szoplik <Jolanta.Szoplik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Inżynieria procesowa I |
W-2 | Inżynieria procesowa II |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wiedzą w zakresie wymiany pędu i masy |
C-2 | Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń w zakresie wymiany pędu i masy |
C-3 | Ukształtowanie u studentów umiejętności wykonywania pomiarów w zakresie wymiany pędy i masy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe pojęcia teorii pola. Równanie linii prądu i toru elementu płynu. Wydatek strumienia. Cyrkulacja płynu. Przepływy potencjalne | 7 |
T-A-2 | Współczynniki przenoszenia masy. Współczynniki dyfuzji w fazie gazowej i ciekłej. Współczynniki wnikania masy. Wspólczynniki przenikania masy. Rozwiązania różniczkowych równań bilansu masy. | 7 |
T-A-3 | Kolokwium | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie studentów z przepisami BHP obowiązującymi na zajęciach laboratoryjnych. Szkolenie BHP | 1 |
T-L-2 | Hydraulika kolumny wypełnionej | 3 |
T-L-3 | Hydraulika kolumny barbotażowej | 3 |
T-L-4 | Badanie współczynnika wnikania masy w układzie ciecz-gaz | 3 |
T-L-5 | Badania wymiany masy metodą elektrochemiczną | 3 |
T-L-6 | Badanie układów ciecz-gaz w kolumnie | 3 |
T-L-7 | Modelowanie przepływu w kolumnie nawilżającej | 3 |
T-L-8 | Modelowanie biofiltra | 3 |
T-L-9 | Zatrzymanie gazu w cieczy w zbiorniku z mieszadłem | 3 |
T-L-10 | Badanie układu trójfazowego | 3 |
T-L-11 | Zaliczanie poprawkowe - termin dodatkowy | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Teoria procesów przepływowych. Pojęcia podstawowe. | 3 |
T-W-2 | Różniczkowe równanie bilansu pędu. Różniczkowe równanie bilansu masy. Rózniczkowe równanie energii | 5 |
T-W-3 | Turbulencja. Rodzaje przepływów turbulentnych. Ruch turbulentny średnio ustalony. Naprężenia Reynoldsa | 3 |
T-W-4 | Lepkość wirowa. Elementy statystycznej teorii turbulencji | 2 |
T-W-5 | Rozkład czasu przebywania w aparacie | 2 |
T-W-6 | Teoria ruchu masy. Analiza różnych przypadków różniczkowych równań masy. Rozwiązania różniczkowych równań masy. | 4 |
T-W-7 | Dyfuzja nieustalona w fazie gazowej. Ustalone wnikanie masy podczas spływu cieczy. Wymiana masy podczas konwekcji swobodnej. | 7 |
T-W-8 | Numeryczne rozwiązania równan dyfuzji | 2 |
T-W-9 | Analogie wymiany masy i pędu w ruchu laminarnym i turbulentnym | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | przygotowanie sie studenta do zaliczenia ćwiczen audytoryjnych | 15 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | przygotowanie się studenta do zajęć laboratoryjnych | 5 |
A-L-3 | przygotowanie się studenta do zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie się studenta do egzaminu | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin ustny |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: kolokwium pisemne; czas trwania: 45 min |
S-4 | Ocena formująca: Laboratorium: poprawnie wykonane przez grupę studentów sprawozdanie z każdego ćwiczenia laboratoryjnego |
S-5 | Ocena formująca: Laboratorium: zaliczenie pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-6 | Ocena podsumowująca: Laboratorium: obserwacja pracy w grupie |
S-7 | Ocena podsumowująca: Laboratorium: zaliczenie końcowe jako ocena średnia z zaliczeń każdego z ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-01a_W04 student zna metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania problemów z zakresu inżynierii chemicznej | KOS_2A_W04 | T2A_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
KOS_2A_C01-01a_W08 student ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu zastosowania procesów inżynierii chemicznej w ochronie środowiska | KOS_2A_W08 | T2A_W05 | — | C-1 | T-W-3, T-W-8 | M-1 | S-1 |
KOS_2A_C01-01a_W10 student zna podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska | KOS_2A_W10 | T2A_W07 | InzA2_W02 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-01a_U04 potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników eksperymentu | KOS_2A_U04 | T2A_U03 | — | C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-3 | S-5, S-7, S-4 |
KOS_2A_C01-01a_U12 student potrafi wykorzystać do rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne i eksperymentalne | KOS_2A_U12 | T2A_U09 | InzA2_U02 | C-2, C-3 | T-L-7, T-L-8, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-3 | S-5, S-3, S-4 |
KOS_2A_C01-01a_U18 student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych | KOS_2A_U18 | T2A_U15 | InzA2_U05 | C-1 | T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-01a_K05 student potrafi odpowiednio określić prorytety służące realizacji określonego zadania | KOS_2A_K05 | T2A_K04 | — | C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-10 | M-3 | S-5, S-7, S-6 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-01a_W04 student zna metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania problemów z zakresu inżynierii chemicznej | 2,0 | student nie zna metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania problemów z zakresu inżynierii chemicznej |
3,0 | student umie wybrać podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania problemów z zakresu inżynierii chemicznej | |
3,5 | student umie wybrać i opisać podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania problemów z zakresu inżynierii chemicznej | |
4,0 | student umie wybrać i wyczerpująco opisać podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania problemów z zakresu inżynierii chemicznej | |
4,5 | student umie wybrać i wyczerpująco opisać różne metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania problemów z zakresu inżynierii chemicznej | |
5,0 | student umie wybrać i wyczerpująco opisać wiele różnych metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania problemów z zakresu inżynierii chemicznej | |
KOS_2A_C01-01a_W08 student ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu zastosowania procesów inżynierii chemicznej w ochronie środowiska | 2,0 | student nie ma wiedzy o trendach rozwojowych z zakresu zastosowania procesów inżynierii chemicznej w ochronie środowiska |
3,0 | student potrafi wskazać podstawowe trendy rozwojowe z zakresu zastosowania procesów inżynierii chemicznej w ochronie środowiska | |
3,5 | student potrafi wskazać i opisać podstawowe trendy rozwojowe z zakresu zastosowania procesów inżynierii chemicznej w ochronie środowiska | |
4,0 | student potrafi wskazać i szeroko opisać podstawowe trendy rozwojowe z zakresu zastosowania procesów inżynierii chemicznej w ochronie środowiska | |
4,5 | student potrafi wskazać i wyczerpująco opisać podstawowe trendy rozwojowe z zakresu zastosowania procesów inżynierii chemicznej w ochronie środowiska | |
5,0 | student potrafi wskazać i bardzo wyczerpująco opisać podstawowe trendy rozwojowe z zakresu zastosowania procesów inżynierii chemicznej w ochronie środowiska | |
KOS_2A_C01-01a_W10 student zna podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska | 2,0 | student nie zna podstawowych metod stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich |
3,0 | student umie wskazać podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich | |
3,5 | student umie wskazać i scharakteryzować podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich | |
4,0 | student umie wskazać i wyczerpująco scharakteryzować podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich | |
4,5 | student umie wskazać, wyczerpująco scharakteryzować podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich oraz zaproponować właściwą metodę do określonego zadania | |
5,0 | student umie wskazać, wyczerpująco scharakteryzować podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich oraz zaproponować właściwą metodę do określonego zadania i uzasadnić wybór |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-01a_U04 potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników eksperymentu | 2,0 | student nie potrafi opracować szczegółowej dokumentacji wyników eksperymentu |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym opracować szczegółową dokumentację wyników eksperymentu | |
3,5 | student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym opracować szczegółową dokumentację wyników eksperymentu | |
4,0 | student potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników eksperymentu oraz potrafi zinterpretować wyniki | |
4,5 | student potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników eksperymentu oraz potrafi wyczerpująco zinterpretować wyniki | |
5,0 | student potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników eksperymentu oraz potrafi bardzo wyczerpująco zinterpretować wyniki | |
KOS_2A_C01-01a_U12 student potrafi wykorzystać do rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne i eksperymentalne | 2,0 | student nie potrafi wykorzystać metod analitycznych i eksperymentalnych do rozwiązywania zadań inżynierskich |
3,0 | student potrafi wykorzystać podstawowe metody analityczne i eksperymentalne do rozwiązywania zadań inżynierskich | |
3,5 | student potrafi wykorzystać różne metody analityczne i eksperymentalne do rozwiązywania zadań inżynierskich | |
4,0 | student potrafi wykorzystać wiele różnych metod analitycznych i eksperymentalnych do rozwiązywania zadań inżynierskich | |
4,5 | student potrafi wykorzystać wiele różnych metod analitycznych i eksperymentalnych do rozwiązywania zadań inżynierskich oraz potrafi interpretować uzyskane wyniki | |
5,0 | student potrafi wykorzystać wiele różnych metod analitycznych i eksperymentalnych do rozwiązywania zadań inżynierskich oraz potrafi wyczerpująco interpretować uzyskane wyniki | |
KOS_2A_C01-01a_U18 student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych | 2,0 | student nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych w obszarze procesów wymiany pędu i masy |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym przeprowadzić krytyczną analizę sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych w obszarze procesów wymiany pędu i masy | |
3,5 | student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym przeprowadzić krytyczną analizę sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych w obszarze procesów wymiany pędu i masy | |
4,0 | student potrafi w szerokim stopniu przeprowadzić krytyczną analizę sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych w obszarze procesów wymiany pędu i masy | |
4,5 | student potrafi przeprowadzić wyczerpującą, krytyczną analizę sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych w obszarze procesów wymiany pędu i masy | |
5,0 | student potrafi przeprowadzić bardzo wyczerpującą, krytyczną analizę sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych w obszarze procesów wymiany pędu i masy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-01a_K05 student potrafi odpowiednio określić prorytety służące realizacji określonego zadania | 2,0 | student nie potrafi odpowiednio określić priorytetów służących do realizacji określonego zadania |
3,0 | student potrafi odpowiednio określić podstawowe priorytety służące do realizacji określonego zadania | |
3,5 | student potrafi odpowiednio określić priorytety służące do realizacji określonego zadania i wykazuje dbałość o ich przestrzeganie | |
4,0 | student potrafi odpowiednio określić priorytety służące do realizacji określonego zadania i wykazuje szczególną dbałość o ich przestrzeganie | |
4,5 | student potrafi odpowiednio określić priorytety służące do realizacji określonego zadania oraz wykazuje szczególną dbałość o ich przestrzeganie i kreatywną postawę w trakcie realizacji tego zadania | |
5,0 | student potrafi odpowiednio określić priorytety służące do realizacji określonego zadania oraz wykazuje szczególną dbałość o ich przestrzeganie i bardzo kreatywną postawę w trakcie realizacji tego zadania |
Literatura podstawowa
- Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne inżynierii chemicznej i procesowej, WNT, Warszawa, 1985
- Pohorecki R., Wroński S., Kinetyka i termodynamika procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1977
- Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska. Tom. 1. Ochrona środowiska naturalnego, WNT, Warszawa, 2007
- Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska. Tom 2. Fizykochemiczne podstawy inżynierii środowiska, WNT, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Rup K., Procesy przenoszenia zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, WNT, Warszawa, 2006