Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Użytkowanie koni i kuców:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Użytkowanie koni i kuców
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>, Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 0,80,40zaliczenie
laboratoriaL3 12 1,20,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenia z przedmiotów anatomia i fizjologia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Cele przedmiotu zakładają: znajomość ras, typów użytkowych i kierunków użytkowania koni i kuców, znajomość pokroju i cech psychicznych. zasad identyfikacji i podstaw dokumentacji hodowlanej. Znajomość chowu oraz specyfiki rozrodu i żywienia koni i kuców. Umiejętność pielęgnacji bezpośredniej koni i kuców, zastosowania podstawowego sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Konstytucja, kondycja, pokrój koni gorąco-, zimnokrwistych i prymitywnych. Nieprawidłowości pokroju: wady piękności i wady wpływające na użytkowość.2
T-L-2Cechy wpływające na jakość ruchu. Postawy kończyn prawidłowe i wadliwe. Budowa kopyta, urazy i schorzenia, mechanika kopyta, pielęgnacja kończyn i kopyt. Chody naturalne, sztuczne, prawidłowe i wadliwe.2
T-L-3Identyfikacja koni i kuców: umaszczenia, odmiany, znakowanie, opis słowny i graficzny, określanie wieku koni na podstawie uzębienia. Pomiary zoometryczne i indeksy budowy.1
T-L-4Wybrane aspekty rozrodu koni. Technika stanowienia klaczy, przygotowanie do porodu, postępowanie w okresie okołoporodowym z klaczą i źrebięciem.1
T-L-5Bonitacja, cechy dyskwalifikujące konie z hodowli. Podstawowa dokumentacja hodowlana i paszport.1
T-L-6Pielęgnacja bezpośrednia i pośrednia. Budynki stajenne i urządzenia pomocnicze.2
T-L-7Ogólne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego, sprzęt jeździecki i zaprzęgowy. Podstawy jazdy konnej i powożenia.3
12
wykłady
T-W-1Pochodzenie i udomowienie koniowatych. Współczesne trendy w hodowli koni i kuców na świecie i w Polsce.Rasy i typy użytkowe koni i kuców. Kierunki użytkowania koni i kuców-hodowlane, wierzchowe, zaprzęgowe, sportowe, rekreacyjne, mięsne, juczne, mleczne, inne.2
T-W-2Cechy psychiczne koni. Charakter, temperament, narowy, nałogi.2
T-W-3Wydolność fizyczna i wybrane wskaźniki fizjologiczne. Podstawy profilaktyki weterynaryjnej w chowie i hodowli koni.1
T-W-4Metody wychowu, przebieg wzrostu i rozwoju źrebiąt i młodzieży. Wybrane aspekty dobrostanu koni.1
T-W-5Specyfika budowy przewodu pokarmowego koni, aktualne metody żywienia koni. Wybrane zagadnienia z doboru pasz i pojenia koni.1
T-W-6Transport koni i kuców, aspekty prawne użytkowania koni, umowa kupna-sprzedaży, wady zwrotne.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2praca własna studenta16
A-L-3udział w konsultacjach3
A-L-4przygotowanie do zaliczenia4
35
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2praca własna studenta12
A-W-3udział w konsultacjach1
A-W-4przygotowanie do zaliczenia3
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-4ćwiczenia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne
S-3Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C09.3_W01
Student wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni i kuców, opisuje pokrój konia gorąco-, zimnokrwistego i prymitywnego, wymienia i opisuje wady budowy. Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni i kuców, wymienia sposoby identyfikacji i opisuje warunki utrzymania.
Kn_1P_W06, Kn_1P_W08, Kn_1P_W12, Kn_1P_W22R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W08, R1P_W09, R1P_W10InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05, InzP_W06C-1T-L-3, T-L-2, T-W-4, T-L-1, T-L-5, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-L-4, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1
Kn_1P_C09.3_W02
Definiuje pojęcia charakteru i temperamentu koni i kuców, wymienia i charakteryzuje nałogi i narowy i uzasadnia ich wpływ na użytkowanie
Kn_1P_W20R1P_W01, R1P_W04C-1T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C09.3_U01
Posiada umiejętność wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim
Kn_1P_U09R1P_U01, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U10InzP_U02, InzP_U03, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U11C-1T-L-7, T-L-3, T-L-6M-2, M-1, M-4, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C09.3_K01
student ma świadomość znaczenia koni i kuców w życiu współczesnego człowieka i możliwości ich użytkowania w sporcie, rekreacji i hipoterapii
Kn_1P_K06, Kn_1P_K01R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06InzP_K01C-1T-W-1, T-L-7, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C09.3_W01
Student wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni i kuców, opisuje pokrój konia gorąco-, zimnokrwistego i prymitywnego, wymienia i opisuje wady budowy. Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni i kuców, wymienia sposoby identyfikacji i opisuje warunki utrzymania.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni i kuców, opisuje pokrój konia gorąco-, zimnokrwistego i prymitywnego, wymienia i opisuje wady budowy. Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni i kuców, wymienia sposoby identyfikacji i opisuje warunki utrzymania.
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C09.3_W02
Definiuje pojęcia charakteru i temperamentu koni i kuców, wymienia i charakteryzuje nałogi i narowy i uzasadnia ich wpływ na użytkowanie
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym definiuje pojęcia charakteru i temperamentu koni i kuców, wymienia i charakteryzuje nałogi i narowy i uzasadnia ich wpływ na użytkowanie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C09.3_U01
Posiada umiejętność wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim
2,0
3,0student posiada podstawową umiejętność wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C09.3_K01
student ma świadomość znaczenia koni i kuców w życiu współczesnego człowieka i możliwości ich użytkowania w sporcie, rekreacji i hipoterapii
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia koni i kuców w życiu współczesnego człowieka i możliwości ich użytkowania w sporcie, rekreacji i hipoterapii
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chachuła J., Chachuła J., Chrzanowski Sz., Oleksiak S., Chów, hodowla i użytkowanie koni, SGGW, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Konstytucja, kondycja, pokrój koni gorąco-, zimnokrwistych i prymitywnych. Nieprawidłowości pokroju: wady piękności i wady wpływające na użytkowość.2
T-L-2Cechy wpływające na jakość ruchu. Postawy kończyn prawidłowe i wadliwe. Budowa kopyta, urazy i schorzenia, mechanika kopyta, pielęgnacja kończyn i kopyt. Chody naturalne, sztuczne, prawidłowe i wadliwe.2
T-L-3Identyfikacja koni i kuców: umaszczenia, odmiany, znakowanie, opis słowny i graficzny, określanie wieku koni na podstawie uzębienia. Pomiary zoometryczne i indeksy budowy.1
T-L-4Wybrane aspekty rozrodu koni. Technika stanowienia klaczy, przygotowanie do porodu, postępowanie w okresie okołoporodowym z klaczą i źrebięciem.1
T-L-5Bonitacja, cechy dyskwalifikujące konie z hodowli. Podstawowa dokumentacja hodowlana i paszport.1
T-L-6Pielęgnacja bezpośrednia i pośrednia. Budynki stajenne i urządzenia pomocnicze.2
T-L-7Ogólne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego, sprzęt jeździecki i zaprzęgowy. Podstawy jazdy konnej i powożenia.3
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie i udomowienie koniowatych. Współczesne trendy w hodowli koni i kuców na świecie i w Polsce.Rasy i typy użytkowe koni i kuców. Kierunki użytkowania koni i kuców-hodowlane, wierzchowe, zaprzęgowe, sportowe, rekreacyjne, mięsne, juczne, mleczne, inne.2
T-W-2Cechy psychiczne koni. Charakter, temperament, narowy, nałogi.2
T-W-3Wydolność fizyczna i wybrane wskaźniki fizjologiczne. Podstawy profilaktyki weterynaryjnej w chowie i hodowli koni.1
T-W-4Metody wychowu, przebieg wzrostu i rozwoju źrebiąt i młodzieży. Wybrane aspekty dobrostanu koni.1
T-W-5Specyfika budowy przewodu pokarmowego koni, aktualne metody żywienia koni. Wybrane zagadnienia z doboru pasz i pojenia koni.1
T-W-6Transport koni i kuców, aspekty prawne użytkowania koni, umowa kupna-sprzedaży, wady zwrotne.1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2praca własna studenta16
A-L-3udział w konsultacjach3
A-L-4przygotowanie do zaliczenia4
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2praca własna studenta12
A-W-3udział w konsultacjach1
A-W-4przygotowanie do zaliczenia3
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C09.3_W01Student wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni i kuców, opisuje pokrój konia gorąco-, zimnokrwistego i prymitywnego, wymienia i opisuje wady budowy. Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni i kuców, wymienia sposoby identyfikacji i opisuje warunki utrzymania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W06Zna metody chowu, oceny wartości hodowlanej i użytkowej zwierząt oraz metody selekcji i rodzaje krzyżowania zwierząt
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W12Zna zasady i techniki żywienia zwierząt oraz metody produkcji karm
Kn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Cele przedmiotu zakładają: znajomość ras, typów użytkowych i kierunków użytkowania koni i kuców, znajomość pokroju i cech psychicznych. zasad identyfikacji i podstaw dokumentacji hodowlanej. Znajomość chowu oraz specyfiki rozrodu i żywienia koni i kuców. Umiejętność pielęgnacji bezpośredniej koni i kuców, zastosowania podstawowego sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowego
Treści programoweT-L-3Identyfikacja koni i kuców: umaszczenia, odmiany, znakowanie, opis słowny i graficzny, określanie wieku koni na podstawie uzębienia. Pomiary zoometryczne i indeksy budowy.
T-L-2Cechy wpływające na jakość ruchu. Postawy kończyn prawidłowe i wadliwe. Budowa kopyta, urazy i schorzenia, mechanika kopyta, pielęgnacja kończyn i kopyt. Chody naturalne, sztuczne, prawidłowe i wadliwe.
T-W-4Metody wychowu, przebieg wzrostu i rozwoju źrebiąt i młodzieży. Wybrane aspekty dobrostanu koni.
T-L-1Konstytucja, kondycja, pokrój koni gorąco-, zimnokrwistych i prymitywnych. Nieprawidłowości pokroju: wady piękności i wady wpływające na użytkowość.
T-L-5Bonitacja, cechy dyskwalifikujące konie z hodowli. Podstawowa dokumentacja hodowlana i paszport.
T-W-2Cechy psychiczne koni. Charakter, temperament, narowy, nałogi.
T-W-5Specyfika budowy przewodu pokarmowego koni, aktualne metody żywienia koni. Wybrane zagadnienia z doboru pasz i pojenia koni.
T-W-1Pochodzenie i udomowienie koniowatych. Współczesne trendy w hodowli koni i kuców na świecie i w Polsce.Rasy i typy użytkowe koni i kuców. Kierunki użytkowania koni i kuców-hodowlane, wierzchowe, zaprzęgowe, sportowe, rekreacyjne, mięsne, juczne, mleczne, inne.
T-L-4Wybrane aspekty rozrodu koni. Technika stanowienia klaczy, przygotowanie do porodu, postępowanie w okresie okołoporodowym z klaczą i źrebięciem.
T-W-6Transport koni i kuców, aspekty prawne użytkowania koni, umowa kupna-sprzedaży, wady zwrotne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni i kuców, opisuje pokrój konia gorąco-, zimnokrwistego i prymitywnego, wymienia i opisuje wady budowy. Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni i kuców, wymienia sposoby identyfikacji i opisuje warunki utrzymania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C09.3_W02Definiuje pojęcia charakteru i temperamentu koni i kuców, wymienia i charakteryzuje nałogi i narowy i uzasadnia ich wpływ na użytkowanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Cele przedmiotu zakładają: znajomość ras, typów użytkowych i kierunków użytkowania koni i kuców, znajomość pokroju i cech psychicznych. zasad identyfikacji i podstaw dokumentacji hodowlanej. Znajomość chowu oraz specyfiki rozrodu i żywienia koni i kuców. Umiejętność pielęgnacji bezpośredniej koni i kuców, zastosowania podstawowego sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowego
Treści programoweT-W-3Wydolność fizyczna i wybrane wskaźniki fizjologiczne. Podstawy profilaktyki weterynaryjnej w chowie i hodowli koni.
T-W-2Cechy psychiczne koni. Charakter, temperament, narowy, nałogi.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym definiuje pojęcia charakteru i temperamentu koni i kuców, wymienia i charakteryzuje nałogi i narowy i uzasadnia ich wpływ na użytkowanie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C09.3_U01Posiada umiejętność wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Cele przedmiotu zakładają: znajomość ras, typów użytkowych i kierunków użytkowania koni i kuców, znajomość pokroju i cech psychicznych. zasad identyfikacji i podstaw dokumentacji hodowlanej. Znajomość chowu oraz specyfiki rozrodu i żywienia koni i kuców. Umiejętność pielęgnacji bezpośredniej koni i kuców, zastosowania podstawowego sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowego
Treści programoweT-L-7Ogólne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego, sprzęt jeździecki i zaprzęgowy. Podstawy jazdy konnej i powożenia.
T-L-3Identyfikacja koni i kuców: umaszczenia, odmiany, znakowanie, opis słowny i graficzny, określanie wieku koni na podstawie uzębienia. Pomiary zoometryczne i indeksy budowy.
T-L-6Pielęgnacja bezpośrednia i pośrednia. Budynki stajenne i urządzenia pomocnicze.
Metody nauczaniaM-2prezentacja multimedialna
M-1wykład informacyjny
M-4ćwiczenia praktyczne
M-3pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada podstawową umiejętność wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C09.3_K01student ma świadomość znaczenia koni i kuców w życiu współczesnego człowieka i możliwości ich użytkowania w sporcie, rekreacji i hipoterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Cele przedmiotu zakładają: znajomość ras, typów użytkowych i kierunków użytkowania koni i kuców, znajomość pokroju i cech psychicznych. zasad identyfikacji i podstaw dokumentacji hodowlanej. Znajomość chowu oraz specyfiki rozrodu i żywienia koni i kuców. Umiejętność pielęgnacji bezpośredniej koni i kuców, zastosowania podstawowego sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowego
Treści programoweT-W-1Pochodzenie i udomowienie koniowatych. Współczesne trendy w hodowli koni i kuców na świecie i w Polsce.Rasy i typy użytkowe koni i kuców. Kierunki użytkowania koni i kuców-hodowlane, wierzchowe, zaprzęgowe, sportowe, rekreacyjne, mięsne, juczne, mleczne, inne.
T-L-7Ogólne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego, sprzęt jeździecki i zaprzęgowy. Podstawy jazdy konnej i powożenia.
T-L-2Cechy wpływające na jakość ruchu. Postawy kończyn prawidłowe i wadliwe. Budowa kopyta, urazy i schorzenia, mechanika kopyta, pielęgnacja kończyn i kopyt. Chody naturalne, sztuczne, prawidłowe i wadliwe.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-4ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia koni i kuców w życiu współczesnego człowieka i możliwości ich użytkowania w sporcie, rekreacji i hipoterapii
3,5
4,0
4,5
5,0