Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Metody inżynierii genetycznej zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody inżynierii genetycznej zwierząt | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu inżynierii genetycznej i biologii molekularnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z aktualną wiedzą z zakresu metod inżynierii genetycznej zwierząt |
C-2 | Przybliżenie kierunków modyfikacji genetycznych organizmów zwierzęcych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Izolacja kwasów nukleinowych z tkanek zwierząt z wykorzystaniem różnych metod. Ocena preparatów, porównanie metod. | 4 |
T-L-2 | Selekcja zwierząt wspomagana markerami (MAS). Metody molekularne wykorzystywane w detekcji polimorfizmu DNA. | 2 |
T-L-3 | Promotory wykorzystywane w transgenezie zwierząt. Analiza tkankowo-specyficznej ekspresji genów. | 2 |
T-L-4 | Mapy restrykcyjne in silico wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej zwierząt (NEBcutter). Analiza wyników sekwencjonowania (Chromas, BioEdit). | 2 |
T-L-5 | Zasady projektowania starterów na potrzeby tworzenia konstruktów genetycznych wykorzystywanych w modyfikacjach genetycznych zwierząt. | 1 |
T-L-6 | Modyfikacja in silico genomu świń na potrzeby ksenotransplantacji. | 2 |
T-L-7 | Modyfikacja in silico składu mleka przeżuwaczy z wykorzystaniem wektora ekspresyjnego. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Inżynieria genetyczna zwierząt - główne cele i rodzaje modyfikacji | 2 |
T-W-2 | Metody uzyskiwania transgenicznych zwierząt - mikroiniekcja egzogennego DNA do pzedjądrzy zygoty, wprowadzanie DNA do linii płciowej z użyciem zmodyfikowanych ESCs, transplantacja jąder komórek somatycznych, plemniki jako wektory DNA. | 2 |
T-W-3 | Inaktywacja genów w organizmach transgenicznych - nokaut genowy, RNAi. | 2 |
T-W-4 | Transgeneza w modyfikacji cech użytkowych zwierząt - zwiększenie tempa wzrostu, poprawa dobrostanu | 2 |
T-W-5 | Transgeneza w modyfikacji żywności i produktów zwierzęcych. | 2 |
T-W-6 | Transgeniczne zwierzęta jako bioreaktory. | 2 |
T-W-7 | Transgeniczne zwierzęta jako dawcy organów do ksenotransplantacji | 2 |
T-W-8 | Etyczne i prawne aspekty transgenizacji zwierząt. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie projektów. | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia treści ćwiczeń. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BT-S-C22_W01 Definiuje kierunki modyfikacji genetycznych zwierząt | — | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BT_2A_BT-S-C22_W02 Potrafi scharakteryzować metody inżynierii genetycznej zwierząt. | — | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BT-S-C22_U01 Potrafi wykonać modyfikację genetyczną zwierząt in silico. | — | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BT_2A_BT-S-C22_U02 Potrafi wykonać wybrane analizy kwasów nukleinowych. | — | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BT-S-C22_K01 Ma świadomość istnienia modyfikacji genetycznych zwierząt. | — | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BT-S-C22_W01 Definiuje kierunki modyfikacji genetycznych zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie opisuje zaledwie kilka kierunków modyfikacji genetycznych zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BT-S-C22_W02 Potrafi scharakteryzować metody inżynierii genetycznej zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie definiuje zaledwie kilka metod wykorzystywanych w inżynierii genetycznej zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BT-S-C22_U01 Potrafi wykonać modyfikację genetyczną zwierząt in silico. | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje suche wyniki modyfikacji genetycznej (in silico) organizmu zwierzęcego bez umiejętności ich efektywnej analizy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BT-S-C22_U02 Potrafi wykonać wybrane analizy kwasów nukleinowych. | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje suche wyniki wybranych analiz kwasów nukleinowych, bez ich efektywnej analizy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zwierzchowski Lech, Świtoński Marek (red.), GENOMIKA BYDŁA I ŚWINI, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2009
- Jerzy Buchowicz, Biotechnologia molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Słomski R. (red.), Analiza DNA – teoria i praktyka, Wydawnictwo UP, Poznań, 2008
Literatura dodatkowa
- Michael R. Green, Joseph Sambrook, Molecular Cloning: A Laboratory Manual (Fourth Edition), 2012
- Daniel Lipiński, Modyfikacja genetyczna zwierząt na potrzeby ksenotransplantacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2009, Zeszyt nr 401