Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt
Sylabus przedmiotu Świat komórki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Świat komórki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z biologi na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową i zróżnicowaniem komórek a także z budową i funkcją błon komórkowych oraz z procesami zwiazanymi z fizjologią komórek. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizmy jedno- i wielokomórkowe. Charakterystyka komórek i tkanek zwierzęcych. Struktura a funkcja – specjalizacja komórek. | 2 |
T-A-2 | Błona komórkowa jako bariera między dwoma środowiskami. Mechanizm destrukcyjnego wpływu wybranych czynników środowiskowych na błonę komórkową. Znaczenie czynnościowe “płynności” błony komórkowej. | 2 |
T-A-3 | Mechanizm endo- i egzocytozy. | 2 |
T-A-4 | Łączność pomiędzy komórkami. Połączenia komórkowe jako bariery. Znaczenie połączeń w przekazywaniu informacji. | 2 |
T-A-5 | Rozmnażanie komórek. Przebieg cyklu komórkowego, interfaza, mitoza, cytokineza. | 2 |
T-A-6 | Ogólna charakterystyka podziału mejotycznego. Biologiczne uzasadnienie rozmnażania płciowego. | 2 |
T-A-7 | Dyskusja panelowa: Komórka – tkanka – narząd – układ – organizm. | 2 |
T-A-8 | Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa i specjalizacja komórek. Komórkowa teoria życia. Organizacja komórek. Zróżnicowanie komórek. | 2 |
T-W-2 | Błona komórkowa – rys historyczny. Model płynno-mozaikowy. Białka błonowe. | 2 |
T-W-3 | Ogólna charakterystyka transportu przez błonę komórkową. Źródła energii dla transportu błonowego. Pobudzenie i hamowanie. | 2 |
T-W-4 | Ogólne zasady i strategia przekazywania informacji między komórkami. | 2 |
T-W-5 | Rola białek w komórce. Zarys budowy białek. Degradacja białek. Czym zajmuje się proteomika? | 2 |
T-W-6 | Komórki macierzyste w odnowie i przebudowie tkanek i narządów. Cechy i typy komórek macierzystych. Źródła komórek macierzystych. Wykorzystanie. Aspekt społeczny i etyczny. | 2 |
T-W-7 | Transformacja nowotworowa komórek. Modyfikacje genetyczne a transformacja nowotworowa komórki. Możliwości ograniczania zdolności komórek nowotworowych do migracji i adhezji. Śmierć komórek. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i jego omówienie podczas zajęć audytoryjnych. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora. |
M-3 | Praca w grupach. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O3.1_W03 Student jest w stanie podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. | ZO_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W04 | — | C-1 | T-W-2, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
ZO_1A_ZO-S-O3.1_W04 Zna i opisuje budowę komórki i jej elementów składowych oraz podstawowe procesy zachodzące w komórkach żywych. | ZO_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W04 | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O3.1_U01 Student umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. | ZO_1A_U08 | R1A_U05 | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
ZO_1A_ZO-S-O3.1_U02 Student umie zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych. | ZO_1A_U08 | R1A_U05 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O3.1_K01 Wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce. | ZO_1A_K07 | R1A_K05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O3.1_W03 Student jest w stanie podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. | 2,0 | Student nie jest w stanie podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. |
3,0 | Student jest w stanie podać kilka przykładów zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek wynikających pełnionych przez nie funkcji w organizmie. | |
3,5 | Student jest w stanie poprawnie podać kilka przykładów zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. | |
4,0 | Student jest w stanie w dobrym stopniu podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. | |
4,5 | Student jest w stanie w dużym stopniu podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. | |
5,0 | Student jest w stanie w wysokim stopniu podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. | |
ZO_1A_ZO-S-O3.1_W04 Zna i opisuje budowę komórki i jej elementów składowych oraz podstawowe procesy zachodzące w komórkach żywych. | 2,0 | Student nie zna i nie potrafi opisać budowyę komórki i jej elementów składowych oraz podstawowych procesów zachodzących w komórkach żywych. |
3,0 | Student zna i potrafi opisać w stopniu podstawowym budowę komórki i jej elementów składowych oraz wymienić kilka podstawowych procesów zachodzących w komórkach żywych. | |
3,5 | Student zna i potrafi poprawnie opisać budowę komórki i jej elementów składowych oraz wymienić kilka podstawowych procesów zachodzących w komórkach żywych. | |
4,0 | Student zna i potrafi w stopniu dobrym opisać budowę komórki i jej elementów składowych oraz wymienić i opisać kilka podstawowych procesów zachodzących w komórkach żywych. | |
4,5 | Student zna i potrafi w dużym stopniu opisać budowę komórki i jej elementów składowych oraz wymienić i opisać kilkanaście podstawowych procesów zachodzących w komórkach żywych. | |
5,0 | Student zna i potrafi w wysokim stopniu opisać budowę komórki i jej elementów składowych oraz wymienić i opisać podstawowe procesy zachodzące w komórkach żywych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O3.1_U01 Student umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. | 2,0 | Student nie umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowania w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. |
3,0 | Student w podstawowym stopniu umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. | |
3,5 | Student poprawnie umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. | |
4,0 | Student w dobrym stopniu umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. | |
4,5 | Student w dużym stopniu umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. | |
5,0 | Student w wysokim stopniu umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. | |
ZO_1A_ZO-S-O3.1_U02 Student umie zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych. | 2,0 | Student nie umie zinterpretować i ocenić roli interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowych procesów zachodzących w komórkach organizmów zwierzęcych. |
3,0 | Student umie w podstawowym stopniu zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych. | |
3,5 | Student umie poprawnie zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych. | |
4,0 | Student umie w dobrym stopniu zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych. | |
4,5 | Student umie w dużym stopniu zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych. | |
5,0 | Student umie w wysokim stopniu zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O3.1_K01 Wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce. | 2,0 | Student nie wykazuje zrozumienia wybranych procesów zachodzących w żywej komórce. |
3,0 | Student w podstawowym stopniu wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce. | |
3,5 | Student poprawniw wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce. | |
4,0 | Student w dobrym stopniu wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce. | |
4,5 | Student w dużym stopniu wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce. | |
5,0 | Student w wysokim stopniu wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce. |
Literatura podstawowa
- Alberts B. i wsp., Podstawy biologii komórki (tom 1. i 2.), Naukowe PWN, Warszawa, 2005, wyd. II
Literatura dodatkowa
- Kilarski W., Strukturalne podstawy biologii komórki, Naukowe PWN, Warszawa, 2003