Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
Sylabus przedmiotu Podstawy diagnostyki ultrasonograficznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy diagnostyki ultrasonograficznej | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 7 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu topografii narządów wewnętrznych i anatomii zwierząt. |
W-2 | Wiedza z zakresu fizyki i biofizyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ultrasonograficzną diagnostyką obrazową zwierząt. |
C-2 | Umiejętność opisywania wybranych narządów organizmu na podstawie uzyskanych obrazów ultrasonograficznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie pacjenta i technika badania. | 2 |
T-L-2 | Ocena stanu czynnościowego jajnika na podstawie obrazu ultrasonograficznego. | 4 |
T-L-3 | Ocena macicy w różnych fazach cyklu jajnikowego. | 2 |
T-L-4 | Ocena zarodka i rozwoju płodu oraz wyliczanie terminu porodu na podstawie wielkości płodu u wybranych gatunków zwierząt. | 3 |
T-L-5 | Obrazowanie zewnętrznych i wewnętrznych narządów płciowych samca. | 2 |
T-L-6 | Obrazowanie stanów fizjologicznych i patologicznych tarczycy na przykładzie wybranych gatunków ssaków. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Osiągnięcia i znaczenie diagnostyki ultrasonograficznej w praktyce i nauce. | 2 |
T-W-2 | Budowa, rodzaje i zasada działania ultrasonografów. | 2 |
T-W-3 | Pojęcia echogenności w ultrasonografii. Echogenność poszczególnych tkanek i narządów organizmu. | 3 |
T-W-4 | Artefakty w ultrasonografii. Wskazania do badania USG. Najczęstsze badania z wykorzystaniem USG. | 2 |
T-W-5 | Wykorzystanie ultrasonografii w rozrodzie zwierząt. Badania per-rectum i przez powłoki brzuszne. | 4 |
T-W-6 | Narządy jamy brzusznej. Obraz prawidłowy i patologiczny na przykładzie wybranych gatunków zwierząt. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych. | 5 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach. | 3 |
A-L-4 | Przygotowanie się do kolokwium z zajęć laboratoryjnych. | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 13 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Opis i wyjaśnienie. |
M-3 | Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie pisemnej. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń w formie pisemnej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.4_W01 Student zna możliwości wykorzystania ultrasonografii w praktyce oraz opisuje budowę i zasadę działania ultrasonografów. Student wymienia wskazania i najczęstsze badania z wykorzystaniem ultrasonografii. | BL_2A_W05, BL_2A_W03, BL_2A_W11 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07 | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-3 |
BL_2A_BLM-S-O3.4_W02 Zna definicję echogenności i przedstawiwa echogenność wybranych tkanek i narządów w stanach fizjologicznych i patologicznych. | BL_2A_W05, BL_2A_W03 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06, P2A_W07 | C-2 | T-W-6, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-6 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.4_U01 Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania USG w zależności od gatunku, stanu fizjologicznego i celu badań. | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-2 | T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6 | M-3, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.4_K01 Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru technik USG i interpretacji obrazów ultrasonograficznych w ocenie wybranych stanów fizjologicznych i patologicznych. Ukończenie zajęć będzie pomoce w dalszym kształceniu w tym zakresie. | BL_2A_K02 | P2A_K01, P2A_K04, P2A_K07 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6 | M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.4_W01 Student zna możliwości wykorzystania ultrasonografii w praktyce oraz opisuje budowę i zasadę działania ultrasonografów. Student wymienia wskazania i najczęstsze badania z wykorzystaniem ultrasonografii. | 2,0 | Student nie zna możliwości wykorzystania ultrasonografi w praktyce. Nie zna budowy i zasady działania ultrasonografów. Nie wymienia wskazań do badania USG jak również nie wskazuje najczęstszych badań wykorzystujących ultrasonografię. |
3,0 | Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Zna tylko podstawy dotyczące budowy, nie jest jednak w stanie scharakteryzować zasady działania ultrasonografów. Nie wymienia wskazań do badania USG jak również nie wskazuje najczęstszych badań wykorzystujących ultrasonografię. | |
3,5 | Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Zna podstawy dotyczące budowy, w wąskim zakresie charakteryzuje zasadę działania ultrasonografów. Nie wymienia jednak wskazań do badania USG jak również nie wskazuje najczęstszych badań wykorzystujących ultrasonografię. | |
4,0 | Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Zna podstawy dotyczące budowy, w wąskim zakresie charakteryzuje zasadę działania ultrasonografów. Wymienia niektóre wskazania do badania USG, jak również wskazuje najczęstsze badania wykorzystujące ultrasonografię. | |
4,5 | Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Zna budowę ultrasonografów i w szerszym zakresie charakteryzuje zasadę działania ultrasonografów. Wymienia większość wskazań do badania USG, jak również wskazuje najczęstsze badania wykorzystujące ultrasonografię. | |
5,0 | Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Swobodnie opisuje budowę ultrasonografów i w szerokim zakresie charakteryzuje zasadę działania ultrasonografów. Wymienia wszystkie wskazania do badania USG, jak również wskazuje najczęstsze badania wykorzystujące ultrasonografię. | |
BL_2A_BLM-S-O3.4_W02 Zna definicję echogenności i przedstawiwa echogenność wybranych tkanek i narządów w stanach fizjologicznych i patologicznych. | 2,0 | Student nie zna definicję echogenności i nieobjaśnia echogenności tkanek i narządów w stanach fizjologicznych i patologicznych. |
3,0 | Student zna definicję echogenności, niemniej nie opisuje już echogenności tkanek i narządów w stanach fizjologicznych i patologicznych. | |
3,5 | Student zna definicję echogenności, jednak w wąskim zakresie opisuje echogenność tkanek i narządów tylko w stanach fizjologicznych. | |
4,0 | Student zna definicję echogenności, i w szerszym zakresie opisuje echogenność tkanek i narządów tylko w stanach fizjologicznych. Nie charakteryzuje jednak echogenności wybranych narządów i tkanek w stanach patologicznych. | |
4,5 | Student zna definicję echogenności i w znaczącym zakresie opisuje echogenność tkanek i narządów w stanach fizjologicznych i patologicznych. | |
5,0 | Student swobodnie definiuje pojęcie echogenności i w sposób szczegółowy i wyczerpujący opisuje echogenność tkanek i narządów w stanach fizjologicznych i patologicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.4_U01 Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania USG w zależności od gatunku, stanu fizjologicznego i celu badań. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować odpowiedniej techniki badania u żadnego gatunku zwierząt. |
3,0 | Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania tylko u niektórych gatunków zwierząt nie uwzględniając jednak stanu fizjologicznego zwierząt i celu badań. | |
3,5 | Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania u większej liczby gatunków zwierząt. Nie uwzględnia jednak stanu fizjologicznego zwierząt i celu badań. | |
4,0 | Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania u większej liczby gatunków zwierząt. Nie uwzględnia jednak stanu fizjologicznego zwierząt i celu badań. | |
4,5 | Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania u większości gatunków zwierząt. Uwzględnia stan fizjologiczny zwierząt i cel badań. | |
5,0 | Student prezcyzyjnie potrafi zastosować odpowiednią technikę badania u znacznej liczby gatunków zwierząt. Zawsze pamięta o uwzględnieniu stanu fizjologicznego i celowości przeprowadzanego badania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.4_K01 Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru technik USG i interpretacji obrazów ultrasonograficznych w ocenie wybranych stanów fizjologicznych i patologicznych. Ukończenie zajęć będzie pomoce w dalszym kształceniu w tym zakresie. | 2,0 | Student nie orientuje się w poruszanej tematyce, nie wykazuje aktywności samodzielnej, nie podejmuje żadnej dyskusji w tym zakresie. Nie współpracuje w grupie. |
3,0 | Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie. | |
3,5 | Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje niewielką aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie. | |
4,0 | Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie. | |
4,5 | Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne). Podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie. | |
5,0 | Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne i obcojęzyczne). Analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie. Potrafi współpracować w grupie. |
Literatura podstawowa
- Mannion P., Diagnostyka ultrasonograficzna małych zwierząt, Triangulum, Wrocław, 2008
- Kealy J.K., McAllister H., Diagnostyka radiologiczna i ultrasonograficzna psów i kotów, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2007, wydanie I polskie red. Koper S.
- Białek E.J., Jakubowski W., Diagnostyka ultrasonograficzna tarczycy, przytarczyc i węzłów chłonnych szyi, Wydawnictwo Medyczne MAKmed, Gdańsk, 2001
Literatura dodatkowa
- Taverne M.A.M., Willemse A.H (red.), Diagnostic ultrasound and animal reproduction, Kluwer Academic Publishers, 1989