Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju
Sylabus przedmiotu Rolnictwo ekologiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rolnictwo ekologiczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu biologii na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi rolnictwa ekologicznego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ekolabeling - certyfikacja produktów żywnościowych. Transformacja gospodarstwa na produkcję ekologiczną. Regulacje prawne rolnictwa ekologicznego. | 5 |
T-A-2 | Przygotowanie wniosku o płatność z zakresu rolnictwa ekologicznego. Certyfikacja w gospodarstwie ekologicznym. Sporządzanie dokumentacji. | 5 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota rolnictwa ekologicznego. Rolnictwo ekologiczne w Polsce i na świecie. | 5 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | studiowanie literatury | 50 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia i egzaminu | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | Metody aktywizujące, dyskusja, praca w grupie nad sporządzaniem projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-6_W01 posiada wiedzę z zakresu podstawowych pojęć dotyczących rolnictwa ekologicznego, organizacji i zasad światowej i polskiej produkcji ekologicznej; posiada wiedzą z obowiązujących norm prawnych w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz obrotu surowcami ekologicznymi | RWZR_10-_W04, RWZR_10-_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-6_U01 zna podstawowe zasady dotyczące prowadzenia gospodarstwa ekologicznego, posiada umiejętność korzystania z form wsparcia i pomocy ze środków unijnych dla produkcji ekologicznej | RWZR_10-_U02, RWZR_10-_U04 | — | C-1 | T-A-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-6_K01 zna poziom własnych kompetencji oraz swoje ograniczenia w wykonywaniu zadań zawodowych, rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc; kształtowana jest postawa odpowiedzialności za problemy środowiska lokalnego; odpowiedzialnie projektuje i wykonuje zadania zawodowe | RWZR_10-_K02 | — | C-1 | — | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-6_W01 posiada wiedzę z zakresu podstawowych pojęć dotyczących rolnictwa ekologicznego, organizacji i zasad światowej i polskiej produkcji ekologicznej; posiada wiedzą z obowiązujących norm prawnych w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz obrotu surowcami ekologicznymi | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia dotyczące rolnictwa ekologicznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-6_U01 zna podstawowe zasady dotyczące prowadzenia gospodarstwa ekologicznego, posiada umiejętność korzystania z form wsparcia i pomocy ze środków unijnych dla produkcji ekologicznej | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zasady prowadzenia gospodarstwa ekologicznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-6_K01 zna poziom własnych kompetencji oraz swoje ograniczenia w wykonywaniu zadań zawodowych, rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc; kształtowana jest postawa odpowiedzialności za problemy środowiska lokalnego; odpowiedzialnie projektuje i wykonuje zadania zawodowe | 2,0 | |
3,0 | Student orientuje się w omawianej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność i samodzielność, przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Grykień S., Bariery rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej Kielce: 63–71, Kielce, 2005
- Sołtysiak U., Rolnictwo ekologiczne od teorii do praktyki, Stowarzyszenie EKOLAND i Fundacja LEBEN&UMWELT, Warszawa, 1993
- Tyburski J., Żakowska-Biemans S., Wprowadzenie do rolnictwa ekologicznego, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, Warszawa, 2007