Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Żywienie psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Żywienie psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl>, Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,00,40zaliczenie
laboratoriaL3 12 2,00,60zaliczenie
wykładyW4 6 1,50,40egzamin
laboratoriaL4 14 2,50,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość z zakresu chemii i fizjologii zwierząt
W-2Podstawy żywienia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest poznanie przez studentów znaczenia podstawowych składników pokarmowych w żywieniu zwierząt, zapoznanie z mechanizmami trawienia i metabolizmu, strawnością składników pokarmowych oraz z systemami wartościowania i oceny komponentów diet oraz z zapotrzebowaniem pokarmowym w zależności od gatunku i kierunku użytkowania.
C-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem psów zdrowych w poszczególnych okresach życia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z analizą oznaczania składników pokarmowych3
T-L-2Oznaczenia wilgotności, białka, tłuszczu, włókna, popiołu surowego oraz węglowodanów ogółem3
T-L-3Zawartość i strawność składników pokarmowych2
T-L-4Wartość odżywcza białka3
T-L-5Bilans energii i materii1
12
laboratoria
T-L-1Znaczenie kompletnego i zbilansowanego żywienia. Woda, określanie zapotrzebowania na wodę. Obliczanie kaloryczności produktu. Sposoby wydatkowania energii.4
T-L-2Określanie prawidłowej masy ciała. Punktowa ocena kondycji psa (BCS), ocena kondycji i otłuszczenia.2
T-L-3Zapotrzebowania na podstawowe składniki pokarmowe dla poszczególnych grup żywieniowych psów zdrowych. Zapotrzebowanie na składniki mineralne i witaminy.8
14
wykłady
T-W-1Żywienie jako podstawowy czynnik środowiskowy decydujący o produkcyjności i zdrowiu zwierząt1
T-W-2Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt2
T-W-3Pobieranie, trawienie i wchłanianie składników pokarmowych u różnych gatunków zwierząt domowych2
T-W-4Przemiana materii, energii i składników mineralnych2
T-W-5Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych1
8
wykłady
T-W-1Podstawy fizjologii żywienia psów, regulacja łaknienia i pobierania pokarmu1
T-W-2Żywienie szczeniąt1
T-W-3Żywienie psów dorosłych2
T-W-4Żywienie psów starych1
T-W-5Żywienie psów w okresie rozrodu. Żywienie psów pracujących1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajeciach12
A-L-2Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń30
A-L-3Studiowanie literatury tematu17
59
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu33
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć28
75
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2studiowanie literatury21
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia17
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka, objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów w formie pisemnej
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-6Ocena formująca: ocena pracy studenta indywidualnej i w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C07_W01
Zna podstawowe techniki wykorzystywane w analizie jakości i wartości odżywczej karm oraz zakres ich zastosowań i zasady bezpiecznej pracy w laboratorium
Kn_1P_W12R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W08, R1P_W09, R1P_W10InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W06C-1T-L-1, T-L-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2, S-4
Kn_1P_C07_W02
Zna zasady i techniki żywienia zwierząt (w ujęciu fizjologicznym oraz żywieniowym)
Kn_1P_W12R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W08, R1P_W09, R1P_W10InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1
Kn_1P_C07_W03
student zna podstawowe zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem psów
Kn_1P_W11R1P_W05, R1P_W08, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W06C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-5
Kn_1P_C07_W04
Student ma wiedzę z zakresu prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych i energii
Kn_1P_W12R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W08, R1P_W09, R1P_W10InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W06C-2T-L-3M-1S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C07_U01
Student umie określić wartość pokarmową, odżywczą pokarmów
Kn_1P_U17R1P_U01C-1T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-3S-1
Kn_1P_C07_U02
Student potrafi wykonywać podstawowe analizy pokarmów i posługiwać się podstawowym sprzętem w laboratorium analitycznym z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
Kn_1P_U06R1P_U01, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U08, R1P_U10InzP_U01, InzP_U02, InzP_U06, InzP_U11C-1T-L-1, T-L-3M-2, M-3S-2, S-3
Kn_1P_C07_U03
Student potrafi określić zapotrzebowanie na energię i poszczególne składniki pokarmowe w zależności od grupy żywieniowej
Kn_1P_U05R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U10, R1P_U11InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U06, InzP_U08, InzP_U11C-2T-L-1, T-L-2M-2, M-3S-5, S-6
Kn_1P_C07_U04
Student umie opracować sposób żywienia dostosowane do wieku, stanu fizjologicznego i stopnia aktywności
Kn_1P_U05R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U10, R1P_U11InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U06, InzP_U08, InzP_U11C-2T-L-3M-2, M-3S-2, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C07_K01
Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość
Kn_1P_K04R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K06, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1, C-2T-L-1M-2, M-3S-6
Kn_1P_C07_K02
Student jest świadom konieczności przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa pracy oraz odpowiedzialności za skutki prowadzonej działalności
Kn_1P_K04R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K06, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1, C-2T-L-1M-2, M-3S-6
Kn_1P_C07_K03
Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego
Kn_1P_K06R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05InzP_K01C-2T-L-1M-2S-6
Kn_1P_C07_K04
Uświadomienie konieczności odpowiedzialnego i dostosowanego do indywidualnych potrzeb traktowania zwierząt domowych
Kn_1P_K01R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06InzP_K01C-1, C-2T-L-1M-2S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C07_W01
Zna podstawowe techniki wykorzystywane w analizie jakości i wartości odżywczej karm oraz zakres ich zastosowań i zasady bezpiecznej pracy w laboratorium
2,0
3,0student w podstawowym stopniu definiuje podstawowe techniki wykorzystywane w analizie jakości karm i wartości odżywczej
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C07_W02
Zna zasady i techniki żywienia zwierząt (w ujęciu fizjologicznym oraz żywieniowym)
2,0
3,0student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C07_W03
student zna podstawowe zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem psów
2,0
3,0student wymienia zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem psów i w zakresie wiedzy opanował podstawowe treści programowe
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C07_W04
Student ma wiedzę z zakresu prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych i energii
2,0
3,0student wmiernym zakresie wymienia i omawia rolę składników pokarmowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C07_U01
Student umie określić wartość pokarmową, odżywczą pokarmów
2,0
3,0Student umie określić wartość pokarmową, odżywczą pokarmów
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C07_U02
Student potrafi wykonywać podstawowe analizy pokarmów i posługiwać się podstawowym sprzętem w laboratorium analitycznym z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
2,0
3,0student z pomocą prowadzącego potrafi wykonywać podstawowe analizy zgodnie z porgramem, popełnia wiele błędów interpetując uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C07_U03
Student potrafi określić zapotrzebowanie na energię i poszczególne składniki pokarmowe w zależności od grupy żywieniowej
2,0
3,0student umie w podstawowym zakresie określić zapotrzebowanie na poszczególne składniki pokarmowe
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C07_U04
Student umie opracować sposób żywienia dostosowane do wieku, stanu fizjologicznego i stopnia aktywności
2,0
3,0student potrafi opracować , głównie z pomocą osoby prowadzącej zajęcia sposób żywnienia psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C07_K01
Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość
2,0
3,0Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C07_K02
Student jest świadom konieczności przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa pracy oraz odpowiedzialności za skutki prowadzonej działalności
2,0
3,0Student jest świadom konieczności przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa pracy oraz odpowiedzialności za skutki prowadzonej działalności
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C07_K03
Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego
2,0
3,0Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C07_K04
Uświadomienie konieczności odpowiedzialnego i dostosowanego do indywidualnych potrzeb traktowania zwierząt domowych
2,0
3,0Uświadomienie konieczności odpowiedzialnego i dostosowanego do indywidualnych potrzeb traktowania zwierząt domowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Red. D. Jamroz, Żywienie zwierzat i paszoznawstwo, cz.1 Fizjologiczne i biochemiczne podstawy żywienia zwierząt; cz. 2 Podstawy szczegółowego zywienia zwierzat, PWN, Warszawa
  2. M. Ceregrzyn, R. Lechowski, B. Barszczewska, Podstawy żywienia psów i kotów, Elservier Urban & Partner, Wrocław, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z analizą oznaczania składników pokarmowych3
T-L-2Oznaczenia wilgotności, białka, tłuszczu, włókna, popiołu surowego oraz węglowodanów ogółem3
T-L-3Zawartość i strawność składników pokarmowych2
T-L-4Wartość odżywcza białka3
T-L-5Bilans energii i materii1
12

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Znaczenie kompletnego i zbilansowanego żywienia. Woda, określanie zapotrzebowania na wodę. Obliczanie kaloryczności produktu. Sposoby wydatkowania energii.4
T-L-2Określanie prawidłowej masy ciała. Punktowa ocena kondycji psa (BCS), ocena kondycji i otłuszczenia.2
T-L-3Zapotrzebowania na podstawowe składniki pokarmowe dla poszczególnych grup żywieniowych psów zdrowych. Zapotrzebowanie na składniki mineralne i witaminy.8
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Żywienie jako podstawowy czynnik środowiskowy decydujący o produkcyjności i zdrowiu zwierząt1
T-W-2Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt2
T-W-3Pobieranie, trawienie i wchłanianie składników pokarmowych u różnych gatunków zwierząt domowych2
T-W-4Przemiana materii, energii i składników mineralnych2
T-W-5Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy fizjologii żywienia psów, regulacja łaknienia i pobierania pokarmu1
T-W-2Żywienie szczeniąt1
T-W-3Żywienie psów dorosłych2
T-W-4Żywienie psów starych1
T-W-5Żywienie psów w okresie rozrodu. Żywienie psów pracujących1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajeciach12
A-L-2Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń30
A-L-3Studiowanie literatury tematu17
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu33
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć28
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2studiowanie literatury21
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia17
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C07_W01Zna podstawowe techniki wykorzystywane w analizie jakości i wartości odżywczej karm oraz zakres ich zastosowań i zasady bezpiecznej pracy w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W12Zna zasady i techniki żywienia zwierząt oraz metody produkcji karm
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie przez studentów znaczenia podstawowych składników pokarmowych w żywieniu zwierząt, zapoznanie z mechanizmami trawienia i metabolizmu, strawnością składników pokarmowych oraz z systemami wartościowania i oceny komponentów diet oraz z zapotrzebowaniem pokarmowym w zależności od gatunku i kierunku użytkowania.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z analizą oznaczania składników pokarmowych
T-L-3Zawartość i strawność składników pokarmowych
T-W-2Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt
T-W-4Przemiana materii, energii i składników mineralnych
T-W-5Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka, objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w podstawowym stopniu definiuje podstawowe techniki wykorzystywane w analizie jakości karm i wartości odżywczej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C07_W02Zna zasady i techniki żywienia zwierząt (w ujęciu fizjologicznym oraz żywieniowym)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W12Zna zasady i techniki żywienia zwierząt oraz metody produkcji karm
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie przez studentów znaczenia podstawowych składników pokarmowych w żywieniu zwierząt, zapoznanie z mechanizmami trawienia i metabolizmu, strawnością składników pokarmowych oraz z systemami wartościowania i oceny komponentów diet oraz z zapotrzebowaniem pokarmowym w zależności od gatunku i kierunku użytkowania.
Treści programoweT-W-1Żywienie jako podstawowy czynnik środowiskowy decydujący o produkcyjności i zdrowiu zwierząt
T-W-2Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt
T-W-3Pobieranie, trawienie i wchłanianie składników pokarmowych u różnych gatunków zwierząt domowych
T-W-4Przemiana materii, energii i składników mineralnych
T-W-5Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka, objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C07_W03student zna podstawowe zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W11Zna podstawowe techniki wykorzystywane w analizie jakości i wartości odżywczej karm oraz zakres ich zastosowań oraz zasady bezpiecznej pracy w laboratorium
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem psów zdrowych w poszczególnych okresach życia
Treści programoweT-W-1Podstawy fizjologii żywienia psów, regulacja łaknienia i pobierania pokarmu
T-W-2Żywienie szczeniąt
T-W-3Żywienie psów dorosłych
T-W-4Żywienie psów starych
T-W-5Żywienie psów w okresie rozrodu. Żywienie psów pracujących
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka, objaśnienie
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wymienia zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem psów i w zakresie wiedzy opanował podstawowe treści programowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C07_W04Student ma wiedzę z zakresu prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych i energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W12Zna zasady i techniki żywienia zwierząt oraz metody produkcji karm
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem psów zdrowych w poszczególnych okresach życia
Treści programoweT-L-3Zapotrzebowania na podstawowe składniki pokarmowe dla poszczególnych grup żywieniowych psów zdrowych. Zapotrzebowanie na składniki mineralne i witaminy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wmiernym zakresie wymienia i omawia rolę składników pokarmowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C07_U01Student umie określić wartość pokarmową, odżywczą pokarmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U17Posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie przez studentów znaczenia podstawowych składników pokarmowych w żywieniu zwierząt, zapoznanie z mechanizmami trawienia i metabolizmu, strawnością składników pokarmowych oraz z systemami wartościowania i oceny komponentów diet oraz z zapotrzebowaniem pokarmowym w zależności od gatunku i kierunku użytkowania.
Treści programoweT-L-3Zawartość i strawność składników pokarmowych
T-W-3Pobieranie, trawienie i wchłanianie składników pokarmowych u różnych gatunków zwierząt domowych
T-W-4Przemiana materii, energii i składników mineralnych
T-W-5Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych
Metody nauczaniaM-2Pogadanka, objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie określić wartość pokarmową, odżywczą pokarmów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C07_U02Student potrafi wykonywać podstawowe analizy pokarmów i posługiwać się podstawowym sprzętem w laboratorium analitycznym z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U06Potrafi wykonywać podstawowe analizy surowców do produkcji karm i posługiwać się podstawowym sprzętem w laboratorium analitycznym z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U08ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie przez studentów znaczenia podstawowych składników pokarmowych w żywieniu zwierząt, zapoznanie z mechanizmami trawienia i metabolizmu, strawnością składników pokarmowych oraz z systemami wartościowania i oceny komponentów diet oraz z zapotrzebowaniem pokarmowym w zależności od gatunku i kierunku użytkowania.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z analizą oznaczania składników pokarmowych
T-L-3Zawartość i strawność składników pokarmowych
Metody nauczaniaM-2Pogadanka, objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student z pomocą prowadzącego potrafi wykonywać podstawowe analizy zgodnie z porgramem, popełnia wiele błędów interpetując uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C07_U03Student potrafi określić zapotrzebowanie na energię i poszczególne składniki pokarmowe w zależności od grupy żywieniowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U05Ocenia potrzeby pokarmowe psów i innych zwierząt udomowionych; bilansuje energię całkowitą i metaboliczną oraz ocenia poszczególne substancje odżywcze komponentów diet, określa idealną masę ciała, wykonuje punktową ocenę kondycji psa, potrafi wytwarzać karmy oraz szacuje ich jakość i wartość pokarmową
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
R1P_U11posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem psów zdrowych w poszczególnych okresach życia
Treści programoweT-L-1Znaczenie kompletnego i zbilansowanego żywienia. Woda, określanie zapotrzebowania na wodę. Obliczanie kaloryczności produktu. Sposoby wydatkowania energii.
T-L-2Określanie prawidłowej masy ciała. Punktowa ocena kondycji psa (BCS), ocena kondycji i otłuszczenia.
Metody nauczaniaM-2Pogadanka, objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-6Ocena formująca: ocena pracy studenta indywidualnej i w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student umie w podstawowym zakresie określić zapotrzebowanie na poszczególne składniki pokarmowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C07_U04Student umie opracować sposób żywienia dostosowane do wieku, stanu fizjologicznego i stopnia aktywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U05Ocenia potrzeby pokarmowe psów i innych zwierząt udomowionych; bilansuje energię całkowitą i metaboliczną oraz ocenia poszczególne substancje odżywcze komponentów diet, określa idealną masę ciała, wykonuje punktową ocenę kondycji psa, potrafi wytwarzać karmy oraz szacuje ich jakość i wartość pokarmową
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
R1P_U11posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem psów zdrowych w poszczególnych okresach życia
Treści programoweT-L-3Zapotrzebowania na podstawowe składniki pokarmowe dla poszczególnych grup żywieniowych psów zdrowych. Zapotrzebowanie na składniki mineralne i witaminy.
Metody nauczaniaM-2Pogadanka, objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-6Ocena formująca: ocena pracy studenta indywidualnej i w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi opracować , głównie z pomocą osoby prowadzącej zajęcia sposób żywnienia psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C07_K01Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie przez studentów znaczenia podstawowych składników pokarmowych w żywieniu zwierząt, zapoznanie z mechanizmami trawienia i metabolizmu, strawnością składników pokarmowych oraz z systemami wartościowania i oceny komponentów diet oraz z zapotrzebowaniem pokarmowym w zależności od gatunku i kierunku użytkowania.
C-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem psów zdrowych w poszczególnych okresach życia
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z analizą oznaczania składników pokarmowych
Metody nauczaniaM-2Pogadanka, objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: ocena pracy studenta indywidualnej i w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C07_K02Student jest świadom konieczności przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa pracy oraz odpowiedzialności za skutki prowadzonej działalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie przez studentów znaczenia podstawowych składników pokarmowych w żywieniu zwierząt, zapoznanie z mechanizmami trawienia i metabolizmu, strawnością składników pokarmowych oraz z systemami wartościowania i oceny komponentów diet oraz z zapotrzebowaniem pokarmowym w zależności od gatunku i kierunku użytkowania.
C-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem psów zdrowych w poszczególnych okresach życia
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z analizą oznaczania składników pokarmowych
Metody nauczaniaM-2Pogadanka, objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: ocena pracy studenta indywidualnej i w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadom konieczności przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa pracy oraz odpowiedzialności za skutki prowadzonej działalności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C07_K03Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem psów zdrowych w poszczególnych okresach życia
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z analizą oznaczania składników pokarmowych
Metody nauczaniaM-2Pogadanka, objaśnienie
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: ocena pracy studenta indywidualnej i w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C07_K04Uświadomienie konieczności odpowiedzialnego i dostosowanego do indywidualnych potrzeb traktowania zwierząt domowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie przez studentów znaczenia podstawowych składników pokarmowych w żywieniu zwierząt, zapoznanie z mechanizmami trawienia i metabolizmu, strawnością składników pokarmowych oraz z systemami wartościowania i oceny komponentów diet oraz z zapotrzebowaniem pokarmowym w zależności od gatunku i kierunku użytkowania.
C-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem psów zdrowych w poszczególnych okresach życia
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z analizą oznaczania składników pokarmowych
Metody nauczaniaM-2Pogadanka, objaśnienie
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: ocena pracy studenta indywidualnej i w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uświadomienie konieczności odpowiedzialnego i dostosowanego do indywidualnych potrzeb traktowania zwierząt domowych
3,5
4,0
4,5
5,0