Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Umowy i procedury kontraktowe w drogownictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Umowy i procedury kontraktowe w drogownictwie
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Tracz <Krzysztof.Tracz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,10,44zaliczenie
wykładyW2 15 0,90,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi.
W-2Ukończony kurs ekonomika przedsiębiorstw budowlanych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie znaczenie wymagań warunków ogólnych kontraktu FIDIC na budowę.
C-2Potrafi prowadzić roboty budowlane wg. warunków ogólnych FIDIC

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie załączników do oferty wg wymagań warunków ogólnych FIDIC na budowę - dla wybranego obiektu6
T-P-2Określenie zaawansowania rzeczowego robót w zadanym okresie rozliczeniowym4
T-P-3Sporządzenie Świadectwa Płatności dla zadanego okresu rozliczeniowego.4
T-P-4Opracowanie wyników dla projektu.1
15
wykłady
T-W-1Historia i geneza powstania organizacji FIDIC - kształtowanie się warunków kontraktu1
T-W-2Rodzaje warunków ogólnych kontraktu FIDIC i ich właściwy wybór przez Inwestora1
T-W-3Warunki ogólne kontraktu na budowę wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia Czerwonej Książki3
T-W-4Podstawowe prawa i obowiązki stron1
T-W-5Pozycja i rola Inżyniera Kontraktu1
T-W-6Metody zabezpieczania interesów inwestora w Warunkach FIDIC1
T-W-7Rozpoczęcie robót, opóźnienia i zawieszenia - Kl.8. Próby końcowe Kl.9, Przejęcie robót Kl. 10.2
T-W-8Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC - Kl. 12, 13 i 143
T-W-9Ryzyka i zabezpieczenia wg. FIDIC - Kl. 17 i 18. Pojęcie siły wyższej.1
T-W-10Zaliczenie pisemne przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna realizacja projektu17
A-P-3zaliczenie projektu1
33
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładowych9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4zaliczenie przedmiotu1
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów- ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu - test
S-2Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/E/01-3_W01
Potrafi definiować i dobierać warunki kontraktu odpowiednie do wymagań inwestora. Potrafi rozpoznawać ryzyka z różnymi warunkami kontraktowymi
B_2A_W14T2A_W08C-1, C-2T-P-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/E/01-3_U01
Potrafi sporządzić specyfikacje istiotnych warunków zamówienia dla przedsięwzięć budowlanych
B_2A_U16T2A_U15, T2A_U17C-1, C-2T-P-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/E/01-3_K01
Nabywa zdolności do kreatywnego zarządzania procesem przetargowym inwestycji budowlanych oraz do aktywnego i odpowiedzialnego oddziaływania na proces inwestycyjny.
B_2A_K01, B_2A_K07T2A_K04, T2A_K05C-1, C-2T-P-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-8M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/E/01-3_W01
Potrafi definiować i dobierać warunki kontraktu odpowiednie do wymagań inwestora. Potrafi rozpoznawać ryzyka z różnymi warunkami kontraktowymi
2,0
3,0Zaliczenie testu w 60%, sporządzić specyfikację istotnych warunków zamówienia , okreslić warunki kontraktowe FIDIC
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/E/01-3_U01
Potrafi sporządzić specyfikacje istiotnych warunków zamówienia dla przedsięwzięć budowlanych
2,0
3,0Potrafi sporządzić ofertę przetargową i kosztorys ofertowy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/E/01-3_K01
Nabywa zdolności do kreatywnego zarządzania procesem przetargowym inwestycji budowlanych oraz do aktywnego i odpowiedzialnego oddziaływania na proces inwestycyjny.
2,0
3,0Zaliczenie testu w 60%, ma świadomość problemów związanych z zarządzaniem inwestycją budowlaną
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Warunki Kontraktu na Budowę, FIDIC Cosmopoli, Warszawa, 2005
  2. Praca zbiorowa, Przygotowanie Procesu inwestycyjnego z zastosowaniem procedur FIDIC, PZiTB, Lublin, 2010
  3. Boczek Z.J., realizacja inwestycji budowlanych w systemie zamówien publicznych oraz procedury FIDIC, EUROINSTYTUT, Szczecin, 2009
  4. Tracz K., Konspekt z wykładów - FIDIC, Szczecin, 2013

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie załączników do oferty wg wymagań warunków ogólnych FIDIC na budowę - dla wybranego obiektu6
T-P-2Określenie zaawansowania rzeczowego robót w zadanym okresie rozliczeniowym4
T-P-3Sporządzenie Świadectwa Płatności dla zadanego okresu rozliczeniowego.4
T-P-4Opracowanie wyników dla projektu.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia i geneza powstania organizacji FIDIC - kształtowanie się warunków kontraktu1
T-W-2Rodzaje warunków ogólnych kontraktu FIDIC i ich właściwy wybór przez Inwestora1
T-W-3Warunki ogólne kontraktu na budowę wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia Czerwonej Książki3
T-W-4Podstawowe prawa i obowiązki stron1
T-W-5Pozycja i rola Inżyniera Kontraktu1
T-W-6Metody zabezpieczania interesów inwestora w Warunkach FIDIC1
T-W-7Rozpoczęcie robót, opóźnienia i zawieszenia - Kl.8. Próby końcowe Kl.9, Przejęcie robót Kl. 10.2
T-W-8Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC - Kl. 12, 13 i 143
T-W-9Ryzyka i zabezpieczenia wg. FIDIC - Kl. 17 i 18. Pojęcie siły wyższej.1
T-W-10Zaliczenie pisemne przedmiotu1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna realizacja projektu17
A-P-3zaliczenie projektu1
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładowych9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4zaliczenie przedmiotu1
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_DUL/E/01-3_W01Potrafi definiować i dobierać warunki kontraktu odpowiednie do wymagań inwestora. Potrafi rozpoznawać ryzyka z różnymi warunkami kontraktowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Rozumie znaczenie wymagań warunków ogólnych kontraktu FIDIC na budowę.
C-2Potrafi prowadzić roboty budowlane wg. warunków ogólnych FIDIC
Treści programoweT-P-1Opracowanie załączników do oferty wg wymagań warunków ogólnych FIDIC na budowę - dla wybranego obiektu
T-W-5Pozycja i rola Inżyniera Kontraktu
T-W-6Metody zabezpieczania interesów inwestora w Warunkach FIDIC
T-W-3Warunki ogólne kontraktu na budowę wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia Czerwonej Książki
T-W-4Podstawowe prawa i obowiązki stron
T-W-8Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC - Kl. 12, 13 i 14
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów- ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu - test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie testu w 60%, sporządzić specyfikację istotnych warunków zamówienia , okreslić warunki kontraktowe FIDIC
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_DUL/E/01-3_U01Potrafi sporządzić specyfikacje istiotnych warunków zamówienia dla przedsięwzięć budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Rozumie znaczenie wymagań warunków ogólnych kontraktu FIDIC na budowę.
C-2Potrafi prowadzić roboty budowlane wg. warunków ogólnych FIDIC
Treści programoweT-P-1Opracowanie załączników do oferty wg wymagań warunków ogólnych FIDIC na budowę - dla wybranego obiektu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów- ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi sporządzić ofertę przetargową i kosztorys ofertowy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_DUL/E/01-3_K01Nabywa zdolności do kreatywnego zarządzania procesem przetargowym inwestycji budowlanych oraz do aktywnego i odpowiedzialnego oddziaływania na proces inwestycyjny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K07Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Rozumie znaczenie wymagań warunków ogólnych kontraktu FIDIC na budowę.
C-2Potrafi prowadzić roboty budowlane wg. warunków ogólnych FIDIC
Treści programoweT-P-1Opracowanie załączników do oferty wg wymagań warunków ogólnych FIDIC na budowę - dla wybranego obiektu
T-W-5Pozycja i rola Inżyniera Kontraktu
T-W-3Warunki ogólne kontraktu na budowę wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia Czerwonej Książki
T-W-4Podstawowe prawa i obowiązki stron
T-W-8Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC - Kl. 12, 13 i 14
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów- ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie testu w 60%, ma świadomość problemów związanych z zarządzaniem inwestycją budowlaną
3,5
4,0
4,5
5,0