Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
Sylabus przedmiotu Toksykologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Toksykologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość fizjologii, biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na toksyczność substancji |
C-2 | zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych substancji |
C-3 | zapoznanie studentów z podstawowymi mechanizmami zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w wybranych narządach i układach |
C-4 | zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Stopnie toksyczności substancji. Zależność dawka – efekt/dawka – odpowiedź. Charakterystyka toksykologiczna metali i metaloidów. | 1 |
T-A-2 | Charakterystyka toksykologiczna wybranych niemetali i ich zw. nieorganicznych. | 1 |
T-A-3 | Trwałe zanieczyszczenia organiczne (TZO) i ich wpływ zdrowie człowieka. | 1 |
T-A-4 | Charakterystyka toksykologiczna pestycydów (chloroorganicznych, fosforoorganicznych, karbaminianowych). | 1 |
T-A-5 | Charakterystyka toksykologiczna tworzyw sztucznych i artykułów gospodarstwa domowego. Klasyfikacja toksykologiczna wybranych preparatów stosowanych w gospodarstwach domowych. Toksyczność promieniowania jonizującego i niejonizującego. Równoważnik skutecznej dawki. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Toksykologia dawniej i dziś. Struktura i zadania współczesnej toksykologii. Czynniki wpływające na toksyczność substancji (właściwości fizykochemiczne substancji – dysocjacja, rozpuszczalność, wielkość cząsteczek; czynniki biologiczne – wiek, płeć, rozwój osobniczy, stan zdrowia). Czynniki genetyczne a kumulacja i biotransformacja ksenobiotyków. Czynniki środowiskowe. | 1 |
T-W-2 | Losy trucizn w organizmie. Dostępność biologiczna ksenobiotyków. Transport, dystrybucja wewnątrzustrojowa i przemiany. Losy związków organicznych, metali i izotopów promieniotwórczych w organizmie. | 1 |
T-W-3 | Skutki interakcji toksykologicznych (działanie addytywne, potencjacja toksyczności, antagonizm). Oddziaływanie trucizn. | 1 |
T-W-4 | Toksykologia narządowa. Mechanizmy zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach. | 1 |
T-W-5 | Trucizny pochodzenia zwierzęcego (trucizny owadów, węży, skorpionów, ryb) i roślinnego. Objawy zatrucia i mechanizm działania toksycznego. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | studiowanie wskazanej literatury | 5 |
A-A-3 | przygotowanie się do kolokwium | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | studiowanie wskazanej literatury | 14 |
A-W-3 | przygotowanie się do kolokwium | 10 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, pogadanka |
M-2 | objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia wykładów i ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnego wyniku z testu końcowego. |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
S-4 | Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O6.3_W01 omawia losy i przemiany trucizn w organizmie | BL_1A_W05, BL_1A_W16 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-4 | T-W-2 | M-2, M-1 | S-2 |
BL_1A_BL-S-O6.3_W02 wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (biologicznych, chemicznych, fizycznych) | BL_1A_W20 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | T-A-1, T-W-3 | M-2, M-1 | S-2 |
BL_1A_BL-S-O6.3_W03 omawia mechanizmy zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach pod wpływem trucizn | BL_1A_W10 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-3 | T-W-4 | M-2, M-1 | S-3 |
BL_1A_BL-S-O6.3_W04 podaje charakterystykę toksykologiczną wybranych substancji | BL_1A_W20, BL_1A_W05, BL_1A_W16 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-2 | T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-W-5 | M-2, M-1 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O6.3_K01 wykazuje zrozumienie procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników oraz aktywność i ciekawość poznawczą | BL_1A_K05, BL_1A_K01 | P1A_K01, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07 | C-4, C-1, C-3 | T-A-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3 | M-2, M-1 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O6.3_W01 omawia losy i przemiany trucizn w organizmie | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. Nie potrafi wyjaśnić jakim procesom i przemianom podlegają trucizny w organizmie. Student wykazuje obojętność w zakresie poruszanej tematyki. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia. Student w niewielkim zakresie potrafi wyjaśnić jakim procesom i przemianom podlegają trucizny w organizmie. Student podczas wyrażania wiedzy popełnia dużo znaczących błędów. Student wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
3,5 | Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia. Student potrafi wymienić i omówić tylko część procesów i przemian, jakim podlegają trucizny po wniknięciu do organizmu. Student podczas wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
4,0 | Student potrafi zdefiniować ważniejsze pojęcia. Student potrafi wymienić i omówić większość procesów i przemian, jakim podlegają trucizny po wniknięciu do organizmu. Student podczas wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia błędy. W stosunku do poruszanej tematyki wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student potrafi zdefiniować ważniejsze pojęcia. Student samodzielnie omawia losy trucizn po wniknięciu do organizmu i przemiany, jakim podlegają. Student podczas wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. W stosunku do poruszanej tematyki wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student bezbłędnie omawia losy trucizn po wniknięciu do organizmu i przemiany, jakim podlegają. Wykazuje dużą ciekawość poznawczą i zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. | |
BL_1A_BL-S-O6.3_W02 wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (biologicznych, chemicznych, fizycznych) | 2,0 | Student nie potrafi omówić zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student, przy dużej pomocy nauczyciela, wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (uwzględnie tylko część tych czynników - biol., chem., fiz.). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
3,5 | Student, przy pomocy nauczyciela, wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (uwzględnie tylko część tych czynników - biol., chem., fiz.). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
4,0 | Student w miarę samodzielnie wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (uwzględnia większość czynników - biol., chem., fiz.). W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
4,5 | Student samodzielnie wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (biologicznych, chemicznych, fizycznych). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
5,0 | Student samodzielnie wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (biologicznych, chemicznych, fizycznych). W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. | |
BL_1A_BL-S-O6.3_W03 omawia mechanizmy zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach pod wpływem trucizn | 2,0 | Student nie potrafi omówić ważniejszych mechanizmów zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach pod wpływem trucizn. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student, przy dużej pomocy nauczyciela, omawia mechanizmy zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach pod wpływem trucizn (omawia tylko część z nich). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
3,5 | Student, przy pomocy nauczyciela, omawia mechanizmy zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach pod wpływem trucizn (omawia tylko część z nich). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
4,0 | Student w miarę samodzielnie omawia mechanizmy zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach pod wpływem trucizn (samodzielnie omawia większość z nich). W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
4,5 | Student samodzielnie omawia mechanizmy zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach pod wpływem trucizn. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
5,0 | Student samodzielnie omawia mechanizmy zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach pod wpływem trucizn. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. | |
BL_1A_BL-S-O6.3_W04 podaje charakterystykę toksykologiczną wybranych substancji | 2,0 | Student nie potrafi dokonać poprawnej charakterystyki toksykologicznej nawet części z omawianych za zajęciach substancji. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student, przy dużej pomocy nauczyciela, charakteryzuje pod względem toksykologicznym tylko część z omawianych na zajęciach substancji. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
3,5 | Student, przy pomocy nauczyciela, charakteryzuje pod względem toksykologicznym tylko część z omawianych na zajęciach substancji. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
4,0 | Student w miarę samodzielnie charakteryzuje pod względem toksykologicznym większość z omawianych na zajęciach substancji. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
4,5 | Student samodzielnie charakteryzuje pod względem toksykologicznym wszystkie omawiane na zajęciach substancje. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
5,0 | Student samodzielnie charakteryzuje pod względem toksykologicznym wszystkie omawiane na zajęciach substancje. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O6.3_K01 wykazuje zrozumienie procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników oraz aktywność i ciekawość poznawczą | 2,0 | Student nie wykazuje zrozumienia procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników. Student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | Student wykazuje w niewielkim stopniu zrozumienie procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników. Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela i tematyki przedmiotu. | |
3,5 | Student wykazuje w średnim stopniu zrozumienie procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników. Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę przychylną wobec poleceń nauczyciela. Wykazuje średnie zainteresowanie tematyką przedmiotu. | |
4,0 | Student wykazuje w dużym stopniu zrozumienie procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników. Student podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Wykazuje znaczne zainteresowanie tematyką przedmiotu. | |
4,5 | Student wykazuje pełne zrozumienie procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników. Student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją. Wykazuje duże zainteresowanie tematyką przedmiotu. | |
5,0 | Student wykazuje pełne zrozumienie procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników. Student samodzielnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. Wykazuje duże zainteresowanie tematyką przedmiotu i ciekawość poznawczą. |
Literatura podstawowa
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006
- Starek A., Toksykologia narządowa, PZWL, Warszawa, 2007