Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Parazytologia weterynaryjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Parazytologia weterynaryjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 7 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z pasożytami występującymi u zwierząt
C-2zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych
C-3zapoznanie studentów ze sposobami zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Choroby inwazyjne bydła. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz1
T-L-2Choroby inwazyjne świń. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz1
T-L-3Choroby inwazyjne koni. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz1
T-L-4Choroby inwazyjne zwierząt domowych (psy, koty, króliki)1
T-L-5Metody wykrywania lekooporności. Ocena skuteczności zabiegów odrobaczania1
T-L-6Rozpoznawanie pasożytów w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane2
7
wykłady
T-W-1Pasożytnictwo jako przykład interakcji międzygatunkowej. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Siedliska pasożytów w organizmie żywiciela1
T-W-2Zmiany patologiczne w narządach wywołane przez pasożyty wewnętrzne. Udział inwazji pasożytniczych w patologii mięśni2
T-W-3Reakcje obronne żywiciela na inwazje pasożytnicze. Genetyczna oporność zwierząt gospodarskich na choroby pasożytnicze. Mechanizmy regulacji dynamiki pasożytów i podstawy prognozowania inwazji pasożytniczych1
T-W-4Środowiskowe uwarunkowania chorób pasożytniczych. Biologiczne zanieczyszczenia gleby, wody i powietrza. Znaczenia behawioru żywiciela w szerzeniu pasożytów1
T-W-5Straty ekonomiczne spowodowane inwazjami pasożytów u zwierząt. Odzwierzęce choroby pasożytnicze1
T-W-6Leki przeciwpasożytnicze dla poszczególnych gatunków zwierząt. Szczepionki przeciwpasożytnicze. Czynniki prowadzące do powstawania lekooporności pasożytów. Zapobieganie lekooporności u zwierząt1
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2przygotowanie się do zaliczenia, w tym studiowanie wskazanej literatury15
A-L-3przygotowanie się do kolokwium8
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów13
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia audytoryjne i filmy edukacyjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena referatu
S-3Ocena formująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O5.1_W01
omawia sposoby zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych
ZO_1A_W14R1A_W05, R1A_W06C-3T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-W-6M-1, M-2S-3
ZO_1A_ZO-N-O5.1_W02
charakteryzuje pasożyty występujące u zwierząt gospodarskich (etiologia, patogeneza, rozpoznanie, epidemiologia)
ZO_1A_W15R1A_W05C-1T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O5.1_U01
proponuje sposoby /metody zapobiegania i zwalczania określonych schorzeń pasożytniczych w hodowli i chowie zwierząt gospodarskich
ZO_1A_U10R1A_U06InzA_U05, InzA_U06C-3T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O5.1_K01
Potrafi ocenić ryzyko wynikające z wystąpienia inwazji pasożytniczych
ZO_1A_K03R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06C-1, C-3T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O5.1_W01
omawia sposoby zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
ZO_1A_ZO-N-O5.1_W02
charakteryzuje pasożyty występujące u zwierząt gospodarskich (etiologia, patogeneza, rozpoznanie, epidemiologia)
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O5.1_U01
proponuje sposoby /metody zapobiegania i zwalczania określonych schorzeń pasożytniczych w hodowli i chowie zwierząt gospodarskich
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: - samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O5.1_K01
Potrafi ocenić ryzyko wynikające z wystąpienia inwazji pasożytniczych
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Mcewen J., Glocer-Hill J., Choroby koni i ich leczenie, Muza, 2006
  2. Gundłach J., Sadzikowsk A., Parazytologia i parazytozy u zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004
  3. Gundłach J., Radzikowski A., Diagnostyka i zwalczanie inwazji pasożytów u zwierząt, WAR w Lublinie, Lublin, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Niewiadomska K., Pojmańska T., Machnicka B., Czubaj A., Zarys parazytologii ogólnej., PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Choroby inwazyjne bydła. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz1
T-L-2Choroby inwazyjne świń. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz1
T-L-3Choroby inwazyjne koni. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz1
T-L-4Choroby inwazyjne zwierząt domowych (psy, koty, króliki)1
T-L-5Metody wykrywania lekooporności. Ocena skuteczności zabiegów odrobaczania1
T-L-6Rozpoznawanie pasożytów w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pasożytnictwo jako przykład interakcji międzygatunkowej. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Siedliska pasożytów w organizmie żywiciela1
T-W-2Zmiany patologiczne w narządach wywołane przez pasożyty wewnętrzne. Udział inwazji pasożytniczych w patologii mięśni2
T-W-3Reakcje obronne żywiciela na inwazje pasożytnicze. Genetyczna oporność zwierząt gospodarskich na choroby pasożytnicze. Mechanizmy regulacji dynamiki pasożytów i podstawy prognozowania inwazji pasożytniczych1
T-W-4Środowiskowe uwarunkowania chorób pasożytniczych. Biologiczne zanieczyszczenia gleby, wody i powietrza. Znaczenia behawioru żywiciela w szerzeniu pasożytów1
T-W-5Straty ekonomiczne spowodowane inwazjami pasożytów u zwierząt. Odzwierzęce choroby pasożytnicze1
T-W-6Leki przeciwpasożytnicze dla poszczególnych gatunków zwierząt. Szczepionki przeciwpasożytnicze. Czynniki prowadzące do powstawania lekooporności pasożytów. Zapobieganie lekooporności u zwierząt1
7

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2przygotowanie się do zaliczenia, w tym studiowanie wskazanej literatury15
A-L-3przygotowanie się do kolokwium8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów13
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-O5.1_W01omawia sposoby zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów ze sposobami zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych
Treści programoweT-L-3Choroby inwazyjne koni. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz
T-L-2Choroby inwazyjne świń. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz
T-L-6Rozpoznawanie pasożytów w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane
T-L-5Metody wykrywania lekooporności. Ocena skuteczności zabiegów odrobaczania
T-L-4Choroby inwazyjne zwierząt domowych (psy, koty, króliki)
T-L-1Choroby inwazyjne bydła. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz
T-W-6Leki przeciwpasożytnicze dla poszczególnych gatunków zwierząt. Szczepionki przeciwpasożytnicze. Czynniki prowadzące do powstawania lekooporności pasożytów. Zapobieganie lekooporności u zwierząt
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia audytoryjne i filmy edukacyjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-O5.1_W02charakteryzuje pasożyty występujące u zwierząt gospodarskich (etiologia, patogeneza, rozpoznanie, epidemiologia)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z pasożytami występującymi u zwierząt
Treści programoweT-L-3Choroby inwazyjne koni. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz
T-L-2Choroby inwazyjne świń. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz
T-L-6Rozpoznawanie pasożytów w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane
T-L-5Metody wykrywania lekooporności. Ocena skuteczności zabiegów odrobaczania
T-L-4Choroby inwazyjne zwierząt domowych (psy, koty, króliki)
T-L-1Choroby inwazyjne bydła. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz
T-W-2Zmiany patologiczne w narządach wywołane przez pasożyty wewnętrzne. Udział inwazji pasożytniczych w patologii mięśni
T-W-3Reakcje obronne żywiciela na inwazje pasożytnicze. Genetyczna oporność zwierząt gospodarskich na choroby pasożytnicze. Mechanizmy regulacji dynamiki pasożytów i podstawy prognozowania inwazji pasożytniczych
T-W-1Pasożytnictwo jako przykład interakcji międzygatunkowej. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Siedliska pasożytów w organizmie żywiciela
T-W-4Środowiskowe uwarunkowania chorób pasożytniczych. Biologiczne zanieczyszczenia gleby, wody i powietrza. Znaczenia behawioru żywiciela w szerzeniu pasożytów
T-W-5Straty ekonomiczne spowodowane inwazjami pasożytów u zwierząt. Odzwierzęce choroby pasożytnicze
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia audytoryjne i filmy edukacyjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-O5.1_U01proponuje sposoby /metody zapobiegania i zwalczania określonych schorzeń pasożytniczych w hodowli i chowie zwierząt gospodarskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów ze sposobami zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych
Treści programoweT-L-3Choroby inwazyjne koni. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz
T-L-2Choroby inwazyjne świń. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz
T-L-5Metody wykrywania lekooporności. Ocena skuteczności zabiegów odrobaczania
T-L-4Choroby inwazyjne zwierząt domowych (psy, koty, króliki)
T-L-1Choroby inwazyjne bydła. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz
T-W-4Środowiskowe uwarunkowania chorób pasożytniczych. Biologiczne zanieczyszczenia gleby, wody i powietrza. Znaczenia behawioru żywiciela w szerzeniu pasożytów
T-W-6Leki przeciwpasożytnicze dla poszczególnych gatunków zwierząt. Szczepionki przeciwpasożytnicze. Czynniki prowadzące do powstawania lekooporności pasożytów. Zapobieganie lekooporności u zwierząt
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia audytoryjne i filmy edukacyjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: - samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-O5.1_K01Potrafi ocenić ryzyko wynikające z wystąpienia inwazji pasożytniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z pasożytami występującymi u zwierząt
C-3zapoznanie studentów ze sposobami zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych
Treści programoweT-L-3Choroby inwazyjne koni. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz
T-L-2Choroby inwazyjne świń. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz
T-L-4Choroby inwazyjne zwierząt domowych (psy, koty, króliki)
T-L-1Choroby inwazyjne bydła. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz
T-W-2Zmiany patologiczne w narządach wywołane przez pasożyty wewnętrzne. Udział inwazji pasożytniczych w patologii mięśni
T-W-1Pasożytnictwo jako przykład interakcji międzygatunkowej. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Siedliska pasożytów w organizmie żywiciela
T-W-4Środowiskowe uwarunkowania chorób pasożytniczych. Biologiczne zanieczyszczenia gleby, wody i powietrza. Znaczenia behawioru żywiciela w szerzeniu pasożytów
T-W-5Straty ekonomiczne spowodowane inwazjami pasożytów u zwierząt. Odzwierzęce choroby pasożytnicze
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia audytoryjne i filmy edukacyjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.