Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)

Sylabus przedmiotu PHS - Filozofia zrównoważonego rozwoju w budownictwie i architekturze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot PHS - Filozofia zrównoważonego rozwoju w budownictwie i architekturze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wołoszyn <Marek.Woloszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka obcego umożliwiająca studiowanie literatury światowej z zakresu tematyki studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie paradygmatu i zasad zrównoważonego rozwoju
C-2Uwrażliwienie na problemy ekologiczne w architekturze i budownictwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zagrożenia cywilizacyjne i antropopresja1
T-W-2Ekofilozofia i filozofia zrównoważonego rozwoju (historia i powstanie paradygmatu zrównoważonego rozwoju)1
T-W-3Trzy cele rozwoju zrównoważonego i konsekwencje ogólne dla architektury i budownictwa1
T-W-4Główne nurty teorii zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie. Przykłady światowych realizacji z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju1
T-W-5Filozofia rozwoju zrównoważonego, a budownictwo na zasadach zrównoważonych1
T-W-6Oszczędność surowców i energii. Cykl życiowy materiałów, struktur i obiektów3
T-W-7Paradygmat zrównoważonego rozwoju, a budownictwo proekologiczne i energooszczędne1
T-W-8Energia jako wskaźnik proekologiczności. Alternatywne źródła energii w budownictwie1
T-W-9Energia słoneczna w budownictwie1
T-W-10Filozofia zrównoważonego rozwoju, a nowy ruch budowy miast1
T-W-11Filozofia zrównoważonego rozwoju w urbanistyce i planowaniu przestrzennym4
T-W-12Aspekty społeczne i ekonomiczne w rozwoju zrównoważonym1
T-W-13Sprawdzenie wiadomości - test1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału wykładowego20
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia20
A-W-4Zaliczenie - test2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie testu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/A/01-b_W01
Poznanie filozofii zrównoważonego rozwoju i jej konsekwencji dla budownictwa i architektury Poznanie zasad zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie i nabycie wiedzy pomocnej w określeniu, jakie muszą być spełnione kryteria by móc określić dany typ budynku jako: energooszczędny, proekologiczny, czy spełniający zasady zrównoważonego rozwoju.
B_2A_W13, B_2A_W14T2A_W05, T2A_W08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/A/01-b_U01
Nabycie umiejętności rozróżniania i prawidłowego nazywania różnego typu budownictwa: zrównoważonego, proekologicznego i energooszczędnego. Nabycie umiejętności rozróżniania możliwości użycia alternatywnych źródeł energii w projektach z architektury i budownictwa
B_2A_U13, B_2A_U05, B_2A_U01T2A_U01, T2A_U05, T2A_U12C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/A/01-b_K01
Student potrafi: zaklasyfikować realizacje architektoniczne i budowlane do zrównoważonego rozwoju, wymienić aspekty społeczne i spełnione kryteria zrównoważonego rozwoju we wskazanych realizacja
B_2A_K01T2A_K04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/A/01-b_W01
Poznanie filozofii zrównoważonego rozwoju i jej konsekwencji dla budownictwa i architektury Poznanie zasad zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie i nabycie wiedzy pomocnej w określeniu, jakie muszą być spełnione kryteria by móc określić dany typ budynku jako: energooszczędny, proekologiczny, czy spełniający zasady zrównoważonego rozwoju.
2,0
3,0Student zna zasady zrównoważonego rozwoju stosowane w architekturze i budownictwie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/A/01-b_U01
Nabycie umiejętności rozróżniania i prawidłowego nazywania różnego typu budownictwa: zrównoważonego, proekologicznego i energooszczędnego. Nabycie umiejętności rozróżniania możliwości użycia alternatywnych źródeł energii w projektach z architektury i budownictwa
2,0
3,0Student potrafi określić aspekty społeczne zrównoważonego rozwoju, potrafi wskazać podstawowe przykłady z realizacji projektów architektury i budownictwa w świecie i w kraju. Student potrafi sformułować podstawowe tezy dotyczące budownictwa zrównoważonego, proekologicznego i energooszczędnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/A/01-b_K01
Student potrafi: zaklasyfikować realizacje architektoniczne i budowlane do zrównoważonego rozwoju, wymienić aspekty społeczne i spełnione kryteria zrównoważonego rozwoju we wskazanych realizacja
2,0
3,0Student potrafi wymienić spełnione kryteria zrównoważonego rozwoju we wskazanych realizacjach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pearce A.R., Yong H.A., Sustainable buildings and infrastructure, Routledge, London and New Jork, 2012
  2. Wołoszyn M. A., Ekorewitalizacja. Zagadnienia architektoniczne, Wyd. EXEMPLUM, Poznań, 2013
  3. Vale B. i Vale R., Green Architecture. Bulfinch Press., 1991
  4. Wines J., Green Architecture, Architecture & design series, Taschen America Llc, 2000
  5. Brian R., Architectural Design, nr 4, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagrożenia cywilizacyjne i antropopresja1
T-W-2Ekofilozofia i filozofia zrównoważonego rozwoju (historia i powstanie paradygmatu zrównoważonego rozwoju)1
T-W-3Trzy cele rozwoju zrównoważonego i konsekwencje ogólne dla architektury i budownictwa1
T-W-4Główne nurty teorii zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie. Przykłady światowych realizacji z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju1
T-W-5Filozofia rozwoju zrównoważonego, a budownictwo na zasadach zrównoważonych1
T-W-6Oszczędność surowców i energii. Cykl życiowy materiałów, struktur i obiektów3
T-W-7Paradygmat zrównoważonego rozwoju, a budownictwo proekologiczne i energooszczędne1
T-W-8Energia jako wskaźnik proekologiczności. Alternatywne źródła energii w budownictwie1
T-W-9Energia słoneczna w budownictwie1
T-W-10Filozofia zrównoważonego rozwoju, a nowy ruch budowy miast1
T-W-11Filozofia zrównoważonego rozwoju w urbanistyce i planowaniu przestrzennym4
T-W-12Aspekty społeczne i ekonomiczne w rozwoju zrównoważonym1
T-W-13Sprawdzenie wiadomości - test1
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału wykładowego20
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia20
A-W-4Zaliczenie - test2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/A/01-b_W01Poznanie filozofii zrównoważonego rozwoju i jej konsekwencji dla budownictwa i architektury Poznanie zasad zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie i nabycie wiedzy pomocnej w określeniu, jakie muszą być spełnione kryteria by móc określić dany typ budynku jako: energooszczędny, proekologiczny, czy spełniający zasady zrównoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
B_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Poznanie paradygmatu i zasad zrównoważonego rozwoju
C-2Uwrażliwienie na problemy ekologiczne w architekturze i budownictwie
Treści programoweT-W-1Zagrożenia cywilizacyjne i antropopresja
T-W-2Ekofilozofia i filozofia zrównoważonego rozwoju (historia i powstanie paradygmatu zrównoważonego rozwoju)
T-W-3Trzy cele rozwoju zrównoważonego i konsekwencje ogólne dla architektury i budownictwa
T-W-4Główne nurty teorii zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie. Przykłady światowych realizacji z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju
T-W-5Filozofia rozwoju zrównoważonego, a budownictwo na zasadach zrównoważonych
T-W-6Oszczędność surowców i energii. Cykl życiowy materiałów, struktur i obiektów
T-W-7Paradygmat zrównoważonego rozwoju, a budownictwo proekologiczne i energooszczędne
T-W-8Energia jako wskaźnik proekologiczności. Alternatywne źródła energii w budownictwie
T-W-9Energia słoneczna w budownictwie
T-W-10Filozofia zrównoważonego rozwoju, a nowy ruch budowy miast
T-W-11Filozofia zrównoważonego rozwoju w urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-12Aspekty społeczne i ekonomiczne w rozwoju zrównoważonym
T-W-13Sprawdzenie wiadomości - test
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady zrównoważonego rozwoju stosowane w architekturze i budownictwie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/A/01-b_U01Nabycie umiejętności rozróżniania i prawidłowego nazywania różnego typu budownictwa: zrównoważonego, proekologicznego i energooszczędnego. Nabycie umiejętności rozróżniania możliwości użycia alternatywnych źródeł energii w projektach z architektury i budownictwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U13Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w budownictwie
B_2A_U05Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
B_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie paradygmatu i zasad zrównoważonego rozwoju
C-2Uwrażliwienie na problemy ekologiczne w architekturze i budownictwie
Treści programoweT-W-1Zagrożenia cywilizacyjne i antropopresja
T-W-2Ekofilozofia i filozofia zrównoważonego rozwoju (historia i powstanie paradygmatu zrównoważonego rozwoju)
T-W-3Trzy cele rozwoju zrównoważonego i konsekwencje ogólne dla architektury i budownictwa
T-W-4Główne nurty teorii zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie. Przykłady światowych realizacji z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju
T-W-5Filozofia rozwoju zrównoważonego, a budownictwo na zasadach zrównoważonych
T-W-6Oszczędność surowców i energii. Cykl życiowy materiałów, struktur i obiektów
T-W-7Paradygmat zrównoważonego rozwoju, a budownictwo proekologiczne i energooszczędne
T-W-8Energia jako wskaźnik proekologiczności. Alternatywne źródła energii w budownictwie
T-W-9Energia słoneczna w budownictwie
T-W-10Filozofia zrównoważonego rozwoju, a nowy ruch budowy miast
T-W-11Filozofia zrównoważonego rozwoju w urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-12Aspekty społeczne i ekonomiczne w rozwoju zrównoważonym
T-W-13Sprawdzenie wiadomości - test
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi określić aspekty społeczne zrównoważonego rozwoju, potrafi wskazać podstawowe przykłady z realizacji projektów architektury i budownictwa w świecie i w kraju. Student potrafi sformułować podstawowe tezy dotyczące budownictwa zrównoważonego, proekologicznego i energooszczędnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/A/01-b_K01Student potrafi: zaklasyfikować realizacje architektoniczne i budowlane do zrównoważonego rozwoju, wymienić aspekty społeczne i spełnione kryteria zrównoważonego rozwoju we wskazanych realizacja
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Poznanie paradygmatu i zasad zrównoważonego rozwoju
C-2Uwrażliwienie na problemy ekologiczne w architekturze i budownictwie
Treści programoweT-W-1Zagrożenia cywilizacyjne i antropopresja
T-W-2Ekofilozofia i filozofia zrównoważonego rozwoju (historia i powstanie paradygmatu zrównoważonego rozwoju)
T-W-3Trzy cele rozwoju zrównoważonego i konsekwencje ogólne dla architektury i budownictwa
T-W-4Główne nurty teorii zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie. Przykłady światowych realizacji z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju
T-W-5Filozofia rozwoju zrównoważonego, a budownictwo na zasadach zrównoważonych
T-W-6Oszczędność surowców i energii. Cykl życiowy materiałów, struktur i obiektów
T-W-7Paradygmat zrównoważonego rozwoju, a budownictwo proekologiczne i energooszczędne
T-W-8Energia jako wskaźnik proekologiczności. Alternatywne źródła energii w budownictwie
T-W-9Energia słoneczna w budownictwie
T-W-10Filozofia zrównoważonego rozwoju, a nowy ruch budowy miast
T-W-11Filozofia zrównoważonego rozwoju w urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-12Aspekty społeczne i ekonomiczne w rozwoju zrównoważonym
T-W-13Sprawdzenie wiadomości - test
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić spełnione kryteria zrównoważonego rozwoju we wskazanych realizacjach
3,5
4,0
4,5
5,0