Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekologia i profilaktyka zwierząt

Sylabus przedmiotu Chów strusi i emu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów strusi i emu
Specjalność Agroturystyka
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość systematyki, podstaw anatomii, fizjologii, utrzymania i żywienia ptaków

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad chowu i racjonalnego żywienia bezgrzebieniowców użytkowych z zachowaniem ich dobrostanu, umiejętność prowadzenia wylęgów jaj tych ptaków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Stanowisko w systematyce, występowanie w naturze i biologia bezgrzebieniowców- struś, emu, nandu. Stan obecny fermowego chowu bezgrzebieniowców w różnych krajach świata.2
T-W-2Anatomia i fizjologia emu i strusi- wybrane aspekty praktyczne. Znaczenie i wykorzystanie produktów pochodzących od emu i strusi-mięso, jaja, olej, skóra, pióra.2
T-W-3Podstawy utrzymania emu i strusi, lokalizacja fermy, pomieszczenia i ich wyposażenie, wybiegi. Podstawowe zasady wychowu, warunki środowiska, techniki wychowu i systemy utrzymania.2
T-W-4Specyfika żywienia bezgrzebieniowców, układ pokarmowy i trawienie. Pasze stosowane w żywieniu i projektowanie zestawów paszowych.2
T-W-5Podstawy rozrodu, układ rozrodczy, dobór do rozpłodu. Użytkowanie nieśne.2
T-W-6Ocena jakości jaj emu i strusia. Wybór jaj do wylęgów, krajowy standard jaja wylęgowego strusia i emu.Technika lęgów, pomoc podczas klucia, biologiczna analiza lęgów.2
T-W-7Mięsne użytkowanie bezgrzebieniowców użytkowych- wiek uboju, technika i rozbiór tuszy2
T-W-8Kolokwium sprawdzające wiadomości z przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzie;ne studiowanie zalecanej literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia. Zalicenie na koniec zajęć w formie 45 minutowego sprawdzianu pisemnego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_AGR-O6.3_W01
Student zna zasady utrzymania i racjonalnego żywienia bezgrzebieniowców użytkowych. Charakteryzuje jakość surowców pochodzących od bezgrzebieniowców oraz wskazuje mozliwości ich wykorzystania. Zna technikę prowadzenia wylęgów jaj tych ptaków.
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_AGR-O6.3_W01
Student zna zasady utrzymania i racjonalnego żywienia bezgrzebieniowców użytkowych. Charakteryzuje jakość surowców pochodzących od bezgrzebieniowców oraz wskazuje mozliwości ich wykorzystania. Zna technikę prowadzenia wylęgów jaj tych ptaków.
2,0nie zna żadnych zasad utrzymania i żywienia bezgrzebieniowców użytkowych, nie umie podać charakterystycznych cech jakości surowców pochodzących od bezgrzebieniowców oraz wskazać mozliwości ich wykorzystania. Nie ma podstawowych wiadomości na temat inkbacji jaj bezgrzebieniowców
3,0zna podstawowe zasady utrzymania i żywienia bezgrzebieniowców, podaje charakterystykę wybranych cech jakości chociaż jednego z surowców pozyskiwanych od bezgrzebieniowców i umie wskazać mozliwości jego wykorzystania. Ma ogólną wiedzę na temat lęgów tych ptaków.
3,5zna podstawowe zasady utrzymania i żywienia bezgrzebieniowców z podziałem na poszczególne gatunki (emu, strusi i nandu), charakteryzuje większość cech jakości chociaż dwóch z surowców pozyskiwanych od bezgrzebieniowców. Ma podstawowe wiadomości na temat techniki lęgów bezgrzebieniowców.
4,0zna zasady utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków bezgrzebieniowców, umie podać podstawową charakterystykę jakości wszystkich surowców pochodzących od bezgrzebieniowców i podać wybrane sposoby ich wykorzystania. Zna podstawowe zasady techniki lęgów z podziałem na poszczególne gatunki bezgrzebieniowców.
4,5ma pogłębioną wiedzę na temat zasad utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków bezgrzebieniowców, umie podać szczegółową charakterystykę jakości wszystkich surowców pochodzących od bezgrzebieniowców i podać wybrane sposoby ich wykorzystania. Zna zasady techniki lęgów z podziałem na poszczególne gatunki bezgrzebieniowców.
5,0ma pogłębioną wiedzę o zasadach utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków bezgrzebieniowców, umie podać szczegółową charakterystykę jakości wszystkich surowców pochodzących od bezgrzebieniowców i podać sposoby ich wykorzystania. Ma pogłębioną wiedzę na temat prowadzenia inkubacji jaja emu, strusi i nandu i umie wskazać przyczyny obniżonej wylęgowości piskląt.

Literatura podstawowa

  1. Horbańczuk J., Struś afrykański, Auto-Graf, Warszawa, 2003
  2. Szczerbińska D., Majewska D., Dańczak A., Tarasewicz Z., Emu, wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Minnar P. Minnar M., The emu farmer’s handbook, Indua Company., Groveton Texas, 1993
  2. Drenowatz C., Ratite encyclopedia, Ratite Records Inc., San Antonio, 1995

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stanowisko w systematyce, występowanie w naturze i biologia bezgrzebieniowców- struś, emu, nandu. Stan obecny fermowego chowu bezgrzebieniowców w różnych krajach świata.2
T-W-2Anatomia i fizjologia emu i strusi- wybrane aspekty praktyczne. Znaczenie i wykorzystanie produktów pochodzących od emu i strusi-mięso, jaja, olej, skóra, pióra.2
T-W-3Podstawy utrzymania emu i strusi, lokalizacja fermy, pomieszczenia i ich wyposażenie, wybiegi. Podstawowe zasady wychowu, warunki środowiska, techniki wychowu i systemy utrzymania.2
T-W-4Specyfika żywienia bezgrzebieniowców, układ pokarmowy i trawienie. Pasze stosowane w żywieniu i projektowanie zestawów paszowych.2
T-W-5Podstawy rozrodu, układ rozrodczy, dobór do rozpłodu. Użytkowanie nieśne.2
T-W-6Ocena jakości jaj emu i strusia. Wybór jaj do wylęgów, krajowy standard jaja wylęgowego strusia i emu.Technika lęgów, pomoc podczas klucia, biologiczna analiza lęgów.2
T-W-7Mięsne użytkowanie bezgrzebieniowców użytkowych- wiek uboju, technika i rozbiór tuszy2
T-W-8Kolokwium sprawdzające wiadomości z przedmiotu1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzie;ne studiowanie zalecanej literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_AGR-O6.3_W01Student zna zasady utrzymania i racjonalnego żywienia bezgrzebieniowców użytkowych. Charakteryzuje jakość surowców pochodzących od bezgrzebieniowców oraz wskazuje mozliwości ich wykorzystania. Zna technikę prowadzenia wylęgów jaj tych ptaków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna żadnych zasad utrzymania i żywienia bezgrzebieniowców użytkowych, nie umie podać charakterystycznych cech jakości surowców pochodzących od bezgrzebieniowców oraz wskazać mozliwości ich wykorzystania. Nie ma podstawowych wiadomości na temat inkbacji jaj bezgrzebieniowców
3,0zna podstawowe zasady utrzymania i żywienia bezgrzebieniowców, podaje charakterystykę wybranych cech jakości chociaż jednego z surowców pozyskiwanych od bezgrzebieniowców i umie wskazać mozliwości jego wykorzystania. Ma ogólną wiedzę na temat lęgów tych ptaków.
3,5zna podstawowe zasady utrzymania i żywienia bezgrzebieniowców z podziałem na poszczególne gatunki (emu, strusi i nandu), charakteryzuje większość cech jakości chociaż dwóch z surowców pozyskiwanych od bezgrzebieniowców. Ma podstawowe wiadomości na temat techniki lęgów bezgrzebieniowców.
4,0zna zasady utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków bezgrzebieniowców, umie podać podstawową charakterystykę jakości wszystkich surowców pochodzących od bezgrzebieniowców i podać wybrane sposoby ich wykorzystania. Zna podstawowe zasady techniki lęgów z podziałem na poszczególne gatunki bezgrzebieniowców.
4,5ma pogłębioną wiedzę na temat zasad utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków bezgrzebieniowców, umie podać szczegółową charakterystykę jakości wszystkich surowców pochodzących od bezgrzebieniowców i podać wybrane sposoby ich wykorzystania. Zna zasady techniki lęgów z podziałem na poszczególne gatunki bezgrzebieniowców.
5,0ma pogłębioną wiedzę o zasadach utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków bezgrzebieniowców, umie podać szczegółową charakterystykę jakości wszystkich surowców pochodzących od bezgrzebieniowców i podać sposoby ich wykorzystania. Ma pogłębioną wiedzę na temat prowadzenia inkubacji jaja emu, strusi i nandu i umie wskazać przyczyny obniżonej wylęgowości piskląt.