Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie urbanistyczne-7B:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie urbanistyczne-7B | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Klara Czyńska <Klara.Czynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność analizy uwarunkowań funkcjonalno-przestrzennych i krajobrazowych struktur miejskich |
W-2 | Umiejętność posługiwania się dokumentami planistycznymi na poziomie gminnym |
W-3 | Umiejętność kształtowania struktur miejskich pod względem kompozycyjnym, obsługi klomunikacyjnej, układu zieleni i niezbędnej infrastruktury rekreacyjnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poszerzenie wiedzy o aktualnych problemach miast, współczesnych doktrynach urbanistycznych i panujących trendach w działaniach na rzecz renesansu miast |
C-2 | Nabycie umiejętności racjonalnego kształtowania zwartych struktur miejskich z wykorzystaniem obszarów zdegradowanych, nieużytkowanych lub ekstensywnie uzytkowanych |
C-3 | Nabycie umiejętności tworzenia wysokiej jakości środowiska miejskiego i przyjaznej, o indywidualnych cechach krajobrazu przestrzeni, dostosowanej do współczesnych potrzeb |
C-4 | Nabycie umiejętności posługiwania się prawem miejscowym poprzez wdrażanie regulacji planu miejscowego w konkretną wizję przestrzenno-krajobrazową dla wybranego fragmentu miasta |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | TRANSFORMACJA I ODNOWA NADWODNYCH OBSZARÓW MIEJSKICH Koncepcja zagospodarowania przestrzennego zdegradowanej nadwodnej przestrzeni Szczecina w oparciu o analizy historyczne i planistyczne z uwzględnieniem ustaleń obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego: 1. Wprowadzenie do zajęć, ustalenie zasad realizacji, podział na grupy projektowe | 3 |
T-P-2 | 2. Wizja lokalna | 3 |
T-P-3 | 3. Analizy historyczne | 3 |
T-P-4 | 4-5. Analiza uwarunkowań zewnętrznych, w tym ustalonych w obowiązującym studium kierunków zagospodarowania obszaru | 6 |
T-P-5 | 6-9. Analiza uwarunkowań wewnętrznych, w tym ustaleń obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego | 12 |
T-P-6 | Publiczna prezentacja wyników dotychczasowej pracy | 3 |
T-P-7 | 11-14. Sporządzenie koncepcji zagospodarowania przestrzennego obszaru opracowania z uwzględniem wniosków z analiz oraz respektując ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego | 12 |
T-P-8 | Publiczna prezentacja projektu | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Współczesne problemy rozwoju i planowania miast | 1 |
T-W-2 | Doktryny planowania i projektowania miast w XX i XXI wieku | 2 |
T-W-3 | Europejskie miasta przyszłości | 1 |
T-W-4 | Wyznaczniki tożsamości miast | 3 |
T-W-5 | Przestrzeń publiczna i sztuka publiczna w mieście | 1 |
T-W-6 | Wyróżniające się przedsięwzięciami urbanistycznymi miasta europejskie | 4 |
T-W-7 | Studia krajobrazu miejskiego. Metodyki, problematyka, zakres | 1 |
T-W-8 | Budynki wysokie w krajobrazie miejskim | 1 |
T-W-9 | Parki miejskie - geneza, forma i kompozycja historycznych oraz współczesnych założeń | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Dobór osób w zespole, wybór terenu | 3 |
A-P-2 | Sporządzenie szkicowej inwentaryzacji Identyfikacja problemów Wykonanie dokumentacji fotograficznej | 10 |
A-P-3 | Wyszukanie archiwalnych materiałów źródłowych: tekstowych i ikonograficznych dotyczących zmian zachodzących na terenie opracowania w kolejnych okresach historycznych Dokonanie analizy i sporządzenie planszy obrazującej rozwój historyczny obszaru | 15 |
A-P-4 | Wykonanie analizy i sporządzenie mapy obrazującej: - położenie obszaru opracowania w strukturze funkcjonalno-przestrzennej miasta - położenie obszaru opracowania w stosunku do układu przyrodniczego miasta - dostepność komunikacyjną obszaru opracowania i powiązania transportowe - powiązania widokowe - ocenę ustalonych kierunków zagospodarowania przestrzennego w obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Szczecin | 25 |
A-P-5 | Wykonanie analizy i sporządzenie map obrazujących: - inwentaryzację urbanistyczną obszaru - studium krajobrazu Wykonanie analizy ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w odniesieniu do obszaru opracowania w formie graficznej | 42 |
A-P-6 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej i przedstawienie jej z omówieniem w czasie 20 minut przez każdą grupę | 5 |
A-P-7 | Wykonanie mapy zagospodarowania obszaru, wizualizacja projektu, opis zawierający syntetyczne wnioski z analiz oraz charakterystykę rozwiązań projektowych. Przygotowanie pracy do oddania w formie drukowanej i elektronicznej, przygotowania prezentacji końcowej | 47 |
A-P-8 | Przedstawienie projektu w formie multimedialnej z omówieniem w czasie 20 min przez każdą grupę. Dyskusja i podsumowanie wyników pracy | 3 |
150 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach, odpowiedzi na pytania zadane podczas wykładów, ewentualna dyskusja | 15 |
A-W-2 | praca własna | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykłady |
M-2 | Metody aktywizujące - seminarium |
M-3 | Metody eksponujące - film |
M-4 | Metody praktyczne - projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca - ocena postępu prac w trakcie cotygodniowych korekt i konsultacji, ocena pośrednia na seminarium po zakończeniu etapu analiz |
S-2 | Ocena formująca: Ocena posumowująca - ocena złożonej pracy projektowej i sposobu jej prezentacji na seminarium końcowym, ocena frekwencji na wykładach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_CS1-XIV/7B_W01 Zna zakres i konstrukcję dokumentów planistycznych na poziomie gminy oraz ich przełożenia na konkretne rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne | A_1A_W10 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W08 | InzA_W03 | C-2, C-4 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5 | M-2, M-4 | S-1, S-2 |
A_1A_CS1-XIV/7B_W02 Wie jak wykorzystać potencjał nieefektywnie wykorzystywanych terenów w mieście, prawidłowo dobierać program funkcjonalno-przestrzenny i zapewniać wysoką jakość życia | A_1A_W23 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_CS1-XIV/7B_U01 Potrafi wykonać mapy dotyczące analiz historycznych i planistycznych, mapę koncepcji rozwiązania urbanistycznego wraz ze schematami funkconowania zespołu oraz przedstawić projekt w formie trójwymiarowej poprzez wizualizacje | A_1A_U11 | T1A_U03, T1A_U04, T1A_U15 | InzA_U07 | C-2, C-3 | T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-7 | M-4 | S-2 |
A_1A_CS1-XIV/7B_U02 Potrafi projektować wielofunkcyjne zespoły miejskie z uwzględnieniem złożonych uwarunkowań, tradycji historycznej oraz regulacji wynikających z obowiązującego prawa miejscowego | A_1A_U20 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U16 | InzA_U03 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
A_1A_CS1-XIV/7B_U03 Potrafi prawidłowo dobrać program funkcjonalny na podstawie wykonanych analiz uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych | A_1A_U22 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15 | InzA_U05 | C-2, C-4 | T-P-1, T-P-4, T-P-5, T-P-7, T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
A_1A_CS1-XIV/7B_U04 Poprzez wdrożenie ustaleń planu miejscowego w konkretne rozwiązanie przestrzenne, znając przy tym uwarunkowania i potencjał terenu, uświadamia sobie konsekwencje dokumentów planistycznych i inwestytcji budowlanych | A_1A_U23 | T1A_U10, T1A_U15 | InzA_U03, InzA_U08 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_CS1-XIV/7B_K01 Potrafi współpracować w czteroosobowym zespole i przygotować wspólne opracowanie, jako wynik pracy semestralnej | A_1A_K02 | T1A_K03 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8 | M-2, M-4 | S-1 |
A_1A_CS1-XIV/7B_K02 Nabywając wiedzę, umiejętności i świadomość wagi architektury i urbanistyki w wysokiej jakości życia, jest gotowy do szerzenia tej dziedziny w społeczeństwie | A_1A_K07 | T1A_K07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_CS1-XIV/7B_W01 Zna zakres i konstrukcję dokumentów planistycznych na poziomie gminy oraz ich przełożenia na konkretne rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne | 2,0 | |
3,0 | Uwzględnienie w koncepcji zagospodarowania zasadniczych elementów ustalonych w dokumentach planistycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_1A_CS1-XIV/7B_W02 Wie jak wykorzystać potencjał nieefektywnie wykorzystywanych terenów w mieście, prawidłowo dobierać program funkcjonalno-przestrzenny i zapewniać wysoką jakość życia | 2,0 | |
3,0 | Koncepcja zagospodarowania terenu spełniająca podstawowe kryteria zakresu pracy pod względem programowym i rozwiązania funkcjonalno - przestrzennego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_CS1-XIV/7B_U01 Potrafi wykonać mapy dotyczące analiz historycznych i planistycznych, mapę koncepcji rozwiązania urbanistycznego wraz ze schematami funkconowania zespołu oraz przedstawić projekt w formie trójwymiarowej poprzez wizualizacje | 2,0 | |
3,0 | Spełnienie wymogu formalnego zakresu pracy semestralnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_1A_CS1-XIV/7B_U02 Potrafi projektować wielofunkcyjne zespoły miejskie z uwzględnieniem złożonych uwarunkowań, tradycji historycznej oraz regulacji wynikających z obowiązującego prawa miejscowego | 2,0 | |
3,0 | Przyjęty prawidłowy program funkcjonalny, uniknięcie zasadniczych błędów w rozwiązaniu przestrzennym, uwzględnienie ustaleń dokumentów planistycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_1A_CS1-XIV/7B_U03 Potrafi prawidłowo dobrać program funkcjonalny na podstawie wykonanych analiz uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych | 2,0 | |
3,0 | Przyjęty w rozwiąznaiu projektowym program funkcjonalny nie kolidujący z regulacjami dokumentów planistycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_1A_CS1-XIV/7B_U04 Poprzez wdrożenie ustaleń planu miejscowego w konkretne rozwiązanie przestrzenne, znając przy tym uwarunkowania i potencjał terenu, uświadamia sobie konsekwencje dokumentów planistycznych i inwestytcji budowlanych | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązanie urbanistyczne przyjęte w projekcie semestralnym nie kolidujące zasadniczo z wnioskami z analiz | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Christopher Alexander, Język wzorców. A Pattern Language, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2008, ISBN 978-83-60083-70-3
- Krystyna Pawłowska, Idea swojskości miasta, Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki, Kraków, 2001, ISBN 83-7242-201-X
- Jan Maciej Chmielewski, Teoria urbanistyki w planowaniu i projektowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010, ISBN 978-83-7207-907-7
- Leon Krier, Architektura wspólnoty, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, 2011, ISBN 978-83-7453-054-5
- Kevin Lynch, Obraz miasta, Wydawnictwo Archivolta Michał Stępień, Kraków, 2011, ISBN 978-83-931118-0-0
- Jan Gehl, Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, Wydawnictwo RAM, Kraków, 2009, ISBN 978-83-928610-0-3
- Gordon Cullen, Obraz miasta. The Concise Townscape, Wydawca Ośrodek "Brama Grodzka - Teatr NN", Lublin, 2011, ISBN 978-83-61064-22-0, Wydanie skrócone
- Piotr Lorens, Rewitalizacja miast. Planowanie i realizacja, Politechnika Gdańska, Wydział Architektury, Gdańsk, 2010, ISBN 978-83-928905-3-9
- Praca zbiorowa pod redakcją Piotra Lorensa i Justyny Martyniuk-Pęczek, Wybrane zagadnienia rewitalizacji miast, Wydawnictwo Urbanista, Gdańsk, 2009, ISBN 978-83-89649-26-3
- Losantos Agata, Santos Quartino Daniela, Vranckx Bridges, Krajobraz miejski. Nowe trendy, nowe inspiracje, nowe rozwiązania, TMC, Warszawa, 2008, ISBN: 978-83-925890-0-6
- Katarzyna Pluta, Przestrzenie publiczne miast europejskich. Projektowanie urbanistyczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Zbiór studiów pod redakcją Cezarego Kardasza, Julii Możdżeń, Magdaleny Spychaj, Miasto jako fenomen społeczny i kulturowy, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2012, ISBN 978-83-231-2796-3
- Praca zbiorowa pod redakcją naukową Mikołaja Madurowicza, Wartościowanie współczesnej przestrzeni miejskiej, WEMA Wydawnictwo-Poligrafia, Warszawa, 2010, ISBN 978-83-928876-7-6
- Maria Lewicka, Psychologia miejsca, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, 2012, ISBN 978-83-7383-476-7
- Praca zbiorowa, Coś, które nadchodzi. Architektura XXI wieku, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa, 2011, ISBN 978-83-62418-12-1
- Andrzej Majer, Socjologia i przestrzeń miejska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, ISBN 978-83-01-16328-0
- Ewa Rewers, Post-Polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, UNIVERSITAS, Kraków, 2005, ISBN 83-242-0351-6