Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Technologia nawierzchni drogowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia nawierzchni drogowych
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 18 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs Materiałów Drogowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość rozwiązań technologicznych stosowanych w drogownictwie.
C-2Umiejętność przygotowania i weryfikacji Szczegółowej Specyfikacji Technicznej w zakresie nawierzchni drogowych w oparciu o istniejące i nowoczesne technologie.
C-3Umiejętność pracy w zespole i realizacji powierzonych zadań oraz świadomość ponoszenia odpowiedzialności za uzyskane wyniki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Konstrukcja jezdni drogowej - układy warstwowe. Zasady dotyczące wyboru rodzaju konstrukcji jezdni. Wymagania. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz. U. z 1999r. Nr 43).2
T-W-2Zestawienie obciążeń oddziaływujących na nawierzchnie drogowe. Obciążenia od pojazdów samochodowych – wyznaczanie osi obliczeniowych w zależności od rodzaju konstrukcji. Wpływ czynników klimatyczno-pogodowych na trwałość nawierzchni. Sposób przenoszenia obciążenia na podłoże.1
T-W-3Zapisy Szczegółowych Specyfikacji Technicznych w zależności od rodzaju warstwy w układzie konstrukcyjnym. Przykłady.2
T-W-4Podłoże gruntowe. Wymagania nośności, zagęszczenia, wodoprzepuszczalności, kapilarności biernej, uziarnienia, wysadzinowości itp.1
T-W-5Metody uszlachetniania gruntów. Zabezpieczenia konstrukcji przed negatywnymi oddziaływaniami od podłoża gruntowego. Wzmocnienia podłoża gruntowego.1
T-W-6Warstwa podbudowy. Rodzaje podbudów. Technologie wykonania. Wymagania.1
T-W-7Nawierzchnie gruntowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.1
T-W-8Nawierzchnie żwirowe i żużlowe. Nawierzchnie tłuczniowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.1
T-W-9Nawierzchnie z brukowca, kostki kamiennej i klinkierowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.1
T-W-10Nawierzchnie betonowe, z elementów kamienno-betonowych i betonowych. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.2
T-W-11Nawierzchnie asfaltowe, technologia wykonawstwa, wymagania. Wpływ warunków zewnętrznych na jakość robót.3
T-W-12Nietypowe rozwiązania technologiczne (autorskie) w konstrukcjach nawierzchni drogowych.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.18
A-W-2Udział w konsultacjach0
A-W-3Ugruntowanie i poszerzenie wiedzy z zakresu technologii drogowych.24
A-W-4Przygotowanie wystąpienia w Power Point na temat nowoczesnych rozwiązań technologicznych w drogownictwie.14
A-W-5Przygotowanie Szczegółowej Specyfikacji Technicznej dla wybranego rozwiązania konstrukcji nawierzchni drogowej.22
A-W-6Przygotowanie do zaliczenia.10
A-W-7Udział w zaliczeniu.2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metody programowe (prezentacja w Power Point)
M-3Metody praktyczne (metoda przewodniego tekstu - SST)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ze sprawozdania (Szczegółowa Specyfikacja Techniczna).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za prezentację w Power Point.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D08_W01
Zna podstawowe i nietypowe rozwiązania technologiczne i konstrukcyjne w zakresie budowy dróg, potrafi zdefiniować wymagania dla warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowych w oparciu o obowiązujące normy i dokumenty techniczne.
B_1A_W07, B_1A_W17, B_1A_W13, B_1A_W15T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D08_U01
Potrafi dobrać rodzaj nawierzchni do przewidywanych obciążeń z uwzględnieniem warunków środowiskowych oraz sporządzić i ocenić Szczegółowe Specyfikacje Techniczne (SST) w zakresie wykonawstwa nawierzchni drogowych.
B_1A_U08, B_1A_U17, B_1A_U22T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D08_K01
Potrafi pracować w zespole, realizować zadania, ma świadomość odpowiedzialności grupowej oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko.
B_1A_K01, B_1A_K02, B_1A_K04T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04InzA_K01C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D08_W01
Zna podstawowe i nietypowe rozwiązania technologiczne i konstrukcyjne w zakresie budowy dróg, potrafi zdefiniować wymagania dla warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowych w oparciu o obowiązujące normy i dokumenty techniczne.
2,0Student nie zna podstawowych rozwiązań technologicznych i konstrukcyjnych wykorzystywanych przy budowie dróg oraz nie potrafi zdefiniować wymagań dla poszczególnych warstw konstrukcyjnych nawierzchni w oparciu o obowiązujący Dz. U. i normy.
3,0Student zna wyłącznie kilka podstawowych rozwiązań technologicznych i konstrukcyjnych w zakresie budowy dróg oraz potrafi pobieżnie zdefiniować wymagania dla wybranych warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowych w oparciu o obowiązujący Dz. U. i normy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D08_U01
Potrafi dobrać rodzaj nawierzchni do przewidywanych obciążeń z uwzględnieniem warunków środowiskowych oraz sporządzić i ocenić Szczegółowe Specyfikacje Techniczne (SST) w zakresie wykonawstwa nawierzchni drogowych.
2,0Student nie umie dokonać wyboru rodzaju nawierzchni ze względu na oddziaływania środowiska oraz obciążenie ruchem i nie potrafi opracować Szczegółowych Specyfikacji Technicznych (SST) dla wybranego zakresu robót.
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi dobrać rodzaj nawierzchni w oparciu o obciążenie ruchem i opracować dla niej SST, nie analizując wpływu wybranego rozwiązania na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D08_K01
Potrafi pracować w zespole, realizować zadania, ma świadomość odpowiedzialności grupowej oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko.
2,0Student nie rozumie wpływu na środowisko zastosowanych technologii.
3,0Student ma świadomość w zakresie podstawowym wpływu kilku wybranych technologii na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Piłat J., Radziszewski P., Nawierzchnie asfaltowe, WKiŁ, warszawa, 2004
  2. Stefańczyk B., Mieczkowski P., Mieszanki mineralno-asfaltowe. Wykonawstwo i badania, WKiŁ, Warszawa, 2008
  3. Stefańczyk B., Zieliński Z., Technologia i organizacja wykonania jezdni drogowych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
  4. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 1982
  5. Szydło A., Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego, Polski cement, Kraków, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Błażejowski K. Styk S., Technologia warstw asfaltowych, WKiŁ, Warszawa, 2004

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Konstrukcja jezdni drogowej - układy warstwowe. Zasady dotyczące wyboru rodzaju konstrukcji jezdni. Wymagania. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz. U. z 1999r. Nr 43).2
T-W-2Zestawienie obciążeń oddziaływujących na nawierzchnie drogowe. Obciążenia od pojazdów samochodowych – wyznaczanie osi obliczeniowych w zależności od rodzaju konstrukcji. Wpływ czynników klimatyczno-pogodowych na trwałość nawierzchni. Sposób przenoszenia obciążenia na podłoże.1
T-W-3Zapisy Szczegółowych Specyfikacji Technicznych w zależności od rodzaju warstwy w układzie konstrukcyjnym. Przykłady.2
T-W-4Podłoże gruntowe. Wymagania nośności, zagęszczenia, wodoprzepuszczalności, kapilarności biernej, uziarnienia, wysadzinowości itp.1
T-W-5Metody uszlachetniania gruntów. Zabezpieczenia konstrukcji przed negatywnymi oddziaływaniami od podłoża gruntowego. Wzmocnienia podłoża gruntowego.1
T-W-6Warstwa podbudowy. Rodzaje podbudów. Technologie wykonania. Wymagania.1
T-W-7Nawierzchnie gruntowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.1
T-W-8Nawierzchnie żwirowe i żużlowe. Nawierzchnie tłuczniowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.1
T-W-9Nawierzchnie z brukowca, kostki kamiennej i klinkierowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.1
T-W-10Nawierzchnie betonowe, z elementów kamienno-betonowych i betonowych. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.2
T-W-11Nawierzchnie asfaltowe, technologia wykonawstwa, wymagania. Wpływ warunków zewnętrznych na jakość robót.3
T-W-12Nietypowe rozwiązania technologiczne (autorskie) w konstrukcjach nawierzchni drogowych.2
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.18
A-W-2Udział w konsultacjach0
A-W-3Ugruntowanie i poszerzenie wiedzy z zakresu technologii drogowych.24
A-W-4Przygotowanie wystąpienia w Power Point na temat nowoczesnych rozwiązań technologicznych w drogownictwie.14
A-W-5Przygotowanie Szczegółowej Specyfikacji Technicznej dla wybranego rozwiązania konstrukcji nawierzchni drogowej.22
A-W-6Przygotowanie do zaliczenia.10
A-W-7Udział w zaliczeniu.2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/DUL/D08_W01Zna podstawowe i nietypowe rozwiązania technologiczne i konstrukcyjne w zakresie budowy dróg, potrafi zdefiniować wymagania dla warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowych w oparciu o obowiązujące normy i dokumenty techniczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W17Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_1A_W15Zna najczęściej stosowane materiały i wyroby budowlane oraz podstawy technologii ich wytwarzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość rozwiązań technologicznych stosowanych w drogownictwie.
C-2Umiejętność przygotowania i weryfikacji Szczegółowej Specyfikacji Technicznej w zakresie nawierzchni drogowych w oparciu o istniejące i nowoczesne technologie.
Treści programoweT-W-1Konstrukcja jezdni drogowej - układy warstwowe. Zasady dotyczące wyboru rodzaju konstrukcji jezdni. Wymagania. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz. U. z 1999r. Nr 43).
T-W-2Zestawienie obciążeń oddziaływujących na nawierzchnie drogowe. Obciążenia od pojazdów samochodowych – wyznaczanie osi obliczeniowych w zależności od rodzaju konstrukcji. Wpływ czynników klimatyczno-pogodowych na trwałość nawierzchni. Sposób przenoszenia obciążenia na podłoże.
T-W-3Zapisy Szczegółowych Specyfikacji Technicznych w zależności od rodzaju warstwy w układzie konstrukcyjnym. Przykłady.
T-W-4Podłoże gruntowe. Wymagania nośności, zagęszczenia, wodoprzepuszczalności, kapilarności biernej, uziarnienia, wysadzinowości itp.
T-W-5Metody uszlachetniania gruntów. Zabezpieczenia konstrukcji przed negatywnymi oddziaływaniami od podłoża gruntowego. Wzmocnienia podłoża gruntowego.
T-W-6Warstwa podbudowy. Rodzaje podbudów. Technologie wykonania. Wymagania.
T-W-7Nawierzchnie gruntowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.
T-W-8Nawierzchnie żwirowe i żużlowe. Nawierzchnie tłuczniowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.
T-W-9Nawierzchnie z brukowca, kostki kamiennej i klinkierowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.
T-W-10Nawierzchnie betonowe, z elementów kamienno-betonowych i betonowych. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.
T-W-11Nawierzchnie asfaltowe, technologia wykonawstwa, wymagania. Wpływ warunków zewnętrznych na jakość robót.
T-W-12Nietypowe rozwiązania technologiczne (autorskie) w konstrukcjach nawierzchni drogowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych rozwiązań technologicznych i konstrukcyjnych wykorzystywanych przy budowie dróg oraz nie potrafi zdefiniować wymagań dla poszczególnych warstw konstrukcyjnych nawierzchni w oparciu o obowiązujący Dz. U. i normy.
3,0Student zna wyłącznie kilka podstawowych rozwiązań technologicznych i konstrukcyjnych w zakresie budowy dróg oraz potrafi pobieżnie zdefiniować wymagania dla wybranych warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowych w oparciu o obowiązujący Dz. U. i normy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/DUL/D08_U01Potrafi dobrać rodzaj nawierzchni do przewidywanych obciążeń z uwzględnieniem warunków środowiskowych oraz sporządzić i ocenić Szczegółowe Specyfikacje Techniczne (SST) w zakresie wykonawstwa nawierzchni drogowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
B_1A_U17Potrafi dokonać doboru materiałów i wyrobów budowlanych
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Znajomość rozwiązań technologicznych stosowanych w drogownictwie.
C-2Umiejętność przygotowania i weryfikacji Szczegółowej Specyfikacji Technicznej w zakresie nawierzchni drogowych w oparciu o istniejące i nowoczesne technologie.
Treści programoweT-W-1Konstrukcja jezdni drogowej - układy warstwowe. Zasady dotyczące wyboru rodzaju konstrukcji jezdni. Wymagania. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz. U. z 1999r. Nr 43).
T-W-2Zestawienie obciążeń oddziaływujących na nawierzchnie drogowe. Obciążenia od pojazdów samochodowych – wyznaczanie osi obliczeniowych w zależności od rodzaju konstrukcji. Wpływ czynników klimatyczno-pogodowych na trwałość nawierzchni. Sposób przenoszenia obciążenia na podłoże.
T-W-3Zapisy Szczegółowych Specyfikacji Technicznych w zależności od rodzaju warstwy w układzie konstrukcyjnym. Przykłady.
T-W-4Podłoże gruntowe. Wymagania nośności, zagęszczenia, wodoprzepuszczalności, kapilarności biernej, uziarnienia, wysadzinowości itp.
T-W-5Metody uszlachetniania gruntów. Zabezpieczenia konstrukcji przed negatywnymi oddziaływaniami od podłoża gruntowego. Wzmocnienia podłoża gruntowego.
T-W-6Warstwa podbudowy. Rodzaje podbudów. Technologie wykonania. Wymagania.
T-W-7Nawierzchnie gruntowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.
T-W-8Nawierzchnie żwirowe i żużlowe. Nawierzchnie tłuczniowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.
T-W-9Nawierzchnie z brukowca, kostki kamiennej i klinkierowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.
T-W-10Nawierzchnie betonowe, z elementów kamienno-betonowych i betonowych. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.
T-W-11Nawierzchnie asfaltowe, technologia wykonawstwa, wymagania. Wpływ warunków zewnętrznych na jakość robót.
T-W-12Nietypowe rozwiązania technologiczne (autorskie) w konstrukcjach nawierzchni drogowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Metody praktyczne (metoda przewodniego tekstu - SST)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ze sprawozdania (Szczegółowa Specyfikacja Techniczna).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dokonać wyboru rodzaju nawierzchni ze względu na oddziaływania środowiska oraz obciążenie ruchem i nie potrafi opracować Szczegółowych Specyfikacji Technicznych (SST) dla wybranego zakresu robót.
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi dobrać rodzaj nawierzchni w oparciu o obciążenie ruchem i opracować dla niej SST, nie analizując wpływu wybranego rozwiązania na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/DUL/D08_K01Potrafi pracować w zespole, realizować zadania, ma świadomość odpowiedzialności grupowej oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
B_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Znajomość rozwiązań technologicznych stosowanych w drogownictwie.
C-3Umiejętność pracy w zespole i realizacji powierzonych zadań oraz świadomość ponoszenia odpowiedzialności za uzyskane wyniki.
Treści programoweT-W-1Konstrukcja jezdni drogowej - układy warstwowe. Zasady dotyczące wyboru rodzaju konstrukcji jezdni. Wymagania. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz. U. z 1999r. Nr 43).
T-W-2Zestawienie obciążeń oddziaływujących na nawierzchnie drogowe. Obciążenia od pojazdów samochodowych – wyznaczanie osi obliczeniowych w zależności od rodzaju konstrukcji. Wpływ czynników klimatyczno-pogodowych na trwałość nawierzchni. Sposób przenoszenia obciążenia na podłoże.
T-W-3Zapisy Szczegółowych Specyfikacji Technicznych w zależności od rodzaju warstwy w układzie konstrukcyjnym. Przykłady.
T-W-6Warstwa podbudowy. Rodzaje podbudów. Technologie wykonania. Wymagania.
T-W-7Nawierzchnie gruntowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.
T-W-9Nawierzchnie z brukowca, kostki kamiennej i klinkierowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.
T-W-10Nawierzchnie betonowe, z elementów kamienno-betonowych i betonowych. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.
T-W-11Nawierzchnie asfaltowe, technologia wykonawstwa, wymagania. Wpływ warunków zewnętrznych na jakość robót.
T-W-12Nietypowe rozwiązania technologiczne (autorskie) w konstrukcjach nawierzchni drogowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metody programowe (prezentacja w Power Point)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za prezentację w Power Point.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie wpływu na środowisko zastosowanych technologii.
3,0Student ma świadomość w zakresie podstawowym wpływu kilku wybranych technologii na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0