Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Podstawy mostownictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy mostownictwa
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Hołowaty <Janusz.Holowaty@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Janusz Hołowaty <Janusz.Holowaty@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 0,70,56zaliczenie
projektyP3 30 1,30,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mechanika budowli
W-2Wytrzymałość materiałów
W-3Konstrukcje betonowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z branżą mostownictwa.
C-2Poznanie zasad projektowych i wykonawczych w mostownictwie.
C-3Umiejętność wykonania prostego projektu obiektu mostowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie zasad ćwiczeń. Wydanie tematów. Omówienie zawartości projektu. Wyjaśnienie pojęć i terminów.2
T-P-2Kształtowanie przęsła belkowego. Dobór przekroju poprzecznego mostu, dobór materiałów konstrukcyjnych i wyposażenia. Kształtowanie przekroju poprzecznego drogi na dojeździe do mostu.2
T-P-3Rysunek budowlany przęsła. Sprawdzenie rysunków przekrojów poprzecznych mostu i drogi.2
T-P-4Zasady obliczeń statycznych. Kombinacje oddziaływań. Obliczenia statyczne pomostu: zestawienie obciążeń i obliczenie sił wewnętrznych.2
T-P-5Sprawdzenie rysunku budowlanego przęsła.2
T-P-6Wymiarowanie elementów pomostu.2
T-P-7Obliczenia statyczne dźwigarów głównych. Zestawienie oddziaływań stałych i zmiennych. Obliczenia wielkości sił wewnętrznych.2
T-P-8Wymiarowanie dźwigarów głównych w stanie granicznym nośności. Sprawdzenie stanu zaawnasowania projektu.2
T-P-9Sprawdzenie stanów granicznych użytkowalności przęsła. Obliczenia i dobór elementów wyposażenia.2
T-P-10Zakres i omówienie rysunków konstrukcyjnych. Sprawdzenie stanu zaawnasowania projektu.2
T-P-11Technologia budowy przęsła. Rysunki technologiczne.2
T-P-12Sprawdzenie rysunków konstrukcycjnych i technologicznych.2
T-P-13Omówienie zawartości opisu technicznego i przedmiaru robót.2
T-P-14Korekty i uzupełnienia do projektu i opisu technicznego. Zagadnienia technologiczne.2
T-P-15Zakończenie projektu. Podsumowanie zajęć, omówienie błędów, ocena końcowa.2
30
wykłady
T-W-1Zalecana literatura. Rodzaje konstrukcji inżynierskich i obiektów mostowych.1
T-W-2Zarządzanie i finansowanie obiektów mostowych. Części składowe obiektów mostowych.1
T-W-3Kształtowanie przęsła mostu drogowego. Podstawowe elementy wyposażenie mostów.1
T-W-4Podstawowe wymiary obiektów mostowych. Skrajnia i światło mostu.1
T-W-5Materiały stosowane w budowie mostów.1
T-W-6Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 1.1
T-W-7Oddziaływania na obiekty mostowe. Obciążenia ruchome.1
T-W-8Podstawy obliczeń statycznych. Weryfikacja przekrojów konstrukcyjnych.1
T-W-9Podstawowe typy betonowych obiektów mostowych.1
T-W-10Podstawowe typy mostów stalowych.1
T-W-11Układy konstrukcyjne mostów.1
T-W-12Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 2.1
T-W-13Przykłady budowy mostów betonowych.1
T-W-14Przykłady budowy mostów stalowych.1
T-W-15Historia i rozwój konstrukcji mostowych. Podsumowanie przedmiotu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych30
A-P-2Samodzielna praca nad projektem10
40
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do posumowania wiedzy3
A-W-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału2
A-W-4Udział w konsultacjach1
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: sprawdzian z wykładów i ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/17_W01
Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu mostownictwa.
B_2A_W05T2A_W04, T2A_W07C-1, C-2T-W-13, T-W-14, T-W-1, T-W-4, T-W-15, T-W-9, T-W-2, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-11, T-P-8, T-P-9, T-P-7, T-P-3M-1, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/17_U01
Potrafi wykonać projekt prostego mostu.
B_2A_U14, B_2A_U20T2A_U10, T2A_U18, T2A_U19C-1, C-3T-W-4, T-W-11, T-W-12, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-11, T-P-8, T-P-9, T-P-7, T-P-3M-1, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/17_K01
Ma świadomość potrzeby i zdolność do samodzielnego rozszerzania wiedzy.
B_2A_K02, B_2A_K06T2A_K01, T2A_K03C-1, C-2T-W-1, T-P-12, T-P-14, T-P-15M-1, M-3S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/17_W01
Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu mostownictwa.
2,0<50%
3,050-60%
3,560-70%
4,070-80%
4,580-90%
5,0>90%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/17_U01
Potrafi wykonać projekt prostego mostu.
2,0<50%
3,050-60%
3,560-70%
4,070-80%
4,580-90%
5,0>90%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/17_K01
Ma świadomość potrzeby i zdolność do samodzielnego rozszerzania wiedzy.
2,0<50%
3,050-60%
3,560-70%
4,079-80%
4,580-90%
5,0>90%

Literatura podstawowa

  1. Madaj A., Wołowicki W., Projektowanie mostów betonowych, WKŁ, Warszawa, 2010
  2. Leonhardt F., Podstawy budowy mostów betonowych, Warszawa, WKŁ, 1982
  3. Ryżyński A. i in., Mosty stalowe, PWN, Warszawa - Poznań, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Furtak K., Mosty drewniane, Politechnika Krakowska, Kraków, 2002
  2. Madaj A., Wołowicki W., Budowa i utrzymanie mostów, WKŁ, Warszawa, 2007

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie zasad ćwiczeń. Wydanie tematów. Omówienie zawartości projektu. Wyjaśnienie pojęć i terminów.2
T-P-2Kształtowanie przęsła belkowego. Dobór przekroju poprzecznego mostu, dobór materiałów konstrukcyjnych i wyposażenia. Kształtowanie przekroju poprzecznego drogi na dojeździe do mostu.2
T-P-3Rysunek budowlany przęsła. Sprawdzenie rysunków przekrojów poprzecznych mostu i drogi.2
T-P-4Zasady obliczeń statycznych. Kombinacje oddziaływań. Obliczenia statyczne pomostu: zestawienie obciążeń i obliczenie sił wewnętrznych.2
T-P-5Sprawdzenie rysunku budowlanego przęsła.2
T-P-6Wymiarowanie elementów pomostu.2
T-P-7Obliczenia statyczne dźwigarów głównych. Zestawienie oddziaływań stałych i zmiennych. Obliczenia wielkości sił wewnętrznych.2
T-P-8Wymiarowanie dźwigarów głównych w stanie granicznym nośności. Sprawdzenie stanu zaawnasowania projektu.2
T-P-9Sprawdzenie stanów granicznych użytkowalności przęsła. Obliczenia i dobór elementów wyposażenia.2
T-P-10Zakres i omówienie rysunków konstrukcyjnych. Sprawdzenie stanu zaawnasowania projektu.2
T-P-11Technologia budowy przęsła. Rysunki technologiczne.2
T-P-12Sprawdzenie rysunków konstrukcycjnych i technologicznych.2
T-P-13Omówienie zawartości opisu technicznego i przedmiaru robót.2
T-P-14Korekty i uzupełnienia do projektu i opisu technicznego. Zagadnienia technologiczne.2
T-P-15Zakończenie projektu. Podsumowanie zajęć, omówienie błędów, ocena końcowa.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zalecana literatura. Rodzaje konstrukcji inżynierskich i obiektów mostowych.1
T-W-2Zarządzanie i finansowanie obiektów mostowych. Części składowe obiektów mostowych.1
T-W-3Kształtowanie przęsła mostu drogowego. Podstawowe elementy wyposażenie mostów.1
T-W-4Podstawowe wymiary obiektów mostowych. Skrajnia i światło mostu.1
T-W-5Materiały stosowane w budowie mostów.1
T-W-6Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 1.1
T-W-7Oddziaływania na obiekty mostowe. Obciążenia ruchome.1
T-W-8Podstawy obliczeń statycznych. Weryfikacja przekrojów konstrukcyjnych.1
T-W-9Podstawowe typy betonowych obiektów mostowych.1
T-W-10Podstawowe typy mostów stalowych.1
T-W-11Układy konstrukcyjne mostów.1
T-W-12Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 2.1
T-W-13Przykłady budowy mostów betonowych.1
T-W-14Przykłady budowy mostów stalowych.1
T-W-15Historia i rozwój konstrukcji mostowych. Podsumowanie przedmiotu.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych30
A-P-2Samodzielna praca nad projektem10
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do posumowania wiedzy3
A-W-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału2
A-W-4Udział w konsultacjach1
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_KBI/D/17_W01Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu mostownictwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z branżą mostownictwa.
C-2Poznanie zasad projektowych i wykonawczych w mostownictwie.
Treści programoweT-W-13Przykłady budowy mostów betonowych.
T-W-14Przykłady budowy mostów stalowych.
T-W-1Zalecana literatura. Rodzaje konstrukcji inżynierskich i obiektów mostowych.
T-W-4Podstawowe wymiary obiektów mostowych. Skrajnia i światło mostu.
T-W-15Historia i rozwój konstrukcji mostowych. Podsumowanie przedmiotu.
T-W-9Podstawowe typy betonowych obiektów mostowych.
T-W-2Zarządzanie i finansowanie obiektów mostowych. Części składowe obiektów mostowych.
T-W-11Układy konstrukcyjne mostów.
T-W-10Podstawowe typy mostów stalowych.
T-W-12Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 2.
T-W-3Kształtowanie przęsła mostu drogowego. Podstawowe elementy wyposażenie mostów.
T-W-7Oddziaływania na obiekty mostowe. Obciążenia ruchome.
T-W-6Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 1.
T-W-5Materiały stosowane w budowie mostów.
T-W-8Podstawy obliczeń statycznych. Weryfikacja przekrojów konstrukcyjnych.
T-P-2Kształtowanie przęsła belkowego. Dobór przekroju poprzecznego mostu, dobór materiałów konstrukcyjnych i wyposażenia. Kształtowanie przekroju poprzecznego drogi na dojeździe do mostu.
T-P-4Zasady obliczeń statycznych. Kombinacje oddziaływań. Obliczenia statyczne pomostu: zestawienie obciążeń i obliczenie sił wewnętrznych.
T-P-6Wymiarowanie elementów pomostu.
T-P-11Technologia budowy przęsła. Rysunki technologiczne.
T-P-8Wymiarowanie dźwigarów głównych w stanie granicznym nośności. Sprawdzenie stanu zaawnasowania projektu.
T-P-9Sprawdzenie stanów granicznych użytkowalności przęsła. Obliczenia i dobór elementów wyposażenia.
T-P-7Obliczenia statyczne dźwigarów głównych. Zestawienie oddziaływań stałych i zmiennych. Obliczenia wielkości sił wewnętrznych.
T-P-3Rysunek budowlany przęsła. Sprawdzenie rysunków przekrojów poprzecznych mostu i drogi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego
S-2Ocena formująca: sprawdzian z wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,050-60%
3,560-70%
4,070-80%
4,580-90%
5,0>90%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_KBI/D/17_U01Potrafi wykonać projekt prostego mostu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U14Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów budowlanych
B_2A_U20Potrafi zaprojektować elementy i złożone konstrukcje obiektów budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z branżą mostownictwa.
C-3Umiejętność wykonania prostego projektu obiektu mostowego.
Treści programoweT-W-4Podstawowe wymiary obiektów mostowych. Skrajnia i światło mostu.
T-W-11Układy konstrukcyjne mostów.
T-W-12Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 2.
T-W-3Kształtowanie przęsła mostu drogowego. Podstawowe elementy wyposażenie mostów.
T-W-7Oddziaływania na obiekty mostowe. Obciążenia ruchome.
T-W-6Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 1.
T-W-5Materiały stosowane w budowie mostów.
T-W-8Podstawy obliczeń statycznych. Weryfikacja przekrojów konstrukcyjnych.
T-P-2Kształtowanie przęsła belkowego. Dobór przekroju poprzecznego mostu, dobór materiałów konstrukcyjnych i wyposażenia. Kształtowanie przekroju poprzecznego drogi na dojeździe do mostu.
T-P-4Zasady obliczeń statycznych. Kombinacje oddziaływań. Obliczenia statyczne pomostu: zestawienie obciążeń i obliczenie sił wewnętrznych.
T-P-6Wymiarowanie elementów pomostu.
T-P-11Technologia budowy przęsła. Rysunki technologiczne.
T-P-8Wymiarowanie dźwigarów głównych w stanie granicznym nośności. Sprawdzenie stanu zaawnasowania projektu.
T-P-9Sprawdzenie stanów granicznych użytkowalności przęsła. Obliczenia i dobór elementów wyposażenia.
T-P-7Obliczenia statyczne dźwigarów głównych. Zestawienie oddziaływań stałych i zmiennych. Obliczenia wielkości sił wewnętrznych.
T-P-3Rysunek budowlany przęsła. Sprawdzenie rysunków przekrojów poprzecznych mostu i drogi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego
S-2Ocena formująca: sprawdzian z wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,050-60%
3,560-70%
4,070-80%
4,580-90%
5,0>90%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_KBI/D/17_K01Ma świadomość potrzeby i zdolność do samodzielnego rozszerzania wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
B_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z branżą mostownictwa.
C-2Poznanie zasad projektowych i wykonawczych w mostownictwie.
Treści programoweT-W-1Zalecana literatura. Rodzaje konstrukcji inżynierskich i obiektów mostowych.
T-P-12Sprawdzenie rysunków konstrukcycjnych i technologicznych.
T-P-14Korekty i uzupełnienia do projektu i opisu technicznego. Zagadnienia technologiczne.
T-P-15Zakończenie projektu. Podsumowanie zajęć, omówienie błędów, ocena końcowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,050-60%
3,560-70%
4,079-80%
4,580-90%
5,0>90%