Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
Sylabus przedmiotu Markery genetyczne zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Markery genetyczne zwierząt | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji roślinnej z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Kmieć <Marek.Kmiec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnien związanych z przekazywaniem informacji genetycznej. |
W-2 | Znajomość podstawowych testów statystyki matematycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie najważniejszych zjawisk i procesów wspólnych dla wszystkich gatunków zwierząt gospodarskich z zakresu poszukiwania i wykorzystania markerów genetycznych wszystkich kategorii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady pracy w pracowni genetyki molekularnej. Metody identyfikacji markerów genetycznych klasy pierwszej. Metody identyfikacji markerów genetycznych klasy drugiej. Zasady pracy w pracowni genetyki molekularnej. Metody identyfikacji markerów genetycznych klasy pierwszej. Metody identyfikacji markerów genetycznych klasy drugiej. | 3 |
T-A-2 | Izolacja DNA z tkanek i krwi. Ocena ilościowa i jakościowa uzyskanych preparatów DNA. Przygotowanie i obróbka preparatów do wykrywania mutacji i polimorfizmu DNA. | 3 |
T-A-3 | Enzymy restrykcyjne i technika RAPD w wykrywaniu mutacji DNA. Ocena analizowanych polimorfizmów RFLP i RAPD. | 3 |
T-A-4 | Wykorzystanie wykrytych polimorfizmów DNA do szacowania struktury genetycznej stad zwierząt. Wykorzystanie zasobów internetowych do analizy DNA. | 3 |
T-A-5 | Możliwości wykorzystania znajomości markerów genetycznych klasy drugiej człowieka i zwierząt w życiu codziennym. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Markery genetyczne i ich kategorie. Antygeny erytrocytarne oraz białka polimorficzne erytrocytów, surowicy krwi, mleka i tresci jaja różnych gatunków zwierząt. | 4 |
T-W-2 | Główny kompleks zgodności tkankowej zwierząt gospodarskich. | 2 |
T-W-3 | Wykorzystanie i zastosowanie markerów genetycznych w praktyce hodowlanej. | 2 |
T-W-4 | Wykorzystanie polimorfgizmu DNA w identyfikacji mutacji genów warunkujacych istotne cechy produkcyjne zwierząt. | 2 |
T-W-5 | Wykorzystanie p[olimorfizmu DNA w hodowli zwierząt. | 2 |
T-W-6 | Mapy genomowe oraz markerowa mapa genomu; fizyczna i genetyczna, aktualny stan i ich wykorzystanie w hodowli zwierząt. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w wykładach | 15 |
A-A-2 | Konsultacje | 4 |
A-A-3 | Zaliczenie treści wykładowych | 2 |
A-A-4 | Samodzielne studiowanie literatury | 5 |
A-A-5 | Samodzielne przygotowanie do zaliczenia | 5 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodziene studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Samodzielne przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-W-4 | Zaliczenie treści wykładowych | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Objaśnianie i wyjaśnianie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Krótkie pisemnne sprawdziany w trakcie realizacji przedmiotu |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktwności na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: W oparciu o oceny formujące |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BT-S-O13.2_W01 Posiada pogłębioną wiedzę z technik laboratoryjnych badania zmienności białek i DNA zwierząt | — | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
BT_2A_BT-S-O13.2_W02 Potrafi definiować i objaśniać związki zachodzące pomiędzy ekspresją określonych genów a czynnością/produkcyjnością całego organizmu. | — | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BT-S-O13.2_U01 Student potrafi wykorzystać specjalistyczna wiedzę o procesach dzidziczenia oraz potrafi analizować i opisywać zmienność białek i DNA oraz wyniki te umiejętnie wykorzystać do omówienia mechanizmów ewolucyjnych. | — | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BT-S-O13.2_K01 Student wykazuje aktywnośc oraz dbałość o właściwą realizację powierzonych zadań badawczych pracując zepołowo i indywidualnie. | — | — | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BT-S-O13.2_W01 Posiada pogłębioną wiedzę z technik laboratoryjnych badania zmienności białek i DNA zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student posiada pogłębiona wiedzę z technik laboratoryjnych badania zmienności białek i DNA zwierzat. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BT-S-O13.2_W02 Potrafi definiować i objaśniać związki zachodzące pomiędzy ekspresją określonych genów a czynnością/produkcyjnością całego organizmu. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi prawidłowo definiować i objaśniać związki zachodzące pomiędzy ekspresją określonych genów a czynnością/produkcyjnością całego organizmu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BT-S-O13.2_U01 Student potrafi wykorzystać specjalistyczna wiedzę o procesach dzidziczenia oraz potrafi analizować i opisywać zmienność białek i DNA oraz wyniki te umiejętnie wykorzystać do omówienia mechanizmów ewolucyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać specjalistyczną wiedzę o procesach dzidziczenia oraz potrafi analizować i opisywać zmienność białek i DNA oraz wyniki te umiejętnie wykorzystać do omówienia mechanizmów ewolucyjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BT-S-O13.2_K01 Student wykazuje aktywnośc oraz dbałość o właściwą realizację powierzonych zadań badawczych pracując zepołowo i indywidualnie. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje aktywnośc oraz dbałość o prawidłowa realizację powierzonych zadań badwczych pracują c zespołowo i indywiduALNIE. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Słomski R., Przykłady analiz DNA, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznanń, 2004
- Charon K.M., Świtoński M., genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Brown T.A., Genomy, PWN, Warszawa, 2009
- King R.C., Stansfield W.D., Słownik terminów genetycznych, Ośrodek Wydawnictw Naukowych PAN, Poznań, 2002