Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia nowych materiałów

Sylabus przedmiotu Chemia i technologia pestycydów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia i technologia pestycydów
Specjalność Technologia leków i pestycydów
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ukończony kurs Chemia Organiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studentów do prowadzenia badań z środkami ochrony roślin.
C-2ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii, biochemii do rozwiązywania problemów występujących w technologiach środków ochrony roślin.
C-3ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych związanych z pestycydami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyodrębnianie substancji aktywnej herbicydu lub fungicydu czy insektycydu z preparatu handlowego, oznaczanie zawartosci substancji aktywnej metodą chromatografii cieczowej lub gazowej.5
T-L-2Przeprowadzenie syntezy herbicydu fenoksyoctowego - 2,4_D i oznaczenie wydajności otrzymanego produktu.5
T-L-3Wyodrębnienie pozostałości pestycydu z gleby i oznaczenie jego stężenia. Przeprowadzenie walidacji procesu.5
15
wykłady
T-W-1Przegląd trendów w produkcji środków ochrony roślin, biocydów i biostymulatorów. Zapoznanie się z aktami prawnymi regulujacymi rynek pestycydowy.1
T-W-2Zapoznanie się z producentami środków ochrony roślin i obecnym rynkiem krajowym.1
T-W-3Przegląd stosowanych form użytkowych pestycydu.1
T-W-4Przegląd klasyfikacji środków ochrony roślin, pod względem zastosowania, toksyczności, budowy chemicznej, metod otrzymywania.1
T-W-5Zapoznanie się z ważniejszymi insektycydami, ich podziałem, mechanizmem działania, budową chemiczną: insektycydy polichlorowane, cyklodienowe, fosforoorganiczne, amidy kwasu fosforowego, karbaminianowe, syntetyczne pyretriody i najnowsze struktury. Przyklady wybranych syntez. Problemy ekotoksykologii insektycydów i toksyczności, trwałości w śodowisku.4
T-W-6Przegląd budowy chemicznej herbicydów, ich mechanizmów dzialania, wybranych syntez chemicznch i przemian w środowisku.3
T-W-7Zapoznanie się z podziałem, budową chemiczną, mechanizmem działania fungicydów. Przykładowe technologie otrzymywania fungicydów.2
T-W-8Przegląd technologii otrzymywania półproduktów w syntezie pestycydów: kwas cyjanurowy, metyloaminy, dimetyloaminy1
T-W-9Zapoznanie się z unieszkodliwianiem przeterminowanych środków ochrony roślin.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje3
A-L-3praca w zespole5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia7
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w konsultacjach3
A-W-3Studiowanie literatury3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: sprawozdanie z laboratorium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-09_W10
ma uporządkowaną wiedzę o środkach ochrony rośin i biopestycydach oraz ich procesach technologicznych
TCH_2A_W10T2A_W03InzA2_W02C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3
TCH_2A_D04-09_W11
posiada wiedzę w zakresie technologii pestycydów
TCH_2A_W11T2A_W04InzA2_W05C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-09_U015
potrafi wykonać badania formulacji pestycydów
TCH_2A_U15T2A_U17InzA2_U07C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3
TCH_2A_D04-09_U17
potrafi przedstawić nową metodę otrzymywania potencjalnych biopestycydów
TCH_2A_U17T2A_U18InzA2_U07C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-09_K03
rozumie potrzębę kształcenia
TCH_2A_K03T2A_K01, T2A_K03C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-L-1M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-09_W10
ma uporządkowaną wiedzę o środkach ochrony rośin i biopestycydach oraz ich procesach technologicznych
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić wybrane środki ochrony roślin i ich budowę chemiczną, metody otrzymywania
3,5potrafi wymienić i krótko scharakteryzować wybrane środki ochrony roślin mających obecnie znaczenie w rolnictwie, ich budowę chemiczną, metody otrzymywania
4,0potrafi wymienić i krótko scharakteryzować większość środków ochrony roślin mających obecnie znaczenie w rolnictwie, ich budowę chemiczną, wlasności i metody otrzymywania
4,5potrafi scharakteryzować środki ochrony roślin mających obecnie znaczenie w rolnictwie, ich budowę chemiczną, wlasności i metody otrzymywania, unieszkodliwiania..
5,0potrafi scharakteryzować środki ochrony roślin mających obecnie znaczenie w rolnictwie, ich budowę chemiczną, wlasności, metody otrzymywania i unieszkodliwiania. Potrafi wytłumaczyć otrzymywanie półproduktów i produktów w syntezie chemicznej i biochemicznej.
TCH_2A_D04-09_W11
posiada wiedzę w zakresie technologii pestycydów
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić wybrane środki ochrony roślin i ich budowę chemiczną, metody otrzymywania
3,5potrafi wymienić i krótko scharakteryzować wybrane środki ochrony roślin mających obecnie obecnie znaczenie w rolnictwie, ich budowę chemiczną, metody otrzymywania
4,0potrafi wymienić i krótko scharakteryzować większość środków ochrony roślin mających obecnie znaczenie w rolnictwie, ich budowę chemiczną, wlasności i metody otrzymywania
4,5potrafi scharakteryzować środki ochrony roślin mających obecnie znaczenie w rolnictwie, ich budowę chemiczną, wlasności i metody otrzymywania, unieszkodliwiania.
5,0potrafi scharakteryzować środki ochrony roślin mających obecnie znaczenie w rolnictwie, ich budowę chemiczną, wlasności, metody otrzymywania i unieszkodliwiania. Potrafi wytłumaczyć metody otrzymywanie półproduktów i produktów w syntezie chemicznej i biochemicznej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-09_U015
potrafi wykonać badania formulacji pestycydów
2,0nie spełniakryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wykonać wybrane badania formulacji pestycydow
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D04-09_U17
potrafi przedstawić nową metodę otrzymywania potencjalnych biopestycydów
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi przedstawić metody otrzymywania wybranych biopestycydów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-09_K03
rozumie potrzębę kształcenia
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0ma świadomość potrzeby kształcenia zwiazanej z wytwarzaniem bezpiecznch produktów organicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Różański L, Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku, PWRiL, Warszawa, 1992
  2. Praczyk T., Skrzypczak G., Herbicydy, PWRiL, Poznań, 2004
  3. Biziuk M., Pestycydy, wystepowanie, oznaczanie i unieszkodliwianie, WNT, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Ohkawa H., Miyagawa H., Lee P.W., Pesticide chemistry, Wiley-VCH, Weinheim, 2007
  2. Hassall K.A., The chemistry of pesticides, Verlag Chemie, Weinheim, 1982
  3. Mandava N.B., CRC Handbook of Natural Pesticides, CRC Press Inc., Boca Raton, 1986

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyodrębnianie substancji aktywnej herbicydu lub fungicydu czy insektycydu z preparatu handlowego, oznaczanie zawartosci substancji aktywnej metodą chromatografii cieczowej lub gazowej.5
T-L-2Przeprowadzenie syntezy herbicydu fenoksyoctowego - 2,4_D i oznaczenie wydajności otrzymanego produktu.5
T-L-3Wyodrębnienie pozostałości pestycydu z gleby i oznaczenie jego stężenia. Przeprowadzenie walidacji procesu.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd trendów w produkcji środków ochrony roślin, biocydów i biostymulatorów. Zapoznanie się z aktami prawnymi regulujacymi rynek pestycydowy.1
T-W-2Zapoznanie się z producentami środków ochrony roślin i obecnym rynkiem krajowym.1
T-W-3Przegląd stosowanych form użytkowych pestycydu.1
T-W-4Przegląd klasyfikacji środków ochrony roślin, pod względem zastosowania, toksyczności, budowy chemicznej, metod otrzymywania.1
T-W-5Zapoznanie się z ważniejszymi insektycydami, ich podziałem, mechanizmem działania, budową chemiczną: insektycydy polichlorowane, cyklodienowe, fosforoorganiczne, amidy kwasu fosforowego, karbaminianowe, syntetyczne pyretriody i najnowsze struktury. Przyklady wybranych syntez. Problemy ekotoksykologii insektycydów i toksyczności, trwałości w śodowisku.4
T-W-6Przegląd budowy chemicznej herbicydów, ich mechanizmów dzialania, wybranych syntez chemicznch i przemian w środowisku.3
T-W-7Zapoznanie się z podziałem, budową chemiczną, mechanizmem działania fungicydów. Przykładowe technologie otrzymywania fungicydów.2
T-W-8Przegląd technologii otrzymywania półproduktów w syntezie pestycydów: kwas cyjanurowy, metyloaminy, dimetyloaminy1
T-W-9Zapoznanie się z unieszkodliwianiem przeterminowanych środków ochrony roślin.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje3
A-L-3praca w zespole5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w konsultacjach3
A-W-3Studiowanie literatury3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D04-09_W10ma uporządkowaną wiedzę o środkach ochrony rośin i biopestycydach oraz ich procesach technologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych związanych z pestycydami.
C-1Przygotowanie studentów do prowadzenia badań z środkami ochrony roślin.
C-2ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii, biochemii do rozwiązywania problemów występujących w technologiach środków ochrony roślin.
Treści programoweT-W-2Zapoznanie się z producentami środków ochrony roślin i obecnym rynkiem krajowym.
T-W-3Przegląd stosowanych form użytkowych pestycydu.
T-W-4Przegląd klasyfikacji środków ochrony roślin, pod względem zastosowania, toksyczności, budowy chemicznej, metod otrzymywania.
T-W-1Przegląd trendów w produkcji środków ochrony roślin, biocydów i biostymulatorów. Zapoznanie się z aktami prawnymi regulujacymi rynek pestycydowy.
T-W-5Zapoznanie się z ważniejszymi insektycydami, ich podziałem, mechanizmem działania, budową chemiczną: insektycydy polichlorowane, cyklodienowe, fosforoorganiczne, amidy kwasu fosforowego, karbaminianowe, syntetyczne pyretriody i najnowsze struktury. Przyklady wybranych syntez. Problemy ekotoksykologii insektycydów i toksyczności, trwałości w śodowisku.
T-W-6Przegląd budowy chemicznej herbicydów, ich mechanizmów dzialania, wybranych syntez chemicznch i przemian w środowisku.
T-W-7Zapoznanie się z podziałem, budową chemiczną, mechanizmem działania fungicydów. Przykładowe technologie otrzymywania fungicydów.
T-W-8Przegląd technologii otrzymywania półproduktów w syntezie pestycydów: kwas cyjanurowy, metyloaminy, dimetyloaminy
T-W-9Zapoznanie się z unieszkodliwianiem przeterminowanych środków ochrony roślin.
T-L-2Przeprowadzenie syntezy herbicydu fenoksyoctowego - 2,4_D i oznaczenie wydajności otrzymanego produktu.
T-L-1Wyodrębnianie substancji aktywnej herbicydu lub fungicydu czy insektycydu z preparatu handlowego, oznaczanie zawartosci substancji aktywnej metodą chromatografii cieczowej lub gazowej.
T-L-3Wyodrębnienie pozostałości pestycydu z gleby i oznaczenie jego stężenia. Przeprowadzenie walidacji procesu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: sprawozdanie z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić wybrane środki ochrony roślin i ich budowę chemiczną, metody otrzymywania
3,5potrafi wymienić i krótko scharakteryzować wybrane środki ochrony roślin mających obecnie znaczenie w rolnictwie, ich budowę chemiczną, metody otrzymywania
4,0potrafi wymienić i krótko scharakteryzować większość środków ochrony roślin mających obecnie znaczenie w rolnictwie, ich budowę chemiczną, wlasności i metody otrzymywania
4,5potrafi scharakteryzować środki ochrony roślin mających obecnie znaczenie w rolnictwie, ich budowę chemiczną, wlasności i metody otrzymywania, unieszkodliwiania..
5,0potrafi scharakteryzować środki ochrony roślin mających obecnie znaczenie w rolnictwie, ich budowę chemiczną, wlasności, metody otrzymywania i unieszkodliwiania. Potrafi wytłumaczyć otrzymywanie półproduktów i produktów w syntezie chemicznej i biochemicznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D04-09_W11posiada wiedzę w zakresie technologii pestycydów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W11ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych związanych z pestycydami.
C-1Przygotowanie studentów do prowadzenia badań z środkami ochrony roślin.
C-2ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii, biochemii do rozwiązywania problemów występujących w technologiach środków ochrony roślin.
Treści programoweT-W-2Zapoznanie się z producentami środków ochrony roślin i obecnym rynkiem krajowym.
T-W-3Przegląd stosowanych form użytkowych pestycydu.
T-W-4Przegląd klasyfikacji środków ochrony roślin, pod względem zastosowania, toksyczności, budowy chemicznej, metod otrzymywania.
T-W-1Przegląd trendów w produkcji środków ochrony roślin, biocydów i biostymulatorów. Zapoznanie się z aktami prawnymi regulujacymi rynek pestycydowy.
T-W-5Zapoznanie się z ważniejszymi insektycydami, ich podziałem, mechanizmem działania, budową chemiczną: insektycydy polichlorowane, cyklodienowe, fosforoorganiczne, amidy kwasu fosforowego, karbaminianowe, syntetyczne pyretriody i najnowsze struktury. Przyklady wybranych syntez. Problemy ekotoksykologii insektycydów i toksyczności, trwałości w śodowisku.
T-W-6Przegląd budowy chemicznej herbicydów, ich mechanizmów dzialania, wybranych syntez chemicznch i przemian w środowisku.
T-W-7Zapoznanie się z podziałem, budową chemiczną, mechanizmem działania fungicydów. Przykładowe technologie otrzymywania fungicydów.
T-W-8Przegląd technologii otrzymywania półproduktów w syntezie pestycydów: kwas cyjanurowy, metyloaminy, dimetyloaminy
T-W-9Zapoznanie się z unieszkodliwianiem przeterminowanych środków ochrony roślin.
T-L-2Przeprowadzenie syntezy herbicydu fenoksyoctowego - 2,4_D i oznaczenie wydajności otrzymanego produktu.
T-L-1Wyodrębnianie substancji aktywnej herbicydu lub fungicydu czy insektycydu z preparatu handlowego, oznaczanie zawartosci substancji aktywnej metodą chromatografii cieczowej lub gazowej.
T-L-3Wyodrębnienie pozostałości pestycydu z gleby i oznaczenie jego stężenia. Przeprowadzenie walidacji procesu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: sprawozdanie z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić wybrane środki ochrony roślin i ich budowę chemiczną, metody otrzymywania
3,5potrafi wymienić i krótko scharakteryzować wybrane środki ochrony roślin mających obecnie obecnie znaczenie w rolnictwie, ich budowę chemiczną, metody otrzymywania
4,0potrafi wymienić i krótko scharakteryzować większość środków ochrony roślin mających obecnie znaczenie w rolnictwie, ich budowę chemiczną, wlasności i metody otrzymywania
4,5potrafi scharakteryzować środki ochrony roślin mających obecnie znaczenie w rolnictwie, ich budowę chemiczną, wlasności i metody otrzymywania, unieszkodliwiania.
5,0potrafi scharakteryzować środki ochrony roślin mających obecnie znaczenie w rolnictwie, ich budowę chemiczną, wlasności, metody otrzymywania i unieszkodliwiania. Potrafi wytłumaczyć metody otrzymywanie półproduktów i produktów w syntezie chemicznej i biochemicznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D04-09_U015potrafi wykonać badania formulacji pestycydów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U15potrafi nadać związkowi określoną formę użytkową i wykonać formulację do innych form użytkowych, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych związanych z pestycydami.
C-1Przygotowanie studentów do prowadzenia badań z środkami ochrony roślin.
C-2ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii, biochemii do rozwiązywania problemów występujących w technologiach środków ochrony roślin.
Treści programoweT-W-2Zapoznanie się z producentami środków ochrony roślin i obecnym rynkiem krajowym.
T-W-3Przegląd stosowanych form użytkowych pestycydu.
T-W-4Przegląd klasyfikacji środków ochrony roślin, pod względem zastosowania, toksyczności, budowy chemicznej, metod otrzymywania.
T-W-1Przegląd trendów w produkcji środków ochrony roślin, biocydów i biostymulatorów. Zapoznanie się z aktami prawnymi regulujacymi rynek pestycydowy.
T-W-5Zapoznanie się z ważniejszymi insektycydami, ich podziałem, mechanizmem działania, budową chemiczną: insektycydy polichlorowane, cyklodienowe, fosforoorganiczne, amidy kwasu fosforowego, karbaminianowe, syntetyczne pyretriody i najnowsze struktury. Przyklady wybranych syntez. Problemy ekotoksykologii insektycydów i toksyczności, trwałości w śodowisku.
T-W-6Przegląd budowy chemicznej herbicydów, ich mechanizmów dzialania, wybranych syntez chemicznch i przemian w środowisku.
T-W-7Zapoznanie się z podziałem, budową chemiczną, mechanizmem działania fungicydów. Przykładowe technologie otrzymywania fungicydów.
T-W-8Przegląd technologii otrzymywania półproduktów w syntezie pestycydów: kwas cyjanurowy, metyloaminy, dimetyloaminy
T-W-9Zapoznanie się z unieszkodliwianiem przeterminowanych środków ochrony roślin.
T-L-2Przeprowadzenie syntezy herbicydu fenoksyoctowego - 2,4_D i oznaczenie wydajności otrzymanego produktu.
T-L-1Wyodrębnianie substancji aktywnej herbicydu lub fungicydu czy insektycydu z preparatu handlowego, oznaczanie zawartosci substancji aktywnej metodą chromatografii cieczowej lub gazowej.
T-L-3Wyodrębnienie pozostałości pestycydu z gleby i oznaczenie jego stężenia. Przeprowadzenie walidacji procesu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: sprawozdanie z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełniakryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wykonać wybrane badania formulacji pestycydow
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D04-09_U17potrafi przedstawić nową metodę otrzymywania potencjalnych biopestycydów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U17potrafi przedstawić koncepcje metod badawczych do realizacji nowych technologii i wykonać ją w skali laboratoryjnej i ułamkowo-technicznej w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych związanych z pestycydami.
C-1Przygotowanie studentów do prowadzenia badań z środkami ochrony roślin.
C-2ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii, biochemii do rozwiązywania problemów występujących w technologiach środków ochrony roślin.
Treści programoweT-W-2Zapoznanie się z producentami środków ochrony roślin i obecnym rynkiem krajowym.
T-W-3Przegląd stosowanych form użytkowych pestycydu.
T-W-4Przegląd klasyfikacji środków ochrony roślin, pod względem zastosowania, toksyczności, budowy chemicznej, metod otrzymywania.
T-W-1Przegląd trendów w produkcji środków ochrony roślin, biocydów i biostymulatorów. Zapoznanie się z aktami prawnymi regulujacymi rynek pestycydowy.
T-W-5Zapoznanie się z ważniejszymi insektycydami, ich podziałem, mechanizmem działania, budową chemiczną: insektycydy polichlorowane, cyklodienowe, fosforoorganiczne, amidy kwasu fosforowego, karbaminianowe, syntetyczne pyretriody i najnowsze struktury. Przyklady wybranych syntez. Problemy ekotoksykologii insektycydów i toksyczności, trwałości w śodowisku.
T-W-6Przegląd budowy chemicznej herbicydów, ich mechanizmów dzialania, wybranych syntez chemicznch i przemian w środowisku.
T-W-7Zapoznanie się z podziałem, budową chemiczną, mechanizmem działania fungicydów. Przykładowe technologie otrzymywania fungicydów.
T-W-8Przegląd technologii otrzymywania półproduktów w syntezie pestycydów: kwas cyjanurowy, metyloaminy, dimetyloaminy
T-W-9Zapoznanie się z unieszkodliwianiem przeterminowanych środków ochrony roślin.
T-L-2Przeprowadzenie syntezy herbicydu fenoksyoctowego - 2,4_D i oznaczenie wydajności otrzymanego produktu.
T-L-1Wyodrębnianie substancji aktywnej herbicydu lub fungicydu czy insektycydu z preparatu handlowego, oznaczanie zawartosci substancji aktywnej metodą chromatografii cieczowej lub gazowej.
T-L-3Wyodrębnienie pozostałości pestycydu z gleby i oznaczenie jego stężenia. Przeprowadzenie walidacji procesu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: sprawozdanie z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi przedstawić metody otrzymywania wybranych biopestycydów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D04-09_K03rozumie potrzębę kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K03rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych związanych z pestycydami.
C-1Przygotowanie studentów do prowadzenia badań z środkami ochrony roślin.
C-2ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii, biochemii do rozwiązywania problemów występujących w technologiach środków ochrony roślin.
Treści programoweT-W-2Zapoznanie się z producentami środków ochrony roślin i obecnym rynkiem krajowym.
T-W-3Przegląd stosowanych form użytkowych pestycydu.
T-W-4Przegląd klasyfikacji środków ochrony roślin, pod względem zastosowania, toksyczności, budowy chemicznej, metod otrzymywania.
T-W-1Przegląd trendów w produkcji środków ochrony roślin, biocydów i biostymulatorów. Zapoznanie się z aktami prawnymi regulujacymi rynek pestycydowy.
T-W-8Przegląd technologii otrzymywania półproduktów w syntezie pestycydów: kwas cyjanurowy, metyloaminy, dimetyloaminy
T-W-9Zapoznanie się z unieszkodliwianiem przeterminowanych środków ochrony roślin.
T-L-1Wyodrębnianie substancji aktywnej herbicydu lub fungicydu czy insektycydu z preparatu handlowego, oznaczanie zawartosci substancji aktywnej metodą chromatografii cieczowej lub gazowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: sprawozdanie z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0ma świadomość potrzeby kształcenia zwiazanej z wytwarzaniem bezpiecznch produktów organicznych
3,5
4,0
4,5
5,0