Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Fizjologia wysiłku fizycznego i bezczynności ruchowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Fizjologia wysiłku fizycznego i bezczynności ruchowej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 4 0,40,40zaliczenie
laboratoriaL5 8 0,60,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii organizmu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego.
C-2Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Apoptoza a wysiłek fizyczny. Powysiłkowe procesy apoptotyczne w mięśniach szkieletowych i układzie wydalniczym. Mechanizmy prowadzące do wytwarzania reaktywnych form tlenu podczas wysiłku fizycznego.2
T-L-2Fizjologia bezczynności ruchowej. Zmniejszenie wydolności fizycznej. Upośledzenie tolerancji glukozy i interakcje hormonalne.2
T-L-3Białkowe markery przyczyn i powikłań nadciśnienia tętniczego (angiotensynogen, renina, angiotensyny, enzym konwertujący angiotensynę I, bradykinina, śródbłonkowy czynnik hiperpolaryzujący, przedsionkowy czynik natriuretyczny - marker niewydolności lewokomorowej, mózgowy czynnik natriuretyczny - marker przeciążenia serca).2
T-L-4Nietolerancja ortostatyczna. Wpływ bezczynności ruchowej na metabolizm wapnia. Wysiłki fizyczne a choroby wewnętrzne. Wpływ starzenia na zdolność wysiłkową.1
T-L-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.1
8
wykłady
T-W-1Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Wysiłki fizyczne granice przystosowania. Organizacja czynnościowa układu ruchu. Lokomocja: Biomechanika. Nerwowa kontrola motoryki. Energetyka pracy mięsni i metabolizm wysiłkowy z uwzględnieniem czasu trwania wysiłku. Metabolizm powysiłkowy.1
T-W-2Pobieranie tlenu w czasie wysiłku. Zmiany czynności układu oddechowego, krążenia, czynności układu wydzielania wewnętrznego podczas wysiłku fizycznego. Termoregulacja w wysiłku fizycznym. Zmiany objętości i składu krwi podczas wysiłków fizycznych. Wydolność fizyczna i tolerancja wysiłkowa.1
T-W-3Fizjologia wysiłków fizycznych. Fizjologiczne następstwa bezczynności ruchowej i długotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Adaptacja do zmiennych warunków środowiska naturalnego. Białka strukturalne kardiomocytów jako wskaźniki wczesnego, ostrego niedokrwienia mięśnia sercowego. Markery białkowe wczesnego zawału mięśnia sercowego (sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina C, troponina I, ATP-aza, enzym konwrtujący angiotensynę, TGF-β i in.). Markery późnego niedokrwienia serca (dehydrogenaza mleczanowa - LDH, dehydrogenaza α-hydroksymaślanowa - HBDH, aminotransferaza asparaginianowa – AspAT). Markery reperfuzji (mioglobina, sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina T, troponina I).1
T-W-4Trening fizyczny i procesy adaptacyjne. Znaczenie wydolności fizycznej jako czynnika kształtującego zdolności adaptacyjne do zmiennych warunków życia. Testy wysiłkowe stosowane do oceny wydolności fizycznej i tolerancji wysiłkowej.1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych8
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń6
A-L-3Samodzielne przygotowanie do pisemnego zaliczenia treści ćwiczeń4
18
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.4
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.8
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C24.5_W01
Student zna podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je klasyfikować.
Kn_1P_W07R1P_W01, R1P_W04, R1P_W05InzP_W02C-1, C-2T-W-1, T-L-1M-1, M-2S-4
Kn_1P_C24.5_W02
Student opisuje fizjologię wysiłków fizycznych i zna następstwa bezczynności ruchowej organizmu.
Kn_1P_W01R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04InzP_W02C-1, C-2T-L-2, T-W-3, T-L-3, T-W-4M-1, M-2, M-4S-2, S-4
Kn_1P_C24.5_W03
Student objaśnia przemiany energetyczne zachodzące w organizmie w związku z wysiłkiem fizycznym i zna zdrowotne aspekty wysiłku fizycznego.
Kn_1P_W07, Kn_1P_W22R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W08, R1P_W09InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05C-1T-W-1, T-L-4M-1, M-2S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C24.5_U01
Student posiada umiejętność rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową, determinujących zwiększoną wydolność fizyczną organizmu.
Kn_1P_U01R1P_U01, R1P_U04, R1P_U07InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U07, InzP_U11C-1, C-2T-W-1, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-2, S-4
Kn_1P_C24.5_U02
Student posługuje się zasadami zdrowego trybu życia, znając pozytywny wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów i wydolność fizyczną organizmu.
Kn_1P_U17R1P_U01C-1, C-2T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2
Kn_1P_C24.5_U03
Student potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych (bezczynność ruchowa, aktywność ruchowa) na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych.
Kn_1P_U01R1P_U01, R1P_U04, R1P_U07InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U07, InzP_U11C-1, C-2T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C24.5_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
Kn_1P_K03R1P_K01, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K07, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2, S-4
Kn_1P_C24.5_K02
Student przejawia wysoką wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej związanej z poprawą z usprawnieniem czynności narządów i metabolizmu tkankowego.
Kn_1P_K07R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06C-1, C-2T-W-2, T-L-2, T-W-4M-1, M-2S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C24.5_W01
Student zna podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je klasyfikować.
2,0
3,0Student zna zaledwie kilka podstawowych pojęć wysiłków fizycznych i niektóre potrafi sklasyfikować.
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C24.5_W02
Student opisuje fizjologię wysiłków fizycznych i zna następstwa bezczynności ruchowej organizmu.
2,0
3,0Student zaledwie poprawnie opisuje fizjologię wysiłków fizycznych i bezczynności ruchowej organizmu.
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C24.5_W03
Student objaśnia przemiany energetyczne zachodzące w organizmie w związku z wysiłkiem fizycznym i zna zdrowotne aspekty wysiłku fizycznego.
2,0
3,0Student potrafi w niewielkim stopniu przedstawić przemiany energetyczne zachodzące w organizmie w związku z wysiłkiem fizycznym bez umiejętności efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C24.5_U01
Student posiada umiejętność rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową, determinujących zwiększoną wydolność fizyczną organizmu.
2,0
3,0Student posiada niewielką umiejętność rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie podczas wysiłku fizycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C24.5_U02
Student posługuje się zasadami zdrowego trybu życia, znając pozytywny wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów i wydolność fizyczną organizmu.
2,0
3,0Student zaledwie formułuje zasady zdrowego trybu życia i opisuje ogólnie wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów.
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C24.5_U03
Student potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych (bezczynność ruchowa, aktywność ruchowa) na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych.
2,0
3,0Student zaledwie wskazuje różnice wpływu bezczynności ruchowej i aktywności ruchowej na przebieg procesów fizjologicznych w organizmach żywych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C24.5_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
2,0
3,0Student zaledwie poprawnie posiada umiejętność rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie podczas wysiłku fizycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C24.5_K02
Student przejawia wysoką wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej związanej z poprawą z usprawnieniem czynności narządów i metabolizmu tkankowego.
2,0
3,0Student przejawia poprawną wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej związanej z poprawą z usprawnieniem czynności narządów i metabolizmu tkankowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Traczyk W.Z.Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001
  2. Górski J., Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Czarkowska-Pączek B., Przybylski J., Zarys fizjologii wysiłku fizycznego., Urban and Partner, Wrocław, 2005
  2. Birch K., MacLaren D., George K., Fizjologia sportu krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Apoptoza a wysiłek fizyczny. Powysiłkowe procesy apoptotyczne w mięśniach szkieletowych i układzie wydalniczym. Mechanizmy prowadzące do wytwarzania reaktywnych form tlenu podczas wysiłku fizycznego.2
T-L-2Fizjologia bezczynności ruchowej. Zmniejszenie wydolności fizycznej. Upośledzenie tolerancji glukozy i interakcje hormonalne.2
T-L-3Białkowe markery przyczyn i powikłań nadciśnienia tętniczego (angiotensynogen, renina, angiotensyny, enzym konwertujący angiotensynę I, bradykinina, śródbłonkowy czynnik hiperpolaryzujący, przedsionkowy czynik natriuretyczny - marker niewydolności lewokomorowej, mózgowy czynnik natriuretyczny - marker przeciążenia serca).2
T-L-4Nietolerancja ortostatyczna. Wpływ bezczynności ruchowej na metabolizm wapnia. Wysiłki fizyczne a choroby wewnętrzne. Wpływ starzenia na zdolność wysiłkową.1
T-L-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Wysiłki fizyczne granice przystosowania. Organizacja czynnościowa układu ruchu. Lokomocja: Biomechanika. Nerwowa kontrola motoryki. Energetyka pracy mięsni i metabolizm wysiłkowy z uwzględnieniem czasu trwania wysiłku. Metabolizm powysiłkowy.1
T-W-2Pobieranie tlenu w czasie wysiłku. Zmiany czynności układu oddechowego, krążenia, czynności układu wydzielania wewnętrznego podczas wysiłku fizycznego. Termoregulacja w wysiłku fizycznym. Zmiany objętości i składu krwi podczas wysiłków fizycznych. Wydolność fizyczna i tolerancja wysiłkowa.1
T-W-3Fizjologia wysiłków fizycznych. Fizjologiczne następstwa bezczynności ruchowej i długotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Adaptacja do zmiennych warunków środowiska naturalnego. Białka strukturalne kardiomocytów jako wskaźniki wczesnego, ostrego niedokrwienia mięśnia sercowego. Markery białkowe wczesnego zawału mięśnia sercowego (sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina C, troponina I, ATP-aza, enzym konwrtujący angiotensynę, TGF-β i in.). Markery późnego niedokrwienia serca (dehydrogenaza mleczanowa - LDH, dehydrogenaza α-hydroksymaślanowa - HBDH, aminotransferaza asparaginianowa – AspAT). Markery reperfuzji (mioglobina, sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina T, troponina I).1
T-W-4Trening fizyczny i procesy adaptacyjne. Znaczenie wydolności fizycznej jako czynnika kształtującego zdolności adaptacyjne do zmiennych warunków życia. Testy wysiłkowe stosowane do oceny wydolności fizycznej i tolerancji wysiłkowej.1
4

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych8
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń6
A-L-3Samodzielne przygotowanie do pisemnego zaliczenia treści ćwiczeń4
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.4
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.8
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C24.5_W01Student zna podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je klasyfikować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego.
C-2Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Wysiłki fizyczne granice przystosowania. Organizacja czynnościowa układu ruchu. Lokomocja: Biomechanika. Nerwowa kontrola motoryki. Energetyka pracy mięsni i metabolizm wysiłkowy z uwzględnieniem czasu trwania wysiłku. Metabolizm powysiłkowy.
T-L-1Apoptoza a wysiłek fizyczny. Powysiłkowe procesy apoptotyczne w mięśniach szkieletowych i układzie wydalniczym. Mechanizmy prowadzące do wytwarzania reaktywnych form tlenu podczas wysiłku fizycznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zaledwie kilka podstawowych pojęć wysiłków fizycznych i niektóre potrafi sklasyfikować.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C24.5_W02Student opisuje fizjologię wysiłków fizycznych i zna następstwa bezczynności ruchowej organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego.
C-2Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu.
Treści programoweT-L-2Fizjologia bezczynności ruchowej. Zmniejszenie wydolności fizycznej. Upośledzenie tolerancji glukozy i interakcje hormonalne.
T-W-3Fizjologia wysiłków fizycznych. Fizjologiczne następstwa bezczynności ruchowej i długotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Adaptacja do zmiennych warunków środowiska naturalnego. Białka strukturalne kardiomocytów jako wskaźniki wczesnego, ostrego niedokrwienia mięśnia sercowego. Markery białkowe wczesnego zawału mięśnia sercowego (sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina C, troponina I, ATP-aza, enzym konwrtujący angiotensynę, TGF-β i in.). Markery późnego niedokrwienia serca (dehydrogenaza mleczanowa - LDH, dehydrogenaza α-hydroksymaślanowa - HBDH, aminotransferaza asparaginianowa – AspAT). Markery reperfuzji (mioglobina, sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina T, troponina I).
T-L-3Białkowe markery przyczyn i powikłań nadciśnienia tętniczego (angiotensynogen, renina, angiotensyny, enzym konwertujący angiotensynę I, bradykinina, śródbłonkowy czynnik hiperpolaryzujący, przedsionkowy czynik natriuretyczny - marker niewydolności lewokomorowej, mózgowy czynnik natriuretyczny - marker przeciążenia serca).
T-W-4Trening fizyczny i procesy adaptacyjne. Znaczenie wydolności fizycznej jako czynnika kształtującego zdolności adaptacyjne do zmiennych warunków życia. Testy wysiłkowe stosowane do oceny wydolności fizycznej i tolerancji wysiłkowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zaledwie poprawnie opisuje fizjologię wysiłków fizycznych i bezczynności ruchowej organizmu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C24.5_W03Student objaśnia przemiany energetyczne zachodzące w organizmie w związku z wysiłkiem fizycznym i zna zdrowotne aspekty wysiłku fizycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Kn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Wysiłki fizyczne granice przystosowania. Organizacja czynnościowa układu ruchu. Lokomocja: Biomechanika. Nerwowa kontrola motoryki. Energetyka pracy mięsni i metabolizm wysiłkowy z uwzględnieniem czasu trwania wysiłku. Metabolizm powysiłkowy.
T-L-4Nietolerancja ortostatyczna. Wpływ bezczynności ruchowej na metabolizm wapnia. Wysiłki fizyczne a choroby wewnętrzne. Wpływ starzenia na zdolność wysiłkową.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w niewielkim stopniu przedstawić przemiany energetyczne zachodzące w organizmie w związku z wysiłkiem fizycznym bez umiejętności efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C24.5_U01Student posiada umiejętność rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową, determinujących zwiększoną wydolność fizyczną organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U01Potrafi analizować informacje z zakresu budowy i funkcji kwasów nukleinowych a następnie wykorzystać je w praktyce hodowlanej; posiada umiejętność oceny głównych szlaków metabolicznych oraz mechanizmy ich regulacji;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego.
C-2Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Wysiłki fizyczne granice przystosowania. Organizacja czynnościowa układu ruchu. Lokomocja: Biomechanika. Nerwowa kontrola motoryki. Energetyka pracy mięsni i metabolizm wysiłkowy z uwzględnieniem czasu trwania wysiłku. Metabolizm powysiłkowy.
T-L-1Apoptoza a wysiłek fizyczny. Powysiłkowe procesy apoptotyczne w mięśniach szkieletowych i układzie wydalniczym. Mechanizmy prowadzące do wytwarzania reaktywnych form tlenu podczas wysiłku fizycznego.
T-L-2Fizjologia bezczynności ruchowej. Zmniejszenie wydolności fizycznej. Upośledzenie tolerancji glukozy i interakcje hormonalne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada niewielką umiejętność rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie podczas wysiłku fizycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C24.5_U02Student posługuje się zasadami zdrowego trybu życia, znając pozytywny wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów i wydolność fizyczną organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U17Posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego.
C-2Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu.
Treści programoweT-W-2Pobieranie tlenu w czasie wysiłku. Zmiany czynności układu oddechowego, krążenia, czynności układu wydzielania wewnętrznego podczas wysiłku fizycznego. Termoregulacja w wysiłku fizycznym. Zmiany objętości i składu krwi podczas wysiłków fizycznych. Wydolność fizyczna i tolerancja wysiłkowa.
T-W-4Trening fizyczny i procesy adaptacyjne. Znaczenie wydolności fizycznej jako czynnika kształtującego zdolności adaptacyjne do zmiennych warunków życia. Testy wysiłkowe stosowane do oceny wydolności fizycznej i tolerancji wysiłkowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zaledwie formułuje zasady zdrowego trybu życia i opisuje ogólnie wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C24.5_U03Student potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych (bezczynność ruchowa, aktywność ruchowa) na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U01Potrafi analizować informacje z zakresu budowy i funkcji kwasów nukleinowych a następnie wykorzystać je w praktyce hodowlanej; posiada umiejętność oceny głównych szlaków metabolicznych oraz mechanizmy ich regulacji;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego.
C-2Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu.
Treści programoweT-W-3Fizjologia wysiłków fizycznych. Fizjologiczne następstwa bezczynności ruchowej i długotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Adaptacja do zmiennych warunków środowiska naturalnego. Białka strukturalne kardiomocytów jako wskaźniki wczesnego, ostrego niedokrwienia mięśnia sercowego. Markery białkowe wczesnego zawału mięśnia sercowego (sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina C, troponina I, ATP-aza, enzym konwrtujący angiotensynę, TGF-β i in.). Markery późnego niedokrwienia serca (dehydrogenaza mleczanowa - LDH, dehydrogenaza α-hydroksymaślanowa - HBDH, aminotransferaza asparaginianowa – AspAT). Markery reperfuzji (mioglobina, sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina T, troponina I).
T-W-4Trening fizyczny i procesy adaptacyjne. Znaczenie wydolności fizycznej jako czynnika kształtującego zdolności adaptacyjne do zmiennych warunków życia. Testy wysiłkowe stosowane do oceny wydolności fizycznej i tolerancji wysiłkowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zaledwie wskazuje różnice wpływu bezczynności ruchowej i aktywności ruchowej na przebieg procesów fizjologicznych w organizmach żywych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C24.5_K01Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego.
C-2Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu.
Treści programoweT-L-1Apoptoza a wysiłek fizyczny. Powysiłkowe procesy apoptotyczne w mięśniach szkieletowych i układzie wydalniczym. Mechanizmy prowadzące do wytwarzania reaktywnych form tlenu podczas wysiłku fizycznego.
T-L-2Fizjologia bezczynności ruchowej. Zmniejszenie wydolności fizycznej. Upośledzenie tolerancji glukozy i interakcje hormonalne.
T-W-3Fizjologia wysiłków fizycznych. Fizjologiczne następstwa bezczynności ruchowej i długotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Adaptacja do zmiennych warunków środowiska naturalnego. Białka strukturalne kardiomocytów jako wskaźniki wczesnego, ostrego niedokrwienia mięśnia sercowego. Markery białkowe wczesnego zawału mięśnia sercowego (sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina C, troponina I, ATP-aza, enzym konwrtujący angiotensynę, TGF-β i in.). Markery późnego niedokrwienia serca (dehydrogenaza mleczanowa - LDH, dehydrogenaza α-hydroksymaślanowa - HBDH, aminotransferaza asparaginianowa – AspAT). Markery reperfuzji (mioglobina, sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina T, troponina I).
T-L-4Nietolerancja ortostatyczna. Wpływ bezczynności ruchowej na metabolizm wapnia. Wysiłki fizyczne a choroby wewnętrzne. Wpływ starzenia na zdolność wysiłkową.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zaledwie poprawnie posiada umiejętność rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie podczas wysiłku fizycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C24.5_K02Student przejawia wysoką wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej związanej z poprawą z usprawnieniem czynności narządów i metabolizmu tkankowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego.
C-2Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu.
Treści programoweT-W-2Pobieranie tlenu w czasie wysiłku. Zmiany czynności układu oddechowego, krążenia, czynności układu wydzielania wewnętrznego podczas wysiłku fizycznego. Termoregulacja w wysiłku fizycznym. Zmiany objętości i składu krwi podczas wysiłków fizycznych. Wydolność fizyczna i tolerancja wysiłkowa.
T-L-2Fizjologia bezczynności ruchowej. Zmniejszenie wydolności fizycznej. Upośledzenie tolerancji glukozy i interakcje hormonalne.
T-W-4Trening fizyczny i procesy adaptacyjne. Znaczenie wydolności fizycznej jako czynnika kształtującego zdolności adaptacyjne do zmiennych warunków życia. Testy wysiłkowe stosowane do oceny wydolności fizycznej i tolerancji wysiłkowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przejawia poprawną wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej związanej z poprawą z usprawnieniem czynności narządów i metabolizmu tkankowego.
3,5
4,0
4,5
5,0