Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia wody i inżynierii środowiska

Sylabus przedmiotu Chemia i technologia związków zapachowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia i technologia związków zapachowych
Specjalność Technologia środków pomocniczych i kosmetyków
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia organiczna ogólna.
W-2Mechanizmy reakcji.
W-3Podstawy technologii chemicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze związkami zapachowymi - ich budową, właściwościami, metodami otrzymywania w skali laboratoryjnej i przemysłowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Synteza propionianu izobutylu z zastosowaniem azeotropowego usuwania wody.5
T-L-2Wyodrębnianie propionianu izobutylu z mieszaniny poreakcyjnej metodą destylacji prostej i analiza chromatograficzna destylatu.5
T-L-3Identyfikacja związków organicznych za pomocą chromatografii cienkowarstwowej (TLC) oraz rozdział związków organicznych za pomocą chromatografii kolumnowej.5
15
wykłady
T-W-1Podział związków zapachowych ze względu na budowę chemiczną i źródło pozyskiwania. Rola grupy osmoforowej.1
T-W-2Główne grupy związków organicznych do których należą związki zapachowe – omówienie budowy, właściwości, metod otrzymywania i zastosowań związków zapachowych należących do odpowiednich grup i przedstawienie technologicznych metod otrzymywania wybranych związków zapachowych.11
T-W-3Związki zapachowe pochodzenia zwierzęcego.1
T-W-4Związki zapachowe pochodzenia roślinnego.1
T-W-5Kompozycje zapachowe.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.11
A-L-3Dokończenie w domu sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.3
A-L-4Konsultacje z prowadzącym przedmiot.1
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładu.12
A-W-3Zaliczenie wykładu (pisemne kolokwium).2
A-W-4Konsultacje z prowadzącym przedmiot.1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty kształcenia i wystawiana pod koniec przedmiotu. Wykład - uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego. Zaliczenie laboratorium: obecność na wszystkich zajęciach, przygotowanie i aktywny udział w zajęciach, zaliczenie pisemnego sprawdzianu i prawidłowo przygotowane sprawozdania ze wszystkich ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-09_W08
Ma wiedzę na temat budowy, właściwości i metod otrzymywania związków zapachowych w skali laboratoryjnej i przemysłowej oraz zna podstawy przygotowywania kompozycji zapachowych.
TCH_2A_W08T2A_W03InzA2_W02C-1T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-09_U015
Student potrafii otrzymać związki zapachowe różnymi metodami.
TCH_2A_U15T2A_U17InzA2_U07C-1T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1
TCH_2A_D05-09_U017
Student potarfi, w oprciu o posiadaną wiedzę dotyczacą otrzymywania zawiązków zapachowych, przedstawić koncepcję otrzymywania znanych i nowych związków zapachowych nowymi metodami zarówno w skali laboratoryjnej jak i przemysłowej.
TCH_2A_U17T2A_U18InzA2_U07C-1T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-09_K01
Student myśli w sposób kreatywny i ma świadomość ciągłego unowocześniania metod syntezy związków zapachowych (w skali laboratoryjnej i przemysłowej) i związanej z tym odpowiedzialności za środowisko naturalne.
TCH_2A_K01T2A_K02, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1
TCH_2A_D05-09_K04
Potrafi odpowiednio określać priorytety służące realizacji określonego zadania.
TCH_2A_K04T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05InzA2_K02C-1T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-09_W08
Ma wiedzę na temat budowy, właściwości i metod otrzymywania związków zapachowych w skali laboratoryjnej i przemysłowej oraz zna podstawy przygotowywania kompozycji zapachowych.
2,0Student nie ma wiedzy na temat budowy, właściwosci i metod otrzymywania związków zapachowych i nie zna podstaw tworzenia kompozycji zapachowych.
3,0Student zna metody otrzymywania tylko wybranych związków zapachowych, umie podać budowę i właściwosci tych związków oraz zna podstawy tworzenia kompozycji zapachowych.
3,5Student zna ogólnie metody otrzymywania, budowę i właściwosci wszystkich omawianych na wykładzie związków zapachowych, w sposób ogólny umie przedstawić przemysłowe metody otrzymywania wybranych związków zapachowych oraz zna podstawy tworzenia kompozycji zapachowych.
4,0Student zna ogólnie metody otrzymywania, budowę i właściwosci wszystkich omawianych na wykładzie związków zapachowych, w sposób szczegółowy umie przedstawić przemysłowe metody otrzymywania wybranych związków zapachowych oraz zna podstawy tworzenia kompozycji zapachowych.
4,5Student zna ogólnie metody otrzymywania, budowę i właściwosci wszystkich omawianych na wykładzie związków zapachowych, w sposób szczegółowy umie przedstawić przemysłowe metody otrzymywania wybranych związków zapachowych i porównać je z metodami laboratoryjnymi syntezy tych związków oraz zna podstawy tworzenia kompozycji zapachowych.
5,0Student zna ogólnie metody otrzymywania, budowę i właściwosci wszystkich omawianych na wykładzie związków zapachowych, w sposób szczegółowy umie przedstawić przemysłowe metody otrzymywania wybranych związków zapachowych i porównać je z metodami laboratoryjnymi syntezy tych związków oraz zna podstawy tworzenia kompozycji zapachowych. Potrafii ocenić przemysłowe metody otrzymywania związków zapachowych pod kątem ekologii i zaproponować nowe, bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego rozwiązania dla tych technologii.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-09_U015
Student potrafii otrzymać związki zapachowe różnymi metodami.
2,0Student nie potrafi otrzymywać związków zapachowych żadnymi metodami.
3,0Student zna tylko teoretycznie jedną metodę otrzymywania wybranych związków zapachowych.
3,5Student zna tylko teoretycznie metody otrzymywania wybranych związków zapachowych.
4,0Student zna teoretycznie metody otrzymywania wszystkich omawianych na wykładzie związków zapachowych.
4,5Student zna metody otrzymywania wszystkich omawianych na wykładzie związków zapachowych i potrafi jest zastosowac w sposób praktyczny.
5,0Student zna metody otrzymywania wszystkich omawianych na wykładzie związków zapachowych i potrafi jest zastosowac w sposób praktyczny oraz zaproponować zmiany w tych w metodach otrzymywania biorąc pod uwage aspekty ochrony środowiska (oszczędność energii i surowców).
TCH_2A_D05-09_U017
Student potarfi, w oprciu o posiadaną wiedzę dotyczacą otrzymywania zawiązków zapachowych, przedstawić koncepcję otrzymywania znanych i nowych związków zapachowych nowymi metodami zarówno w skali laboratoryjnej jak i przemysłowej.
2,0Student nie potrafi przedstawić koncepcji otrzymywania nowymi metodami, znanych i nowych związków zapachowych.
3,0Student potrafi jedynie w sposób teoretyczny przedstawić koncepcje otrzymywania nowymi metodami, znanych i nowych związków zapachowych.
3,5Student potrafi w sposób teoretyczny i praktyczny przedstawić koncepcje otrzymywania nowymi metodam, znanych i nowych związków zapachowych.
4,0Student potrafi przedstawić kilka nowych, laboratoryjnych metod otrzymywania, dla danego związku zapachowego.
4,5Student potrafi przedstawić kilka nowych, laboratoryjnych i przemysłowych metod otrzymywania, dla danego związku zapachowego.
5,0Student potrafi przedstawić i porównac ze sobą kilka nowych, laboratoryjnych i przemysłowych metod otrzymywania, dla danego związku zapachowego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-09_K01
Student myśli w sposób kreatywny i ma świadomość ciągłego unowocześniania metod syntezy związków zapachowych (w skali laboratoryjnej i przemysłowej) i związanej z tym odpowiedzialności za środowisko naturalne.
2,0Student nie ma świadomosci ciagłego unowocześniania procesów technologicznych.
3,0Student ma świadomość ciagłego unowocześniania procesów technologicznych.
3,5Student ma świadomość ciagłego unowocześniania procesów technologicznych i w sposób kreatywny szuka metod realizacji tego zadania.
4,0Student ma świadomość ciagłego unowocześniania procesów technologicznych i w sposób kreatywny szuka metod realizacji tego zadania, biorąc również pod uwagę odpowiedzialność za środowisko naturalne.
4,5Student ma świadomość ciagłego unowocześniania procesów technologicznych i w sposób kreatywny szuka metod realizacji tego zadania, biorąc równiez pod uwagę odpowiedzialność za środowisko naturalne. Wybrane metody umie w sposób ogólny porównać ze sobą.
5,0Student ma świadomość ciagłego unowocześniania procesów technologicznych i w sposób kreatywny szuka metod realizacji tego zadania, biorąc równiez pod uwagę odpowiedzialność za środowisko naturalne. Wybrane metody umie w sposób szczegółowy porównać ze sobą.
TCH_2A_D05-09_K04
Potrafi odpowiednio określać priorytety służące realizacji określonego zadania.
2,0Nie potrafi prawidłowo określać priorytetów służących realizacji określonego zadania.
3,0Potrafi w sposób ogólny określić priorytety służące realizacji określonego zadania.
3,5Potrafi w sposób efektywny określić priorytety służące realizacji określonego zadania.
4,0Potrafi w sposób efektywny określić priorytety służące realizacji określonego zadania i potrafi pracować w grupie, aby rozwiązać dane zadanie.
4,5Potrafi w sposób efektywny określić priorytety służące realizacji określonego zadania i potrafi pracować w grupie, aby rozwiązać dane zadanie, myśląc w sposób przedsiębiorczy.
5,0Potrafi w sposób efektywny określić priorytety służące realizacji określonego zadania i potrafi pracować w grupie, aby rozwiązać dane zadanie, myśląc i działając w sposób przedsiębiorczy.

Literatura podstawowa

  1. M. Molski, Chemia piękna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. W.S. Brud, I. Konopacka-Brud, Podstawy perfumerii. Historia, pochodzenie i zastosowania substancji zapachowych, Oficyna Wydawnicza MA, Łódź, 2009
  3. R.R. Calkin, J.S. Jellinek, Perfumery. Practice and Principles, John Wiley & Sons Inc., New York, 1994
  4. I.B. Peters, Kosmetyka. Podręcznik do nauki zawodu. Poradnik, Stam Rea, Warszawa, 2002
  5. W.S. Brud, I. Konopacka, Tajemnice aromaterapii. Pachnąca apteka, Pagina Sp. z o.o., Warszawa, 2001
  6. S. Kohlmunzer, Farmakognozja. Podręcznik dla studentów farmacji, PZWL, Warszawa, 2003
  7. I. Matławska, Farmakognozja, Wydawnictwo Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2005
  8. J. Kulesza, J. Góra, A. Tyczkowski, Chemia i technologia związków zapachowych, Wydawnictwo przemysłu lekkiego i spożywczego, Warszawa, 1961
  9. R. Kasprzykowska, A.S. Kołodziejczyk, K. Stachowiak, E. Jankowska, Preparatyka i analiza związków naturalnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2009
  10. P. Kowalski, Preparatyka organiczna, WNT, Warszawa, 2004
  11. J. Opieńska-Blauth, H. Kraczkowski, H. Brzuszkiewicz, Zarys chromatografii cienkowarstwowej, PWRiL, Warszawa, 1971
  12. B. Bochwic, Preparatyka organiczna, PWN, Warszawa, 1975
  13. A.J. Vogel, Preparatyka organiczna, WNT, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. W. Malinka, Zarys chemii kosmetycznej, Volumed, Wrocław, 1999
  2. A. Jabłońska-Trypuć, R. Farbiszewski, Sensoryka i podstawy perfumerii, MedPharm Polska, Wrocław, 2008
  3. J. Dylewska-Grzelakowska, Kosmetyka stosowana, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1999
  4. I. Konopacka-Brud, W.S. Brud, Aromaterapia dla każdego, Studio astropsychologii, Białystok, 2005
  5. W.S. Brud, R. Glinka, Technologia kosmetyków, MA Oficyna Wydawnicza, Łódź, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Synteza propionianu izobutylu z zastosowaniem azeotropowego usuwania wody.5
T-L-2Wyodrębnianie propionianu izobutylu z mieszaniny poreakcyjnej metodą destylacji prostej i analiza chromatograficzna destylatu.5
T-L-3Identyfikacja związków organicznych za pomocą chromatografii cienkowarstwowej (TLC) oraz rozdział związków organicznych za pomocą chromatografii kolumnowej.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział związków zapachowych ze względu na budowę chemiczną i źródło pozyskiwania. Rola grupy osmoforowej.1
T-W-2Główne grupy związków organicznych do których należą związki zapachowe – omówienie budowy, właściwości, metod otrzymywania i zastosowań związków zapachowych należących do odpowiednich grup i przedstawienie technologicznych metod otrzymywania wybranych związków zapachowych.11
T-W-3Związki zapachowe pochodzenia zwierzęcego.1
T-W-4Związki zapachowe pochodzenia roślinnego.1
T-W-5Kompozycje zapachowe.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.11
A-L-3Dokończenie w domu sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.3
A-L-4Konsultacje z prowadzącym przedmiot.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładu.12
A-W-3Zaliczenie wykładu (pisemne kolokwium).2
A-W-4Konsultacje z prowadzącym przedmiot.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D05-09_W08Ma wiedzę na temat budowy, właściwości i metod otrzymywania związków zapachowych w skali laboratoryjnej i przemysłowej oraz zna podstawy przygotowywania kompozycji zapachowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W08ma uporządkowaną wiedzę z zakresu technik i metod wydzielania, identyfikacji i charakteryzowania produktów chemicznych, zagospodarowania odpadów uszlachetniania produktów, opracowywania technologii bezodpadowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze związkami zapachowymi - ich budową, właściwościami, metodami otrzymywania w skali laboratoryjnej i przemysłowej.
Treści programoweT-W-5Kompozycje zapachowe.
T-W-1Podział związków zapachowych ze względu na budowę chemiczną i źródło pozyskiwania. Rola grupy osmoforowej.
T-W-3Związki zapachowe pochodzenia zwierzęcego.
T-W-4Związki zapachowe pochodzenia roślinnego.
T-W-2Główne grupy związków organicznych do których należą związki zapachowe – omówienie budowy, właściwości, metod otrzymywania i zastosowań związków zapachowych należących do odpowiednich grup i przedstawienie technologicznych metod otrzymywania wybranych związków zapachowych.
T-L-1Synteza propionianu izobutylu z zastosowaniem azeotropowego usuwania wody.
T-L-2Wyodrębnianie propionianu izobutylu z mieszaniny poreakcyjnej metodą destylacji prostej i analiza chromatograficzna destylatu.
T-L-3Identyfikacja związków organicznych za pomocą chromatografii cienkowarstwowej (TLC) oraz rozdział związków organicznych za pomocą chromatografii kolumnowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty kształcenia i wystawiana pod koniec przedmiotu. Wykład - uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego. Zaliczenie laboratorium: obecność na wszystkich zajęciach, przygotowanie i aktywny udział w zajęciach, zaliczenie pisemnego sprawdzianu i prawidłowo przygotowane sprawozdania ze wszystkich ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat budowy, właściwosci i metod otrzymywania związków zapachowych i nie zna podstaw tworzenia kompozycji zapachowych.
3,0Student zna metody otrzymywania tylko wybranych związków zapachowych, umie podać budowę i właściwosci tych związków oraz zna podstawy tworzenia kompozycji zapachowych.
3,5Student zna ogólnie metody otrzymywania, budowę i właściwosci wszystkich omawianych na wykładzie związków zapachowych, w sposób ogólny umie przedstawić przemysłowe metody otrzymywania wybranych związków zapachowych oraz zna podstawy tworzenia kompozycji zapachowych.
4,0Student zna ogólnie metody otrzymywania, budowę i właściwosci wszystkich omawianych na wykładzie związków zapachowych, w sposób szczegółowy umie przedstawić przemysłowe metody otrzymywania wybranych związków zapachowych oraz zna podstawy tworzenia kompozycji zapachowych.
4,5Student zna ogólnie metody otrzymywania, budowę i właściwosci wszystkich omawianych na wykładzie związków zapachowych, w sposób szczegółowy umie przedstawić przemysłowe metody otrzymywania wybranych związków zapachowych i porównać je z metodami laboratoryjnymi syntezy tych związków oraz zna podstawy tworzenia kompozycji zapachowych.
5,0Student zna ogólnie metody otrzymywania, budowę i właściwosci wszystkich omawianych na wykładzie związków zapachowych, w sposób szczegółowy umie przedstawić przemysłowe metody otrzymywania wybranych związków zapachowych i porównać je z metodami laboratoryjnymi syntezy tych związków oraz zna podstawy tworzenia kompozycji zapachowych. Potrafii ocenić przemysłowe metody otrzymywania związków zapachowych pod kątem ekologii i zaproponować nowe, bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego rozwiązania dla tych technologii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D05-09_U015Student potrafii otrzymać związki zapachowe różnymi metodami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U15potrafi nadać związkowi określoną formę użytkową i wykonać formulację do innych form użytkowych, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze związkami zapachowymi - ich budową, właściwościami, metodami otrzymywania w skali laboratoryjnej i przemysłowej.
Treści programoweT-W-5Kompozycje zapachowe.
T-W-1Podział związków zapachowych ze względu na budowę chemiczną i źródło pozyskiwania. Rola grupy osmoforowej.
T-W-3Związki zapachowe pochodzenia zwierzęcego.
T-W-4Związki zapachowe pochodzenia roślinnego.
T-W-2Główne grupy związków organicznych do których należą związki zapachowe – omówienie budowy, właściwości, metod otrzymywania i zastosowań związków zapachowych należących do odpowiednich grup i przedstawienie technologicznych metod otrzymywania wybranych związków zapachowych.
T-L-1Synteza propionianu izobutylu z zastosowaniem azeotropowego usuwania wody.
T-L-2Wyodrębnianie propionianu izobutylu z mieszaniny poreakcyjnej metodą destylacji prostej i analiza chromatograficzna destylatu.
T-L-3Identyfikacja związków organicznych za pomocą chromatografii cienkowarstwowej (TLC) oraz rozdział związków organicznych za pomocą chromatografii kolumnowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty kształcenia i wystawiana pod koniec przedmiotu. Wykład - uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego. Zaliczenie laboratorium: obecność na wszystkich zajęciach, przygotowanie i aktywny udział w zajęciach, zaliczenie pisemnego sprawdzianu i prawidłowo przygotowane sprawozdania ze wszystkich ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi otrzymywać związków zapachowych żadnymi metodami.
3,0Student zna tylko teoretycznie jedną metodę otrzymywania wybranych związków zapachowych.
3,5Student zna tylko teoretycznie metody otrzymywania wybranych związków zapachowych.
4,0Student zna teoretycznie metody otrzymywania wszystkich omawianych na wykładzie związków zapachowych.
4,5Student zna metody otrzymywania wszystkich omawianych na wykładzie związków zapachowych i potrafi jest zastosowac w sposób praktyczny.
5,0Student zna metody otrzymywania wszystkich omawianych na wykładzie związków zapachowych i potrafi jest zastosowac w sposób praktyczny oraz zaproponować zmiany w tych w metodach otrzymywania biorąc pod uwage aspekty ochrony środowiska (oszczędność energii i surowców).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D05-09_U017Student potarfi, w oprciu o posiadaną wiedzę dotyczacą otrzymywania zawiązków zapachowych, przedstawić koncepcję otrzymywania znanych i nowych związków zapachowych nowymi metodami zarówno w skali laboratoryjnej jak i przemysłowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U17potrafi przedstawić koncepcje metod badawczych do realizacji nowych technologii i wykonać ją w skali laboratoryjnej i ułamkowo-technicznej w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze związkami zapachowymi - ich budową, właściwościami, metodami otrzymywania w skali laboratoryjnej i przemysłowej.
Treści programoweT-W-5Kompozycje zapachowe.
T-W-1Podział związków zapachowych ze względu na budowę chemiczną i źródło pozyskiwania. Rola grupy osmoforowej.
T-W-3Związki zapachowe pochodzenia zwierzęcego.
T-W-4Związki zapachowe pochodzenia roślinnego.
T-W-2Główne grupy związków organicznych do których należą związki zapachowe – omówienie budowy, właściwości, metod otrzymywania i zastosowań związków zapachowych należących do odpowiednich grup i przedstawienie technologicznych metod otrzymywania wybranych związków zapachowych.
T-L-1Synteza propionianu izobutylu z zastosowaniem azeotropowego usuwania wody.
T-L-2Wyodrębnianie propionianu izobutylu z mieszaniny poreakcyjnej metodą destylacji prostej i analiza chromatograficzna destylatu.
T-L-3Identyfikacja związków organicznych za pomocą chromatografii cienkowarstwowej (TLC) oraz rozdział związków organicznych za pomocą chromatografii kolumnowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty kształcenia i wystawiana pod koniec przedmiotu. Wykład - uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego. Zaliczenie laboratorium: obecność na wszystkich zajęciach, przygotowanie i aktywny udział w zajęciach, zaliczenie pisemnego sprawdzianu i prawidłowo przygotowane sprawozdania ze wszystkich ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić koncepcji otrzymywania nowymi metodami, znanych i nowych związków zapachowych.
3,0Student potrafi jedynie w sposób teoretyczny przedstawić koncepcje otrzymywania nowymi metodami, znanych i nowych związków zapachowych.
3,5Student potrafi w sposób teoretyczny i praktyczny przedstawić koncepcje otrzymywania nowymi metodam, znanych i nowych związków zapachowych.
4,0Student potrafi przedstawić kilka nowych, laboratoryjnych metod otrzymywania, dla danego związku zapachowego.
4,5Student potrafi przedstawić kilka nowych, laboratoryjnych i przemysłowych metod otrzymywania, dla danego związku zapachowego.
5,0Student potrafi przedstawić i porównac ze sobą kilka nowych, laboratoryjnych i przemysłowych metod otrzymywania, dla danego związku zapachowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D05-09_K01Student myśli w sposób kreatywny i ma świadomość ciągłego unowocześniania metod syntezy związków zapachowych (w skali laboratoryjnej i przemysłowej) i związanej z tym odpowiedzialności za środowisko naturalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze związkami zapachowymi - ich budową, właściwościami, metodami otrzymywania w skali laboratoryjnej i przemysłowej.
Treści programoweT-W-5Kompozycje zapachowe.
T-W-1Podział związków zapachowych ze względu na budowę chemiczną i źródło pozyskiwania. Rola grupy osmoforowej.
T-W-3Związki zapachowe pochodzenia zwierzęcego.
T-W-4Związki zapachowe pochodzenia roślinnego.
T-W-2Główne grupy związków organicznych do których należą związki zapachowe – omówienie budowy, właściwości, metod otrzymywania i zastosowań związków zapachowych należących do odpowiednich grup i przedstawienie technologicznych metod otrzymywania wybranych związków zapachowych.
T-L-1Synteza propionianu izobutylu z zastosowaniem azeotropowego usuwania wody.
T-L-2Wyodrębnianie propionianu izobutylu z mieszaniny poreakcyjnej metodą destylacji prostej i analiza chromatograficzna destylatu.
T-L-3Identyfikacja związków organicznych za pomocą chromatografii cienkowarstwowej (TLC) oraz rozdział związków organicznych za pomocą chromatografii kolumnowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty kształcenia i wystawiana pod koniec przedmiotu. Wykład - uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego. Zaliczenie laboratorium: obecność na wszystkich zajęciach, przygotowanie i aktywny udział w zajęciach, zaliczenie pisemnego sprawdzianu i prawidłowo przygotowane sprawozdania ze wszystkich ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomosci ciagłego unowocześniania procesów technologicznych.
3,0Student ma świadomość ciagłego unowocześniania procesów technologicznych.
3,5Student ma świadomość ciagłego unowocześniania procesów technologicznych i w sposób kreatywny szuka metod realizacji tego zadania.
4,0Student ma świadomość ciagłego unowocześniania procesów technologicznych i w sposób kreatywny szuka metod realizacji tego zadania, biorąc również pod uwagę odpowiedzialność za środowisko naturalne.
4,5Student ma świadomość ciagłego unowocześniania procesów technologicznych i w sposób kreatywny szuka metod realizacji tego zadania, biorąc równiez pod uwagę odpowiedzialność za środowisko naturalne. Wybrane metody umie w sposób ogólny porównać ze sobą.
5,0Student ma świadomość ciagłego unowocześniania procesów technologicznych i w sposób kreatywny szuka metod realizacji tego zadania, biorąc równiez pod uwagę odpowiedzialność za środowisko naturalne. Wybrane metody umie w sposób szczegółowy porównać ze sobą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D05-09_K04Potrafi odpowiednio określać priorytety służące realizacji określonego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K04prawidłowo identyfikuje, odpowiednio określa priorytety i potrafi roztrzygać dylematy związane z realizacją przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze związkami zapachowymi - ich budową, właściwościami, metodami otrzymywania w skali laboratoryjnej i przemysłowej.
Treści programoweT-W-5Kompozycje zapachowe.
T-W-1Podział związków zapachowych ze względu na budowę chemiczną i źródło pozyskiwania. Rola grupy osmoforowej.
T-W-3Związki zapachowe pochodzenia zwierzęcego.
T-W-4Związki zapachowe pochodzenia roślinnego.
T-W-2Główne grupy związków organicznych do których należą związki zapachowe – omówienie budowy, właściwości, metod otrzymywania i zastosowań związków zapachowych należących do odpowiednich grup i przedstawienie technologicznych metod otrzymywania wybranych związków zapachowych.
T-L-1Synteza propionianu izobutylu z zastosowaniem azeotropowego usuwania wody.
T-L-2Wyodrębnianie propionianu izobutylu z mieszaniny poreakcyjnej metodą destylacji prostej i analiza chromatograficzna destylatu.
T-L-3Identyfikacja związków organicznych za pomocą chromatografii cienkowarstwowej (TLC) oraz rozdział związków organicznych za pomocą chromatografii kolumnowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty kształcenia i wystawiana pod koniec przedmiotu. Wykład - uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego. Zaliczenie laboratorium: obecność na wszystkich zajęciach, przygotowanie i aktywny udział w zajęciach, zaliczenie pisemnego sprawdzianu i prawidłowo przygotowane sprawozdania ze wszystkich ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi prawidłowo określać priorytetów służących realizacji określonego zadania.
3,0Potrafi w sposób ogólny określić priorytety służące realizacji określonego zadania.
3,5Potrafi w sposób efektywny określić priorytety służące realizacji określonego zadania.
4,0Potrafi w sposób efektywny określić priorytety służące realizacji określonego zadania i potrafi pracować w grupie, aby rozwiązać dane zadanie.
4,5Potrafi w sposób efektywny określić priorytety służące realizacji określonego zadania i potrafi pracować w grupie, aby rozwiązać dane zadanie, myśląc w sposób przedsiębiorczy.
5,0Potrafi w sposób efektywny określić priorytety służące realizacji określonego zadania i potrafi pracować w grupie, aby rozwiązać dane zadanie, myśląc i działając w sposób przedsiębiorczy.