Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekologia i profilaktyka zwierząt

Sylabus przedmiotu Użytkowanie i hodowla koni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Użytkowanie i hodowla koni
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>, Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 5 0,50,25zaliczenie
wykładyW4 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 0,50,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw anatomii ,fizjologii i rozrodu zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość ras, typów użytkowych i kierunków użytkowania koni.
C-2Znajomość pokroju koni i cech psychicznych.
C-3Znajomość zasad identyfikacji i podstaw dokumentacji hodowlanej.
C-4Znajomość chowu, specyfika rozrodu i żywienia koni.
C-5Umiejętność pielęgnacji bezpośredniej koni, zastosowania podstawowego sprzętu jeździeckiego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Konstytucja, kondycja, pokrój koni gorąco- i zimnokrwistych. Nieprawidłowości pokroju: wady piękności i wady wpływające na użytkowość.4
T-A-2Cechy wpływające na jakość ruchu. Postawy kończyn prawidłowe i wadliwe. Budowa kopyta, urazy i schorzenia, mechanika kopyta, pielęgnacja kończyn i kopyt. Chody naturalne, sztuczne, prawidłowe i wadliwe.6
T-A-3Cechy psychiczne: zmysły, instynkty, charakter, temperament, nałogi, narowy.4
T-A-4Identyfikacja: umaszczenia, odmiany, znakowanie, opis słowny i graficzny, określanie wieku koni na podstawie uzębienia. Pomiary i indeksy budowy.3
T-A-5Technika stanowienia klaczy, przygotowanie do porodu, postępowanie w okresie okołoporodowym.2
T-A-6Bonitacja, cechy dyskwalifikujące konie z hodowli. Podstawowa dokumentacja hodowlana i paszport.2
T-A-7Zasady przyrządzania i normowania pasz dla koni.2
T-A-8Ogólne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego.2
25
laboratoria
T-L-1Pielęgnacja bezpośrednia i pośrednia. Budynki stajenne i urządzenia pomocnicze.4
T-L-2Praktyczne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego, sprzęt jeździecki i zaprzęgowy.4
T-L-3Pomiary zoometryczne koni i indeksy budowy2
10
wykłady
T-W-1Pochodzenie i udomowienie koniowatych. Współczesne trendy w hodowli koni na świecie i w Polsce.4
T-W-2Rasy i typy użytkowe. Kierunki użytkowania koni-hodowlane, wierzchowe, zaprzęgowe, sportowe, rekreacyjne, mięsne, juczne, mleczne, inne.12
T-W-3Wybrane aspekty rozrodu koni.2
T-W-4Transport, obrót, aspekty prawne użytkowania koni.3
T-W-5Wydolność fizyczna i wybrane wskaźniki fizjologiczne. Podstawy profilaktyki weterynaryjnej w chowie i hodowli koni.3
T-W-6Metody wychowu, przebieg wzrostu i rozwoju źrebiąt i młodzieży. Wybrane aspekty dobrostanu koni.3
T-W-7Specyfika budowy przewodu pokarmowego koni, aktualne metody żywienia koni. Wybrane zagadnienia z doboru pasz i pojenia koni.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2udział w konsultacjach3
A-A-3praca własna studenta z literaturą15
A-A-4przygotowanie do kolokwiów15
A-A-5zaliczenia pisemne2
60
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2praca własna studenta z literaturą8
A-L-3przygotowanie do zaliczenia praktycznego7
A-L-4opracowywanie indeksów budowy koni2
A-L-5zaliczenie praktyczne1
A-L-6udział w konsultacjach2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach3
A-W-3praca własna studenta ze wskazną literaturą10
A-W-4przygotowanie do egzaminu15
A-W-5egzamin pisemny2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film dydaktyczny
M-4pokaz
M-5ćwiczenie przedmiotowe
M-6objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: zaliczenia pisemne
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZGu-U6_W01
Student wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni
C-1T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2, S-3
ZO_2A_HZGu-U6_W02
Student opisuje pokrój konia gorąco i zimnokrwistego, wymienia i opisuje wady budowy.Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni, wymienia sposoby identyfikacji.
C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-L-3, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-2, S-3
ZO_2A_HZGu-U6_W03
Definiuje pojęcia charakteru i temperamentu koni, wymienia i charakteryzuje nałogi i narowy.
C-2T-A-3M-1, M-2S-3
ZO_2A_HZGu-U6_W04
Student charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia.
C-4T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZGu-U6_U01
Posiada umiejętność wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim.
C-1, C-2, C-5T-A-8, T-L-1, T-L-2M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZGu-U6_W01
Student wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni
2,0Student częściowo wymienia rasy, typy i kierunki użytkowania, nie potrafi ich scharakteryzować, popełnia liczne błędy.
3,0Student wymienia rasy, typy i kierunki użytkowania, charakteryzuje je w stopniu dostatecznym, popełnia błędy merytoryczne.
3,5Student poprawnie wymienia rasy, typy i kierunki użytkowania, charakteryzuje je w stopniu dostatecznym, a niektóre z nich omawia bardziej szczegółowo, popełnia jednak nieliczne błędy merytoryczne.
4,0Student poprawnie wymienia rasy, typy i kierunki użytkowania, charakteryzuje je w stopniu dobrym.
4,5Student wymienia rasy, typy i kierunki użytkowania, bezbłędnie je charakteryzuje.
5,0Student swobodnie wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie rasy, typy i kierunki użytkowania koni, wykazując się wiedzą na poziomie bardzo dobrym - w pełni opanowując materiał.
ZO_2A_HZGu-U6_W02
Student opisuje pokrój konia gorąco i zimnokrwistego, wymienia i opisuje wady budowy.Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni, wymienia sposoby identyfikacji.
2,0Student częściowo opisuje pokrój konia, nie potrafi wymienić i scharakteryzować wad budowy , nie rozpoznaje większości umaszczeń, nie potrafi wymienić sposobów identyfikacji, popełnia liczne błędy.
3,0Student częściowo opisuje pokrój konia,częściowo wymienia i scharakteryzuje wady budowy, rozpoznaje cześć umaszczeń, wymienia podstawowe sposoby identyfikacji, popełnia błędy.
3,5Student częściowo opisuje pokrój konia, wymienia i charakteryzuje wady budowy , rozpoznaje i częściowo opisuje umaszczenia, potrafi wymienić sposoby identyfikacji, popełnia nieliczne błędy.
4,0Student opisuje pokrój konia, wymienia i charakteryzuje wady budowy , rozpoznaje i opisuje umaszczenia, potrafi wymienić sposoby identyfikacji.
4,5Student szczególowo opisuje pokrój konia, wymienia i charakteryzuje wady budowy , rozpoznaje i opisuje wszystkie umaszczenia, potrafi wymienić wszystkie sposoby identyfikacji.
5,0Student swobodnie i szczególowo opisuje pokrój konia, bezbłędnie wymienia i charakteryzuje wszystkie wady budowy , szczegółowo charakteryzuje wszystkie umaszczenia, potrafi wymienić i szczegółowo opisać wszystkie sposoby identyfikacji.
ZO_2A_HZGu-U6_W03
Definiuje pojęcia charakteru i temperamentu koni, wymienia i charakteryzuje nałogi i narowy.
2,0student nie umie zdefiniować pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia nałogi i narowy, nie potrafi ich scharakteryzować
3,0student definiuje pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia i charakteryzuje większość nałogów i narowów, popełnia błędy merytoryczne
3,5student definiuje pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia i charakteryzuje nałogi i narowy, popełnia nieliczne błędy
4,0student definiuje pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia i dokładnie charakteryzuje nałogi i narowy, popełnia nieliczne błędy o niewielkim znaczeniu
4,5student definiuje pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia i bezbłędnie charakteryzuje nałogi i narowy,
5,0student definiuje pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia oraz szczegółowo i bezbłędnie charakteryzuje nałogi i narowy, uzasadnia ich wpływ na użytkowanie
ZO_2A_HZGu-U6_W04
Student charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia.
2,0student nie potrafi scharakteryzować założeń chowu koni, nie zna specyfiki rozrodu koni, wymienia część zasad żywienia i pojenia
3,0Student charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia, popełnia błędy merytoryczne
3,5Student charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia, popełnia nieliczne błędy merytoryczne
4,0Student szczegółowo charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia, popełnia nieliczne błędy o niewielkim znaczeniu
4,5student dokładnie i szczegółowo charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu oraz żywienia i pojenia w odniesieniu do cech budowy przedowu pokarmowego konia, nie popełniając zasadniczych błędów
5,0student bezbłędnie, dokładnie i szczegółowo charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu oraz żywienia i pojenia w odniesieniu do cech budowy przedowu pokarmowego konia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZGu-U6_U01
Posiada umiejętność wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim.
2,0Nie posiada umiejętności wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz nie potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim.
3,0Posiada umiejętność prawidłowego wykonania podstawowych elementów pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim, dopuszczalne są niewielkie błędy.
3,5Posiada umiejętność prawidłowego wykonania wiekszości elementów pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim, dopuszczalne są niewielkie błędy.
4,0Prawidłowo wykonuje wszystkie elementy pielęgnacji bezpośredniej konia,nie popełniając wiekszych błędów, bezbłędnie potrafi posługiwać się sprzętem zoometrycznym i sprzętem jeździeckim.
4,5Samodzielnie i prawidłowo wykonuje wszystkie elementy pielęgnacji bezpośredniej,nie popełniając wiekszych błędów, bezbłędnie potrafi posługiwać się sprzętem zoometrycznym i sprzętem jeździeckim, aktywnie uczestniczy w zajęciach.
5,0W pełni samodzielnie i prawidłowo wykonuje wszystkie elementy pielęgnacji bezpośredniej, bezbłędnie potrafi posługiwać się sprzętem zoometrycznym i sprzętem jeździeckim, aktywnie uczestniczy w zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. Chachuła J., Chachuła J., Chrzanowski Sz., Oleksiak S., Chów, hodowla i użytkowanie koni, Wyd. SGGW, Warszawa, 1991, II uzupełnione
  2. Zwoliński J., Hodowla koni, PWRiL, Warszawa, 1977, I
  3. Stachurska A., Identyfikacja Koni, WAR Lublin, Lublin, 2002
  4. Sasimowski E., Budzyński M., Żywienie koni, PWRiL, Warszawa, 1987

Literatura dodatkowa

  1. Wierzbowski S., Kosiniak-KamyszK., Kierowany rozród koni, Wyd. Drukrol s.c., Kraków, 1998
  2. Kolstrung R., Silmanowicz P., Stachurska A., Piel egnacja i podkówanie kopyt koni, PWRiL, Warszawa, 2004
  3. Gill J., Fizjologia konia, Wyd. sport, Warszawa, 2003
  4. Jamroz D. (pod red.), Żywienie zwierzat i paszoznastwo, PWN, Warszawa, 2001
  5. Janiszewska J., Cieśla A., Hodowla i użytkowanie koni z elementami hipoterapii, AR Szczecin, Szczecin, 2006
  6. Walkowicz E., Jodkowska E., Hodowla i chów koni - przewodnik do ćwiczeń, AR Wrocław, Wrocław, 1997
  7. różni, fachowe periodyki z zakresu hipologii, Koń Polski, Świat koni, Hodowca i jeździec, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Konstytucja, kondycja, pokrój koni gorąco- i zimnokrwistych. Nieprawidłowości pokroju: wady piękności i wady wpływające na użytkowość.4
T-A-2Cechy wpływające na jakość ruchu. Postawy kończyn prawidłowe i wadliwe. Budowa kopyta, urazy i schorzenia, mechanika kopyta, pielęgnacja kończyn i kopyt. Chody naturalne, sztuczne, prawidłowe i wadliwe.6
T-A-3Cechy psychiczne: zmysły, instynkty, charakter, temperament, nałogi, narowy.4
T-A-4Identyfikacja: umaszczenia, odmiany, znakowanie, opis słowny i graficzny, określanie wieku koni na podstawie uzębienia. Pomiary i indeksy budowy.3
T-A-5Technika stanowienia klaczy, przygotowanie do porodu, postępowanie w okresie okołoporodowym.2
T-A-6Bonitacja, cechy dyskwalifikujące konie z hodowli. Podstawowa dokumentacja hodowlana i paszport.2
T-A-7Zasady przyrządzania i normowania pasz dla koni.2
T-A-8Ogólne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego.2
25

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pielęgnacja bezpośrednia i pośrednia. Budynki stajenne i urządzenia pomocnicze.4
T-L-2Praktyczne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego, sprzęt jeździecki i zaprzęgowy.4
T-L-3Pomiary zoometryczne koni i indeksy budowy2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie i udomowienie koniowatych. Współczesne trendy w hodowli koni na świecie i w Polsce.4
T-W-2Rasy i typy użytkowe. Kierunki użytkowania koni-hodowlane, wierzchowe, zaprzęgowe, sportowe, rekreacyjne, mięsne, juczne, mleczne, inne.12
T-W-3Wybrane aspekty rozrodu koni.2
T-W-4Transport, obrót, aspekty prawne użytkowania koni.3
T-W-5Wydolność fizyczna i wybrane wskaźniki fizjologiczne. Podstawy profilaktyki weterynaryjnej w chowie i hodowli koni.3
T-W-6Metody wychowu, przebieg wzrostu i rozwoju źrebiąt i młodzieży. Wybrane aspekty dobrostanu koni.3
T-W-7Specyfika budowy przewodu pokarmowego koni, aktualne metody żywienia koni. Wybrane zagadnienia z doboru pasz i pojenia koni.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2udział w konsultacjach3
A-A-3praca własna studenta z literaturą15
A-A-4przygotowanie do kolokwiów15
A-A-5zaliczenia pisemne2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2praca własna studenta z literaturą8
A-L-3przygotowanie do zaliczenia praktycznego7
A-L-4opracowywanie indeksów budowy koni2
A-L-5zaliczenie praktyczne1
A-L-6udział w konsultacjach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach3
A-W-3praca własna studenta ze wskazną literaturą10
A-W-4przygotowanie do egzaminu15
A-W-5egzamin pisemny2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U6_W01Student wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni
Cel przedmiotuC-1Znajomość ras, typów użytkowych i kierunków użytkowania koni.
Treści programoweT-L-2Praktyczne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego, sprzęt jeździecki i zaprzęgowy.
T-W-1Pochodzenie i udomowienie koniowatych. Współczesne trendy w hodowli koni na świecie i w Polsce.
T-W-2Rasy i typy użytkowe. Kierunki użytkowania koni-hodowlane, wierzchowe, zaprzęgowe, sportowe, rekreacyjne, mięsne, juczne, mleczne, inne.
T-W-5Wydolność fizyczna i wybrane wskaźniki fizjologiczne. Podstawy profilaktyki weterynaryjnej w chowie i hodowli koni.
Metody nauczaniaM-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film dydaktyczny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student częściowo wymienia rasy, typy i kierunki użytkowania, nie potrafi ich scharakteryzować, popełnia liczne błędy.
3,0Student wymienia rasy, typy i kierunki użytkowania, charakteryzuje je w stopniu dostatecznym, popełnia błędy merytoryczne.
3,5Student poprawnie wymienia rasy, typy i kierunki użytkowania, charakteryzuje je w stopniu dostatecznym, a niektóre z nich omawia bardziej szczegółowo, popełnia jednak nieliczne błędy merytoryczne.
4,0Student poprawnie wymienia rasy, typy i kierunki użytkowania, charakteryzuje je w stopniu dobrym.
4,5Student wymienia rasy, typy i kierunki użytkowania, bezbłędnie je charakteryzuje.
5,0Student swobodnie wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie rasy, typy i kierunki użytkowania koni, wykazując się wiedzą na poziomie bardzo dobrym - w pełni opanowując materiał.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U6_W02Student opisuje pokrój konia gorąco i zimnokrwistego, wymienia i opisuje wady budowy.Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni, wymienia sposoby identyfikacji.
Cel przedmiotuC-2Znajomość pokroju koni i cech psychicznych.
C-3Znajomość zasad identyfikacji i podstaw dokumentacji hodowlanej.
Treści programoweT-A-1Konstytucja, kondycja, pokrój koni gorąco- i zimnokrwistych. Nieprawidłowości pokroju: wady piękności i wady wpływające na użytkowość.
T-A-2Cechy wpływające na jakość ruchu. Postawy kończyn prawidłowe i wadliwe. Budowa kopyta, urazy i schorzenia, mechanika kopyta, pielęgnacja kończyn i kopyt. Chody naturalne, sztuczne, prawidłowe i wadliwe.
T-A-4Identyfikacja: umaszczenia, odmiany, znakowanie, opis słowny i graficzny, określanie wieku koni na podstawie uzębienia. Pomiary i indeksy budowy.
T-A-6Bonitacja, cechy dyskwalifikujące konie z hodowli. Podstawowa dokumentacja hodowlana i paszport.
T-L-3Pomiary zoometryczne koni i indeksy budowy
T-W-2Rasy i typy użytkowe. Kierunki użytkowania koni-hodowlane, wierzchowe, zaprzęgowe, sportowe, rekreacyjne, mięsne, juczne, mleczne, inne.
Metody nauczaniaM-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film dydaktyczny
M-4pokaz
M-5ćwiczenie przedmiotowe
M-6objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student częściowo opisuje pokrój konia, nie potrafi wymienić i scharakteryzować wad budowy , nie rozpoznaje większości umaszczeń, nie potrafi wymienić sposobów identyfikacji, popełnia liczne błędy.
3,0Student częściowo opisuje pokrój konia,częściowo wymienia i scharakteryzuje wady budowy, rozpoznaje cześć umaszczeń, wymienia podstawowe sposoby identyfikacji, popełnia błędy.
3,5Student częściowo opisuje pokrój konia, wymienia i charakteryzuje wady budowy , rozpoznaje i częściowo opisuje umaszczenia, potrafi wymienić sposoby identyfikacji, popełnia nieliczne błędy.
4,0Student opisuje pokrój konia, wymienia i charakteryzuje wady budowy , rozpoznaje i opisuje umaszczenia, potrafi wymienić sposoby identyfikacji.
4,5Student szczególowo opisuje pokrój konia, wymienia i charakteryzuje wady budowy , rozpoznaje i opisuje wszystkie umaszczenia, potrafi wymienić wszystkie sposoby identyfikacji.
5,0Student swobodnie i szczególowo opisuje pokrój konia, bezbłędnie wymienia i charakteryzuje wszystkie wady budowy , szczegółowo charakteryzuje wszystkie umaszczenia, potrafi wymienić i szczegółowo opisać wszystkie sposoby identyfikacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U6_W03Definiuje pojęcia charakteru i temperamentu koni, wymienia i charakteryzuje nałogi i narowy.
Cel przedmiotuC-2Znajomość pokroju koni i cech psychicznych.
Treści programoweT-A-3Cechy psychiczne: zmysły, instynkty, charakter, temperament, nałogi, narowy.
Metody nauczaniaM-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie zdefiniować pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia nałogi i narowy, nie potrafi ich scharakteryzować
3,0student definiuje pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia i charakteryzuje większość nałogów i narowów, popełnia błędy merytoryczne
3,5student definiuje pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia i charakteryzuje nałogi i narowy, popełnia nieliczne błędy
4,0student definiuje pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia i dokładnie charakteryzuje nałogi i narowy, popełnia nieliczne błędy o niewielkim znaczeniu
4,5student definiuje pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia i bezbłędnie charakteryzuje nałogi i narowy,
5,0student definiuje pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia oraz szczegółowo i bezbłędnie charakteryzuje nałogi i narowy, uzasadnia ich wpływ na użytkowanie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U6_W04Student charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia.
Cel przedmiotuC-4Znajomość chowu, specyfika rozrodu i żywienia koni.
Treści programoweT-A-5Technika stanowienia klaczy, przygotowanie do porodu, postępowanie w okresie okołoporodowym.
T-A-6Bonitacja, cechy dyskwalifikujące konie z hodowli. Podstawowa dokumentacja hodowlana i paszport.
T-A-7Zasady przyrządzania i normowania pasz dla koni.
T-W-3Wybrane aspekty rozrodu koni.
T-W-4Transport, obrót, aspekty prawne użytkowania koni.
T-W-5Wydolność fizyczna i wybrane wskaźniki fizjologiczne. Podstawy profilaktyki weterynaryjnej w chowie i hodowli koni.
T-W-6Metody wychowu, przebieg wzrostu i rozwoju źrebiąt i młodzieży. Wybrane aspekty dobrostanu koni.
T-W-7Specyfika budowy przewodu pokarmowego koni, aktualne metody żywienia koni. Wybrane zagadnienia z doboru pasz i pojenia koni.
Metody nauczaniaM-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film dydaktyczny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi scharakteryzować założeń chowu koni, nie zna specyfiki rozrodu koni, wymienia część zasad żywienia i pojenia
3,0Student charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia, popełnia błędy merytoryczne
3,5Student charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia, popełnia nieliczne błędy merytoryczne
4,0Student szczegółowo charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia, popełnia nieliczne błędy o niewielkim znaczeniu
4,5student dokładnie i szczegółowo charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu oraz żywienia i pojenia w odniesieniu do cech budowy przedowu pokarmowego konia, nie popełniając zasadniczych błędów
5,0student bezbłędnie, dokładnie i szczegółowo charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu oraz żywienia i pojenia w odniesieniu do cech budowy przedowu pokarmowego konia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U6_U01Posiada umiejętność wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim.
Cel przedmiotuC-1Znajomość ras, typów użytkowych i kierunków użytkowania koni.
C-2Znajomość pokroju koni i cech psychicznych.
C-5Umiejętność pielęgnacji bezpośredniej koni, zastosowania podstawowego sprzętu jeździeckiego.
Treści programoweT-A-8Ogólne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego.
T-L-1Pielęgnacja bezpośrednia i pośrednia. Budynki stajenne i urządzenia pomocnicze.
T-L-2Praktyczne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego, sprzęt jeździecki i zaprzęgowy.
Metody nauczaniaM-3film dydaktyczny
M-4pokaz
M-5ćwiczenie przedmiotowe
M-6objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz nie potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim.
3,0Posiada umiejętność prawidłowego wykonania podstawowych elementów pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim, dopuszczalne są niewielkie błędy.
3,5Posiada umiejętność prawidłowego wykonania wiekszości elementów pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim, dopuszczalne są niewielkie błędy.
4,0Prawidłowo wykonuje wszystkie elementy pielęgnacji bezpośredniej konia,nie popełniając wiekszych błędów, bezbłędnie potrafi posługiwać się sprzętem zoometrycznym i sprzętem jeździeckim.
4,5Samodzielnie i prawidłowo wykonuje wszystkie elementy pielęgnacji bezpośredniej,nie popełniając wiekszych błędów, bezbłędnie potrafi posługiwać się sprzętem zoometrycznym i sprzętem jeździeckim, aktywnie uczestniczy w zajęciach.
5,0W pełni samodzielnie i prawidłowo wykonuje wszystkie elementy pielęgnacji bezpośredniej, bezbłędnie potrafi posługiwać się sprzętem zoometrycznym i sprzętem jeździeckim, aktywnie uczestniczy w zajęciach.