Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnology in animal production and environmental protection

Sylabus przedmiotu Sociology of cybersociety:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sociology of cybersociety
Specjalność Biotechnology in animal production and environmental protection
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1General knowledge of society.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Essential aspects of social and economic development, role of technology and the level and form of information exchange characteristics in relation to forming social order.
C-2Overview and characteristics of information society conception powered by sociological conceptual apparatus

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Fundaments of social order. Civilization and culture. Social structure and social relationships5
T-W-2Social and economical formations throughout the history and their relation to the level of technological developments made for fulfilling social needs.5
T-W-3Creation and development of mass-culture and its influence on social and political transformations.4
T-W-4Oerview and characteristics of information society theories.6
T-W-5Influence of information technology development on various social life aspects.4
T-W-6Globalization and its effects in relation to information technology development.4
T-W-7Social processes and phenomena related to IT technology’s influence on the transformation of individual’s and lifestyle (social stratification, digital divide, netocracy)4
T-W-8Threats related to enhancement of new means of communication (identity theft, invigilation, terrorism in web).5
T-W-9State and authority in information society.4
T-W-10Information society prognoses and challenges.4
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Attendance.45
A-W-2Preparation of a presentation on chosen topic.10
A-W-3Meritorical preparation for lectures.10
A-W-4Preparation for completing the course.25
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Information lecture
M-2Conversational lecture
M-3Problem-focused lecture
M-4Multimedia presentation

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Topic speech/presentation.
S-2Ocena formująca: Meritorical activity.
S-3Ocena podsumowująca: Final conversation.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O8.2_W01
The student is capable of describing and defining terms and content of the subject information society sociology.
BT_2A_W02R2A_W02InzA2_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O8.2_U01
The student is capable of understanding and analyzing certain social processes and phenomena in information society.
BT_2A_U01R2A_U01, R2A_U02, R2A_U05, R2A_U07InzA2_U04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O8.2_K01
The student is capable, adequately to his or her social and professional status, of performing various social roles.
BT_2A_K04, BT_2A_K06R2A_K02, R2A_K03, R2A_K05, R2A_K06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O8.2_W01
The student is capable of describing and defining terms and content of the subject information society sociology.
2,0
3,0The student has basic knowledge in the field of individual’s existance in institutions, lobbying. The student is capable of listing all basic terms, but does not show full understanding of them.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O8.2_U01
The student is capable of understanding and analyzing certain social processes and phenomena in information society.
2,0
3,0The student is capable of using elementary information society sociology terms.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O8.2_K01
The student is capable, adequately to his or her social and professional status, of performing various social roles.
2,0
3,0The student is capable of a reflection regarding performed social roles and his or her own aptitude for performing them.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Castells M., Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa, 2010
  2. Białostocki T., Moroz J., Nowina-Konopka M., Zacher L.W., Społeczeństwo informacyjne. Istota, rozwój, wyzwania., Wydawnictwa Akademickie i Profesionalne, 2010
  3. Kurczewska J. (red), Wielka sieć. E-seje z socjologii internetu., Trio, Warszawa, 2006
  4. Goban-Klas T., Cywilizacja medialna. Geneza, ewulucja, eksplozja., WSIP, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Hopfinger M. (red), Nowe Media w komunikacji społecznej w XX wieku., Oficyna Naukowa, Warszawa, 2002
  2. Darin B., Społeczeństwo sieci, SIC, 2008
  3. Szewczyk A. (red.), Dylematy cywilizacji informatycznej., PWN, Warszawa, 2004
  4. Papińska-Kacperek J., Społeczeństwo informacyjne, PWN, Warszawa, 2008
  5. Okólski M., Fihel A., Demografia. Współczesne zjawiska i teorie., Warszawa, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fundaments of social order. Civilization and culture. Social structure and social relationships5
T-W-2Social and economical formations throughout the history and their relation to the level of technological developments made for fulfilling social needs.5
T-W-3Creation and development of mass-culture and its influence on social and political transformations.4
T-W-4Oerview and characteristics of information society theories.6
T-W-5Influence of information technology development on various social life aspects.4
T-W-6Globalization and its effects in relation to information technology development.4
T-W-7Social processes and phenomena related to IT technology’s influence on the transformation of individual’s and lifestyle (social stratification, digital divide, netocracy)4
T-W-8Threats related to enhancement of new means of communication (identity theft, invigilation, terrorism in web).5
T-W-9State and authority in information society.4
T-W-10Information society prognoses and challenges.4
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Attendance.45
A-W-2Preparation of a presentation on chosen topic.10
A-W-3Meritorical preparation for lectures.10
A-W-4Preparation for completing the course.25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O8.2_W01The student is capable of describing and defining terms and content of the subject information society sociology.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W02posiada pogłebioną wiedzę w zakresie aspektów ekonomicznych, prawnych i humanistycznych w biotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Essential aspects of social and economic development, role of technology and the level and form of information exchange characteristics in relation to forming social order.
C-2Overview and characteristics of information society conception powered by sociological conceptual apparatus
Treści programoweT-W-1Fundaments of social order. Civilization and culture. Social structure and social relationships
T-W-2Social and economical formations throughout the history and their relation to the level of technological developments made for fulfilling social needs.
T-W-3Creation and development of mass-culture and its influence on social and political transformations.
T-W-4Oerview and characteristics of information society theories.
T-W-5Influence of information technology development on various social life aspects.
T-W-6Globalization and its effects in relation to information technology development.
T-W-7Social processes and phenomena related to IT technology’s influence on the transformation of individual’s and lifestyle (social stratification, digital divide, netocracy)
T-W-8Threats related to enhancement of new means of communication (identity theft, invigilation, terrorism in web).
T-W-9State and authority in information society.
T-W-10Information society prognoses and challenges.
Metody nauczaniaM-1Information lecture
M-2Conversational lecture
M-3Problem-focused lecture
M-4Multimedia presentation
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Topic speech/presentation.
S-2Ocena formująca: Meritorical activity.
S-3Ocena podsumowująca: Final conversation.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student has basic knowledge in the field of individual’s existance in institutions, lobbying. The student is capable of listing all basic terms, but does not show full understanding of them.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O8.2_U01The student is capable of understanding and analyzing certain social processes and phenomena in information society.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U01Potrafi stosować i przestrzegać norm etycznych w pracy zawodowej biotechnologa; umie postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalającą na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie; dostrzega i wykorzystyuje aspekty społeczne w pracy biotechnologa. Potrafi dokonywać analiz ekonomicznych dotyczących działań w zakresie biotechnologii.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Essential aspects of social and economic development, role of technology and the level and form of information exchange characteristics in relation to forming social order.
C-2Overview and characteristics of information society conception powered by sociological conceptual apparatus
Treści programoweT-W-1Fundaments of social order. Civilization and culture. Social structure and social relationships
T-W-2Social and economical formations throughout the history and their relation to the level of technological developments made for fulfilling social needs.
T-W-3Creation and development of mass-culture and its influence on social and political transformations.
T-W-4Oerview and characteristics of information society theories.
T-W-5Influence of information technology development on various social life aspects.
T-W-6Globalization and its effects in relation to information technology development.
T-W-7Social processes and phenomena related to IT technology’s influence on the transformation of individual’s and lifestyle (social stratification, digital divide, netocracy)
T-W-8Threats related to enhancement of new means of communication (identity theft, invigilation, terrorism in web).
T-W-9State and authority in information society.
T-W-10Information society prognoses and challenges.
Metody nauczaniaM-1Information lecture
M-2Conversational lecture
M-3Problem-focused lecture
M-4Multimedia presentation
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Topic speech/presentation.
S-2Ocena formująca: Meritorical activity.
S-3Ocena podsumowująca: Final conversation.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student is capable of using elementary information society sociology terms.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O8.2_K01The student is capable, adequately to his or her social and professional status, of performing various social roles.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K04ma świadomość istnienia norm etycznych i społecznych, związanych z prowadzoną pracą badawczą i działalnością zawodową; rozumie celowość postępowania zgodnie z wytyczonymi zasadami etycznymi i prawnymi
BT_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz ich skutki; prezentuje postawę rzeczową i krytyczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Essential aspects of social and economic development, role of technology and the level and form of information exchange characteristics in relation to forming social order.
C-2Overview and characteristics of information society conception powered by sociological conceptual apparatus
Treści programoweT-W-1Fundaments of social order. Civilization and culture. Social structure and social relationships
T-W-2Social and economical formations throughout the history and their relation to the level of technological developments made for fulfilling social needs.
T-W-3Creation and development of mass-culture and its influence on social and political transformations.
T-W-4Oerview and characteristics of information society theories.
T-W-5Influence of information technology development on various social life aspects.
T-W-6Globalization and its effects in relation to information technology development.
T-W-7Social processes and phenomena related to IT technology’s influence on the transformation of individual’s and lifestyle (social stratification, digital divide, netocracy)
T-W-8Threats related to enhancement of new means of communication (identity theft, invigilation, terrorism in web).
T-W-9State and authority in information society.
T-W-10Information society prognoses and challenges.
Metody nauczaniaM-1Information lecture
M-2Conversational lecture
M-3Problem-focused lecture
M-4Multimedia presentation
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Topic speech/presentation.
S-2Ocena formująca: Meritorical activity.
S-3Ocena podsumowująca: Final conversation.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student is capable of a reflection regarding performed social roles and his or her own aptitude for performing them.
3,5
4,0
4,5
5,0