Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne
Sylabus przedmiotu Podstawy mostownictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy mostownictwa | ||
Specjalność | Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Hołowaty <Janusz.Holowaty@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Janusz Hołowaty <Janusz.Holowaty@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mechanika budowli |
W-2 | Wytrzymałość materiałów |
W-3 | Konstrukcje betonowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z branżą mostownictwa. |
C-2 | Poznanie zasad projektowych i wykonawczych w mostownictwie. |
C-3 | Umiejętność wykonania prostego projektu obiektu mostowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie zasad ćwiczeń. Wydanie tematów. Omówienie zawartości projektu. Wyjaśnienie pojęć i terminów. | 2 |
T-P-2 | Kształtowanie przęsła belkowego. Dobór przekroju poprzecznego mostu, dobór materiałów konstrukcyjnych i wyposażenia. Kształtowanie przekroju poprzecznego drogi na dojeździe do mostu. | 2 |
T-P-3 | Rysunek budowlany przęsła. Sprawdzenie rysunków przekrojów poprzecznych mostu i drogi. | 2 |
T-P-4 | Zasady obliczeń statycznych. Kombinacje oddziaływań. Obliczenia statyczne pomostu: zestawienie obciążeń i obliczenie sił wewnętrznych. | 2 |
T-P-5 | Sprawdzenie rysunku budowlanego przęsła. | 2 |
T-P-6 | Wymiarowanie elementów pomostu. | 2 |
T-P-7 | Obliczenia statyczne dźwigarów głównych. Zestawienie oddziaływań stałych i zmiennych. Obliczenia wielkości sił wewnętrznych. | 2 |
T-P-8 | Wymiarowanie dźwigarów głównych w stanie granicznym nośności. Sprawdzenie stanu zaawnasowania projektu. | 2 |
T-P-9 | Sprawdzenie stanów granicznych użytkowalności przęsła. Obliczenia i dobór elementów wyposażenia. | 2 |
T-P-10 | Zakres i omówienie rysunków konstrukcyjnych. Sprawdzenie stanu zaawnasowania projektu. | 2 |
T-P-11 | Technologia budowy przęsła. Rysunki technologiczne. | 2 |
T-P-12 | Sprawdzenie rysunków konstrukcycjnych i technologicznych. | 2 |
T-P-13 | Omówienie zawartości opisu technicznego i przedmiaru robót. | 2 |
T-P-14 | Korekty i uzupełnienia do projektu i opisu technicznego. Zagadnienia technologiczne. | 2 |
T-P-15 | Zakończenie projektu. Podsumowanie zajęć, omówienie błędów, ocena końcowa. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zalecana literatura. Rodzaje konstrukcji inżynierskich i obiektów mostowych. | 1 |
T-W-2 | Zarządzanie i finansowanie obiektów mostowych. Części składowe obiektów mostowych. | 1 |
T-W-3 | Kształtowanie przęsła mostu drogowego. Podstawowe elementy wyposażenie mostów. | 1 |
T-W-4 | Podstawowe wymiary obiektów mostowych. Skrajnia i światło mostu. | 1 |
T-W-5 | Materiały stosowane w budowie mostów. | 1 |
T-W-6 | Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 1. | 1 |
T-W-7 | Oddziaływania na obiekty mostowe. Obciążenia ruchome. | 1 |
T-W-8 | Podstawy obliczeń statycznych. Weryfikacja przekrojów konstrukcyjnych. | 1 |
T-W-9 | Podstawowe typy betonowych obiektów mostowych. | 1 |
T-W-10 | Podstawowe typy mostów stalowych. | 1 |
T-W-11 | Układy konstrukcyjne mostów. | 1 |
T-W-12 | Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 2. | 1 |
T-W-13 | Przykłady budowy mostów betonowych. | 1 |
T-W-14 | Przykłady budowy mostów stalowych. | 1 |
T-W-15 | Historia i rozwój konstrukcji mostowych. Podsumowanie przedmiotu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych | 30 |
A-P-2 | Samodzielna praca nad projektem | 10 |
40 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do posumowania wiedzy | 3 |
A-W-3 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 2 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 1 |
21 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian z wykładów i ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_KBI/D/17_W01 Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu mostownictwa. | B_2A_W05 | T2A_W04, T2A_W07 | — | C-1, C-2 | T-W-13, T-W-14, T-W-1, T-W-4, T-W-15, T-W-9, T-W-2, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-11, T-P-8, T-P-9, T-P-7, T-P-3 | M-1, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_KBI/D/17_U01 Potrafi wykonać projekt prostego mostu. | B_2A_U14, B_2A_U20 | T2A_U10, T2A_U18, T2A_U19 | — | C-1, C-3 | T-W-4, T-W-11, T-W-12, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-11, T-P-8, T-P-9, T-P-7, T-P-3 | M-1, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_KBI/D/17_K01 Ma świadomość potrzeby i zdolność do samodzielnego rozszerzania wiedzy. | B_2A_K02, B_2A_K06 | T2A_K01, T2A_K03 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-P-12, T-P-14, T-P-15 | M-1, M-3 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_KBI/D/17_W01 Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu mostownictwa. | 2,0 | <50% |
3,0 | 50-60% | |
3,5 | 60-70% | |
4,0 | 70-80% | |
4,5 | 80-90% | |
5,0 | >90% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_KBI/D/17_U01 Potrafi wykonać projekt prostego mostu. | 2,0 | <50% |
3,0 | 50-60% | |
3,5 | 60-70% | |
4,0 | 70-80% | |
4,5 | 80-90% | |
5,0 | >90% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_KBI/D/17_K01 Ma świadomość potrzeby i zdolność do samodzielnego rozszerzania wiedzy. | 2,0 | <50% |
3,0 | 50-60% | |
3,5 | 60-70% | |
4,0 | 79-80% | |
4,5 | 80-90% | |
5,0 | >90% |
Literatura podstawowa
- Madaj A., Wołowicki W., Projektowanie mostów betonowych, WKŁ, Warszawa, 2010
- Leonhardt F., Podstawy budowy mostów betonowych, Warszawa, WKŁ, 1982
- Ryżyński A. i in., Mosty stalowe, PWN, Warszawa - Poznań, 1994
Literatura dodatkowa
- Furtak K., Mosty drewniane, Politechnika Krakowska, Kraków, 2002
- Madaj A., Wołowicki W., Budowa i utrzymanie mostów, WKŁ, Warszawa, 2007