Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
Sylabus przedmiotu Etologia zwierząt gospodarskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Etologia zwierząt gospodarskich | ||
Specjalność | Hodowla zwierząt gospodarskich | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw zoologii i fizjologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie Studenta z najważniejszymi zagadnieniami etologicznym. Zaznajomienie z prostymi i złożonymi formami zachowań różnych zwierząt oraz metod, którymi się je bada. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Etologia jako nauka i jej powiązania z innymi dziedzinami nauk biologicznych. Metody badań zachowania się zwierząt dzikich i udomowionych. | 4 |
T-W-2 | Uczenie się i pamięć u zwierząt gospodarskich. Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a | 2 |
T-W-3 | Rytmy biologiczne u wybranych zwierząt gospodarskich. Sen i czuwanie u zwierząt dzikich i gospodarskich | 2 |
T-W-4 | Przykłady zachowań socjalnych u zwierząt gospodarskich. Zachowanie się zwierząt w stadzie, rola dominanta | 2 |
T-W-5 | Zachowanie się zwierząt na pastwisku. Zwierzęta w fermach wielkostadnych | 2 |
T-W-6 | Behawioralne przejawy obniżonego dobrostanu. Stres. Agresja i kanibalizm u zwierząt gospodarskich | 2 |
T-W-7 | Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie. | 2 |
T-W-8 | Zachowania reprodukcyjne zwierząt i opieka nad potomstwem | 2 |
T-W-9 | Wykorzystanie cech behawioralnych w pracy hodowlanej. Wpływ ludzi zajmujących się opieką nad zwierzętami, na zachowanie się zwierząt | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
A-W-3 | Studiowanie literatury związanej ztematyką bieżących wykładów | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z użyciem środków audiowizualnych |
M-2 | Fragmenty filmów ilustrujących różne zachowania zwierząt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: ocena ciagła aktywności, postawy i zaangażowania studenta podczas zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-C4_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu etologii oraz zna jej metody badawcze | ZO_2A_W01 | R2A_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
ZO_2A_HZG-C4_W02 Student interpretuje mechanizmy zachowania zwierząt | ZO_2A_W01 | R2A_W01 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-C4_U01 Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierzat gospodarskich | ZO_2A_U07 | R2A_U01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-C4_K01 Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postepowanie | ZO_2A_K07, ZO_2A_K09 | R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-C4_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu etologii oraz zna jej metody badawcze | 2,0 | |
3,0 | Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu etologii oraz zna jej metody badawcze | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_2A_HZG-C4_W02 Student interpretuje mechanizmy zachowania zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student interpretuje mechanizmy zachowania zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-C4_U01 Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierzat gospodarskich | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierzat gospodarskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-C4_K01 Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postepowanie | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postepowanie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Nowicki B., Zwolińska-Bartczak I., Zachowanie się zwierząt gospodarskich, PWRiL, Warszawa, 1983
- Jezierski T.A., Zachowanie się bydła o różnej użytkowości zależnie od genotypu i sposobu utrzymania, Ossolineum, Wrocław, 1987
- Sadowski B., Chmurzyński J.A., Biologiczne mechanizmy zachowania, PWN, Warszawa, 1989
- Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2003
- Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Dröscher V.B., Rodzinne gniazdo, WP, Warszawa, 1988
- Dröscher V.B., Cena miłości. U źródeł zachowań godowych, Wyd. Cyklady, Warszawa, 2002
- Sparks J., Życie seksualne zwierząt. Walka płci, Grupa Wydawnicza Bartelsmann, Warszawa, 2001