Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Żywność modyfikowana genetycznie - wady, zalety, identyfikacja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywność modyfikowana genetycznie - wady, zalety, identyfikacja | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu biologii molekularnej, inżynierii genetycznej, diagnostyki molekularnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zapoznaje się z warsztatem jaki zostaje wykorzystany w produkcji żywnosci modyfikowanej genetycznie. Poznaje, poprzez analizę najnowszej literatury, procesy modyfikacji produktów żywnosciowych z uwzględnieniem słabych i mocnych stron modyfikacji genetycznych. |
C-2 | Poznaje narzędzia i dostępne sposoby identyfikacji modyfikowanych genetycznie produktów żywnosciowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody i skutki wprowadzania egzogennego DNA do organizmów zwierzęcych i roślinnych. | 2 |
T-A-2 | Przktyczne wykorzystanie technik molekularnych w identyfikacji żywności modyfikowanej genetycznie. | 3 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Podział żywności odyfikowanej genetycznie w zależności od pochodzenia, stopnia i rodzaju modyfikacji oraz organizmów, zaangażowanych w jeje wytwarzanie. | 2 |
T-W-2 | 2. Dlaczego boimy się żywności modyfikowanej genetycznie? Trawienie i metabolizm endo- i egzogennego DNA, występującego w żywności modyfikowanej. | 2 |
T-W-3 | Zalety żywności genetycznie modyfikowanej. | 2 |
T-W-4 | Potencjalne zagrożenia wynikające ze spożywania żywności modyfikowanej genetycznie przez zwierzęta i ostatecznego konsumenta - człowieka. | 2 |
T-W-5 | Jak rozpoznać żywność odyfikowaną genetycznie - podstawowe metody identyfikacji. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia części praktycznej. | 7 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej. | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | objaśnienie |
M-3 | wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O10.1_W01 Wyniemia i tłumaczy metody genetycznej modyfikacji produktów żywnościowych. | BL_1A_W17 | P1A_W02, P1A_W05, P1A_W07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1 |
BL_1A_BŻ-S-O10.1_W02 Wymienia i charakteryzuje metody identyfikacji żywnosci modyfikowanej genetycznie. | BL_1A_W17 | P1A_W02, P1A_W05, P1A_W07 | C-2 | T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O10.1_U01 Student charakteryzuje wady i zalety stosowanych modyfikacji genetycznych. Samodzielnie je ocenia. | BL_1A_U09 | P1A_U04, P1A_U06 | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O10.1_W01 Wyniemia i tłumaczy metody genetycznej modyfikacji produktów żywnościowych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_1A_BŻ-S-O10.1_W02 Wymienia i charakteryzuje metody identyfikacji żywnosci modyfikowanej genetycznie. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O10.1_U01 Student charakteryzuje wady i zalety stosowanych modyfikacji genetycznych. Samodzielnie je ocenia. | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Opracowanie zbiorowe, Biotechnologia żywności, Wydawnictwo Naukowo - Techniczne, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Jeffrey M Smith, Nasiona kłamstwa, 2005