Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | Kn_1P_C09_U01 | Student właściwie dobiera i definiuje podstawowe procedury diagnostyczne układu rozrodczego psów i suk; potrafi interpretować wyniki rutynowych badań ukierunkowanych na płodność oraz wyjaśnia podłoże często występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Kn_1P_U10 | Potrafi zastosować podstawowe metody i zasady monitorowania oraz kierowania procesami rozrodu zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1P_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1P_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1P_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1P_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów |
R1P_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich |
R1P_U10 | ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzP_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzP_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzP_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne |
InzP_U07 | potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy |
InzP_U11 | ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie ze specyfiką gatunkową i możliwościami kierowania rozrodem psów na podstawie odpowiednich metod diagnostyki płodności samca i samicy oraz metod wspomaganego rozrodu |
---|
C-2 | Zapoznanie z częstymi problemami występującymi podczas diagnozowania płodności psów i suk oraz znaczeniem diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych |
Treści programowe | T-L-4 | Interpretacja wyników badania andrologicznego i postępowanie w przypadkach zaburzeń płodności psa reproduktora. |
---|
T-L-1 | Pobieranie nasienia psa. Ocena makroskopowa. Określanie koncentracji plemników w komorze Bürkera. Subiektywna i automatyczna ocena ruchliwości plemników. |
T-A-2 | Badanie ginekologiczne i schemat postępowania diagnostycznego płodności suk (wywiad i odpowiednie badania kliniczne).
Oznaczanie hormonów płciowych (wartości referencyjne i testy stymulacji) a zaburzenia cyklu płciowego u suk (najczęściej występujące przyczyny niepłodności suk). |
T-L-6 | Interpretacja wyników badania diagnostycznego płodności oraz postępowanie w oparciu o często występujące objawy zaburzeń narządów rozrodczych i zachowania płciowego suk. |
T-L-3 | Testy funkcjonalne plemników (HOST, z JC-1). |
T-L-5 | Badania diagnostyczne układu rozrodczego samic: wziernikowanie pochwy; badanie cytologiczne i mikrobiologiczne wymazu z pochwy (pobieranie wymazów, barwienie i ocena preparatów); technika badania oporności śluzu pochwowego; diagnostyka obrazowa (USG i RTG, endoskopia). |
T-L-2 | Metody oceny żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI). Ocena morfologiczna plemników (metody barwienia i oceny; technika negatywowa). |
T-W-1 | Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz fizjologiczne mechanizmy regulujące procesy płciowe u psa; prawidłowy rozwój płciowy psa (zstępowanie jąder, dojrzewanie płciowe, zachowania płciowe i zmiany związane z wiekiem).
Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz przebieg i fizjologiczna regulacja procesów płciowych u suk. |
T-A-1 | Badanie andrologiczne i zasady postępowania diagnostycznego przy niepłodności psa (wywiad; badanie kliniczne; badanie nasienia: powstawanie i właściwości ejakulatu; kryteria i wytyczne diagnostyki seminologicznej, aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany do oceny nasienia).
Uzupełniające badania nasienia i narządów rozrodczych psa. |
T-W-2 | Przebieg i zachowania psa i suki podczas kopulacji. Specyficzne gatunkowo cechy zapłodnienia fizjologicznego u psów. Diagnostyczne metody oceny układu rozrodczego psa i suki. Kierowanie i kontrola cyklem płciowym suk (podstawy działania i zastosowania środków farmakologicznych; kastracja). Określanie terminu krycia /sztucznego unasieniania. |
Metody nauczania | M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych) |
---|
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz |
M-3 | Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja (przygotowanie prezentacji multimedialnej /referatu) |
Sposób oceny | S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboaratoryjnych w formie testu |
---|
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji /referatu |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych |
S-1 | Ocena formująca: Okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej |
S-2 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wskazuje podstawowe kliniczne i laboratoryjne procedury rutynowej diagnostyki układu rozrodczego psów i suk; wyniki metod stosowanych w tym zakresie interpretuje w miarę samodzielnie; ogólnie wyjaśnia podłoże oraz opisuje objawy często występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |