Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Sylabus przedmiotu Planowanie i analiza eksperymentu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Planowanie i analiza eksperymentu | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajmość zastosowania metod statystycznych w naukach przyrodnioczych. Podstawowe wiadomości z zakresu metod genetycznych, biologii i biotechnologii organizmów żywych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedmiot przygotowuje studenta do prowadzenia i nadzoru badań naukowych, testów, badań wdrożeniowych, przygotowania projektów badawczych. Naucza redakcyjnego przygotowania opracowań naukowych, logicznego wnioskowania, umiejętności prezentacji założeń projektów badawczych i wyników badań |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Opracowanie projektu doświadczenia - planowanie doświadczeń i eksperymentów (podstawowe pojęcia); przygotowanie doświadczenia (wybór i uzasadnienie tematu); sprecyzowanie celu doświadczenia. | 2 |
T-L-2 | Opracowanie projektu doświadczenia - opracowanie hipotezy roboczej, opis spodziewanych korzyści doświadczenia; wybór układu doświadczalnego, opis warunków wykonywania doświadczenia; wybór i grupowanie materiału doświadczalnego. | 2 |
T-L-3 | Opracowanie projektu doświadczenia - opracowanie metodyki doświadczenia (pobieranie prób, kontrola doświadczenia, wybór parametrów do analizy); wybór programu do analizy statystycznej; sposób opracowania statystycznego danych. | 2 |
T-L-4 | Opracowanie projektu doświadczenia - haramonogram projektu badawczego, jego składowe, optymalizacja harmonogramu badadań. Prowadzenie analizy eksperymentu. | 2 |
T-L-5 | Omówienie i ocena projektów badawczych. Przygotowanie kosztorysu doświadczenia - elementy składowe kosztorysu. | 3 |
T-L-6 | Przygotowanie prezentacji projektów doświadczeń. Formy prezentacji. Przykłady wykorzystania programów komputerowych i środków audiowizualnych w prezentacjach | 2 |
T-L-7 | Formy zestawiania danych doświadczalnych. Układy tabelaryczne, ryciny, wykresy. Opis zestawień. Sposoby i rodzaje oznaczeń istotności między wartościami w grupach doświadczalnych i ich zaznaczanie w tabelach. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe elementy doświadczalnictwa. Empiryczne metody badania naukowego, obserwacja naukowa i eksperyment naukowy. Hipoterzy naukowe. | 2 |
T-W-2 | Materiał statystyczny. Populacja generalna i próba. Pojęcie zmienności, źródła zmienności, sposoby oceny, istotności różnic, wnioskowanie statystyczne. | 2 |
T-W-3 | Zasady zakładania i prowadzenia doświadczeń. Klasyfikacja doświadczeń. Typy doświadczeń agrotechnicznych, zootechnicznych, medycznych. Wybór tematu. | 2 |
T-W-4 | Opracowanie hipotezy roboczej. Wybór próby. Grupowanie materiału doświadczalnego. Przyczyny powstawania błędów systematycznych. | 2 |
T-W-5 | Podstawowe układy doświadczalne. Typy układów. Doświadczenia jednoczynnikowe i wieloczynnnikowe. Układy ciągłe, przestawne, powrotne, rotacyjne, obserwacje połączone | 2 |
T-W-6 | Technika wykonywania doświadczeń na różnych gatunkach zwierząt i roślin. Dokumentacja doświadczalna. | 2 |
T-W-7 | Dokonywanie i gromadzenie spostrzeżeń. Opracowanie i interpretacja wyników badań. Opis i przedstawianie wyników badań. Formy pisemnego opracowania doświadczenia. Plan pracy naukowej. Etyka naukowca | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie projektu badawczego | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do tematyki ćwiczeń | 8 |
A-L-4 | Kosultacje z zakresu tamatyki ćwiczeń | 10 |
A-L-5 | Zaliczenie piosemne treści ćwiczeniowych | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 10 |
A-W-3 | Komsultacje z zakresu tematyki wykładów | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-5 | PIsemne zaliczenie tematyki wykładów | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem komutera i programów |
M-3 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena sposobu wygłoszenia i treści zawartych w projekcie i prezentacji multimedialnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_null_W01 zna metody i zasady przygotowania projektów bawczych, badań oraz pracy naukowej | BT_2A_W11 | R2A_W05, R2A_W09 | — | C-1 | T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-L-2, T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_null_U01 Umie zaplanować, zrealizować i przeanalizować badania z zakresu wiedzy biotechnologicznej oraz umie wykorzystać do tego celu opowiednie narzędzia. | BT_2A_U02, BT_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U07 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U04 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_null_K01 Potrafi kreatywnie przygotować samodzielnie i w zespole projekt badawczy. | BT_2A_K05 | R2A_K03, R2A_K04 | InzA2_K02 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_null_W01 zna metody i zasady przygotowania projektów bawczych, badań oraz pracy naukowej | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe zagadnienia z zakresu przygotowania, realizacji i analizy eksperymentów i badań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_null_U01 Umie zaplanować, zrealizować i przeanalizować badania z zakresu wiedzy biotechnologicznej oraz umie wykorzystać do tego celu opowiednie narzędzia. | 2,0 | |
3,0 | Umie przygotować projekt badawczy korzystając z wielokrotnej konsultacji prowadzącego zajęcia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_null_K01 Potrafi kreatywnie przygotować samodzielnie i w zespole projekt badawczy. | 2,0 | |
3,0 | posiada umiejętności sugerujące niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ruszczyc Z., Metodyka doświadczeń zootechnicznych, PWRiL, Warszawa, 1981, IV
- Łubkowski Z., Metodyka doświadczalnictwa rolniczego, PWRiL, Warszawa, 1968
- Bochno R., Lewczuk A., Biometria stosowana. Przewodnik do ćwiczeń, Dz. Wyd. Olsztyn, Olsztyn, 1980
- Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, Warszawa, 2003
- Oktawa W., Elementy statystyki matematycznej i metodyka doświadczalnictwa, PWN, Warszawa, 1980
- Weiner J., Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych, PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Falińska K., Przewodnik do badań biologii populacji roślin, PWN, Warszawa, 2002