Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia wód

Sylabus przedmiotu Skorupiaki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Skorupiaki
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>, Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,40,29zaliczenie
laboratoriaL3 15 0,80,29zaliczenie
wykładyW3 20 0,80,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw zoologii ogólnej i systematyki zwierząt bezkręgowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością taksonomiczną i morfologiczną skorupiaków w ekosystemach słodkowodnych i morskich
C-2Przygotowanie studentów do oznaczania skorupiaków morskich i słodkowodnych z wykorzystaniem specjalistycznych kluczy
C-3Zapoznanie studentów z cechami hydromorficznymi skorupiaków umożliwiającymi tym bezkręgowcom tworzenie zespołów planktonu i bentosu
C-4Zapoznanie studentów z ze znaczeniem skorupiaków i ich przedstawicielami w ekosytemach słodkowodnych i morskich
C-5Zapoznanie studentów z zasadami przygotowania i prowadzenia prezentacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przegląd różnych grup systematycznych skorupiaków planktonowych. Przystosowania anatomiczno-morfologiczne skorupiaków do tworzenia form planktonowych2
T-A-2Przystosowania anatomiczno-morfologiczne skorupiaków różnych grup systematycznych do życia osiadłego2
T-A-3Przegląd skorupiaków słodkowodnych i morskich. Problemy obcych gatunków skorupiaków w faunie polskiej.2
T-A-4Przegląd i rozróżnianie stadiów larwalnych w różnych grupach systematycznych skorupiaków. Wybrane zagadnienia z biologii rozrodu skorupiaków.2
T-A-5Zaliczenie pisemne ćwiczenia 1-4.2
10
laboratoria
T-L-1Budowa i biologia skorupiaków Przegląd skorupiaków Entomostraca I – gromada Branchiopoda (skrzelonogi) z rządów: Anostraca, Notostraca i Cladocera. Części ciała, segmentacja, budowa odnóży oraz układów: pokarmowego, krwionośnego, wydalniczego, nerwowego. Odżywianie się i rozmnażanie wioślarek. Znaczenie Cladocera3
T-L-2Przegląd skorupiaków Entomostraca II– gromada Branchiopoda (skrzelonogi): Branchiura (splewki, tarczenice), Copepoda (widłonogi), Ostracoda (małżoraczki) i Cirripedia (wąsonogi) - Balanus crenatus Lepas sp. – kaczenice.2
T-L-3Przegląd skorupiaków Malacostraca I z Eumalacostraca (pancerzowce właściwe) z rzędów: Stomatopoda (ustonogi), Mysidacea – lasonogi, Cumacea – ośródki. Przegląd skorupiaków Malacostraca II z Eumalacostraca (pancerzowce właściwe) z rzędów: Isopoda (równonogi), Amphipoda (obunogi). Budowa zewnętrzna i wewnętrzna, środowisko i tryb życia, opieka nad potomstwem u tych skorupiaków .3
T-L-4Przegląd skorupiaków Eucarida (raki właściwe) Cechy charakterystyczne rzędów Euphausiacea i Decapoda oraz poszczególnych sekcji. Budowa zewnętrzna i wewnętrzna, środowisko i tryb życia, opieka nad potomstwem u tych skorupiaków .3
T-L-5Praktyczna identyfikacja skorupiaków z różnych grup systematycznych3
T-L-6Sprawdzian z zakresu ćwiczeń 1-51
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda), systematyka. Skorupiaki (Crustacea) – charakterystyka, systematyka.4
T-W-2Skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: skrzelonogi (Branchiopoda) (ze szczególnym uwzględnieniem wioślarek (Cladocera), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i splewki (Branchiura), wąsonogi (Cirripedia).4
T-W-3Skorupiaki wyższe (Malacostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: ustonogi (Stomatopoda), równonogi (Isopoda), obunogi (Amphipoda), lasonogi (Mysidacea), pośródki (Cumacea).4
T-W-4Euphausiacea – budowa, biologia, przedstawiciele, znaczenie. Charakterystyczne cechy raków dziesięcionogich (Decapoda), systematyka. Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Cechy i przedstawiciele i znaczenie sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura.4
T-W-5Znaczenie skorupiaków w ekosystemach i ich wykorzystanie przez człowieka4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przeglądanie i kompletowanie materiałów źródłowych do prezentacji2
12
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do sprawdzianów pisemnych7
A-L-3Przygotowanie teoretyczne do wykonania zadań zaplanowanych na ćwiczeniach2
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Studiowanie literatury2
A-W-3Samodzielne przygotowanie teoretyczne do zaliczenia2
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne - metody podające, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizujacycmi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i audytoryjne - metody aktywizujace: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne i audtroryjne - metody eksponujące: pokazy filmów i materiałów biologicznych (żywych i zakonserwowanych)
M-4Ćwiczenia laboratoryjne - metody praktyczne: pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych i opisem materiału biologicznego oraz merytoryczną aktywnością studenta na zajęciach
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja skorupiaków na podstawie dostępnego i wykorzystanego na zajęciach matetriału biologicznego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-C8_W01
Student ma ogólną wiedzę w zakresie doboru, nazywania i objaśniania specjalistycznej terminologii dotyczącej budowy i zróżnicowania gatunkowego skorupiaków
BL_2A_W10, BL_2A_W14, BL_2A_W17P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-5, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-4, S-2, S-3
BL_2A_BLW-S-C8_W02
Student wskazuje, objaśnia oraz wyszukuje i rozpoznaje różnice morfologiczne i anatomiczne skorupiaków planktonowych, bentosowych i peryfitonowych
BL_2A_W10, BL_2A_W14, BL_2A_W17P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-4, C-5, C-2, C-3, C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-4, S-6, S-2, S-3
BL_2A_BLW-S-C8_W03
Student wymienia, rozpoznaje, charakteryzuje i rozróżnia podstawowe grupy systematyczne skorupiaków i ich przedstawicieli
BL_2A_W14, BL_2A_W17P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05C-2, C-3, C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4M-2, M-3, M-4S-1, S-4, S-6, S-2, S-3
BL_2A_BLW-S-C8_W04
Student wskazuje i objaśniania rolę skorupiaków w przyrodzie oraz zna przedsatwicieli tych bezkręgowców w ekosystemach wód słodkich i morskich
BL_2A_W10, BL_2A_W14, BL_2A_W17P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-4T-W-5, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-5, S-4, S-6, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-C8_U01
Student umie analizować i oceniać cechy różnicujące w grupach systematycznych i ekologicznych skorupiaków
BL_2A_U10, BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-2, C-3, C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-4, S-6, S-2, S-3
BL_2A_BLW-S-C8_U02
Student posiada umiejętności analizowania stanu środowiska wodnego na podstawie żyjących w nim skorupiaków oraz łączenia konsekwencji dominacji występowania poszczególnych grup skorupiaków ze zmianami warunków w eksystemach wodnych
BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-4T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-C8_K01
Student nabywa kompetencje związane ze świadomym i kreatywnym postępowaniem w postrzeganiu relacji między grupami ekologicznymi i systematycznymi skorupiaków a warunkami w środowisku wodnym
BL_2A_K01, BL_2A_K02, BL_2A_K03, BL_2A_K05, BL_2A_K06P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07, P2A_K08C-4, C-5, C-2, C-3, C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-6, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-4, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-C8_W01
Student ma ogólną wiedzę w zakresie doboru, nazywania i objaśniania specjalistycznej terminologii dotyczącej budowy i zróżnicowania gatunkowego skorupiaków
2,0Student nie zna podstwowych pojęć anatomicznych i fizjologicznych dotyczących skorupiaków, nie potrafi wskazać ich zróżnicowania taksonomicznego oraz nazwać poszczególnych grup ani w języku polskim ani w języku łacińskim
3,0Student wskazuje i wylicza podstawowe pojęcia dotyczące biologii skorupiaków, potrafi je zdefiniować i wytłumaczyć, nie potrafi jednak wskazać i wybrać cech różnicujących taksonomicznie skorupiaki, nie zna przedstawicieli poszczególnych grup systematycznych oraz ich nazw, ani w języku polskim ani w języku łacińskim
3,5Student wskazuje i wylicza podstawowe pojęcia dotyczące biologii skorupiaków, potrafi je zdefiniować i wytłumaczyć, potrafi wskazać i wybrać cechy różnicujące taksonomicznie skorupiaki, zna jedynie pojedynczych przedstawicieli poszczególnych grup systematycznych oraz ich nazwy tylko w języku polskim
4,0Student wskazuje i wylicza podstawowe pojęcia dotyczące biologii skorupiaków, potrafi je zdefiniować i wytłumaczyć, potrafi wskazać i wybrać cechy różnicujące taksonomicznie skorupiaki, zna jedynie pojedynczych przedstawicieli poszczególnych grup systematycznych oraz ich nazwy zarówno w języku polskim jak i w języku łacińskim
4,5Student wskazuje, wylicza i samodzielnie charakteryzuje podstawowe pojęcia dotyczące biologii skorupiaków, potrafi je zdefiniować i wytłumaczyć, potrafi wskazać i wybrać cechy różnicujące taksonomicznie skorupiaki, zna większość, reprezentatywnych przedstawicieli poszczególnych grup systematycznych oraz ich nazwy zarówno w języku polskim jak i w języku łacińskim
5,0Student wskazuje, wylicza i samodzielnie charakteryzuje podstawowe pojęcia dotyczące biologii skorupiaków, potrafi je zdefiniować i wytłumaczyć, wskazać na występujące wśród różnych grup skorupiaków podobieństwa i różnice, zna większość, reprezentatywnych przedstawicieli poszczególnych grup systematycznych oraz ich nazwy zarówno w języku polskim jak i w języku łacińskim
BL_2A_BLW-S-C8_W02
Student wskazuje, objaśnia oraz wyszukuje i rozpoznaje różnice morfologiczne i anatomiczne skorupiaków planktonowych, bentosowych i peryfitonowych
2,0Student nie potrafi wymienić i wskazać żadnej z cech morfologicznych i anatomicznych charakteryzujacych skorupiaki planktonowe, bentosowe i peryfitonowe, nie potrafi nawet nazwać przedstawicieli poszczególnych grup ekologicznych skorupiaków
3,0Student nie potrafi wymienić i wskazać żadnej z cech morfologicznych i anatomicznych charakteryzujacych skorupiaki planktonowe, bentosowe i peryfitonowe, wymienia (w języku polskim) jedynie pojedynczych przedstawicieli poszczególnych grup ekologicznych skorupiaków
3,5Student potrafi wymienić, wskazać i scharakteryzować najważniejsze cechy morfologiczne i anatomiczne charakteryzujace skorupiaki planktonowe, bentosowe i peryfitonowe, wymienia (w języku polskim) jedynie pojedynczych przedstawicieli poszczególnych grup ekologicznych skorupiaków
4,0Student potrafi wymienić, wskazać i scharakteryzować najważniejsze cechy morfologiczne i anatomiczne charakteryzujace skorupiaki planktonowe, bentosowe i peryfitonowe, wymienia (w języku polskim i łacińskim) jedynie pojedynczych przedstawicieli poszczególnych grup ekologicznych skorupiaków
4,5Student potrafi wymienić, wskazać i scharakteryzować najważniejsze cechy morfologiczne i anatomiczne charakteryzujace skorupiaki planktonowe, bentosowe i peryfitonowe, wymienia (w języku polskim i łacińskim) większość reprezentatywnych przedstawicieli poszczególnych grup ekologicznych skorupiaków
5,0Student potrafi wymienić, wskazać i scharakteryzować najważniejsze cechy morfologiczne i anatomiczne charakteryzujace skorupiaki planktonowe, bentosowe i peryfitonowe, wymienia (w języku polskim i łacińskim) większość reprezentatywnych przedstawicieli poszczególnych grup ekologicznych skorupiaków, włąsciwie rozpoznaje gatunki morskie i słodkowodne
BL_2A_BLW-S-C8_W03
Student wymienia, rozpoznaje, charakteryzuje i rozróżnia podstawowe grupy systematyczne skorupiaków i ich przedstawicieli
2,0Student nie potrafi wymienić ani rozpoznać żadnej z grup systematycznych skorupiaków, nie zna kryteriów taksonomicznych w tej grupie bezkręgowców
3,0Student potrafi wymienić (tylko w języku polskim ) poszczególne grupy systematyczne skorupiaków, ale ich praktycznie nie rozpoznaje i nie potrafi scharakteryzować
3,5Student potrafi wymienić (tylko w języku polskim) poszczególne grupy systematyczne skorupiaków, potrafi je scharakteryzować, praktycznie rozpoznaje jedynie pojedynczych przedstawicieli poszczególnych grup taksonomicznych
4,0Student potrafi wymienić (zarówno w języku polskim jak i łacińskim) poszczególne grupy systematyczne skorupiaków, potrafi je scharakteryzować, praktycznie rozpoznaje nadal jedynie pojedynczych przedstawicieli tych grup taksonomicznych
4,5Student potrafi wymienić (zarówno w języku polskim jak i łacińskim) poszczególne grupy systematyczne skorupiaków, potrafi je scharakteryzować, praktycznie rozpoznaje większość przedstawicieli tych grup taksonomicznych
5,0Student potrafi wymienić (zarówno w języku polskim jak i łacińskim) poszczególne grupy systematyczne skorupiaków, potrafi je scharakteryzować, praktycznie rozpoznaje większość przedstawicieli tych grup taksonomicznych, wskazuje i tłumaczy różnice między nimi
BL_2A_BLW-S-C8_W04
Student wskazuje i objaśniania rolę skorupiaków w przyrodzie oraz zna przedsatwicieli tych bezkręgowców w ekosystemach wód słodkich i morskich
2,0Student nie zna roli skorupiaków w ekosystemach wodnych, nie potrafi wskazać grup sytematycznych ani reprezentujących je gatunków słodkowodnych i morskich
3,0Student potrafi jedynie wyliczyć rolę skorupiaków w ekosystemach wodnych, nie potrafi wytłumaczyć i opisać znaczenia skorupiaków w ekosytemach wodnych ani wskazać specyfiki ich budowy, trybu życia i fizjologii, wymienia pojedynczych przedstawicieli grup skorupiaków jedynie w języku polskim
3,5Student potrafi wyliczyć, wytłumaczyć i opisać rolę skorupiaków w ekosystemach wodnych, nie potrafi jednak wskazać specyfiki ich budowy, trybu życia i fizjologii, wymienia pojedynczych przedstawicieli grup skorupiaków jedynie w języku polskim
4,0Student potrafi wyliczyć, wytłumaczyć i opisać rolę skorupiaków w ekosystemach wodnych, nie potrafi jednak wskazać specyfiki ich budowy, trybu życia i fizjologii, wymienia pojedynczych przedstawicieli grup skorupiaków zarówno w języku polskim jak i po łacinie
4,5Student potrafi wyliczyć, wytłumaczyć i opisać rolę skorupiaków w ekosystemach wodnych, potrafi jednak wskazać specyfikę ich budowy, trybu życia i fizjologii, wymienia pojedynczych przedstawicieli grup skorupiaków zarówno w języku polskim jak i po łacinie
5,0Student potrafi wyliczyć, wytłumaczyć i opisać rolę skorupiaków w ekosystemach wodnych, potrafi jednak wskazać specyfikę ich budowy, trybu życia i fizjologii, wymienia kilku reprezentatywnych przedstawicieli grup skorupiaków zarówno w języku polskim jak i po łacinie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-C8_U01
Student umie analizować i oceniać cechy różnicujące w grupach systematycznych i ekologicznych skorupiaków
2,0Student nie umie praktycznie weryfikować i ocenić cech różnicujących między przedstawicielami wszystkich grup systematycznych i ekologicznych skorupiaków, nie dobiera i nie łączy cech budowy morfologiczno-anatomicznej skorupiaków z ich przynależnością taksonomiczną oraz funkcją w ekosystemach wodnych
3,0Student umie weryfikować i ocenić cechy różnicujące między przedstawicielami wybranych, najważniejszych grup systematycznych i ekologicznych skorupiaków, dobiera i łączy cechy budowy morfologiczno-anatomicznej skorupiaków z ich funkcją w ekosystemach wodnych nie łączy ich jednak z przynależnością taksonomiczną
3,5Student umie weryfikować i ocenić cechy różnicujące między przedstawicielami wybranych, najważniejszych grup systematycznych i ekologicznych skorupiaków, dobiera i łączy cechy budowy morfologiczno-anatomicznej skorupiaków z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz z przynależnością taksonomiczną , pojedyncze przykłady gatunków nazywa w języku polskim
4,0Student umie weryfikować i ocenić cechy różnicujące między przedstawicielami wybranych, najważniejszych grup systematycznych i ekologicznych skorupiaków, dobiera i łączy cechy budowy morfologiczno-anatomicznej skorupiaków z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz z przynależnością taksonomiczną, pojedyncze przykłady gatunków nazywa w języku polskim i łacińskim
4,5Student umie weryfikować i ocenić cechy różnicujące między przedstawicielami wybranych, najważniejszych grup systematycznych i ekologicznych skorupiaków, dobiera i łączy cechy budowy morfologiczno-anatomicznej skorupiaków z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz z przynależnością taksonomiczną, posługuje się licznymi przykładami gatunków, które nazywa w języku polskim i łacińskim
5,0Student umie weryfikować i ocenić cechy różnicujące między przedstawicielami wybranych, najważniejszych grup systematycznych i ekologicznych skorupiaków, dobiera i łączy cechy budowy morfologiczno-anatomicznej skorupiaków z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz z przynależnością taksonomiczną, posługuje się licznymi przykładami gatunków, które nazywa w języku polskim i łacińskim, wykorzystuje umiejętnośc posługiwania się kluczami do oznaczania
BL_2A_BLW-S-C8_U02
Student posiada umiejętności analizowania stanu środowiska wodnego na podstawie żyjących w nim skorupiaków oraz łączenia konsekwencji dominacji występowania poszczególnych grup skorupiaków ze zmianami warunków w eksystemach wodnych
2,0Student nie ocenia i nie łączy konsekwencji środowiskowych z dominacją grup ekologicznych i systematycznych skorupiaków w ekosytemach wodnych, nie przeprowadza analizy znaczenia każdej z tych grup w ekosystemach
3,0Student ocenia i łączy konsekwencje środowiskowe z dominacją grup ekologicznych i systematycznych skorupiaków w ekosytemach wodnych, dobiera pojedyncze, właściwe przykłady potwierdzające interpretację (nazywa je w jezyku polskim), nie przeprowadza analizy znaczenia każdej z tych grup w ekosystemach
3,5Student ocenia i łączy konsekwencje środowiskowe z dominacją grup ekologicznych i systematycznych skorupiaków w ekosytemach wodnych, dobiera pojedyncze, właściwe przykłady potwierdzające interpretację (nazywa je w języku polskim), nie przeprowadza analizy znaczenia każdej z tych grup w ekosystemach
4,0Student ocenia i łączy konsekwencje środowiskowe z dominacją grup ekologicznych i systematycznych skorupiaków w ekosytemach wodnych, dobiera pojedyncze, właściwe przykłady potwierdzające interpretację (nazywa je w języku polskim), przeprowadza analizę znaczenia każdej z tych grup w ekosystemach
4,5Student ocenia i łączy konsekwencje środowiskowe z dominacją grup ekologicznych i systematycznych skorupiaków w ekosytemach wodnych, dobiera pojedyncze, właściwe przykłady, potwierdzające interpretację (nazywa je w języku polskim i łacińskim), przeprowadza analizę znaczenia każdej z tych grup w ekosystemach
5,0Student ocenia i łączy konsekwencje środowiskowe z dominacją grup ekologicznych i systematycznych skorupiaków w ekosytemach wodnych, dobiera po kilka reprezentatywnych przykładów, potwierdzających interpretację (nazywa je w języku polskim i łacińskim), przeprowadza analizę znaczenia każdej z tych grup w ekosystemach

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-C8_K01
Student nabywa kompetencje związane ze świadomym i kreatywnym postępowaniem w postrzeganiu relacji między grupami ekologicznymi i systematycznymi skorupiaków a warunkami w środowisku wodnym
2,0Student nie ma świadomości istnienia relacji między występowaniem i zagęszczeniem grup ekologicznych i systematycznych skorupiaków a warunkami w środowisku wodnym
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Student zna zależności między występowaniem i zagęszczeniem grup ekologicznych i systematycznych skorupiaków a warunkami w środowisku wodnym

Literatura podstawowa

  1. Dogiel W.A.(pod red. J.I. Polanskiego), Zoologia bezkręgowców, PWR i L, Warszawa, 1986
  2. Jura C., Bezkręgowce, Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996, ISBN 83-01-12043-6
  3. Mikulski S., Biologia wód śródlądowych, PWN., Warszawa., 1982
  4. Starmach K., Wróbel S., Pasternak K., Hydrobiologia, Limnologia., PWN, Warszawa, 1979
  5. Wolska–Neja B., Piasecki W., Mazurkiewicz –Zapałowicz K., Wolska M., Hydrozoologia. Cz. I: Bezkręgowce. Przewodnik do ćwiczeń., Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 2006
  6. Rybak J.I., Przewodnik do rozpoznawania niektórych bezkregowych zwierząt słodkowodnych, PWN, Warszawa, 1971

Literatura dodatkowa

  1. Stańczykowska A., Zwierzęta bezkręgowe naszych wód., Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa., 1986
  2. Żmudziński L., Świat zwierzęcy Bałtyku., Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa., 1990

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przegląd różnych grup systematycznych skorupiaków planktonowych. Przystosowania anatomiczno-morfologiczne skorupiaków do tworzenia form planktonowych2
T-A-2Przystosowania anatomiczno-morfologiczne skorupiaków różnych grup systematycznych do życia osiadłego2
T-A-3Przegląd skorupiaków słodkowodnych i morskich. Problemy obcych gatunków skorupiaków w faunie polskiej.2
T-A-4Przegląd i rozróżnianie stadiów larwalnych w różnych grupach systematycznych skorupiaków. Wybrane zagadnienia z biologii rozrodu skorupiaków.2
T-A-5Zaliczenie pisemne ćwiczenia 1-4.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa i biologia skorupiaków Przegląd skorupiaków Entomostraca I – gromada Branchiopoda (skrzelonogi) z rządów: Anostraca, Notostraca i Cladocera. Części ciała, segmentacja, budowa odnóży oraz układów: pokarmowego, krwionośnego, wydalniczego, nerwowego. Odżywianie się i rozmnażanie wioślarek. Znaczenie Cladocera3
T-L-2Przegląd skorupiaków Entomostraca II– gromada Branchiopoda (skrzelonogi): Branchiura (splewki, tarczenice), Copepoda (widłonogi), Ostracoda (małżoraczki) i Cirripedia (wąsonogi) - Balanus crenatus Lepas sp. – kaczenice.2
T-L-3Przegląd skorupiaków Malacostraca I z Eumalacostraca (pancerzowce właściwe) z rzędów: Stomatopoda (ustonogi), Mysidacea – lasonogi, Cumacea – ośródki. Przegląd skorupiaków Malacostraca II z Eumalacostraca (pancerzowce właściwe) z rzędów: Isopoda (równonogi), Amphipoda (obunogi). Budowa zewnętrzna i wewnętrzna, środowisko i tryb życia, opieka nad potomstwem u tych skorupiaków .3
T-L-4Przegląd skorupiaków Eucarida (raki właściwe) Cechy charakterystyczne rzędów Euphausiacea i Decapoda oraz poszczególnych sekcji. Budowa zewnętrzna i wewnętrzna, środowisko i tryb życia, opieka nad potomstwem u tych skorupiaków .3
T-L-5Praktyczna identyfikacja skorupiaków z różnych grup systematycznych3
T-L-6Sprawdzian z zakresu ćwiczeń 1-51
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda), systematyka. Skorupiaki (Crustacea) – charakterystyka, systematyka.4
T-W-2Skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: skrzelonogi (Branchiopoda) (ze szczególnym uwzględnieniem wioślarek (Cladocera), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i splewki (Branchiura), wąsonogi (Cirripedia).4
T-W-3Skorupiaki wyższe (Malacostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: ustonogi (Stomatopoda), równonogi (Isopoda), obunogi (Amphipoda), lasonogi (Mysidacea), pośródki (Cumacea).4
T-W-4Euphausiacea – budowa, biologia, przedstawiciele, znaczenie. Charakterystyczne cechy raków dziesięcionogich (Decapoda), systematyka. Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Cechy i przedstawiciele i znaczenie sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura.4
T-W-5Znaczenie skorupiaków w ekosystemach i ich wykorzystanie przez człowieka4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przeglądanie i kompletowanie materiałów źródłowych do prezentacji2
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do sprawdzianów pisemnych7
A-L-3Przygotowanie teoretyczne do wykonania zadań zaplanowanych na ćwiczeniach2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Studiowanie literatury2
A-W-3Samodzielne przygotowanie teoretyczne do zaliczenia2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C8_W01Student ma ogólną wiedzę w zakresie doboru, nazywania i objaśniania specjalistycznej terminologii dotyczącej budowy i zróżnicowania gatunkowego skorupiaków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
BL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
BL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z zasadami przygotowania i prowadzenia prezentacji
C-3Zapoznanie studentów z cechami hydromorficznymi skorupiaków umożliwiającymi tym bezkręgowcom tworzenie zespołów planktonu i bentosu
Treści programoweT-W-3Skorupiaki wyższe (Malacostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: ustonogi (Stomatopoda), równonogi (Isopoda), obunogi (Amphipoda), lasonogi (Mysidacea), pośródki (Cumacea).
T-W-4Euphausiacea – budowa, biologia, przedstawiciele, znaczenie. Charakterystyczne cechy raków dziesięcionogich (Decapoda), systematyka. Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Cechy i przedstawiciele i znaczenie sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura.
T-W-5Znaczenie skorupiaków w ekosystemach i ich wykorzystanie przez człowieka
T-W-1Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda), systematyka. Skorupiaki (Crustacea) – charakterystyka, systematyka.
T-W-2Skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: skrzelonogi (Branchiopoda) (ze szczególnym uwzględnieniem wioślarek (Cladocera), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i splewki (Branchiura), wąsonogi (Cirripedia).
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne - metody podające, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizujacycmi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i audytoryjne - metody aktywizujace: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne i audtroryjne - metody eksponujące: pokazy filmów i materiałów biologicznych (żywych i zakonserwowanych)
M-4Ćwiczenia laboratoryjne - metody praktyczne: pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych i opisem materiału biologicznego oraz merytoryczną aktywnością studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstwowych pojęć anatomicznych i fizjologicznych dotyczących skorupiaków, nie potrafi wskazać ich zróżnicowania taksonomicznego oraz nazwać poszczególnych grup ani w języku polskim ani w języku łacińskim
3,0Student wskazuje i wylicza podstawowe pojęcia dotyczące biologii skorupiaków, potrafi je zdefiniować i wytłumaczyć, nie potrafi jednak wskazać i wybrać cech różnicujących taksonomicznie skorupiaki, nie zna przedstawicieli poszczególnych grup systematycznych oraz ich nazw, ani w języku polskim ani w języku łacińskim
3,5Student wskazuje i wylicza podstawowe pojęcia dotyczące biologii skorupiaków, potrafi je zdefiniować i wytłumaczyć, potrafi wskazać i wybrać cechy różnicujące taksonomicznie skorupiaki, zna jedynie pojedynczych przedstawicieli poszczególnych grup systematycznych oraz ich nazwy tylko w języku polskim
4,0Student wskazuje i wylicza podstawowe pojęcia dotyczące biologii skorupiaków, potrafi je zdefiniować i wytłumaczyć, potrafi wskazać i wybrać cechy różnicujące taksonomicznie skorupiaki, zna jedynie pojedynczych przedstawicieli poszczególnych grup systematycznych oraz ich nazwy zarówno w języku polskim jak i w języku łacińskim
4,5Student wskazuje, wylicza i samodzielnie charakteryzuje podstawowe pojęcia dotyczące biologii skorupiaków, potrafi je zdefiniować i wytłumaczyć, potrafi wskazać i wybrać cechy różnicujące taksonomicznie skorupiaki, zna większość, reprezentatywnych przedstawicieli poszczególnych grup systematycznych oraz ich nazwy zarówno w języku polskim jak i w języku łacińskim
5,0Student wskazuje, wylicza i samodzielnie charakteryzuje podstawowe pojęcia dotyczące biologii skorupiaków, potrafi je zdefiniować i wytłumaczyć, wskazać na występujące wśród różnych grup skorupiaków podobieństwa i różnice, zna większość, reprezentatywnych przedstawicieli poszczególnych grup systematycznych oraz ich nazwy zarówno w języku polskim jak i w języku łacińskim
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C8_W02Student wskazuje, objaśnia oraz wyszukuje i rozpoznaje różnice morfologiczne i anatomiczne skorupiaków planktonowych, bentosowych i peryfitonowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
BL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
BL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z ze znaczeniem skorupiaków i ich przedstawicielami w ekosytemach słodkowodnych i morskich
C-5Zapoznanie studentów z zasadami przygotowania i prowadzenia prezentacji
C-2Przygotowanie studentów do oznaczania skorupiaków morskich i słodkowodnych z wykorzystaniem specjalistycznych kluczy
C-3Zapoznanie studentów z cechami hydromorficznymi skorupiaków umożliwiającymi tym bezkręgowcom tworzenie zespołów planktonu i bentosu
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością taksonomiczną i morfologiczną skorupiaków w ekosystemach słodkowodnych i morskich
Treści programoweT-W-3Skorupiaki wyższe (Malacostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: ustonogi (Stomatopoda), równonogi (Isopoda), obunogi (Amphipoda), lasonogi (Mysidacea), pośródki (Cumacea).
T-W-4Euphausiacea – budowa, biologia, przedstawiciele, znaczenie. Charakterystyczne cechy raków dziesięcionogich (Decapoda), systematyka. Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Cechy i przedstawiciele i znaczenie sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura.
T-W-5Znaczenie skorupiaków w ekosystemach i ich wykorzystanie przez człowieka
T-W-1Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda), systematyka. Skorupiaki (Crustacea) – charakterystyka, systematyka.
T-W-2Skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: skrzelonogi (Branchiopoda) (ze szczególnym uwzględnieniem wioślarek (Cladocera), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i splewki (Branchiura), wąsonogi (Cirripedia).
T-A-1Przegląd różnych grup systematycznych skorupiaków planktonowych. Przystosowania anatomiczno-morfologiczne skorupiaków do tworzenia form planktonowych
T-A-2Przystosowania anatomiczno-morfologiczne skorupiaków różnych grup systematycznych do życia osiadłego
T-L-5Praktyczna identyfikacja skorupiaków z różnych grup systematycznych
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne - metody podające, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizujacycmi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i audytoryjne - metody aktywizujace: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne i audtroryjne - metody eksponujące: pokazy filmów i materiałów biologicznych (żywych i zakonserwowanych)
M-4Ćwiczenia laboratoryjne - metody praktyczne: pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja skorupiaków na podstawie dostępnego i wykorzystanego na zajęciach matetriału biologicznego
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych i opisem materiału biologicznego oraz merytoryczną aktywnością studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i wskazać żadnej z cech morfologicznych i anatomicznych charakteryzujacych skorupiaki planktonowe, bentosowe i peryfitonowe, nie potrafi nawet nazwać przedstawicieli poszczególnych grup ekologicznych skorupiaków
3,0Student nie potrafi wymienić i wskazać żadnej z cech morfologicznych i anatomicznych charakteryzujacych skorupiaki planktonowe, bentosowe i peryfitonowe, wymienia (w języku polskim) jedynie pojedynczych przedstawicieli poszczególnych grup ekologicznych skorupiaków
3,5Student potrafi wymienić, wskazać i scharakteryzować najważniejsze cechy morfologiczne i anatomiczne charakteryzujace skorupiaki planktonowe, bentosowe i peryfitonowe, wymienia (w języku polskim) jedynie pojedynczych przedstawicieli poszczególnych grup ekologicznych skorupiaków
4,0Student potrafi wymienić, wskazać i scharakteryzować najważniejsze cechy morfologiczne i anatomiczne charakteryzujace skorupiaki planktonowe, bentosowe i peryfitonowe, wymienia (w języku polskim i łacińskim) jedynie pojedynczych przedstawicieli poszczególnych grup ekologicznych skorupiaków
4,5Student potrafi wymienić, wskazać i scharakteryzować najważniejsze cechy morfologiczne i anatomiczne charakteryzujace skorupiaki planktonowe, bentosowe i peryfitonowe, wymienia (w języku polskim i łacińskim) większość reprezentatywnych przedstawicieli poszczególnych grup ekologicznych skorupiaków
5,0Student potrafi wymienić, wskazać i scharakteryzować najważniejsze cechy morfologiczne i anatomiczne charakteryzujace skorupiaki planktonowe, bentosowe i peryfitonowe, wymienia (w języku polskim i łacińskim) większość reprezentatywnych przedstawicieli poszczególnych grup ekologicznych skorupiaków, włąsciwie rozpoznaje gatunki morskie i słodkowodne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C8_W03Student wymienia, rozpoznaje, charakteryzuje i rozróżnia podstawowe grupy systematyczne skorupiaków i ich przedstawicieli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
BL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do oznaczania skorupiaków morskich i słodkowodnych z wykorzystaniem specjalistycznych kluczy
C-3Zapoznanie studentów z cechami hydromorficznymi skorupiaków umożliwiającymi tym bezkręgowcom tworzenie zespołów planktonu i bentosu
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością taksonomiczną i morfologiczną skorupiaków w ekosystemach słodkowodnych i morskich
Treści programoweT-W-3Skorupiaki wyższe (Malacostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: ustonogi (Stomatopoda), równonogi (Isopoda), obunogi (Amphipoda), lasonogi (Mysidacea), pośródki (Cumacea).
T-W-4Euphausiacea – budowa, biologia, przedstawiciele, znaczenie. Charakterystyczne cechy raków dziesięcionogich (Decapoda), systematyka. Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Cechy i przedstawiciele i znaczenie sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura.
T-W-2Skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: skrzelonogi (Branchiopoda) (ze szczególnym uwzględnieniem wioślarek (Cladocera), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i splewki (Branchiura), wąsonogi (Cirripedia).
T-A-1Przegląd różnych grup systematycznych skorupiaków planktonowych. Przystosowania anatomiczno-morfologiczne skorupiaków do tworzenia form planktonowych
T-A-3Przegląd skorupiaków słodkowodnych i morskich. Problemy obcych gatunków skorupiaków w faunie polskiej.
T-A-4Przegląd i rozróżnianie stadiów larwalnych w różnych grupach systematycznych skorupiaków. Wybrane zagadnienia z biologii rozrodu skorupiaków.
T-A-2Przystosowania anatomiczno-morfologiczne skorupiaków różnych grup systematycznych do życia osiadłego
T-L-1Budowa i biologia skorupiaków Przegląd skorupiaków Entomostraca I – gromada Branchiopoda (skrzelonogi) z rządów: Anostraca, Notostraca i Cladocera. Części ciała, segmentacja, budowa odnóży oraz układów: pokarmowego, krwionośnego, wydalniczego, nerwowego. Odżywianie się i rozmnażanie wioślarek. Znaczenie Cladocera
T-L-2Przegląd skorupiaków Entomostraca II– gromada Branchiopoda (skrzelonogi): Branchiura (splewki, tarczenice), Copepoda (widłonogi), Ostracoda (małżoraczki) i Cirripedia (wąsonogi) - Balanus crenatus Lepas sp. – kaczenice.
T-L-5Praktyczna identyfikacja skorupiaków z różnych grup systematycznych
T-L-3Przegląd skorupiaków Malacostraca I z Eumalacostraca (pancerzowce właściwe) z rzędów: Stomatopoda (ustonogi), Mysidacea – lasonogi, Cumacea – ośródki. Przegląd skorupiaków Malacostraca II z Eumalacostraca (pancerzowce właściwe) z rzędów: Isopoda (równonogi), Amphipoda (obunogi). Budowa zewnętrzna i wewnętrzna, środowisko i tryb życia, opieka nad potomstwem u tych skorupiaków .
T-L-4Przegląd skorupiaków Eucarida (raki właściwe) Cechy charakterystyczne rzędów Euphausiacea i Decapoda oraz poszczególnych sekcji. Budowa zewnętrzna i wewnętrzna, środowisko i tryb życia, opieka nad potomstwem u tych skorupiaków .
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne i audytoryjne - metody aktywizujace: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne i audtroryjne - metody eksponujące: pokazy filmów i materiałów biologicznych (żywych i zakonserwowanych)
M-4Ćwiczenia laboratoryjne - metody praktyczne: pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja skorupiaków na podstawie dostępnego i wykorzystanego na zajęciach matetriału biologicznego
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych i opisem materiału biologicznego oraz merytoryczną aktywnością studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić ani rozpoznać żadnej z grup systematycznych skorupiaków, nie zna kryteriów taksonomicznych w tej grupie bezkręgowców
3,0Student potrafi wymienić (tylko w języku polskim ) poszczególne grupy systematyczne skorupiaków, ale ich praktycznie nie rozpoznaje i nie potrafi scharakteryzować
3,5Student potrafi wymienić (tylko w języku polskim) poszczególne grupy systematyczne skorupiaków, potrafi je scharakteryzować, praktycznie rozpoznaje jedynie pojedynczych przedstawicieli poszczególnych grup taksonomicznych
4,0Student potrafi wymienić (zarówno w języku polskim jak i łacińskim) poszczególne grupy systematyczne skorupiaków, potrafi je scharakteryzować, praktycznie rozpoznaje nadal jedynie pojedynczych przedstawicieli tych grup taksonomicznych
4,5Student potrafi wymienić (zarówno w języku polskim jak i łacińskim) poszczególne grupy systematyczne skorupiaków, potrafi je scharakteryzować, praktycznie rozpoznaje większość przedstawicieli tych grup taksonomicznych
5,0Student potrafi wymienić (zarówno w języku polskim jak i łacińskim) poszczególne grupy systematyczne skorupiaków, potrafi je scharakteryzować, praktycznie rozpoznaje większość przedstawicieli tych grup taksonomicznych, wskazuje i tłumaczy różnice między nimi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C8_W04Student wskazuje i objaśniania rolę skorupiaków w przyrodzie oraz zna przedsatwicieli tych bezkręgowców w ekosystemach wód słodkich i morskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
BL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
BL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z ze znaczeniem skorupiaków i ich przedstawicielami w ekosytemach słodkowodnych i morskich
Treści programoweT-W-5Znaczenie skorupiaków w ekosystemach i ich wykorzystanie przez człowieka
T-A-3Przegląd skorupiaków słodkowodnych i morskich. Problemy obcych gatunków skorupiaków w faunie polskiej.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne - metody podające, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizujacycmi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i audytoryjne - metody aktywizujace: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne i audtroryjne - metody eksponujące: pokazy filmów i materiałów biologicznych (żywych i zakonserwowanych)
M-4Ćwiczenia laboratoryjne - metody praktyczne: pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja skorupiaków na podstawie dostępnego i wykorzystanego na zajęciach matetriału biologicznego
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych i opisem materiału biologicznego oraz merytoryczną aktywnością studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna roli skorupiaków w ekosystemach wodnych, nie potrafi wskazać grup sytematycznych ani reprezentujących je gatunków słodkowodnych i morskich
3,0Student potrafi jedynie wyliczyć rolę skorupiaków w ekosystemach wodnych, nie potrafi wytłumaczyć i opisać znaczenia skorupiaków w ekosytemach wodnych ani wskazać specyfiki ich budowy, trybu życia i fizjologii, wymienia pojedynczych przedstawicieli grup skorupiaków jedynie w języku polskim
3,5Student potrafi wyliczyć, wytłumaczyć i opisać rolę skorupiaków w ekosystemach wodnych, nie potrafi jednak wskazać specyfiki ich budowy, trybu życia i fizjologii, wymienia pojedynczych przedstawicieli grup skorupiaków jedynie w języku polskim
4,0Student potrafi wyliczyć, wytłumaczyć i opisać rolę skorupiaków w ekosystemach wodnych, nie potrafi jednak wskazać specyfiki ich budowy, trybu życia i fizjologii, wymienia pojedynczych przedstawicieli grup skorupiaków zarówno w języku polskim jak i po łacinie
4,5Student potrafi wyliczyć, wytłumaczyć i opisać rolę skorupiaków w ekosystemach wodnych, potrafi jednak wskazać specyfikę ich budowy, trybu życia i fizjologii, wymienia pojedynczych przedstawicieli grup skorupiaków zarówno w języku polskim jak i po łacinie
5,0Student potrafi wyliczyć, wytłumaczyć i opisać rolę skorupiaków w ekosystemach wodnych, potrafi jednak wskazać specyfikę ich budowy, trybu życia i fizjologii, wymienia kilku reprezentatywnych przedstawicieli grup skorupiaków zarówno w języku polskim jak i po łacinie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C8_U01Student umie analizować i oceniać cechy różnicujące w grupach systematycznych i ekologicznych skorupiaków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do oznaczania skorupiaków morskich i słodkowodnych z wykorzystaniem specjalistycznych kluczy
C-3Zapoznanie studentów z cechami hydromorficznymi skorupiaków umożliwiającymi tym bezkręgowcom tworzenie zespołów planktonu i bentosu
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością taksonomiczną i morfologiczną skorupiaków w ekosystemach słodkowodnych i morskich
Treści programoweT-W-3Skorupiaki wyższe (Malacostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: ustonogi (Stomatopoda), równonogi (Isopoda), obunogi (Amphipoda), lasonogi (Mysidacea), pośródki (Cumacea).
T-W-4Euphausiacea – budowa, biologia, przedstawiciele, znaczenie. Charakterystyczne cechy raków dziesięcionogich (Decapoda), systematyka. Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Cechy i przedstawiciele i znaczenie sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura.
T-W-5Znaczenie skorupiaków w ekosystemach i ich wykorzystanie przez człowieka
T-W-2Skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: skrzelonogi (Branchiopoda) (ze szczególnym uwzględnieniem wioślarek (Cladocera), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i splewki (Branchiura), wąsonogi (Cirripedia).
T-A-1Przegląd różnych grup systematycznych skorupiaków planktonowych. Przystosowania anatomiczno-morfologiczne skorupiaków do tworzenia form planktonowych
T-A-3Przegląd skorupiaków słodkowodnych i morskich. Problemy obcych gatunków skorupiaków w faunie polskiej.
T-A-4Przegląd i rozróżnianie stadiów larwalnych w różnych grupach systematycznych skorupiaków. Wybrane zagadnienia z biologii rozrodu skorupiaków.
T-A-2Przystosowania anatomiczno-morfologiczne skorupiaków różnych grup systematycznych do życia osiadłego
T-L-1Budowa i biologia skorupiaków Przegląd skorupiaków Entomostraca I – gromada Branchiopoda (skrzelonogi) z rządów: Anostraca, Notostraca i Cladocera. Części ciała, segmentacja, budowa odnóży oraz układów: pokarmowego, krwionośnego, wydalniczego, nerwowego. Odżywianie się i rozmnażanie wioślarek. Znaczenie Cladocera
T-L-2Przegląd skorupiaków Entomostraca II– gromada Branchiopoda (skrzelonogi): Branchiura (splewki, tarczenice), Copepoda (widłonogi), Ostracoda (małżoraczki) i Cirripedia (wąsonogi) - Balanus crenatus Lepas sp. – kaczenice.
T-L-5Praktyczna identyfikacja skorupiaków z różnych grup systematycznych
T-L-3Przegląd skorupiaków Malacostraca I z Eumalacostraca (pancerzowce właściwe) z rzędów: Stomatopoda (ustonogi), Mysidacea – lasonogi, Cumacea – ośródki. Przegląd skorupiaków Malacostraca II z Eumalacostraca (pancerzowce właściwe) z rzędów: Isopoda (równonogi), Amphipoda (obunogi). Budowa zewnętrzna i wewnętrzna, środowisko i tryb życia, opieka nad potomstwem u tych skorupiaków .
T-L-4Przegląd skorupiaków Eucarida (raki właściwe) Cechy charakterystyczne rzędów Euphausiacea i Decapoda oraz poszczególnych sekcji. Budowa zewnętrzna i wewnętrzna, środowisko i tryb życia, opieka nad potomstwem u tych skorupiaków .
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne - metody podające, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizujacycmi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i audytoryjne - metody aktywizujace: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne i audtroryjne - metody eksponujące: pokazy filmów i materiałów biologicznych (żywych i zakonserwowanych)
M-4Ćwiczenia laboratoryjne - metody praktyczne: pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja skorupiaków na podstawie dostępnego i wykorzystanego na zajęciach matetriału biologicznego
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych i opisem materiału biologicznego oraz merytoryczną aktywnością studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie praktycznie weryfikować i ocenić cech różnicujących między przedstawicielami wszystkich grup systematycznych i ekologicznych skorupiaków, nie dobiera i nie łączy cech budowy morfologiczno-anatomicznej skorupiaków z ich przynależnością taksonomiczną oraz funkcją w ekosystemach wodnych
3,0Student umie weryfikować i ocenić cechy różnicujące między przedstawicielami wybranych, najważniejszych grup systematycznych i ekologicznych skorupiaków, dobiera i łączy cechy budowy morfologiczno-anatomicznej skorupiaków z ich funkcją w ekosystemach wodnych nie łączy ich jednak z przynależnością taksonomiczną
3,5Student umie weryfikować i ocenić cechy różnicujące między przedstawicielami wybranych, najważniejszych grup systematycznych i ekologicznych skorupiaków, dobiera i łączy cechy budowy morfologiczno-anatomicznej skorupiaków z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz z przynależnością taksonomiczną , pojedyncze przykłady gatunków nazywa w języku polskim
4,0Student umie weryfikować i ocenić cechy różnicujące między przedstawicielami wybranych, najważniejszych grup systematycznych i ekologicznych skorupiaków, dobiera i łączy cechy budowy morfologiczno-anatomicznej skorupiaków z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz z przynależnością taksonomiczną, pojedyncze przykłady gatunków nazywa w języku polskim i łacińskim
4,5Student umie weryfikować i ocenić cechy różnicujące między przedstawicielami wybranych, najważniejszych grup systematycznych i ekologicznych skorupiaków, dobiera i łączy cechy budowy morfologiczno-anatomicznej skorupiaków z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz z przynależnością taksonomiczną, posługuje się licznymi przykładami gatunków, które nazywa w języku polskim i łacińskim
5,0Student umie weryfikować i ocenić cechy różnicujące między przedstawicielami wybranych, najważniejszych grup systematycznych i ekologicznych skorupiaków, dobiera i łączy cechy budowy morfologiczno-anatomicznej skorupiaków z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz z przynależnością taksonomiczną, posługuje się licznymi przykładami gatunków, które nazywa w języku polskim i łacińskim, wykorzystuje umiejętnośc posługiwania się kluczami do oznaczania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C8_U02Student posiada umiejętności analizowania stanu środowiska wodnego na podstawie żyjących w nim skorupiaków oraz łączenia konsekwencji dominacji występowania poszczególnych grup skorupiaków ze zmianami warunków w eksystemach wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z ze znaczeniem skorupiaków i ich przedstawicielami w ekosytemach słodkowodnych i morskich
Treści programoweT-W-5Znaczenie skorupiaków w ekosystemach i ich wykorzystanie przez człowieka
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne - metody podające, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizujacycmi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i audytoryjne - metody aktywizujace: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne i audtroryjne - metody eksponujące: pokazy filmów i materiałów biologicznych (żywych i zakonserwowanych)
M-4Ćwiczenia laboratoryjne - metody praktyczne: pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych i opisem materiału biologicznego oraz merytoryczną aktywnością studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ocenia i nie łączy konsekwencji środowiskowych z dominacją grup ekologicznych i systematycznych skorupiaków w ekosytemach wodnych, nie przeprowadza analizy znaczenia każdej z tych grup w ekosystemach
3,0Student ocenia i łączy konsekwencje środowiskowe z dominacją grup ekologicznych i systematycznych skorupiaków w ekosytemach wodnych, dobiera pojedyncze, właściwe przykłady potwierdzające interpretację (nazywa je w jezyku polskim), nie przeprowadza analizy znaczenia każdej z tych grup w ekosystemach
3,5Student ocenia i łączy konsekwencje środowiskowe z dominacją grup ekologicznych i systematycznych skorupiaków w ekosytemach wodnych, dobiera pojedyncze, właściwe przykłady potwierdzające interpretację (nazywa je w języku polskim), nie przeprowadza analizy znaczenia każdej z tych grup w ekosystemach
4,0Student ocenia i łączy konsekwencje środowiskowe z dominacją grup ekologicznych i systematycznych skorupiaków w ekosytemach wodnych, dobiera pojedyncze, właściwe przykłady potwierdzające interpretację (nazywa je w języku polskim), przeprowadza analizę znaczenia każdej z tych grup w ekosystemach
4,5Student ocenia i łączy konsekwencje środowiskowe z dominacją grup ekologicznych i systematycznych skorupiaków w ekosytemach wodnych, dobiera pojedyncze, właściwe przykłady, potwierdzające interpretację (nazywa je w języku polskim i łacińskim), przeprowadza analizę znaczenia każdej z tych grup w ekosystemach
5,0Student ocenia i łączy konsekwencje środowiskowe z dominacją grup ekologicznych i systematycznych skorupiaków w ekosytemach wodnych, dobiera po kilka reprezentatywnych przykładów, potwierdzających interpretację (nazywa je w języku polskim i łacińskim), przeprowadza analizę znaczenia każdej z tych grup w ekosystemach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C8_K01Student nabywa kompetencje związane ze świadomym i kreatywnym postępowaniem w postrzeganiu relacji między grupami ekologicznymi i systematycznymi skorupiaków a warunkami w środowisku wodnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
BL_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z ze znaczeniem skorupiaków i ich przedstawicielami w ekosytemach słodkowodnych i morskich
C-5Zapoznanie studentów z zasadami przygotowania i prowadzenia prezentacji
C-2Przygotowanie studentów do oznaczania skorupiaków morskich i słodkowodnych z wykorzystaniem specjalistycznych kluczy
C-3Zapoznanie studentów z cechami hydromorficznymi skorupiaków umożliwiającymi tym bezkręgowcom tworzenie zespołów planktonu i bentosu
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością taksonomiczną i morfologiczną skorupiaków w ekosystemach słodkowodnych i morskich
Treści programoweT-W-3Skorupiaki wyższe (Malacostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: ustonogi (Stomatopoda), równonogi (Isopoda), obunogi (Amphipoda), lasonogi (Mysidacea), pośródki (Cumacea).
T-W-4Euphausiacea – budowa, biologia, przedstawiciele, znaczenie. Charakterystyczne cechy raków dziesięcionogich (Decapoda), systematyka. Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Cechy i przedstawiciele i znaczenie sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura.
T-W-5Znaczenie skorupiaków w ekosystemach i ich wykorzystanie przez człowieka
T-W-1Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda), systematyka. Skorupiaki (Crustacea) – charakterystyka, systematyka.
T-W-2Skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: skrzelonogi (Branchiopoda) (ze szczególnym uwzględnieniem wioślarek (Cladocera), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i splewki (Branchiura), wąsonogi (Cirripedia).
T-A-5Zaliczenie pisemne ćwiczenia 1-4.
T-A-1Przegląd różnych grup systematycznych skorupiaków planktonowych. Przystosowania anatomiczno-morfologiczne skorupiaków do tworzenia form planktonowych
T-A-3Przegląd skorupiaków słodkowodnych i morskich. Problemy obcych gatunków skorupiaków w faunie polskiej.
T-A-4Przegląd i rozróżnianie stadiów larwalnych w różnych grupach systematycznych skorupiaków. Wybrane zagadnienia z biologii rozrodu skorupiaków.
T-A-2Przystosowania anatomiczno-morfologiczne skorupiaków różnych grup systematycznych do życia osiadłego
T-L-1Budowa i biologia skorupiaków Przegląd skorupiaków Entomostraca I – gromada Branchiopoda (skrzelonogi) z rządów: Anostraca, Notostraca i Cladocera. Części ciała, segmentacja, budowa odnóży oraz układów: pokarmowego, krwionośnego, wydalniczego, nerwowego. Odżywianie się i rozmnażanie wioślarek. Znaczenie Cladocera
T-L-2Przegląd skorupiaków Entomostraca II– gromada Branchiopoda (skrzelonogi): Branchiura (splewki, tarczenice), Copepoda (widłonogi), Ostracoda (małżoraczki) i Cirripedia (wąsonogi) - Balanus crenatus Lepas sp. – kaczenice.
T-L-5Praktyczna identyfikacja skorupiaków z różnych grup systematycznych
T-L-3Przegląd skorupiaków Malacostraca I z Eumalacostraca (pancerzowce właściwe) z rzędów: Stomatopoda (ustonogi), Mysidacea – lasonogi, Cumacea – ośródki. Przegląd skorupiaków Malacostraca II z Eumalacostraca (pancerzowce właściwe) z rzędów: Isopoda (równonogi), Amphipoda (obunogi). Budowa zewnętrzna i wewnętrzna, środowisko i tryb życia, opieka nad potomstwem u tych skorupiaków .
T-L-6Sprawdzian z zakresu ćwiczeń 1-5
T-L-4Przegląd skorupiaków Eucarida (raki właściwe) Cechy charakterystyczne rzędów Euphausiacea i Decapoda oraz poszczególnych sekcji. Budowa zewnętrzna i wewnętrzna, środowisko i tryb życia, opieka nad potomstwem u tych skorupiaków .
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne - metody podające, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizujacycmi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i audytoryjne - metody aktywizujace: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne i audtroryjne - metody eksponujące: pokazy filmów i materiałów biologicznych (żywych i zakonserwowanych)
M-4Ćwiczenia laboratoryjne - metody praktyczne: pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych i opisem materiału biologicznego oraz merytoryczną aktywnością studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości istnienia relacji między występowaniem i zagęszczeniem grup ekologicznych i systematycznych skorupiaków a warunkami w środowisku wodnym
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Student zna zależności między występowaniem i zagęszczeniem grup ekologicznych i systematycznych skorupiaków a warunkami w środowisku wodnym