Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
Sylabus przedmiotu Metody laboratoryjne w ocenie jakości żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody laboratoryjne w ocenie jakości żywności | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw fizyki,chemii organicznej i nieorganicznej, biochemii i biologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Podstawowym założeniem przedmiotu jest nabycie przez studenta wiedzy o metodach oceny żywności oraz opanowanie wybranych metod i umiejętność interpretacji uzyskanych wyników. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie zasad bezpieczeństwa pracy i możliwych zagrożeń w laboratorium zakładu. Prezentacja aparatury i zasad posługiwania się różnym sprzętem labotatoryjnym. Przedstawienie kryteriów zaliczenia ćwiczeń. | 2 |
T-L-2 | Pobieranie i przygotowywanie próbek do badań laboratoryjnych. | 2 |
T-L-3 | Metoda oznaczania jakości mięsa - oznaczanie wodochłonności: metoda Grau i Hamma,wyciek termiczny, wyciek swobodny, zdolność wiązania wody. | 4 |
T-L-4 | Ocena barwy mięsa różnych gatunków zwierząt. Metodą aparaturową i wzrokową. Określenie składowych barwy metoda uproszczoną(dominująca długość fali, jasność barwy, nasycenie barwy); oraz w systemie CIELab i CIELCh (L* - jasność barwy, a* - czerwonosć, b*- żółtość. C* - nasycenie i h - ton barwy). Pomiar trwałości barwy mięsa. Oznaczenie zawartości barwników hemowych w mięsie metodą Hornsey'a. | 4 |
T-L-5 | Chemiczne badanie świeżości mięsa. Ocena organoleptyczna.Pomiar kwasowości mięsa. Oznaczanie zawartości amoniaku: próba Nesslera, próba Ebera.Wykrywanie siarkowodoru. Wykrywanie obecności bakterii gnilnych błękitem metylenowym. Wykrywanie obecności peroksydazy w mięsie. | 2 |
T-L-6 | Oznaczanie jakości przetworów mięsnych. Ocena organoleptyczna. Ocena chemiczna - oznaczanie zawartości soli kuchennej metodą Mohra, oznaczanie obecności wody, oznaczanie obecnosci skrobi. | 2 |
T-L-7 | Ocena jakości tłuszczu zwierzecego. Ocena organoleptyczna. Metody chemiczne - oznaczanie liczby zmydlania, oznaczanie liczby nadtlenkowej, oznaczanie liczby jodowej,liczby kwasowej, próba Kreisa | 4 |
T-L-8 | Ocena jakości mleka. Ocena organoleptyczna. Ocena cech fizycznych - oznaczanie gęstości, Oznaczanie kwasowości czynnej, miareczkowej i próby alizarolowej. | 2 |
T-L-9 | Analiza chemiczna jakości mleka. Oznaczanie zawartości tłuszczu, oznaczanie zawartości białka metodą Wolkera, iznaczanie zawartości suchej masy metodą Fleischmanna. | 2 |
T-L-10 | Ocena jakości higienicznej mleka. Próba z błękitem metylenowym, próba z alizaryną, ocena organoleptyczna. Metoda na oznaczanie skuteczności pasteryzacji - próba na obeność peroksydazy oraz fosfatazy alkalicznej. | 2 |
T-L-11 | Ocena jakości produktów mlecznych (sery twarogowe, żółte, napoje fermentowane, masło). Ocena organoleptyczna. Metody chemiczne - określanie kwasowości. Oznaczanie zawartości soli, wody, tłuszczu,popiołu. | 3 |
T-L-12 | Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Właściwości sensoryczne, technologiczne, odżywcze wybranych produktów żywnościowych. | 4 |
T-W-2 | Wymagania jakościowe zgodne z normami dla produktów żywnościowych. | 2 |
T-W-3 | Metody chemiczne, fizyczne, biologiczne stosowane w ocenie żywności. | 4 |
T-W-4 | Analiza sensoryczna w ocenie żywności. | 2 |
T-W-5 | Zmiany jakościowe zachodzące w żywności. | 2 |
T-W-6 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach | 30 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie literatury związanej z bieżącą tematyką ćwiczeń | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń w formie pisemnej. | 2 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów w formie pisemnej. | 6 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 3 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora. |
M-3 | Konsultacje z prowadzacymi wykłady i ćwiczenia. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wyjściówka - ocena przez prowadzacego ćwiczenia wyników pracy grupy, stopnia zaangażowania poszczególnych studentów oraz prezentowanej wiedzy wyniesionej z ćwiczeń. Ocena w skali punktowej 0-5 |
S-2 | Ocena formująca: Wejściówka - sprawdzenie przez prowadzacego ćwiczenia znajomości wybranych zagadnień teoretycznych i praktycznych zwiazanych z tematyką aktualnych ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z końcowego zaliczenia materiału objętego programem wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena aktywności studenta na każdych ćwiczeniach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-D4_W01 Student potrafii wymienić i zdefiniować najważniejsze właściwości produktów spożywczych. Zna i potrafi scharakteryzować metody oceny żywności oraz wie jakie metody zastosować przy ocenie produktów żywnościowych. | BL_2A_W06 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-10, T-L-4, T-L-11, T-L-12, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-D4_U01 Student wykonując laboratoryjne analizy w oparciu o poznane metody badawcze potrafi na podstawie otrzymanych wyników prawidłowo ocenić jakość produktów żywnościowych. | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-10, T-L-4, T-L-11, T-L-12, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-D4_K01 W związku postępem rozwoju cywilizacyjnego i narastającym tempem życia ma świadomość zagrożeń związanych ze złą jakością żywności i potrzebę ciągłego monitorowania jej jakości higienicznej, odżywczej, sensorycznej. Aktywnie i ciągle uzupełnia swą wiedzę z tego zakresu studiując i analizując dostępne źródla informacji z tej dziedziny. | BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-10, T-L-4, T-L-11, T-L-12, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-D4_W01 Student potrafii wymienić i zdefiniować najważniejsze właściwości produktów spożywczych. Zna i potrafi scharakteryzować metody oceny żywności oraz wie jakie metody zastosować przy ocenie produktów żywnościowych. | 2,0 | Nie ma podstawowej wiedzy z właściwości produktów spożywczych i metod laboratoryjnych stosowanych w ocenie ich jakości. |
3,0 | Student ma dostateczną wiedzę z właściwości produktów spożywczych i metod laboratoryjnych stosowanych w ocenie ich jakości. | |
3,5 | Student posiada wiedzę powyżej dostatecznego poziomu z właściwości produktów spożywczych i metod laboratoryjnych stosowanych w ocenie ich jakości. | |
4,0 | Student ma dobrą wiedzę z właściwości produktów spożywczych i metod laboratoryjnych stosowanych w ocenie ich jakości. | |
4,5 | Student ma wiedzę na bardzo dobrym poziomie z pewnymi niedociągnięciami z właściwości produktów spożywczych i metod laboratoryjnych stosowanych w ocenie ich jakości. | |
5,0 | Student ma wiedzę na bardzo dobrym poziomie z właściwości produktów spożywczych i metod laboratoryjnych stosowanych w ocenie ich jakości. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-D4_U01 Student wykonując laboratoryjne analizy w oparciu o poznane metody badawcze potrafi na podstawie otrzymanych wyników prawidłowo ocenić jakość produktów żywnościowych. | 2,0 | Student nie potrafi w sposób prawidłowy wykonać analiz badawczych i ocenić jakości produktów żywnościowych |
3,0 | Student potrafi wykonać prawidłowo tylko killa analiz badawczych i na poziomie dostatecznym ocenić jakość produktów żywnościowych | |
3,5 | Student potrafi wykonać prawidłowo tylko killa analiz badawczych i na poziomie więcej niż dostateczny ocenić jakość produktów żywnościowych | |
4,0 | Student potrafi wykonać prawidłowo prawie wszystkie analizy badawcze i na poziomie dobrym ocenić jakość produktów żywnościowych | |
4,5 | Student potrafi wykonać prawidłowo wszystkie analizy badawcze i na poziomie powyżej dobrego ocenić jakość produktów żywnościowych | |
5,0 | Student potrafi wykonać prawidłowo wszystkie analizy badawcze i na poziomie bardzo dobrym ocenić jakość produktów żywnościowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-D4_K01 W związku postępem rozwoju cywilizacyjnego i narastającym tempem życia ma świadomość zagrożeń związanych ze złą jakością żywności i potrzebę ciągłego monitorowania jej jakości higienicznej, odżywczej, sensorycznej. Aktywnie i ciągle uzupełnia swą wiedzę z tego zakresu studiując i analizując dostępne źródla informacji z tej dziedziny. | 2,0 | Nie ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie człowieka przy wyborze metod badawczych do oceny jakości żywności i nie potrafi prawidłowo ocenić zagrożeń wynikających z nieprawidłowo zastosowanych metod laboratoryjnych. |
3,0 | Posiada dostateczną świadomość odpowiedzialności za zdrowie człowieka przy wyborze metod badawczych do oceny jakości żywności ale nie potrafi prawidłowo ocenić zagrożeń wynikających z nieprawidłowo zastosowanych metod laboratoryjnych. | |
3,5 | Posiada większą niż dostateczna świadomość odpowiedzialności za zdrowie człowieka przy wyborze metod badawczych z jakości żywności i dostatecznie potrafi ocenić zagrożenia wynikające z nieprawidłowo zastosowanych metod laboratoryjnych. | |
4,0 | Posiada dobrą świadomość odpowiedzialności za zdrowie człowieka przy wyborze metod badawczych do oceny jakości żywności ale dostatecznie potrafi ocenić zagrożenia wynikające z nieprawidłowo zastosowanych metod laboratoryjnych. | |
4,5 | Posiada bardzo dobrą świadomość odpowiedzialności za zdrowie człowieka przy wyborze metod badawczych do oceny jakości żywności ale tylko dobrze potrafi ocenić zagrożenia wynikające z nieprawidłowo zastosowanych metod laboratoryjnych. | |
5,0 | Posiada bardzo dobrą świadomość odpowiedzialności za zdrowie człowieka przy wyborze metod badawczych do oceny jakości żywności i bardzo dobrze potrafi ocenić zagrożenia wynikające z nieprawidłowo zastosowanych metod laboratoryjnych. |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod red. Z. Litwińczuk, Metody oceny towaroznawczej surowców i produktów zwierzęcych, WUP, Lublin, 2011
- Praca zbiorowa pod redakcją Gronowskiej-Senger Anny, Analiza żywności - zbiór ćwiczeń, SGGW, Warszawa, 1999
- Praca zbiorowa pod. red. Świderskiego Franciszka, Towaroznawstwo żywności przetworzonej, SGGW, Warszawa, 1999
- Krełowska-Kułas Maria, Badanie jakości produktów spożywczych, PWE, Warszawa, 1993
- Pieczonka Władysław, Mleko i przetwory mleczne, standaryzacja jakości i metody badań skrypt, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Kraków, 1995
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa pod red. Klepackiej Mirosławy, Analiza żywności - skrypt do ćwiczeń cz. 1, Fundacja. Rozwój SGGW, Warszawa, 1997
- Jurczak Marek E., Towaroznawstwo produktów zwierzęcych. Ocena jakości mięsa, SGGW, Warszawa, 2004
- Jurczak Marek E., Mleko, produkcja, badanie, przerób, SGGW, Warszawa, 2003