Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Parazytologia weterynaryjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Parazytologia weterynaryjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 14 3,00,70zaliczenie
wykładyW4 12 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pasożytami występujacymi u zwierząt domowych, gospodarskich i wolno żyjących.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych.
C-3Wykształcenie umiejętności rozpoznawania pasożytów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa morfologiczna pasożytów z różnych grup systematycznych i ich przystosowanie fizjologiczne, anatomiczne, morfologiczne i ekologiczne do specyficznego trybu życia.2
T-L-2Cykle życiowe wybranych gatunków pasożytów, objawy chorobowe, programy profilaktyczne w hodowli kennelowej i domowej2
T-L-3Choroby psów i kotów wywoływane przez pasożytnicze stawonogi: wszoły, wszawica, inwazja pcheł, świerzb, nużyca. Kleszcze u psów i kotów.1
T-L-4Choroby pasożytnicze zwierząt domowych.1
T-L-5Choroby pasożytnicze zwierząt wolno-żyjących.1
T-L-6Choroby pasożytnicze zwierząt gospodarskich.1
T-L-7Diagnostyka postaci rozwojowych pasożytów w środowisku bytowania zwierząt.2
T-L-8Profilaktyka parazytologiczna i zwalczanie schorzeń pasożytniczych.2
T-L-9Wykrywanie lekooporności.2
14
wykłady
T-W-1Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna.1
T-W-2Fizjologiczne aspekty układu pasożyt-żywiciel. Siedlisko pasożytów w organizmie zwierząt. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Zmiany patologiczne wywołane przez pasożyty wewnętrzne2
T-W-3Morfologiczne przystosowania do pasożytniczego trybu życia2
T-W-4Biologiczne i ekologiczne właściwości układu pasożyt-żywiciel. Cykle rozwojowe najczęściej występujących pasożytów.2
T-W-5Choroby inwazyjne psów i kotów (choroby wywołane przez pierwotniaki, nicienie, przywry digeniczne i tasiemce).2
T-W-6Choroby inwazyjne zwierząt wolno żyjących i gospodarskich.1
T-W-7Pasożyty zewnętrzne (obrzeżki, kleszcze, świerzbowce, wszy, wszoły, pchły, nużeńce).2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2teoretyczne przygotowanie się do zajęć62
A-L-3przygotowanie się do kolokwium14
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2studiowanie literatury12
A-W-3przygotowanie się do zalicznenia6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka, objaśnienie
M-3laboratoria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B22_W01
Student charakteryzuje pasożyty występujące u zwierząt domowych, gospodarskich i wolno żyjących (etiologia, patogeneza, rozpoznanie, epidemiologia)
Kn_1P_W21R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1
Kn_1P_B22_W02
Student omawia sposoby zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych
Kn_1P_W21R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04C-2T-L-2, T-L-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B22_U01
Student wykorzystuje właściwe metody diagnostyczne do wykrywania określonych pasożytów
Kn_1P_U02R1P_U01, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U08, R1P_U10, R1P_U11InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U05, InzP_U07, InzP_U09, InzP_U11C-3T-W-7, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B22_K01
Student rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy z zakresu chorób pasożytniczych psów.
Kn_1P_K03R1P_K01, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K07, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1, C-2T-W-5, T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-W-3, T-W-6, T-L-9, T-W-1, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-W-2, T-L-8, T-L-7, T-W-7, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B22_W01
Student charakteryzuje pasożyty występujące u zwierząt domowych, gospodarskich i wolno żyjących (etiologia, patogeneza, rozpoznanie, epidemiologia)
2,0
3,0Student wymienia i omawia najczęściej występujące u poszczególnych grup zwierząt pasożyty.
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_B22_W02
Student omawia sposoby zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B22_U01
Student wykorzystuje właściwe metody diagnostyczne do wykrywania określonych pasożytów
2,0
3,0Student poprawnie wskazuje i wykorzystuje podstawowe metody stosowane w diagnostyce parazytologicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B22_K01
Student rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy z zakresu chorób pasożytniczych psów.
2,0
3,0Student wykazuje średnią aktywność w poszukiwaniu wiedzy związanej ze studiowanym przedmiotem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gundłach J., Sadzikowski A., Parazytologia i parazytozy zwierzat, PWRiL, Warszawa, 2004
  2. Niewiadomska K., Pojmanska T., Machnicka B., Czubaj A., Zarys parazytologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa morfologiczna pasożytów z różnych grup systematycznych i ich przystosowanie fizjologiczne, anatomiczne, morfologiczne i ekologiczne do specyficznego trybu życia.2
T-L-2Cykle życiowe wybranych gatunków pasożytów, objawy chorobowe, programy profilaktyczne w hodowli kennelowej i domowej2
T-L-3Choroby psów i kotów wywoływane przez pasożytnicze stawonogi: wszoły, wszawica, inwazja pcheł, świerzb, nużyca. Kleszcze u psów i kotów.1
T-L-4Choroby pasożytnicze zwierząt domowych.1
T-L-5Choroby pasożytnicze zwierząt wolno-żyjących.1
T-L-6Choroby pasożytnicze zwierząt gospodarskich.1
T-L-7Diagnostyka postaci rozwojowych pasożytów w środowisku bytowania zwierząt.2
T-L-8Profilaktyka parazytologiczna i zwalczanie schorzeń pasożytniczych.2
T-L-9Wykrywanie lekooporności.2
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna.1
T-W-2Fizjologiczne aspekty układu pasożyt-żywiciel. Siedlisko pasożytów w organizmie zwierząt. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Zmiany patologiczne wywołane przez pasożyty wewnętrzne2
T-W-3Morfologiczne przystosowania do pasożytniczego trybu życia2
T-W-4Biologiczne i ekologiczne właściwości układu pasożyt-żywiciel. Cykle rozwojowe najczęściej występujących pasożytów.2
T-W-5Choroby inwazyjne psów i kotów (choroby wywołane przez pierwotniaki, nicienie, przywry digeniczne i tasiemce).2
T-W-6Choroby inwazyjne zwierząt wolno żyjących i gospodarskich.1
T-W-7Pasożyty zewnętrzne (obrzeżki, kleszcze, świerzbowce, wszy, wszoły, pchły, nużeńce).2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2teoretyczne przygotowanie się do zajęć62
A-L-3przygotowanie się do kolokwium14
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2studiowanie literatury12
A-W-3przygotowanie się do zalicznenia6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B22_W01Student charakteryzuje pasożyty występujące u zwierząt domowych, gospodarskich i wolno żyjących (etiologia, patogeneza, rozpoznanie, epidemiologia)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pasożytami występujacymi u zwierząt domowych, gospodarskich i wolno żyjących.
Treści programoweT-W-1Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna.
T-W-2Fizjologiczne aspekty układu pasożyt-żywiciel. Siedlisko pasożytów w organizmie zwierząt. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Zmiany patologiczne wywołane przez pasożyty wewnętrzne
T-W-3Morfologiczne przystosowania do pasożytniczego trybu życia
T-W-4Biologiczne i ekologiczne właściwości układu pasożyt-żywiciel. Cykle rozwojowe najczęściej występujących pasożytów.
T-W-5Choroby inwazyjne psów i kotów (choroby wywołane przez pierwotniaki, nicienie, przywry digeniczne i tasiemce).
T-W-6Choroby inwazyjne zwierząt wolno żyjących i gospodarskich.
T-W-7Pasożyty zewnętrzne (obrzeżki, kleszcze, świerzbowce, wszy, wszoły, pchły, nużeńce).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka, objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia i omawia najczęściej występujące u poszczególnych grup zwierząt pasożyty.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B22_W02Student omawia sposoby zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych.
Treści programoweT-L-2Cykle życiowe wybranych gatunków pasożytów, objawy chorobowe, programy profilaktyczne w hodowli kennelowej i domowej
T-L-8Profilaktyka parazytologiczna i zwalczanie schorzeń pasożytniczych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka, objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B22_U01Student wykorzystuje właściwe metody diagnostyczne do wykrywania określonych pasożytów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U08ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
R1P_U11posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności rozpoznawania pasożytów.
Treści programoweT-W-7Pasożyty zewnętrzne (obrzeżki, kleszcze, świerzbowce, wszy, wszoły, pchły, nużeńce).
T-L-1Budowa morfologiczna pasożytów z różnych grup systematycznych i ich przystosowanie fizjologiczne, anatomiczne, morfologiczne i ekologiczne do specyficznego trybu życia.
T-L-3Choroby psów i kotów wywoływane przez pasożytnicze stawonogi: wszoły, wszawica, inwazja pcheł, świerzb, nużyca. Kleszcze u psów i kotów.
T-L-4Choroby pasożytnicze zwierząt domowych.
T-L-5Choroby pasożytnicze zwierząt wolno-żyjących.
T-L-6Choroby pasożytnicze zwierząt gospodarskich.
T-L-7Diagnostyka postaci rozwojowych pasożytów w środowisku bytowania zwierząt.
T-L-9Wykrywanie lekooporności.
Metody nauczaniaM-2pogadanka, objaśnienie
M-3laboratoria
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wskazuje i wykorzystuje podstawowe metody stosowane w diagnostyce parazytologicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B22_K01Student rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy z zakresu chorób pasożytniczych psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pasożytami występujacymi u zwierząt domowych, gospodarskich i wolno żyjących.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych.
Treści programoweT-W-5Choroby inwazyjne psów i kotów (choroby wywołane przez pierwotniaki, nicienie, przywry digeniczne i tasiemce).
T-L-2Cykle życiowe wybranych gatunków pasożytów, objawy chorobowe, programy profilaktyczne w hodowli kennelowej i domowej
T-L-6Choroby pasożytnicze zwierząt gospodarskich.
T-L-4Choroby pasożytnicze zwierząt domowych.
T-W-3Morfologiczne przystosowania do pasożytniczego trybu życia
T-W-6Choroby inwazyjne zwierząt wolno żyjących i gospodarskich.
T-L-9Wykrywanie lekooporności.
T-W-1Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna.
T-L-1Budowa morfologiczna pasożytów z różnych grup systematycznych i ich przystosowanie fizjologiczne, anatomiczne, morfologiczne i ekologiczne do specyficznego trybu życia.
T-L-5Choroby pasożytnicze zwierząt wolno-żyjących.
T-L-3Choroby psów i kotów wywoływane przez pasożytnicze stawonogi: wszoły, wszawica, inwazja pcheł, świerzb, nużyca. Kleszcze u psów i kotów.
T-W-2Fizjologiczne aspekty układu pasożyt-żywiciel. Siedlisko pasożytów w organizmie zwierząt. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Zmiany patologiczne wywołane przez pasożyty wewnętrzne
T-L-8Profilaktyka parazytologiczna i zwalczanie schorzeń pasożytniczych.
T-L-7Diagnostyka postaci rozwojowych pasożytów w środowisku bytowania zwierząt.
T-W-7Pasożyty zewnętrzne (obrzeżki, kleszcze, świerzbowce, wszy, wszoły, pchły, nużeńce).
T-W-4Biologiczne i ekologiczne właściwości układu pasożyt-żywiciel. Cykle rozwojowe najczęściej występujących pasożytów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka, objaśnienie
M-3laboratoria
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje średnią aktywność w poszukiwaniu wiedzy związanej ze studiowanym przedmiotem.
3,5
4,0
4,5
5,0