Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S3)

Sylabus przedmiotu Teorie naukowe w urbanistyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Teorie naukowe w urbanistyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Marzęcki <Waldemar.Marzecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Waldemar Marzęcki <Waldemar.Marzecki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 5 0,60,50egzamin
seminariaS2 5 0,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończone studia 2 stopnia lub jednolite magisterskie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z historycznymi i współczesnymi teoriami urbanistycznymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Spotkania seminaryjne, na których będą prezentowane przez studentów i dyskutowane wybrane teorie naukowe dotyczące urbanistyki.5
5
wykłady
T-W-1Teorie rozwoju struktur przestrzennych miast.1
T-W-2Ciągłość kulturowa przestrzeni miejskiej1
T-W-3Teorie analizy kompozycyjnej układów przestrzennych1
T-W-4Teorie idealizmu urbanistycznego1
T-W-5Klasycyzujące teorie przekształcania przestrzeni miejskich1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Przygotowanie do zajęć seminaryjnych3
A-S-2Czytanie wskazanej literatury6
A-S-3Przygotowanie prezentacji3
12
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Samodzielne przygotowanie konspektu z wykładów celem ich zaliczenia3
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Prezentacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację i dyskusję

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/C-02_W01
Przyswojenie wiedzy na temat wybranych teorii naukowych dotyczących zagadnień urbanistycznych
AU_3A_W02, AU_3A_W04C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/C-02_U01
Student powinien potrafić samodzielnie formułować własne wytyczne dotyczące zasad prawidłowego kształtowania przestrzeni miejskiej.
AU_3A_U03, AU_3A_U05, AU_3A_U09, AU_3A_U10C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-S-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/C-02_K01
Student zdobędzie umiejętność stosowania wiedzy dotyczącej teorii naukowych związanych zagadnieniami urbanistycznymi w praktyce zawodowej i naukowej.
AU_3A_K01, AU_3A_K02, AU_3A_K03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-S-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/C-02_W01
Przyswojenie wiedzy na temat wybranych teorii naukowych dotyczących zagadnień urbanistycznych
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym przyswoił wiedzę z zakresu teorii naukowych w urbanistyce
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/C-02_U01
Student powinien potrafić samodzielnie formułować własne wytyczne dotyczące zasad prawidłowego kształtowania przestrzeni miejskiej.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował zdolność formowania teoretycznych założeń dotyczących problematyki urbanistycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/C-02_K01
Student zdobędzie umiejętność stosowania wiedzy dotyczącej teorii naukowych związanych zagadnieniami urbanistycznymi w praktyce zawodowej i naukowej.
2,0
3,0Student wykorzystuje w zadawalający sposób zdobytą wiedzę.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmielewski Jan, Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
  2. Bagiński E. (red.), Techniki i metody badawcze w planowaniu przestrzennym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997
  3. Ostrowski W., Wprowadzenie do historii budowy miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1996
  4. Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 1974
  5. Lorens P., Nowy Urbanizm jako strategia strukturalizacji amorficznych przestrzeni podmiejskich, Biblioteka Urbanisty”, 7, Urbanista, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Hall E.T., Ukryty wymiar, PIW, Wrszawa, 1976

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Spotkania seminaryjne, na których będą prezentowane przez studentów i dyskutowane wybrane teorie naukowe dotyczące urbanistyki.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teorie rozwoju struktur przestrzennych miast.1
T-W-2Ciągłość kulturowa przestrzeni miejskiej1
T-W-3Teorie analizy kompozycyjnej układów przestrzennych1
T-W-4Teorie idealizmu urbanistycznego1
T-W-5Klasycyzujące teorie przekształcania przestrzeni miejskich1
5

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Przygotowanie do zajęć seminaryjnych3
A-S-2Czytanie wskazanej literatury6
A-S-3Przygotowanie prezentacji3
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Samodzielne przygotowanie konspektu z wykładów celem ich zaliczenia3
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/C-02_W01Przyswojenie wiedzy na temat wybranych teorii naukowych dotyczących zagadnień urbanistycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_W02Ma zaawansowaną wiedzę o charakterze szczególowym odpowiadającą prowadzonym badaniom naukowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującej najnowsze osiągnięcia nauki
AU_3A_W04Ma wiedzę dotyczącą sposobów opracowywania publikacji naukowych oraz publicznej prezentacji wyników badań naukowych, a także opracowania wyników badań i naukowego wnioskowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z historycznymi i współczesnymi teoriami urbanistycznymi
Treści programoweT-W-2Ciągłość kulturowa przestrzeni miejskiej
T-W-3Teorie analizy kompozycyjnej układów przestrzennych
T-W-4Teorie idealizmu urbanistycznego
T-W-5Klasycyzujące teorie przekształcania przestrzeni miejskich
T-W-1Teorie rozwoju struktur przestrzennych miast.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację i dyskusję
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym przyswoił wiedzę z zakresu teorii naukowych w urbanistyce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/C-02_U01Student powinien potrafić samodzielnie formułować własne wytyczne dotyczące zasad prawidłowego kształtowania przestrzeni miejskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_U03Potrafi okreslić kierunki samokształcenia się niezbędne do realizacji celów badawczych
AU_3A_U05Potrafi dokumentować wyniki prac badawczych oraz opracowywać publikacje naukowe z respektowaniem zasad poszanowania praw autorskich
AU_3A_U09Nabywa umiejętności formułowania celów i tez naukowych oraz interpretacji wyników badań na podstawie istniejącego stanu wiedzy
AU_3A_U10Potrafi ocenić mozliwość wykorzystania w praktyce wyników badań
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z historycznymi i współczesnymi teoriami urbanistycznymi
Treści programoweT-W-2Ciągłość kulturowa przestrzeni miejskiej
T-W-3Teorie analizy kompozycyjnej układów przestrzennych
T-W-4Teorie idealizmu urbanistycznego
T-W-5Klasycyzujące teorie przekształcania przestrzeni miejskich
T-W-1Teorie rozwoju struktur przestrzennych miast.
T-S-1Spotkania seminaryjne, na których będą prezentowane przez studentów i dyskutowane wybrane teorie naukowe dotyczące urbanistyki.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację i dyskusję
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował zdolność formowania teoretycznych założeń dotyczących problematyki urbanistycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/C-02_K01Student zdobędzie umiejętność stosowania wiedzy dotyczącej teorii naukowych związanych zagadnieniami urbanistycznymi w praktyce zawodowej i naukowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_K01Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego
AU_3A_K02Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej
AU_3A_K03Prawidłowo identyfikuje wagę pozatechnicznych aspektów działalności badawczej i projektowej oraz ocenia ich wpływ na środowisko życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z historycznymi i współczesnymi teoriami urbanistycznymi
Treści programoweT-W-2Ciągłość kulturowa przestrzeni miejskiej
T-W-3Teorie analizy kompozycyjnej układów przestrzennych
T-W-4Teorie idealizmu urbanistycznego
T-W-5Klasycyzujące teorie przekształcania przestrzeni miejskich
T-W-1Teorie rozwoju struktur przestrzennych miast.
T-S-1Spotkania seminaryjne, na których będą prezentowane przez studentów i dyskutowane wybrane teorie naukowe dotyczące urbanistyki.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację i dyskusję
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykorzystuje w zadawalający sposób zdobytą wiedzę.
3,5
4,0
4,5
5,0