Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Dietetyka weterynaryjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dietetyka weterynaryjna
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe zagadnienia z biochemii, fizjologii zwierząt i żywienia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób
C-2zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego zwierząt starszych i ciężarnych
C-3zapoznanie studentów z wpływem błędów dietetycznych na zdrowotność zwierząt
C-4zapoznanie studentów ze sposobami oceny zdrowotności pasz i poprawy ich właściwości dietetycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Znaczenie diety w ochronie środowiska hodowlanego i wiejskiego. Ograniczenie wydalania azotu, fosforu i mikroelementów pochodzących z produkcji zwierzęcej.2
T-A-2Postępowanie dietetyczne w zaburzeniach przemiany materii.4
T-A-3Postępowanie dietetyczne przy ostrej biegunce i schorzeniach układu moczowego.2
T-A-4Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach wątroby. Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach układu krążenia.2
T-A-5Postępowanie dietetyczne w czasie ciąży i karmienia.2
T-A-6Pasza jako czynnik etiologiczny chorób zwierząt. Metody oceny zdrowotności/jakości pasz.2
T-A-7Pisemne zaliczenie treści omawianych na ćwiczeniach1
15
wykłady
T-W-1Dietetyka weterynaryjna. Dietetyczne mieszanki paszowe i pasze lecznicze.2
T-W-2Błędy dietetyczne a zdrowie i produkcyjność zwierząt. Schorzenia metaboliczne zwierząt.2
T-W-3Ogólne zasady żywienia zwierząt chorych i starszych. Wpływ czynników żywieniowych na odporność na choroby.3
T-W-4Żywieniowe przyczyny zaburzeń opróżniania żołądka u zwierząt monogastrycznych. Choroby kolkowe koni – przyczyny i zapobieganie.2
T-W-5Zalety i wady żywienia pastwiskowego.2
T-W-6Wpływ warunków utrzymania i żywienia na odchów noworodków i młodzieży.2
T-W-7Kompensacja metaboliczna przy okresowym głodzeniu.1
T-W-8Pisemne zaliczenie omawianych treści1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do zajęć5
A-A-3przygotownia się do zaliczenia ćwiczeń10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie się studentów do zaliczenie wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z ocen z testu i wykonanych zadań
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O8.3_W01
zna i omawia ogólne zasady postępowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób
ZO_1A_W15R1A_W05C-1, C-2T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-W-3M-3, M-1, M-4, M-2S-2
ZO_1A_ZOK-S-O8.3_W02
omawia wpływ błędów dietetycznych na zdrowotność zwierząt
ZO_1A_W15R1A_W05C-3T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-3, M-1, M-2S-2
ZO_1A_ZOK-S-O8.3_W03
wyjaśnia sposoby oceny zdrowotności pasz i poprawy ich właściwości dietetycznych
ZO_1A_W15R1A_W05C-4T-A-6, T-W-1, T-W-5M-3, M-1, M-4, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O8.3_U01
ustala postępowanie dietetyczne w odniesieniu do danych schorzeń i stanów fizjologicznych
ZO_1A_U10R1A_U06InzA_U05, InzA_U06C-1, C-2T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2M-3, M-1, M-4, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O8.3_K01
rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych
ZO_1A_K03R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06C-1, C-4, C-3, C-2T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2M-3, M-1, M-4, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O8.3_W01
zna i omawia ogólne zasady postępowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób
2,0Student nie zna zasad postepowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, opisuje zasady postępowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje podstawowe zasady postepowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,0Student samodzielnie opisuje wiekszosc omawianych na zajeciach zasad postepowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrazania wiedzy student popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,5Student samodzielnie omawia zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
5,0Student samodzielnie omawia zasady postępowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami i ciekawość poznawcza. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
ZO_1A_ZOK-S-O8.3_W02
omawia wpływ błędów dietetycznych na zdrowotność zwierząt
2,0Student nie potrafi omówić wpływu błędów żywieniowych na zdrowotność zwierząt.
3,0Student, z dużą pomocą nauczyciela omawia podstawowe błędy żywieniowe i ich wpływ na zdrowotnosć zwierząt. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
3,5Student, z pomocą nauczyciela omawia podstawowe błędy żywieniowe i ich wpływ na zdrowotnosć zwierząt. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia znaczące błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,0Student, z niewielką pomocą nauczyciela, samodzielnie omawia najczęściej popełniane błędy żywieniowe i ich wpływ na zdrowotnosć zwierząt. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,5Student samodzielnie omawia najczęściej popełniane błędy żywieniowe i ich wpływ na zdrowotność zwierząt. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
5,0Student samodzielnie omawia wpływ błędów żywieniowych na zdrowotność zwierząt. W zakresie wyrażania wiedzy student nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
ZO_1A_ZOK-S-O8.3_W03
wyjaśnia sposoby oceny zdrowotności pasz i poprawy ich właściwości dietetycznych
2,0Student nie potrafi omówić sposobów oceny zdrowotności pasz. Nie potrafi wymienić i omówić sposobów poprawienia ich właściwości dietetycznych.
3,0Student, z dużą pomocą nauczyciela, potrafi omówić tylko niektóre sposoby oceny zdrowotności/jakości pasz. Wymienia tylko niektóre sposoby poprawienia ich właściwości dietetycznych.
3,5Student, z pomocą nauczyciela, potrafi omówić większość sposobów oceny zdrowotności/jakości pasz. Wymienia sposoby poprawienia ich właściwości dietetycznych i prawidłowo omawia niektóre z nich.
4,0Student potrafi samodzielnie omówić większość sposobów oceny zdrowotności/jakości pasz. Wymienia sposoby poprawienia ich właściwości dietetycznych i omawia większość z nich. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów.
4,5Student potrafi samodzielnie omówić sposoby oceny zdrowotności/jakości pasz. Potrafi wymienić i omówić sposoby poprawienia ich właściwości dietetycznych. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy.
5,0Student potrafi wyjaśnić sposoby oceny zdrowotności/jakości pasz i poprawienia ich właściwości dietetycznych. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianą tematyką i ciekawość poznawczą.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O8.3_U01
ustala postępowanie dietetyczne w odniesieniu do danych schorzeń i stanów fizjologicznych
2,0
3,0Student potrafi opracować przykładową dietę dla zwierząt z uwględnieniem występującego schorzenia i stanu fizologicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O8.3_K01
rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych
2,0Student nie rozumie roli diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
3,5Student w małym stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
4,0Student w średnim stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
4,5Student w dużym stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
5,0Student w pełnym stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.

Literatura podstawowa

  1. Lewandowski L., Lewicka M., Janowicz P., Zarys dietetyki weterynaryjnej, AWR, Wrocław, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Jamroz D., Potkański A. (red), Żywienie zwierząt i paszoznawstwo T.2, PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Znaczenie diety w ochronie środowiska hodowlanego i wiejskiego. Ograniczenie wydalania azotu, fosforu i mikroelementów pochodzących z produkcji zwierzęcej.2
T-A-2Postępowanie dietetyczne w zaburzeniach przemiany materii.4
T-A-3Postępowanie dietetyczne przy ostrej biegunce i schorzeniach układu moczowego.2
T-A-4Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach wątroby. Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach układu krążenia.2
T-A-5Postępowanie dietetyczne w czasie ciąży i karmienia.2
T-A-6Pasza jako czynnik etiologiczny chorób zwierząt. Metody oceny zdrowotności/jakości pasz.2
T-A-7Pisemne zaliczenie treści omawianych na ćwiczeniach1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dietetyka weterynaryjna. Dietetyczne mieszanki paszowe i pasze lecznicze.2
T-W-2Błędy dietetyczne a zdrowie i produkcyjność zwierząt. Schorzenia metaboliczne zwierząt.2
T-W-3Ogólne zasady żywienia zwierząt chorych i starszych. Wpływ czynników żywieniowych na odporność na choroby.3
T-W-4Żywieniowe przyczyny zaburzeń opróżniania żołądka u zwierząt monogastrycznych. Choroby kolkowe koni – przyczyny i zapobieganie.2
T-W-5Zalety i wady żywienia pastwiskowego.2
T-W-6Wpływ warunków utrzymania i żywienia na odchów noworodków i młodzieży.2
T-W-7Kompensacja metaboliczna przy okresowym głodzeniu.1
T-W-8Pisemne zaliczenie omawianych treści1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do zajęć5
A-A-3przygotownia się do zaliczenia ćwiczeń10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie się studentów do zaliczenie wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O8.3_W01zna i omawia ogólne zasady postępowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób
C-2zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego zwierząt starszych i ciężarnych
Treści programoweT-A-4Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach wątroby. Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach układu krążenia.
T-A-3Postępowanie dietetyczne przy ostrej biegunce i schorzeniach układu moczowego.
T-A-5Postępowanie dietetyczne w czasie ciąży i karmienia.
T-A-2Postępowanie dietetyczne w zaburzeniach przemiany materii.
T-W-3Ogólne zasady żywienia zwierząt chorych i starszych. Wpływ czynników żywieniowych na odporność na choroby.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-2pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad postepowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, opisuje zasady postępowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje podstawowe zasady postepowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,0Student samodzielnie opisuje wiekszosc omawianych na zajeciach zasad postepowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrazania wiedzy student popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,5Student samodzielnie omawia zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
5,0Student samodzielnie omawia zasady postępowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami i ciekawość poznawcza. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O8.3_W02omawia wpływ błędów dietetycznych na zdrowotność zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z wpływem błędów dietetycznych na zdrowotność zwierząt
Treści programoweT-W-6Wpływ warunków utrzymania i żywienia na odchów noworodków i młodzieży.
T-W-4Żywieniowe przyczyny zaburzeń opróżniania żołądka u zwierząt monogastrycznych. Choroby kolkowe koni – przyczyny i zapobieganie.
T-W-5Zalety i wady żywienia pastwiskowego.
T-W-2Błędy dietetyczne a zdrowie i produkcyjność zwierząt. Schorzenia metaboliczne zwierząt.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi omówić wpływu błędów żywieniowych na zdrowotność zwierząt.
3,0Student, z dużą pomocą nauczyciela omawia podstawowe błędy żywieniowe i ich wpływ na zdrowotnosć zwierząt. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
3,5Student, z pomocą nauczyciela omawia podstawowe błędy żywieniowe i ich wpływ na zdrowotnosć zwierząt. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia znaczące błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,0Student, z niewielką pomocą nauczyciela, samodzielnie omawia najczęściej popełniane błędy żywieniowe i ich wpływ na zdrowotnosć zwierząt. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,5Student samodzielnie omawia najczęściej popełniane błędy żywieniowe i ich wpływ na zdrowotność zwierząt. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
5,0Student samodzielnie omawia wpływ błędów żywieniowych na zdrowotność zwierząt. W zakresie wyrażania wiedzy student nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O8.3_W03wyjaśnia sposoby oceny zdrowotności pasz i poprawy ich właściwości dietetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studentów ze sposobami oceny zdrowotności pasz i poprawy ich właściwości dietetycznych
Treści programoweT-A-6Pasza jako czynnik etiologiczny chorób zwierząt. Metody oceny zdrowotności/jakości pasz.
T-W-1Dietetyka weterynaryjna. Dietetyczne mieszanki paszowe i pasze lecznicze.
T-W-5Zalety i wady żywienia pastwiskowego.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-2pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi omówić sposobów oceny zdrowotności pasz. Nie potrafi wymienić i omówić sposobów poprawienia ich właściwości dietetycznych.
3,0Student, z dużą pomocą nauczyciela, potrafi omówić tylko niektóre sposoby oceny zdrowotności/jakości pasz. Wymienia tylko niektóre sposoby poprawienia ich właściwości dietetycznych.
3,5Student, z pomocą nauczyciela, potrafi omówić większość sposobów oceny zdrowotności/jakości pasz. Wymienia sposoby poprawienia ich właściwości dietetycznych i prawidłowo omawia niektóre z nich.
4,0Student potrafi samodzielnie omówić większość sposobów oceny zdrowotności/jakości pasz. Wymienia sposoby poprawienia ich właściwości dietetycznych i omawia większość z nich. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów.
4,5Student potrafi samodzielnie omówić sposoby oceny zdrowotności/jakości pasz. Potrafi wymienić i omówić sposoby poprawienia ich właściwości dietetycznych. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy.
5,0Student potrafi wyjaśnić sposoby oceny zdrowotności/jakości pasz i poprawienia ich właściwości dietetycznych. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianą tematyką i ciekawość poznawczą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O8.3_U01ustala postępowanie dietetyczne w odniesieniu do danych schorzeń i stanów fizjologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób
C-2zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego zwierząt starszych i ciężarnych
Treści programoweT-A-4Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach wątroby. Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach układu krążenia.
T-A-3Postępowanie dietetyczne przy ostrej biegunce i schorzeniach układu moczowego.
T-A-5Postępowanie dietetyczne w czasie ciąży i karmienia.
T-A-2Postępowanie dietetyczne w zaburzeniach przemiany materii.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-2pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować przykładową dietę dla zwierząt z uwględnieniem występującego schorzenia i stanu fizologicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O8.3_K01rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób
C-4zapoznanie studentów ze sposobami oceny zdrowotności pasz i poprawy ich właściwości dietetycznych
C-3zapoznanie studentów z wpływem błędów dietetycznych na zdrowotność zwierząt
C-2zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego zwierząt starszych i ciężarnych
Treści programoweT-A-4Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach wątroby. Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach układu krążenia.
T-A-3Postępowanie dietetyczne przy ostrej biegunce i schorzeniach układu moczowego.
T-A-6Pasza jako czynnik etiologiczny chorób zwierząt. Metody oceny zdrowotności/jakości pasz.
T-A-1Znaczenie diety w ochronie środowiska hodowlanego i wiejskiego. Ograniczenie wydalania azotu, fosforu i mikroelementów pochodzących z produkcji zwierzęcej.
T-A-5Postępowanie dietetyczne w czasie ciąży i karmienia.
T-A-2Postępowanie dietetyczne w zaburzeniach przemiany materii.
T-W-6Wpływ warunków utrzymania i żywienia na odchów noworodków i młodzieży.
T-W-1Dietetyka weterynaryjna. Dietetyczne mieszanki paszowe i pasze lecznicze.
T-W-4Żywieniowe przyczyny zaburzeń opróżniania żołądka u zwierząt monogastrycznych. Choroby kolkowe koni – przyczyny i zapobieganie.
T-W-3Ogólne zasady żywienia zwierząt chorych i starszych. Wpływ czynników żywieniowych na odporność na choroby.
T-W-5Zalety i wady żywienia pastwiskowego.
T-W-2Błędy dietetyczne a zdrowie i produkcyjność zwierząt. Schorzenia metaboliczne zwierząt.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-2pogadanka
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie roli diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
3,5Student w małym stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
4,0Student w średnim stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
4,5Student w dużym stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
5,0Student w pełnym stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.