Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Fizjologia wysiłku fizycznego i bezczynności ruchowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologia wysiłku fizycznego i bezczynności ruchowej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii organizmu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego. |
C-2 | Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Apoptoza a wysiłek fizyczny. Powysiłkowe procesy apoptotyczne w mięśniach szkieletowych i układzie wydalniczym. Mechanizmy prowadzące do wytwarzania reaktywnych form tlenu podczas wysiłku fizycznego. | 2 |
T-L-2 | Fizjologia bezczynności ruchowej. Zmniejszenie wydolności fizycznej. Upośledzenie tolerancji glukozy i interakcje hormonalne. | 2 |
T-L-3 | Białkowe markery przyczyn i powikłań nadciśnienia tętniczego (angiotensynogen, renina, angiotensyny, enzym konwertujący angiotensynę I, bradykinina, śródbłonkowy czynnik hiperpolaryzujący, przedsionkowy czynik natriuretyczny - marker niewydolności lewokomorowej, mózgowy czynnik natriuretyczny - marker przeciążenia serca). | 2 |
T-L-4 | Nietolerancja ortostatyczna. Wpływ bezczynności ruchowej na metabolizm wapnia. Wysiłki fizyczne a choroby wewnętrzne. Wpływ starzenia na zdolność wysiłkową. | 1 |
T-L-5 | Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych. | 1 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Wysiłki fizyczne granice przystosowania. Organizacja czynnościowa układu ruchu. Lokomocja: Biomechanika. Nerwowa kontrola motoryki. Energetyka pracy mięsni i metabolizm wysiłkowy z uwzględnieniem czasu trwania wysiłku. Metabolizm powysiłkowy. | 1 |
T-W-2 | Pobieranie tlenu w czasie wysiłku. Zmiany czynności układu oddechowego, krążenia, czynności układu wydzielania wewnętrznego podczas wysiłku fizycznego. Termoregulacja w wysiłku fizycznym. Zmiany objętości i składu krwi podczas wysiłków fizycznych. Wydolność fizyczna i tolerancja wysiłkowa. | 1 |
T-W-3 | Fizjologia wysiłków fizycznych. Fizjologiczne następstwa bezczynności ruchowej i długotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Adaptacja do zmiennych warunków środowiska naturalnego. Białka strukturalne kardiomocytów jako wskaźniki wczesnego, ostrego niedokrwienia mięśnia sercowego. Markery białkowe wczesnego zawału mięśnia sercowego (sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina C, troponina I, ATP-aza, enzym konwrtujący angiotensynę, TGF-β i in.). Markery późnego niedokrwienia serca (dehydrogenaza mleczanowa - LDH, dehydrogenaza α-hydroksymaślanowa - HBDH, aminotransferaza asparaginianowa – AspAT). Markery reperfuzji (mioglobina, sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina T, troponina I). | 1 |
T-W-4 | Trening fizyczny i procesy adaptacyjne. Znaczenie wydolności fizycznej jako czynnika kształtującego zdolności adaptacyjne do zmiennych warunków życia. Testy wysiłkowe stosowane do oceny wydolności fizycznej i tolerancji wysiłkowej. | 1 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 8 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 6 |
A-L-3 | Samodzielne przygotowanie do pisemnego zaliczenia treści ćwiczeń | 4 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 4 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 8 |
12 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora. |
M-3 | Praca w grupach. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C24.5_W01 Student zna podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je klasyfikować. | Kn_1P_W07 | R1P_W01, R1P_W04, R1P_W05 | InzP_W02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-4 |
Kn_1P_C24.5_W02 Student opisuje fizjologię wysiłków fizycznych i zna następstwa bezczynności ruchowej organizmu. | Kn_1P_W01 | R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04 | InzP_W02 | C-1, C-2 | T-L-2, T-W-3, T-L-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-4 | S-2, S-4 |
Kn_1P_C24.5_W03 Student objaśnia przemiany energetyczne zachodzące w organizmie w związku z wysiłkiem fizycznym i zna zdrowotne aspekty wysiłku fizycznego. | Kn_1P_W07, Kn_1P_W22 | R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W08, R1P_W09 | InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05 | C-1 | T-W-1, T-L-4 | M-1, M-2 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C24.5_U01 Student posiada umiejętność rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową, determinujących zwiększoną wydolność fizyczną organizmu. | Kn_1P_U01 | R1P_U01, R1P_U04, R1P_U07 | InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U07, InzP_U11 | C-1, C-2 | T-W-1, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-2, S-4 |
Kn_1P_C24.5_U02 Student posługuje się zasadami zdrowego trybu życia, znając pozytywny wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów i wydolność fizyczną organizmu. | Kn_1P_U17 | R1P_U01 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kn_1P_C24.5_U03 Student potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych (bezczynność ruchowa, aktywność ruchowa) na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych. | Kn_1P_U01 | R1P_U01, R1P_U04, R1P_U07 | InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U07, InzP_U11 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C24.5_K01 Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego. | Kn_1P_K03 | R1P_K01, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K07, R1P_K08 | InzP_K01, InzP_K02 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Kn_1P_C24.5_K02 Student przejawia wysoką wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej związanej z poprawą z usprawnieniem czynności narządów i metabolizmu tkankowego. | Kn_1P_K07 | R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-L-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C24.5_W01 Student zna podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je klasyfikować. | 2,0 | |
3,0 | Student zna zaledwie kilka podstawowych pojęć wysiłków fizycznych i niektóre potrafi sklasyfikować. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C24.5_W02 Student opisuje fizjologię wysiłków fizycznych i zna następstwa bezczynności ruchowej organizmu. | 2,0 | |
3,0 | Student zaledwie poprawnie opisuje fizjologię wysiłków fizycznych i bezczynności ruchowej organizmu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C24.5_W03 Student objaśnia przemiany energetyczne zachodzące w organizmie w związku z wysiłkiem fizycznym i zna zdrowotne aspekty wysiłku fizycznego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w niewielkim stopniu przedstawić przemiany energetyczne zachodzące w organizmie w związku z wysiłkiem fizycznym bez umiejętności efektywnej analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C24.5_U01 Student posiada umiejętność rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową, determinujących zwiększoną wydolność fizyczną organizmu. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada niewielką umiejętność rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie podczas wysiłku fizycznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C24.5_U02 Student posługuje się zasadami zdrowego trybu życia, znając pozytywny wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów i wydolność fizyczną organizmu. | 2,0 | |
3,0 | Student zaledwie formułuje zasady zdrowego trybu życia i opisuje ogólnie wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C24.5_U03 Student potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych (bezczynność ruchowa, aktywność ruchowa) na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych. | 2,0 | |
3,0 | Student zaledwie wskazuje różnice wpływu bezczynności ruchowej i aktywności ruchowej na przebieg procesów fizjologicznych w organizmach żywych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C24.5_K01 Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego. | 2,0 | |
3,0 | Student zaledwie poprawnie posiada umiejętność rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie podczas wysiłku fizycznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C24.5_K02 Student przejawia wysoką wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej związanej z poprawą z usprawnieniem czynności narządów i metabolizmu tkankowego. | 2,0 | |
3,0 | Student przejawia poprawną wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej związanej z poprawą z usprawnieniem czynności narządów i metabolizmu tkankowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Traczyk W.Z.Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001
- Górski J., Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Czarkowska-Pączek B., Przybylski J., Zarys fizjologii wysiłku fizycznego., Urban and Partner, Wrocław, 2005
- Birch K., MacLaren D., George K., Fizjologia sportu krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008