Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Etologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etologia
Specjalność Ekologia i profilaktyka zwierząt
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw zoologii i fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami etologicznymi, rytmami biologicznymi oraz biologicznymi podstawami zachowań zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Badania nad zachowaniem się zwierząt. Metody badawcze etologii i jej powiązania z innymi naukami. Najważniejsze działy etologii2
T-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.2
T-W-3Rytmy biologiczne endo- i egzogenne. Dobowe rytmy aktywności. Rytmy pływowe. Rytmy długookresowe2
T-W-4Czuwanie i sen u zwierząt i ludzi. Fazy snu; marzenia senne2
T-W-5Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt2
T-W-6Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a2
T-W-7Filopatryczność i migracje2
T-W-8Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego.2
T-W-9Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie. Opieka nad potomstwem4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zalecanej literatury5
A-W-3Przygotowanie sie do sprawdzianu zaliczeniowego5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem programu power point
M-2Fragmenty filmów ilustrujące omawiane zachowania

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: ocena ciągła aktywności, postawy i zaangażowania Studenta podczas zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EPZ-D5_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii i zna jej metody badawcze
ZO_2A_W01R2A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-W-7M-1, M-2S-1
ZO_2A_EPZ-D5_W02
Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowań zwierząt
ZO_2A_W01R2A_W01C-1T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-7, T-W-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EPZ-D5_U01
Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt
ZO_2A_U07R2A_U01C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EPZ-D5_K01
Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie
ZO_2A_K09, ZO_2A_K07R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05InzA2_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-W-7M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EPZ-D5_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii i zna jej metody badawcze
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii i zna jej metody badawcze
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_EPZ-D5_W02
Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowań zwierząt
2,0
3,0Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowań zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EPZ-D5_U01
Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EPZ-D5_K01
Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie
2,0
3,0Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sadowski B., Chmurzyński J.A., Biologiczne mechanizmy zachowania, PWN, Warszawa, 1989
  2. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2003
  3. Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003
  4. Griffin D.R., Umysły zwierząt. Czy zwierzęta mają świadomość?, GWP, Gdańsk, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Attenborough D., Na ścieżkach życia, Wyd. Wilga, Warszawa, 1993
  2. Dröscher V.B., Świat w którym żyją zwierzęta, PIW, Warszawa 2000., 2000
  3. Dröscher V.B., Cena miłości. U źródeł zachowań godowych, Wyd. Cyklady, Warszawa, 2002
  4. Sparks J., Życie seksualne zwierząt. Walka płci, Grupa Wydawnicza Bartelsmann, Warszawa, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Badania nad zachowaniem się zwierząt. Metody badawcze etologii i jej powiązania z innymi naukami. Najważniejsze działy etologii2
T-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.2
T-W-3Rytmy biologiczne endo- i egzogenne. Dobowe rytmy aktywności. Rytmy pływowe. Rytmy długookresowe2
T-W-4Czuwanie i sen u zwierząt i ludzi. Fazy snu; marzenia senne2
T-W-5Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt2
T-W-6Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a2
T-W-7Filopatryczność i migracje2
T-W-8Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego.2
T-W-9Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie. Opieka nad potomstwem4
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zalecanej literatury5
A-W-3Przygotowanie sie do sprawdzianu zaliczeniowego5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-D5_W01Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii i zna jej metody badawcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01wykazuje specjalistyczną/zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w stosunku do biologii, chemii, matematyki, związanych z zootechniką
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami etologicznymi, rytmami biologicznymi oraz biologicznymi podstawami zachowań zwierząt
Treści programoweT-W-1Badania nad zachowaniem się zwierząt. Metody badawcze etologii i jej powiązania z innymi naukami. Najważniejsze działy etologii
T-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.
T-W-4Czuwanie i sen u zwierząt i ludzi. Fazy snu; marzenia senne
T-W-3Rytmy biologiczne endo- i egzogenne. Dobowe rytmy aktywności. Rytmy pływowe. Rytmy długookresowe
T-W-5Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt
T-W-6Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a
T-W-9Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie. Opieka nad potomstwem
T-W-8Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego.
T-W-7Filopatryczność i migracje
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem programu power point
M-2Fragmenty filmów ilustrujące omawiane zachowania
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii i zna jej metody badawcze
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-D5_W02Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowań zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01wykazuje specjalistyczną/zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w stosunku do biologii, chemii, matematyki, związanych z zootechniką
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami etologicznymi, rytmami biologicznymi oraz biologicznymi podstawami zachowań zwierząt
Treści programoweT-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.
T-W-6Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a
T-W-3Rytmy biologiczne endo- i egzogenne. Dobowe rytmy aktywności. Rytmy pływowe. Rytmy długookresowe
T-W-4Czuwanie i sen u zwierząt i ludzi. Fazy snu; marzenia senne
T-W-9Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie. Opieka nad potomstwem
T-W-7Filopatryczność i migracje
T-W-5Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt
Metody nauczaniaM-2Fragmenty filmów ilustrujące omawiane zachowania
M-1Wykład informacyjny z użyciem programu power point
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowań zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-D5_U01Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U07Analizuje i interpretuje zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami etologicznymi, rytmami biologicznymi oraz biologicznymi podstawami zachowań zwierząt
Treści programoweT-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.
T-W-4Czuwanie i sen u zwierząt i ludzi. Fazy snu; marzenia senne
T-W-3Rytmy biologiczne endo- i egzogenne. Dobowe rytmy aktywności. Rytmy pływowe. Rytmy długookresowe
T-W-5Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt
T-W-6Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem programu power point
M-2Fragmenty filmów ilustrujące omawiane zachowania
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-D5_K01Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
ZO_2A_K07Postępuje zgodnie z zasadami etyki w zakresie badań na zwierzętach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami etologicznymi, rytmami biologicznymi oraz biologicznymi podstawami zachowań zwierząt
Treści programoweT-W-1Badania nad zachowaniem się zwierząt. Metody badawcze etologii i jej powiązania z innymi naukami. Najważniejsze działy etologii
T-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.
T-W-4Czuwanie i sen u zwierząt i ludzi. Fazy snu; marzenia senne
T-W-3Rytmy biologiczne endo- i egzogenne. Dobowe rytmy aktywności. Rytmy pływowe. Rytmy długookresowe
T-W-5Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt
T-W-6Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a
T-W-9Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie. Opieka nad potomstwem
T-W-8Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego.
T-W-7Filopatryczność i migracje
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem programu power point
M-2Fragmenty filmów ilustrujące omawiane zachowania
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena ciągła aktywności, postawy i zaangażowania Studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie
3,5
4,0
4,5
5,0