Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
Sylabus przedmiotu Hydraulika i hydrologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydraulika i hydrologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Wodnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Roszak <Anna.Roszak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza z matematyki |
W-2 | Wymagana wiedza z fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy |
C-2 | Umier rozwiązywać zagadnienia ze statyki, ruchu cieczy: w przewodach pod ciśnieniem, w korytach otwartych i w gruncie |
C-3 | Rozumie podstawowe pojęcia hydrologiczne |
C-4 | Potrafi korzystać ze źródeł informacji hydrologicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zagadnienia hydrostatyki | 1 |
T-A-2 | Ciecz w przewodach pod ciśnieniem | 1 |
T-A-3 | Ruch cieczy w korytach otwartych | 1 |
T-A-4 | Ruch wód gruntowych | 1 |
T-A-5 | Kolokwium | 1 |
T-A-6 | Wstępne pojęcia hydrologiczne. Zapoznanie się z zakresem operatu hydrologicznego | 1 |
T-A-7 | Zapoznanie się z informacją hydrologiczna i meteorologiczną - roczniki meteorologiczne, roczniki opadów | 1 |
T-A-8 | Stan wody, zapoznanie się z informacją hydrologiczną c.d. - roczniki hydrologiczne | 1 |
T-A-9 | Opracowywanie operatu hydrologicznego - wyznaczanie współczynnika odpływu dla dorzecza | 1 |
9 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do laboratorium | 1 |
T-L-2 | Wyznaczanie granicznej liczby Reynoldsa oraz strat ciśnienia w przewodach pod ciśnieniem | 2 |
T-L-3 | Wyznaczanie współczynnika filtracji oraz elementów ruchu w korytach otwartych | 2 |
T-L-4 | Zaliczenie wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych | 4 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Własności fizyczne cieczy, ciśnienie hydrostatyczne | 1 |
T-W-2 | Parcie hydrostatyczne na powerzchnie płaskie i dowolne | 2 |
T-W-3 | Hydrodynamika, przewody pod ciśnieniem | 2 |
T-W-4 | Równanie Bernoulli, straty energii | 1 |
T-W-5 | Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych | 1 |
T-W-6 | Ruch wód gruntowych, filtracja | 2 |
T-W-7 | Sprawdzenie wiedzy wyłożonej i opracowanej z hydrauliki | 1 |
T-W-8 | Zakres i podział hydrologii, przyklady zastosowania wiedzy hydrologicznej w praktyce | 1 |
T-W-9 | Cykl hydrologiczny, równanie bilansu wodnego, bilans wodny Polski | 1 |
T-W-10 | Opady - pomiary, metody izohiet i Thiessena, zależności pomiędzy natężeniem opadu a czasem trwania | 2 |
T-W-11 | Pojęcia odpływu i spływu. Współczynnik odpływu - czynniki determinujące, podstawowe metody określania | 1 |
T-W-12 | Podstawowe informacje o krzywych hydrograficznych - stanów i przepływów codziennych, związku wodowskazów, związku stan-przepływ | 2 |
T-W-13 | Znaczenie rachunku prawdopodobieństwa w hydrologii. Test sprawdzający wiedzę | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrauliki | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie do tematu: hydrostatyka | 3 |
A-A-3 | Przygotowanie do tematu: ruch cieczy pod ciśnieniem | 2 |
A-A-4 | Przygotowanie do tematu: ruch cieczy w korytach otwartych | 2 |
A-A-5 | Przygotowanie do tematu: ruch wód gruntowych | 2 |
A-A-6 | Przygotowanie do kolokwium z hydrauliki | 3 |
A-A-7 | Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrologii | 4 |
A-A-8 | Przygotowanie do opracowania operatu hydrologicznego | 4 |
A-A-9 | Opracowanie operatu hydrologicznego | 3 |
A-A-10 | Przygotowanie do zaliczenia operatu | 1 |
A-A-11 | Zaliczenie operatu | 1 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach informacyjnych | 1 |
A-L-2 | Wykonanie ćwiczeń w laboratorium wodnym | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczeń ćwiczeń | 10 |
A-L-6 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach z zakresu hydrauliki | 10 |
A-W-2 | Uzupełnienie wiedzy z zadanych tematów hydrostatyki | 5 |
A-W-3 | Pogłębienie wiedzy z ruchu cieczy pod ciśnieniem | 5 |
A-W-4 | Uzupełnienie teorii nt. ruchu cieczy w korytach otwartych | 5 |
A-W-5 | Uczestnictwo w konsultacjach z zakresu hydrauliki | 3 |
A-W-6 | Przygotowanie do sprawdzenia wiedzy z hydrauliki | 5 |
A-W-7 | Uczestnictwo w wykładach z zakresu hydrologii | 8 |
A-W-8 | Pogłębienie wiedzy z hydrologii | 10 |
A-W-9 | Przygotowanie do sprawdzenia wiedzy z hydrologii | 6 |
A-W-10 | Uczestnictwo w konsultacjach z zakresu hydrologii | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki |
M-3 | Wprowadzenie, pomoc i wyjaśnienie bieżących problemów, wynikłych podczas wykonywania ćwiczeń w laboratorium |
M-4 | Demonstracja żródeł informacji meteorologicznej i hydrologicznej z objaśnieniami zawartości |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie dwóch kolokwiów |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanych ćwiczeń w laboratorium |
S-4 | Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanego operatu hydrologicznego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/10_W01 Ma wiedzę z zakresu hydrauliki i hydrologii | B_1A_W05 | T1A_W02, T1A_W03 | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/10_U01 Uzyskaną wiedzę potrafi zastosować zgodnie z wykładaną tematyką | B_1A_U10 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-2, C-1 | T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/10_K01 Ma świadomość podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie | B_1A_K03, B_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-2, C-1 | T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/10_W01 Ma wiedzę z zakresu hydrauliki i hydrologii | 2,0 | Nie ma podstawowej wiedzy z hydrauliki i hydrologii |
3,0 | Rozwiązuje test w 60% i zalicza połowę zadań na kolokwium | |
3,5 | Rozwiązuje test w 70% i zalicza ponad połowę zadań na kolokwium | |
4,0 | Rozwiązuje test w 80% i zalicza 2/3 zadań na kolokwium | |
4,5 | Rozwiązuje test w 90% i zalicza 3/4 zadań na kolokwium | |
5,0 | Rozwiązuje test w 100% i zalicza wszystkie zadania na kolokwium |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/10_U01 Uzyskaną wiedzę potrafi zastosować zgodnie z wykładaną tematyką | 2,0 | Nie ma zdolności do stosowania wiedzy do powierzonych zadań |
3,0 | Ma podstawowe zdolności do stosowania wiedzy do powierzonych zadań | |
3,5 | Ma ponad podstawowe zdolności do stosowania wiedzy do powierzonych zadań | |
4,0 | Ma dobre zdolności do stosowania wiedzy do powierzonych zadań | |
4,5 | Ma ponad dobre zdolności do stosowania wiedzy do powierzonych zadań | |
5,0 | Ma bardzo dobre zdolności do stosowania wiedzy do powierzonych zadań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/10_K01 Ma świadomość podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie | 2,0 | Nie rozumie, czym jest praca grupowa |
3,0 | Tylko częściowo jest odpowiedzialny za powierzone zadania | |
3,5 | Jest dostatecznie odpowiedzialny za powierzone zadania | |
4,0 | Potrafi odpowiedzialnie potraktować narzucone przez grupę zadanie | |
4,5 | Jest odpowiedzialny i świadomy pracy w grupie | |
5,0 | Jest aktywny i mobilizuje pozostałych do pracy |
Literatura podstawowa
- Czetwertyńska E., Utrysko B., Hydraulika i hydrodynamika, PWN, Warszawa, 1975
- Kubrak J., Hydraulika techniczna, SGGW, Warszaw, 1998
- Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 2001
- Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Kubrak E., Kubrak J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, PWN, Warszawa, 2004
- Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971