Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S3)

Sylabus przedmiotu Komunikacja społeczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Komunikacja społeczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Jednostki zewnętrzne
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Radomski <wbia@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 7 2,00,50zaliczenie
konwersatoriaK3 8 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zainteresowanie zagadnieniami relacji nauka - technika - społeczeństwo

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktorantów z podstawowymi zasadami komunikacji społecznej, jako narzędzia porozumienia w różnych obszarach ich bieżącej i przyszłej działalności - inżynierskiej, naukowej i dydaktycznej na poziomie akademickim. Wszystkie te obszary powinny być zrozumiałe dla ogółu społeczeństwa i środowisk, w których wymieniona działalność jest prowadzona oraz być przez nieakceptowana, co wymaga umiejętności odpowiedniego argumentowania.
C-2Nabycie umiejętności prowadzenia dyskusji naukowej oraz prezentacji zagadnień z zakresu komunikacji społecznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Panel dyskusyjny po każdym wykładzie7
T-K-2Podsumowanie i zaliczenie zajęć1
8
wykłady
T-W-1Rola komunikacji społecznej w życiu gospodarczym, technicznym i akademickim oraz naukowym1
T-W-2Skala komunikacji społecznej – indywidualna, grupowa, krajowa, międzynarodowa i globalna1
T-W-3Rola języka w komunikacji społecznej – porozumienie i bariery, manipulacja w przekazywaniu treści1
T-W-4Komunikacja społeczna w życiu naukowym – formy i treści, relacje mistrz – uczeń (lub ich brak)1
T-W-5Komunikacja społeczna w dydaktyce akademickiej1
T-W-6Komunikacja społeczna w życiu technicznym – w budownictwie oraz w architekturze i urbanistyce i ochronie środowiska. Społeczne aspekty zrównoważonego rozwoju. Relacje fachowcy-niefachowcy1
T-W-7Coaching jako forma ulepszania komunikacji społecznej – relacje szef - podwładni i podwładni – szef1
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w konwersatoriach7
A-K-2Studia literaturowe w zakresie zadanych tematów55
A-K-3Przygotowanie indywidualnych pisemnych opracowań na zadane tematy, które będą analizowane w panelu dyskusyjnym27
A-K-4Zaliczenie konwersatoriów1
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach7
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału wykładowego23
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia29
A-W-4Zaliczenie wykładów1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2panel dyskusyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z zadanych opracowań
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności w panelu dyskusyjnym

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/A-06_W01
Doktorant potrafi przedstawić zadany problem zgodnie z zasadami poprawnego metodologicznie formułowania problemu, zachowując reguły poprawnych pod względem logicznym rozumowań.
AU_3A_W03, AU_3A_W04, AU_3A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-K-1, T-K-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/A-06_U01
Doktorant wykazuje umiejętność komunikowania się ze środowiskiem akademicki, inżynierskim oraz ze społeczeństwem. Odejście od hermetycznych form prezentowania osiągnięć badawczych, dydaktycznych i technicznych. Rozszerzenie rozumienia roli i zadań współczesnych ludzi nauki i techniki.
AU_3A_U03, AU_3A_U05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-K-1, T-K-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/A-06_K01
Doktorant uzyskuje kompetencje w zakresie działalności naukowo-badawczej oraz społecznej, poznając kreatywność roli uczonego.
AU_3A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-K-1, T-K-2M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/A-06_W01
Doktorant potrafi przedstawić zadany problem zgodnie z zasadami poprawnego metodologicznie formułowania problemu, zachowując reguły poprawnych pod względem logicznym rozumowań.
2,0
3,0Doktorant potrafi przedstawić zadany problem zgodnie z zasadami poprawnego metodologicznie formułowania problemu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/A-06_U01
Doktorant wykazuje umiejętność komunikowania się ze środowiskiem akademicki, inżynierskim oraz ze społeczeństwem. Odejście od hermetycznych form prezentowania osiągnięć badawczych, dydaktycznych i technicznych. Rozszerzenie rozumienia roli i zadań współczesnych ludzi nauki i techniki.
2,0
3,0Doktorant wykazuje się umiejętnością prowadzenia dyskusji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/A-06_K01
Doktorant uzyskuje kompetencje w zakresie działalności naukowo-badawczej oraz społecznej, poznając kreatywność roli uczonego.
2,0
3,0Doktorant wykazuje kreatywność i kompetencje w zakresie roli przyszłego uczonego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Przedmiot autorski - Materiały dostarczane na bieżąco słuchaczom

Literatura dodatkowa

  1. Materiały dostarczane na bieżąco słuchaczom

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Panel dyskusyjny po każdym wykładzie7
T-K-2Podsumowanie i zaliczenie zajęć1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola komunikacji społecznej w życiu gospodarczym, technicznym i akademickim oraz naukowym1
T-W-2Skala komunikacji społecznej – indywidualna, grupowa, krajowa, międzynarodowa i globalna1
T-W-3Rola języka w komunikacji społecznej – porozumienie i bariery, manipulacja w przekazywaniu treści1
T-W-4Komunikacja społeczna w życiu naukowym – formy i treści, relacje mistrz – uczeń (lub ich brak)1
T-W-5Komunikacja społeczna w dydaktyce akademickiej1
T-W-6Komunikacja społeczna w życiu technicznym – w budownictwie oraz w architekturze i urbanistyce i ochronie środowiska. Społeczne aspekty zrównoważonego rozwoju. Relacje fachowcy-niefachowcy1
T-W-7Coaching jako forma ulepszania komunikacji społecznej – relacje szef - podwładni i podwładni – szef1
7

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w konwersatoriach7
A-K-2Studia literaturowe w zakresie zadanych tematów55
A-K-3Przygotowanie indywidualnych pisemnych opracowań na zadane tematy, które będą analizowane w panelu dyskusyjnym27
A-K-4Zaliczenie konwersatoriów1
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach7
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału wykładowego23
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia29
A-W-4Zaliczenie wykładów1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/A-06_W01Doktorant potrafi przedstawić zadany problem zgodnie z zasadami poprawnego metodologicznie formułowania problemu, zachowując reguły poprawnych pod względem logicznym rozumowań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_W03Ma wiedzę w zakresie metodyki prowadzenia badań naukowych oraz prawnych i etycznych aspektów ich prowadzenia
AU_3A_W04Ma wiedzę dotyczącą sposobów opracowywania publikacji naukowych oraz publicznej prezentacji wyników badań naukowych, a także opracowania wyników badań i naukowego wnioskowania
AU_3A_W05Ma podstawową wiedzę w zakresie dydaktyki i metod nauczania w szkole wyższej, przygotowującą do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego, a także wiedzę o nowoczesnych technologiach kształcenia studentów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z podstawowymi zasadami komunikacji społecznej, jako narzędzia porozumienia w różnych obszarach ich bieżącej i przyszłej działalności - inżynierskiej, naukowej i dydaktycznej na poziomie akademickim. Wszystkie te obszary powinny być zrozumiałe dla ogółu społeczeństwa i środowisk, w których wymieniona działalność jest prowadzona oraz być przez nieakceptowana, co wymaga umiejętności odpowiedniego argumentowania.
C-2Nabycie umiejętności prowadzenia dyskusji naukowej oraz prezentacji zagadnień z zakresu komunikacji społecznej
Treści programoweT-W-1Rola komunikacji społecznej w życiu gospodarczym, technicznym i akademickim oraz naukowym
T-W-2Skala komunikacji społecznej – indywidualna, grupowa, krajowa, międzynarodowa i globalna
T-W-3Rola języka w komunikacji społecznej – porozumienie i bariery, manipulacja w przekazywaniu treści
T-W-4Komunikacja społeczna w życiu naukowym – formy i treści, relacje mistrz – uczeń (lub ich brak)
T-W-5Komunikacja społeczna w dydaktyce akademickiej
T-W-6Komunikacja społeczna w życiu technicznym – w budownictwie oraz w architekturze i urbanistyce i ochronie środowiska. Społeczne aspekty zrównoważonego rozwoju. Relacje fachowcy-niefachowcy
T-W-7Coaching jako forma ulepszania komunikacji społecznej – relacje szef - podwładni i podwładni – szef
T-K-1Panel dyskusyjny po każdym wykładzie
T-K-2Podsumowanie i zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-2panel dyskusyjny
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z zadanych opracowań
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności w panelu dyskusyjnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant potrafi przedstawić zadany problem zgodnie z zasadami poprawnego metodologicznie formułowania problemu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/A-06_U01Doktorant wykazuje umiejętność komunikowania się ze środowiskiem akademicki, inżynierskim oraz ze społeczeństwem. Odejście od hermetycznych form prezentowania osiągnięć badawczych, dydaktycznych i technicznych. Rozszerzenie rozumienia roli i zadań współczesnych ludzi nauki i techniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_U03Potrafi okreslić kierunki samokształcenia się niezbędne do realizacji celów badawczych
AU_3A_U05Potrafi dokumentować wyniki prac badawczych oraz opracowywać publikacje naukowe z respektowaniem zasad poszanowania praw autorskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z podstawowymi zasadami komunikacji społecznej, jako narzędzia porozumienia w różnych obszarach ich bieżącej i przyszłej działalności - inżynierskiej, naukowej i dydaktycznej na poziomie akademickim. Wszystkie te obszary powinny być zrozumiałe dla ogółu społeczeństwa i środowisk, w których wymieniona działalność jest prowadzona oraz być przez nieakceptowana, co wymaga umiejętności odpowiedniego argumentowania.
C-2Nabycie umiejętności prowadzenia dyskusji naukowej oraz prezentacji zagadnień z zakresu komunikacji społecznej
Treści programoweT-W-1Rola komunikacji społecznej w życiu gospodarczym, technicznym i akademickim oraz naukowym
T-W-2Skala komunikacji społecznej – indywidualna, grupowa, krajowa, międzynarodowa i globalna
T-W-3Rola języka w komunikacji społecznej – porozumienie i bariery, manipulacja w przekazywaniu treści
T-W-4Komunikacja społeczna w życiu naukowym – formy i treści, relacje mistrz – uczeń (lub ich brak)
T-W-5Komunikacja społeczna w dydaktyce akademickiej
T-W-6Komunikacja społeczna w życiu technicznym – w budownictwie oraz w architekturze i urbanistyce i ochronie środowiska. Społeczne aspekty zrównoważonego rozwoju. Relacje fachowcy-niefachowcy
T-W-7Coaching jako forma ulepszania komunikacji społecznej – relacje szef - podwładni i podwładni – szef
T-K-1Panel dyskusyjny po każdym wykładzie
T-K-2Podsumowanie i zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-2panel dyskusyjny
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z zadanych opracowań
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności w panelu dyskusyjnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant wykazuje się umiejętnością prowadzenia dyskusji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/A-06_K01Doktorant uzyskuje kompetencje w zakresie działalności naukowo-badawczej oraz społecznej, poznając kreatywność roli uczonego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_K01Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z podstawowymi zasadami komunikacji społecznej, jako narzędzia porozumienia w różnych obszarach ich bieżącej i przyszłej działalności - inżynierskiej, naukowej i dydaktycznej na poziomie akademickim. Wszystkie te obszary powinny być zrozumiałe dla ogółu społeczeństwa i środowisk, w których wymieniona działalność jest prowadzona oraz być przez nieakceptowana, co wymaga umiejętności odpowiedniego argumentowania.
C-2Nabycie umiejętności prowadzenia dyskusji naukowej oraz prezentacji zagadnień z zakresu komunikacji społecznej
Treści programoweT-W-1Rola komunikacji społecznej w życiu gospodarczym, technicznym i akademickim oraz naukowym
T-W-2Skala komunikacji społecznej – indywidualna, grupowa, krajowa, międzynarodowa i globalna
T-W-3Rola języka w komunikacji społecznej – porozumienie i bariery, manipulacja w przekazywaniu treści
T-W-4Komunikacja społeczna w życiu naukowym – formy i treści, relacje mistrz – uczeń (lub ich brak)
T-W-5Komunikacja społeczna w dydaktyce akademickiej
T-W-6Komunikacja społeczna w życiu technicznym – w budownictwie oraz w architekturze i urbanistyce i ochronie środowiska. Społeczne aspekty zrównoważonego rozwoju. Relacje fachowcy-niefachowcy
T-W-7Coaching jako forma ulepszania komunikacji społecznej – relacje szef - podwładni i podwładni – szef
T-K-1Panel dyskusyjny po każdym wykładzie
T-K-2Podsumowanie i zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-2panel dyskusyjny
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z zadanych opracowań
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności w panelu dyskusyjnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant wykazuje kreatywność i kompetencje w zakresie roli przyszłego uczonego
3,5
4,0
4,5
5,0