Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
Sylabus przedmiotu Teriologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teriologia | ||
Specjalność | Biologia zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zakres wiadomości z zoologii kręgowców, ekologii zwierząt, ewolucjonizmu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie charakterystyki poszczególnych rzędów ssaków, ich budowę, ekologię, rozmieszczenie, ewolucję. |
C-2 | Poznanie biologii ssaków |
C-3 | Poznanie cech anatomicznych i morfologicznych ssaków polskich i sposoby oznaczania gatunków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie gatunków ssaków polskich na podstawie cech anatomicznych i morfologicznych | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia poznawania i opisywania ssaków | 1 |
T-W-2 | Zróżnicowanie morfologiczne i anatomiczne, przystosowanie budowy ciała do warunków życia | 3 |
T-W-3 | Ekologia i rozmieszczenie ssaków w środowisku | 3 |
T-W-4 | Ewolucja ssaków od gadów ssakokształtnych do człowieka | 3 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do sprawdzianów | 3 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do sprawdzianu | 2 |
12 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użciem sprzętu audiowizualnego |
M-2 | Ćwiczenie przedmiotowe |
M-3 | Film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny podsumowujący wiedzę dotyczącą treści wykładowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny podsumowujący ćwiczenia przedmiotowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-D7_W01 Student powinien scharakteryzować filogenezę, ekologię i sposób życia ssaków | BL_2A_W01 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
BL_2A_BLZ-S-D7_W02 Student powinien wymieniać cechy anatomiczne i morfologiczne ssaków, które są cechami przystosowawczymi do środowiska życia | BL_2A_W10 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06 | C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-D7_U01 Student powinien charakteryzować na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych, behavioralnych przynależność ssaków do grup ekologicznych i taksonomicznych | BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1, C-3, C-2 | T-L-1 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-D7_K01 Student poszerzając wiedzę na temat ssaków zdobywa przekonanie o większej możliwości interpretacji zjawisk zachodzących w przyrodzie | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-1, C-3, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-D7_W01 Student powinien scharakteryzować filogenezę, ekologię i sposób życia ssaków | 2,0 | brak wiedzy na temat biologii, ekologii, filogenezy przedstawicieli rodzin gromady ssaków |
3,0 | wiedza na temat biologii, ekologii, filogenezy przedstawicieli rodzin gromady ssaków opanoawana na poziomie dostatecznym | |
3,5 | wiedza na temat biologii, ekologii, filogenezy przedstawicieli rodzin gromady ssaków opanoawana na poziomie więcej niż dostatecznym | |
4,0 | wiedza na temat biologii, ekologii, filogenezy przedstawicieli rodzin gromady ssaków opanoawana na poziomie dobrym | |
4,5 | wiedza na temat biologii, ekologii, filogenezy przedstawicieli rodzin gromady ssaków opanoawana na poziomie więcej niż dobrym | |
5,0 | wiedza na temat biologii, ekologii, filogenezy przedstawicieli rodzin gromady ssaków opanoawana na poziomie bardzo dobrym | |
BL_2A_BLZ-S-D7_W02 Student powinien wymieniać cechy anatomiczne i morfologiczne ssaków, które są cechami przystosowawczymi do środowiska życia | 2,0 | brak wiedzy o cechach anatomicznych i morfologicznych, pozwalających na rozpoznanie cech przystosowania do życia w różnych środowiskach wybranych gatunków ssaków polskich |
3,0 | wiedza o cechach anatomicznych i morfologicznych, pozwalających na rozpoznanie cech przystosowania do życia w różnych środowiskach wybranych gatunków ssaków polskich, opanowana na poziomie dostatecznym | |
3,5 | wiedza o cechach anatomicznych i morfologicznych, pozwalających na rozpoznanie cech przystosowania do życia w różnych środowiskach wybranych gatunków ssaków polskich, opanowana na poziomie więcej niż dostatecznym | |
4,0 | wiedza o cechach anatomicznych i morfologicznych, pozwalających na rozpoznanie cech przystosowania do życia w różnych środowiskach wybranych gatunków ssaków polskich, opanowana na poziomie dobrym | |
4,5 | wiedza o cechach anatomicznych i morfologicznych, pozwalających na rozpoznanie cech przystosowania do życia w różnych środowiskach wybranych gatunków ssaków polskich, opanowana na poziomie więcej niż dobrym | |
5,0 | wiedza o cechach anatomicznych i morfologicznych, pozwalających na rozpoznanie cech przystosowania do życia w różnych środowiskach wybranych gatunków ssaków polskich, opanowana na poziomie bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-D7_U01 Student powinien charakteryzować na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych, behavioralnych przynależność ssaków do grup ekologicznych i taksonomicznych | 2,0 | brak umiejęności okteślenia przynależności taksonomicznych i ekologicznych na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych i behawioralnych, poznanych ssaków, |
3,0 | umiejęność okteślenia przynależności taksonomicznych i ekologicznych na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych i behawioralnych, poznanych ssaków, na poziomie dostatecznym | |
3,5 | umiejęność okteślenia przynależności taksonomicznych i ekologicznych na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych i behawioralnych, poznanych ssaków, na poziomie więcej niż dostatecznym | |
4,0 | umiejęność okteślenia przynależności taksonomicznych i ekologicznych na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych i behawioralnych, poznanych ssaków, na poziomie dobrym | |
4,5 | umiejęność okteślenia przynależności taksonomicznych i ekologicznych na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych i behawioralnych, poznanych ssaków, na poziomie więcej niż dobrym | |
5,0 | umiejęność okteślenia przynależności taksonomicznych i ekologicznych na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych i behawioralnych, poznanych ssaków, na poziomie bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-D7_K01 Student poszerzając wiedzę na temat ssaków zdobywa przekonanie o większej możliwości interpretacji zjawisk zachodzących w przyrodzie | 2,0 | brak zrozumienia istoty przemian zachodzących w przyrodzie związanych z poznawaniem roli ssaków w tym procesie |
3,0 | zrozumienie istoty przemian zachodzących w przyrodzie związanych z poznawaniem roli ssaków w tym procesie na poziomie dostatecznym | |
3,5 | zrozumienie istoty przemian zachodzących w przyrodzie związanych z poznawaniem roli ssaków w tym procesie na poziomie więcej niż dostatecznym | |
4,0 | zrozumienie istoty przemian zachodzących w przyrodzie związanych z poznawaniem roli ssaków w tym procesie na poziomie dobrym | |
4,5 | zrozumienie istoty przemian zachodzących w przyrodzie związanych z poznawaniem roli ssaków w tym procesie na poziomie więcej niż dobrym | |
5,0 | zrozumienie istoty przemian zachodzących w przyrodzie związanych z poznawaniem roli ssaków w tym procesie na poziomie bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- W. Serafiński, E. Wielgus-Serafińska, SSaki, PWN, Warszawa, 1988
- S.J. Gould, Dzieje życia na Ziemi, Świat książki, Warszawa, 1998
- K.A. Dobrowolski, S.M. Klimaszewski, H. Szelęgiewicz, Zoologia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1981
- K. Kowalski (red.), Klucze do oznaczania kręgowców Polski, cz. V ssaki, PWN, Warszawa, Kraków, 1964
Literatura dodatkowa
- A. Brehm, Życie zwierząt. Ssaki, PWN, Warszawa, 1963
- Z. Kawecki, Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1982