Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Fundamenty specjalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fundamenty specjalne
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Coufal <Ryszard.Coufal@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 9 1,20,44zaliczenie
wykładyW3 9 0,80,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mechanika gruntów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność projektowania posadowienia w złożnych warunkach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Fundament filara lub przeczólka mostowego, albo posadowienie wału przeciwpowodziowego9
9
wykłady
T-W-1Kategorie geotechniczne. Fundamnety na palach, studniach i kesonach. Wzmacnianie fundamentów istniejących.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2wykonanie projektu27
36
wykłady
A-W-1wykład9
A-W-2bieżące utrwalanie i analizowanie treści wykładowych15
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów na podstawie sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/12_W01
Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z budownictwem
B_2A_W13, B_2A_W01T2A_W01, T2A_W05C-1T-P-1, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/12_U01
Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
B_2A_U02, B_2A_U09, B_2A_U11, B_2A_U25, B_2A_U14, B_2A_U21, B_2A_U01T2A_U01, T2A_U02, T2A_U08, T2A_U10, T2A_U16, T2A_U18C-1T-P-1, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/12_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K05, B_2A_K01, B_2A_K02T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06C-1T-W-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/12_W01
Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z budownictwem
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę na temat posadowienia budowli i fundamentów specjalnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/12_U01
Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
2,0
3,0student potrafi zaprojektować podstawowe elementy posadowienia budowli
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/12_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
2,0
3,0student potrafi zaprojektować podstawowe elementy posadowienia budowli lub wału przeciwpowodziowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Z. Wiłun, Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2005
  2. E. Dembicki i in., Fundamentowanie I i II, Arkady, Warszawa, 1989

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Fundament filara lub przeczólka mostowego, albo posadowienie wału przeciwpowodziowego9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kategorie geotechniczne. Fundamnety na palach, studniach i kesonach. Wzmacnianie fundamentów istniejących.9
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2wykonanie projektu27
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1wykład9
A-W-2bieżące utrwalanie i analizowanie treści wykładowych15
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/T/D/12_W01Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z budownictwem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
B_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania posadowienia w złożnych warunkach
Treści programoweT-P-1Fundament filara lub przeczólka mostowego, albo posadowienie wału przeciwpowodziowego
T-W-1Kategorie geotechniczne. Fundamnety na palach, studniach i kesonach. Wzmacnianie fundamentów istniejących.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów na podstawie sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę na temat posadowienia budowli i fundamentów specjalnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/T/D/12_U01Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U02Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku obcym
B_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
B_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
B_2A_U14Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów budowlanych
B_2A_U21Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne w różnych obiektach budowlanych w zależności od studiowanej specjalności
B_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania posadowienia w złożnych warunkach
Treści programoweT-P-1Fundament filara lub przeczólka mostowego, albo posadowienie wału przeciwpowodziowego
T-W-1Kategorie geotechniczne. Fundamnety na palach, studniach i kesonach. Wzmacnianie fundamentów istniejących.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zaprojektować podstawowe elementy posadowienia budowli
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/T/D/12_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
B_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania posadowienia w złożnych warunkach
Treści programoweT-W-1Kategorie geotechniczne. Fundamnety na palach, studniach i kesonach. Wzmacnianie fundamentów istniejących.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zaprojektować podstawowe elementy posadowienia budowli lub wału przeciwpowodziowego
3,5
4,0
4,5
5,0