Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BT_1A_BT-S-C14_W01 | Student zna i opisuje główne zasady funkcjonowania organizmu na poziomie wybranych tkanek i narządów, a także cechy je różnicujace u wybranych gatunków zwierząt. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BT_1A_W07 | ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów |
---|
BT_1A_W08 | ma uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych, |
BT_1A_W10 | posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowym metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W01 | ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W04 | ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
InzA_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-3 | Zapoznanie z podstawowymi metodami laboratoryjnymi pozwalajacymi analizować funkcję wybranych narzadów. |
---|
C-2 | Zapoznanie studentów w zakresie odrębności fizjologicznych poszczególnych układów i narządów u wybranych gatunków zwierzat. |
C-1 | Zapoznanie studentów z funkcją głównych narządów i układów organizmu. |
Treści programowe | T-A-5 | Rola nerek. Mechanizm powstawania i zagęszczania moczu. Skład moczu pierwotnego i ostatecznego. |
---|
T-A-1 | Układ nerwowy - Prawo „wszystko albo nic”. Budowa i rola synapsy nerwowo-mięśniowej. Struktura i czynność komórek mięśni szkieletowych i gładkich. Mechanizm i rodzaje skurczów mięśni szkieletowych.
Komórka nerwowa i jej funkcje. Ośrodkowy i obwodowy, somatyczny i wegetatywny (przywspółczulny i współczulny) układ nerwowy. |
T-A-3 | Budowa serca. Podstawowe właściwości mięśnia sercowego. Automatyzm i cykl pracy serca, rola zastawek. Nerwowa i humoralna regulacja pracy serca. Regulacja stanu naczyń krwionośnych i ciśnienia krwi, rozkład ciśnienia w układzie krążenia. Budowa i rola naczyń włosowatych. |
T-A-2 | Objętość, skład i rola krwi. Podział i rola elementów morfotycznych.
Budowa i rola hemoglobiny. Hemostaza. Grupy krwi. Bariery ochronne organizmu. Zjawiska odpornościowe: odporność wrodzona i nabyta, nieswoista i swoista, czynna i bierna. |
T-A-4 | Trawienie w jamie gębowej i rola śliny, trawienie. Procesy trawienne w żołądku wielokomorowym przeżuwaczy. Specyfika trawienna u zwierząt monogastrycznych. Skład soku żołądkowego i regulacja jego wydzielania. Trawienie w dwunastnicy. Skład soku trzustkowego i regulacja jego wydzielania. Wchłanianie w jelitach. Skład i rola żółci. Pozatrawienne funkcje wątroby. |
T-A-6 | Pisemna zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych. |
T-W-8 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej |
T-L-1 | Odruch, łuk odruchowy i jego elementy: receptory – rodzaje i rola, ośrodki nerwowe i ich właściwości, efektory. Odruchy bezwarunkowe i warunkowe. Mechanizm powstawania odruchów warunkowych.
1. Badanie odruchów bezwarunkowych u człowieka.
a)Odruch kolanowy.
b)Odruch podeszwowy.
c)Odruch scięgna Achillesa
d)Odruch źreniczny.
e)Odruch rogówkowy.
2. Analiza łuku odruchowego
3. Analiza odruchów warunkowych. |
T-L-6 | 1. Mechanizm wentylacji płuc – preparat Dondersa.
2. Pomiar pojemności życiowej płuc u człowieka i jej składowych przy użyciu spirometru.
3. Zapisywanie ruchów oddechowych klatki piersiowej przy użyciu torakografu. |
T-L-4 | 1.Analiza jakościowa składu śliny.
2.Badanie etapów rozkładu skrobi przez amylazę ślinową.
3.Badanie aktywności amylazy ślinowej w różnych warunkach środowiska.
4.Obserwacja pierwotniaków żwacza pod mikroskopem.
5.Badanie aktywności pepsyny w różnych warunkach środowiska.
6.Wykazanie amylolitycznych właściwości soku trzustkowego.
7.Wykazanie lipolitycznych właściwości soku trzustkowego.
8. Badanie aktywności podpuszczk.
9. Wykazanie emulgującego (obniżającego napięcie powierzchniowe) działania żółci. |
T-W-1 | Organizm a środowisko. Organizm jako układ otwarty, równowaga wewnętrzna, stany dalekie od równowagi, struktury dysypatywne. Podstawowe mechanizmy regulacji fizjologicznych - sprzężenia zwrotne. Układ nerwowy. Molekularne podstawy pobudliwości, pobudzenie i hamowanie, fizjologia receptorów - odbiór i kodowanie informacji, procesy przetwarzania informacji w ośrodkowym układzie nerwowym, efektory (fizjologia mięśni), odruchy. |
T-W-3 | Fizjologia serca i naczyń krwionośnych, hemodynamika wybranych obszarów naczyniowych (krążenie wątrobowe, mózgowe, wieńcowe, nerkowe i .in.). Nerwowa i humoralna regulacja pracy serca i ciśnienia krwi. |
T-W-4 | Przystosowanie przewodu pokarmowego do trawienia i wchłaniania, motoryka przewodu pokarmowego, soki trawienne, trawienie w jamie ustnej i żołądku. Trawienie w jelitach. Fizjologia wątroby i trzustki, wchłanianie jelitowe, rola składników mineralnych i witamin. |
T-W-5 | Fizjologia układu wydalniczego. Rola nerek, mechanizm wytwarzania moczu.Wybrane mechanizmy nerkowej regulacji homeostazy wodno-elektrolitowej. Autoregulacja, wpływ układu nerwowego na czynność nerek, regulacja hormonalna (układ RAA, wazporesyna, przedsionkowe czynniki natriuretyczne, prostaglandyny i in.). |
T-L-5 | 1.Badanie właściwości fizycznych moczu różnych gatunków zwierząt.
2.Badanie wpływu obciążenia organizmu wodą na wielkość diurezy oraz ciężar właściwy moczu.
3.Test na zawartość glukozy i ciał ketonowych w moczu człowieka. |
T-W-7 | Mechanizmy kontroli i regulacji temperatury ciała. Bilans cieplny, źródła ciepła, efektory termoregulacji, rola podwzgórza. Zaburzenia regulacji temperatury ciała. |
T-L-7 | Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych. |
T-L-2 | 1. Obserwacja pod mikroskopem rozmazów świeżej krwi kręgowców.
2. Barwienie rozmazu krwi metodą Pappenheima.
3 .Różnicowanie leukocytów.
4. Analiza oporności osmotycznej krwinek czerwonych.
5.Wpływ wybranych czynników na uszkodzenie błony komórkowej erytrocytu.
4. Badanie szybkości opadania krwinek.
5. Oznaczanie wskaźnika hematokrytowego.
6. Badanie wpływu jonów wapnia na proces krzepnięcia krwi.
7. Oznaczanie grup krwi u człowieka.
8. Oznaczanie czynnika Rh.
9. Wykonanie próby krzyżowej.
10. Obserwacja heteroaglutynacji. |
T-W-2 | Krwiotworzenie, ogólna rola krwi w organizmie, elementy morfotyczne krwi i ich rola. Osocze krwi, hemostaza. Bramy i bariery ochronne organizmu. |
T-L-3 | 1. Osłuchiwanie tonów serca u człowieka.
2. Obserwacja uderzenia koniuszkowego u człowieka.
3. Badanie tętna u człowieka.
4. Pomiar ciśnienia krwi u człowieka.
5. Wpływ wysiłku fizycznego na tętno i ciśnienie krwi.
6. Obserwacja mikrokrążenia. |
T-W-6 | Fizjologia oddychania. Wentylacja płuc, mechanizm wymiany gazów w płucach i tkankach, regulacja oddychania. |
Metody nauczania | M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
---|
M-3 | Praca w grupach. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego. |
Sposób oceny | S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - średnia ocena z zaliczenia kolokwiów cząstkowych |
---|
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - 2 kolokwia cząstkowe |