Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Wybrane elementy higieny człowieka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane elementy higieny człowieka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stylu życia |
C-2 | zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia |
C-3 | ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników srodowiskowych (biol., chem. i fiz.) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Jakość środowiska pracy. Monitoring czynników środowiska pracy. Profilaktyka chorób zawodowych i kalectwa. | 4 |
T-W-2 | Telefonia komórkowa – szkodliwa czy nie? | 2 |
T-W-3 | Choroby pojawiające sie w następstwie przebywania w nadmiernie zanieczyszczonym środowisku wewnetrznym. | 2 |
T-W-4 | Chlorowanie wody – korzysci i zagrożenia dla zdrowia. Pochodne chloroorganiczne szkodliwe dla zdrowia. | 2 |
T-W-5 | Zdrowotne skutki palenia odpadów komunalnych (śmieci) w paleniskach domowych. | 2 |
T-W-6 | Pozytywne i negatywne skutki promieniowania słonecznego. Zdrowotne konsekwencje nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wpływ czynników środowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych. | 2 |
T-W-2 | Zachowania sprzyjające zdrowiu w różnych okresach życia człowieka. Choroby związane ze szkodliwym stylem życia (choroby układu krażenia, nowotwory, wypadki i urazy, uzależnienie). | 2 |
T-W-3 | Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii. | 2 |
T-W-4 | Znaczenie aktywnosci fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia. | 2 |
T-W-5 | Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia. | 3 |
T-W-6 | Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywnosci. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | opracowanie wskazanego tematu | 5 |
A-W-4 | przygotowanie sie do kolokwium | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | opracowanie wskazanego tematu | 5 |
A-W-4 | przygotowanie sie do kolokwium | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, pogadanka |
M-2 | dyskusja |
M-3 | objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Warunkiem uzyskania zaliczenia jest pozytywny wynik testu końcowego. |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
S-4 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach i postawy względem omawianych zagadnień |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_null_W01 omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych oraz wyjaśnia sposoby ich zapobiegania | BT_1A_W04, BT_1A_W20 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W08 | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
BT_1A_null_W02 objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu | BT_1A_W20 | R1A_W03, R1A_W04 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_null_U01 analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska oraz proponuje sposoby ograniczenia ich negatywnego wpływu | BT_1A_U02, BT_1A_U08 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-3 | T-W-3, T-W-6, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_null_K01 wykazuje aktywny udział w poznawaniu nowych zagadnień i rozwiązywania wskazanych problemów | BT_1A_K05 | R1A_K01, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K02 | C-2, C-3, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_null_W01 omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych oraz wyjaśnia sposoby ich zapobiegania | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie omówić czynników środowiskowych wpływających na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych. Nie potrafi wyjasnić sposobów ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student, przy dużej pomocy nauczyciela, omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych (omawia tylko niektóre czynniki). Ma znaczne problemy z omówieniem sposobów ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
3,5 | Student, przy pomocy nauczyciela, omawia wiekszość czynników środowiskowych wpływających na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych. Omawia sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
4,0 | Student w miarę samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych (samodzielnie omawia wiekszość z nich). Omawia sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
4,5 | Student Student samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
5,0 | Student samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. | |
BT_1A_null_W02 objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie objaśnić zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student, przy dużej pomocy nauczyciela, objaśnia niektóre z omawianych na zajęciach zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
3,5 | Student, przy pomocy nauczyciela, objaśnia wiekszość z omawianych na zajęciach zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
4,0 | Student w miarę samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu, przy czym samodzielnie omawia wiekszość z nich. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błedów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
4,5 | Student samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczace błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
5,0 | Student samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_null_U01 analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska oraz proponuje sposoby ograniczenia ich negatywnego wpływu | 2,0 | Student nie potrafi, w oparciu o posiadaną wiedzę, analizować zdrowotnych zagrożen wynikających z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska. Nie potrafi także zaproponować sposobów ograniczenia ich negatywnego wpływu. |
3,0 | Student, z duża pomocą nauczyciela, analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ. Popełnia bardzo dużo błędów. | |
3,5 | Student, z niewielką pomocą nauczyciela, analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ. Popełnia dużo błędów. | |
4,0 | Student wykazuje jedynie niewielkie trudności w analizowaniu zagrożeń wynikających z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ. Popełnia niewiele błędów. | |
4,5 | Student samodzielnie analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ. Popełnia przy tym jedynie mało znaczące błędy. | |
5,0 | Student samodzielnie analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ. Nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_null_K01 wykazuje aktywny udział w poznawaniu nowych zagadnień i rozwiązywania wskazanych problemów | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela. | |
4,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. | |
4,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela. | |
5,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student samodzielnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- Kolarzyk E. (red.), Wybrane problemy higieny i ekologii człowieka, Wyd. UJ, Kraków, 2008
- Karczewski J., Higiena. Podręcznik dla studentów pielęgniarstwa, PZWL, Warszawa, 2002