Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | Kn_1P_C09.3_W01 | Student wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni i kuców, opisuje pokrój konia gorąco-, zimnokrwistego i prymitywnego, wymienia i opisuje wady budowy. Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni i kuców, wymienia sposoby identyfikacji i opisuje warunki utrzymania. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Kn_1P_W06 | Zna metody chowu, oceny wartości hodowlanej i użytkowej zwierząt oraz metody selekcji i rodzaje krzyżowania zwierząt |
---|
Kn_1P_W08 | Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności |
Kn_1P_W12 | Zna zasady i techniki żywienia zwierząt oraz metody produkcji karm |
Kn_1P_W22 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1P_W01 | ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1P_W03 | ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1P_W04 | ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1P_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
R1P_W06 | ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach |
R1P_W08 | ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1P_W09 | ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów |
R1P_W10 | zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzP_W01 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
---|
InzP_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
InzP_W03 | ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów |
InzP_W04 | ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów |
InzP_W05 | ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej |
InzP_W06 | ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej |
Cel przedmiotu | C-1 | Cele przedmiotu zakładają: znajomość ras, typów użytkowych i kierunków użytkowania koni i kuców, znajomość pokroju i cech psychicznych. zasad identyfikacji i podstaw dokumentacji hodowlanej. Znajomość chowu oraz specyfiki rozrodu i żywienia koni i kuców. Umiejętność pielęgnacji bezpośredniej koni i kuców, zastosowania podstawowego sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowego |
---|
Treści programowe | T-L-3 | Identyfikacja koni i kuców: umaszczenia, odmiany, znakowanie, opis słowny i graficzny, określanie wieku koni na podstawie uzębienia. Pomiary zoometryczne i indeksy budowy. |
---|
T-L-2 | Cechy wpływające na jakość ruchu. Postawy kończyn prawidłowe i wadliwe. Budowa kopyta, urazy i schorzenia, mechanika kopyta, pielęgnacja kończyn i kopyt. Chody naturalne, sztuczne, prawidłowe i wadliwe. |
T-W-4 | Metody wychowu, przebieg wzrostu i rozwoju źrebiąt i młodzieży. Wybrane aspekty dobrostanu koni. |
T-L-1 | Konstytucja, kondycja, pokrój koni gorąco-, zimnokrwistych i prymitywnych. Nieprawidłowości pokroju: wady piękności i wady wpływające na użytkowość. |
T-L-5 | Bonitacja, cechy dyskwalifikujące konie z hodowli. Podstawowa dokumentacja hodowlana i paszport. |
T-W-2 | Cechy psychiczne koni. Charakter, temperament, narowy, nałogi. |
T-W-5 | Specyfika budowy przewodu pokarmowego koni, aktualne metody żywienia koni. Wybrane zagadnienia z doboru pasz i pojenia koni. |
T-W-1 | Pochodzenie i udomowienie koniowatych. Współczesne trendy w hodowli koni i kuców na świecie i w Polsce.Rasy i typy użytkowe koni i kuców. Kierunki użytkowania koni i kuców-hodowlane, wierzchowe, zaprzęgowe, sportowe, rekreacyjne, mięsne, juczne, mleczne, inne. |
T-L-4 | Wybrane aspekty rozrodu koni. Technika stanowienia klaczy, przygotowanie do porodu, postępowanie w okresie okołoporodowym z klaczą i źrebięciem. |
T-W-6 | Transport koni i kuców, aspekty prawne użytkowania koni, umowa kupna-sprzedaży, wady zwrotne. |
Metody nauczania | M-1 | wykład informacyjny |
---|
M-2 | prezentacja multimedialna |
M-3 | pokaz |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni i kuców, opisuje pokrój konia gorąco-, zimnokrwistego i prymitywnego, wymienia i opisuje wady budowy. Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni i kuców, wymienia sposoby identyfikacji i opisuje warunki utrzymania. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |