Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka budowli:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka budowli | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>, Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Rysunek techniczny |
W-2 | Materiały budowlane |
W-3 | Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy o podstawowych zagadnieniach fizyki budowli niebędnych w procesie projektowania |
C-2 | Uzyskanie wiedzy o wymaganiach formalno-prawnych z zakresu fizyki budowli stawianych nowoprojektowanym budynkom |
C-3 | Uzyskanie umiejętności prawidłowego projektowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym. |
C-4 | Nabycie świadomości znaczenia właściwego projektowania przegród budowlanych w zakresie zagadnień fizyki budowli |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń projektowych, pomieszczenia ogrzewane i nieogrzewane, temperatury obliczeniowe pomieszczeń ogrzewanych, określenie granicy bilansowania termicznego budynku i wskazanie przegród budowlanych, względem których sprawdzane jest kryterium oceny ich izolacyjności termicznej | 1 |
T-P-2 | Omówienie i interpretacja przepisów techniczno-budowlanych w zakresie wymagań izolacyjności cieplnej i innych wymagań związanych z oszczędnością energii w budynkach | 1 |
T-P-3 | Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród jednorodnych termicznie na przykładzie ściany zewnętrznej budynku mieszkalnego, dobór nowoczesnych materiałów termoizolacyjnych oraz systemu kotwienia warstwy termoizolacyjnej | 2 |
T-P-4 | Obliczenia współczynnika przenikania ciepła niejednorodnych cieplnie przegród zewnętrznych - dach ciesielski, zagadnienia prawidłowej wentylacji połaci dachowej | 2 |
T-P-5 | Dobór stolarki otworowej spełniającej wymagania izolacyjności termicznej | 1 |
T-P-6 | Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród w kontakcie z gruntem | 1 |
T-P-7 | Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności studentów z zakresu ćwiczeń projektowych | 1 |
T-P-8 | Lokalizacja mostków termicznych w projekcie domu jednorodzinnego i ocena możliwości redukcji wpływu mostków termicznych na straty ciepła z budynku | 1 |
T-P-9 | Zagadnienia wilgotnościowe - rozkład temperatury w przegrodzie, obliczenia czynnika temperaturowego przegrody budowlanej | 1 |
T-P-10 | Zagadnienia cieplno-wilgotnościowe - ocena ryzyka kondensacji międzywarstwowej | 1 |
T-P-11 | Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności studentów z zakresu zagadnień cieplno-wilgotnościowych | 1 |
T-P-12 | Projektowanie przewodów wentylacji grawitacyjnej | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zagadnień fizyki budowli, Elementy wpływające na zapotrzebowanie energii w budynku, Zasada zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie | 1 |
T-W-2 | Stan ustalony i nieustalony, Mechanizmy wymiany ciepła przez przegrody budowlane, | 1 |
T-W-3 | Szczeliny powietrzne w przegrodach - podział, funkcja, sposób uwzględniania w obliczeniach cieplnych | 1 |
T-W-4 | Mostki termiczne w przegrodach budowlanych - definicja i podział, obrazowanie mostków w podczerwieni, lokalizacja w budynku, sposoób uwzględniania w obliczeniach, analiza błednych rozwiązań (przykłady z dokumentacji projektowych), sposoby redukcji wpływu mostków termicznych | 2 |
T-W-5 | Wymiana ciepła przez przegrody w kontakcie z gruntem | 1 |
T-W-6 | Wentylacja pomieszczeń | 1 |
T-W-7 | Wstęp do bilansu zapotrzebowania ciepła do ogrzewania pomieszczeń | 1 |
T-W-8 | Mikroklimat wnętrz | 1 |
T-W-9 | Akustyka budowlana | 2 |
T-W-10 | Oświetlenie światłem dziennym | 2 |
T-W-11 | Zagadnienia fizyki budowli w nowoczesnej architekturze | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Analiza przepisów techniczno-budowlanych, norm przedmiotowych, rynku materiałów i wyrobów budowlanych | 14 |
A-P-3 | Przygotowanie projektów indywidualnych | 17 |
A-P-4 | Przygotowanie do zajęć i kolokwiów | 14 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Analiza przepisów techniczno-budowlanych, odnalezienie i analiza omawianych zagadnień w zabudowie w miejscu zamieszkania | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 6 |
A-W-5 | Uczestnictwo w zaliczeniu wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne - metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Formujący - ocena prac projektowych, kolokwia |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_B-I/6_W01 Znajomość podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w przegrodach budowlanych | A_1A_W01 | T1A_W01, T1A_W02 | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-P-12, T-P-3, T-P-5, T-P-1, T-P-4, T-P-6, T-P-10, T-P-9, T-P-8 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_B-I/6_U01 Umiejętność interprtacji zapisów prawa w zakresie wymagań cieplno-wilgotnościowych stawianych przegrodom budowlanym, umiejętność prawidłowego projektowania i oceny przegród budwlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym | A_1A_U04 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U03, InzA_U06 | C-2, C-3, C-4 | T-P-12, T-P-3, T-P-5, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-7, T-P-10, T-P-11, T-P-9, T-P-8 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_B-I/6_K01 Zrozumienie konieczności uzupełniania wiedzy w życiu zawodowym | A_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-P-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_B-I/6_W01 Znajomość podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w przegrodach budowlanych | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawy fizyki budowli oraz normy i wytyczne z tego zakresu w stopniu podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_B-I/6_U01 Umiejętność interprtacji zapisów prawa w zakresie wymagań cieplno-wilgotnościowych stawianych przegrodom budowlanym, umiejętność prawidłowego projektowania i oceny przegród budwlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać proste obliczenia cieplno-wilgotnościowe przegród budowlanych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_B-I/6_K01 Zrozumienie konieczności uzupełniania wiedzy w życiu zawodowym | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie w stopniu podstawowym skutki zjawisk fizycznych w materiałach i przegrodach budowlanych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Klemm P. (red.), Budownictwo ogólne – Fizyka budowli. Tom 2, Arkady, Warszawa, 2005
- Kisilewicz T., Królak E., Pieniążek Z., Fizyka cieplna budowli. Skrypt dla studentów wyższych szkół technicznych, Politechnika Krakowska, Kraków, 1998
- Laskowski L., Ochrona cieplna i charakterystyka energetyczna budynku, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2008
- Żagan W., Podstawy techniki świetlnej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Waraszawa, 2005
- Kurtz K., Gawin D., Certyfikacja eneregtyczna budynków mieszklanych z przykładami, Wrocławskie Wydawnictwo Naukowe Atla 2, Wrocław, 2009
- Gawin D., Sabiniak H. (red), Świadectwa charakterystyki eneregtycznej. Praktyczny poradnik, ArCADia Soft Chudzik sp. jawna, Łódź, 2009
- Ustawa Prawo budowlane z aktami wykonawczymi (tekst aktualny), 1994, akty prawne
- Patoka K., Wentylacja dachów i stropodachów. Poradnik, Dom Wydawniczy MEDIUM, Warszawa, 2010
- Rokiel M., Hydroizolacje w budownictwie. Wybrane zagadnienia w praktyce. Poradnik, Dom Wydawniczy MEDIUM, Warszawa, 2009, Drugie
Literatura dodatkowa
- IZOLACJE, 2011, Czasopismo techniczne
- Materiały Budowlane, 2011, Czasopismo techniczne