Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S3)

Sylabus przedmiotu Metody i techniki badawcze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Metody i techniki badawcze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Barełkowski <Robert.Barelkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Barełkowski <Robert.Barelkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień na poziomie studiów S2 lub studiów jednolitych magisterskich. Zainteresowanie pracą naukową. Znajomość języka obcego umożliwiająca studiowanie literatury światowej z zakresu tematyki rozprawy doktorskiej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozbudzenie świadomości i wpojenie zasad obowiązujących na polu nauk technicznych w relacji do procedur badawczych, ich znaczenia, formowania, użyteczności i rzetelności.
C-2Opanowanie wachlarza metod badawczych oraz warsztatu umożliwiającego wiązanie metod z tematyką badań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Metoda jako podstawowe narzędzie uporządkowanego procesu dociekania1
T-W-2Cel a metoda w badaniu naukowym; temat a metoda w badaniu naukowym; badania naukowe a badania w architekturze i urbanistyce; logika badań naukowych a dobór metody1
T-W-3Standardy dociekań naukowych1
T-W-4Praca ze źródłami naukowymi; analizy literatury przedmiotu1
T-W-5Teoria a metoda; projektowanie a proces badawczy1
T-W-6Metody badań historyczno-interpretacyjnych1
T-W-7Metoda badań jakościowych1
T-W-8Metoda badań korelacyjnych1
T-W-9Metoda badań eksperymentalnych i quasi eksperymentalnych1
T-W-10Metoda badań opartych o symulacje i modelowanie1
T-W-11Proces dedukcyjny a metoda badawcza1
T-W-12Studia przypadków i strategie złożone jako metoda1
T-W-13Strategie planowania badań architektonicznych i umiejscowienie metody w strukturze badawczej1
T-W-14Metoda a rzetelność wyników badań w kontekście aplikacyjności; aplikacja rezultatów jako ostateczna weryfikacja poprawności badania; metody weryfikacji badań; aplikacyjność a przydatność1
T-W-15Retrospektywny przegląd problematyki metodologicznej w naukach stosowanych technicznych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładzie15
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału wykładowego i studia literatury14
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu30
A-W-4Egzamin1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Przewiduje się prowadzenie wykładów w formule 2/3 i 1/3 – pierwsze 2/3 wykładu to prelekcja przedstawiająca konkretne zagadnienia, pozostałe 1/3 to forma interaktywnego dyskursu z uczestnikami wykładu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin dwustopniowy – pierwszy stopień obowiązujący, drugi zależny od wyniku pierwszego (wyłącznie na ocenę bardzo dobrą lub dobrą plus)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_3A_S3/B-01_W01
Doktorant rozumie standardy badań naukowych i metod badawczych.
B_3A_W02, B_3A_W03, B_3A_W01, B_3A_W04C-2, C-1T-W-14, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-12, T-W-15M-1S-1
B_3A_S3/B-01_W02
Doktorant rozumie relacje między metodą a aplikacyjnością i przydatnością wyników badań.
B_3A_W02, B_3A_W03, B_3A_W01, B_3A_W04C-2, C-1T-W-14, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-12, T-W-15M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_3A_S3/B-01_U01
Doktorant posiada umiejętność rozpoznawania rodzaju metod wraz ze zdolnością do ich prawidłowego przyporządkowania w zależności od tematu badawczego, znajomość zróżnicowanych metod i ich cech dystynktywnych.
B_3A_U03, B_3A_U01, B_3A_U02, B_3A_U05, B_3A_U08C-2, C-1T-W-14, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-12, T-W-15M-1S-1
B_3A_S3/B-01_U02
Doktorant posiada umiejętność planowania procesu badawczego oraz właściwego doboru metody do celu i tematu badania.
B_3A_U03, B_3A_U01, B_3A_U02, B_3A_U05, B_3A_U08C-2, C-1T-W-14, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-12, T-W-15M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_3A_S3/B-01_K01
Doktorant rozumie społeczne znaczenie badań
B_3A_K02, B_3A_K01, B_3A_K05C-2, C-1T-W-14, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-12, T-W-15M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_3A_S3/B-01_W01
Doktorant rozumie standardy badań naukowych i metod badawczych.
2,0
3,0Doktorant zna standardy badań naukowych i metod badawczych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_3A_S3/B-01_W02
Doktorant rozumie relacje między metodą a aplikacyjnością i przydatnością wyników badań.
2,0
3,0Doktorant rozumie relacje między metodą a aplikacyjnością i przydatnością w pracy naukowej wyników prowadzonych badań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_3A_S3/B-01_U01
Doktorant posiada umiejętność rozpoznawania rodzaju metod wraz ze zdolnością do ich prawidłowego przyporządkowania w zależności od tematu badawczego, znajomość zróżnicowanych metod i ich cech dystynktywnych.
2,0
3,0Doktorant wykazuje umiejętność rozpoznawania rodzaju metod, potrafi je prawidłowego przyporządkować do zadanego tematu badawczego
3,5
4,0
4,5
5,0
B_3A_S3/B-01_U02
Doktorant posiada umiejętność planowania procesu badawczego oraz właściwego doboru metody do celu i tematu badania.
2,0
3,0Doktorant wykazuje umiejętność planowania procesu badawczego i właściwego doboru metody do zadanego badania naukowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_3A_S3/B-01_K01
Doktorant rozumie społeczne znaczenie badań
2,0
3,0Doktorant rozumie społeczne znaczenie badań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Apanowicz, J., Metodologia ogólna, Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej, Gdynia, 2002
  2. Bazewicz, M. and Collen, A.: Bazewicz, M. and Collen, A., Podstawy metodologii systemów ludzkiej aktywności i informatyki, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1995
  3. Carnap, R.: Carnap, R.: Carnap, R., Wprowadzenie do filozofii nauki, Aletheia, Warszawa, 2000
  4. Creswell, J. W., Educational Research. Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research, University of Nebraska – Lincoln, Pearson, Boston, 2003
  5. Dunin-Woyseth, H. and Michl, J., Towards a Disciplinary Identity of the Making Professions, The Oslo illenium Reader, Oslo School of Architecture, Oslo, 2001
  6. Feyerabend, P., Przeciw metodzie, Siedmioróg, Wrocław, 2001
  7. Gaugh, H. G., Scientific Method in Practice, Cambridge University Press, Cambridge, 2003
  8. Groat, L. and Wang, D., Architectural Research Methods, John Wiley and Sons, New York, 2002
  9. Kaiser, M., Hva er vitenskap? / What is Science?, Universiteitsforlaget, Oslo, 2000
  10. Popper, K., Logika odkrycia naukowego, Aletheia, Warszawa, 2002
  11. National Science and Technology Council (NSTC): Proposed Federal Policy on Research Misconduct, Office of Science and Technology, Washington DC, 1999
  12. Zespół Etyki w Nauce przy Ministrze Nauki (ZENMN): Dobra praktyka badań naukowych. Rekomendacje, dokument z 25 maja 2004
  13. Zgromadzenie Ogólne Polskiej Akademii Nauk (ZO PAN) Kodeks Etyki Pracownika Naukowego, załącznik do uchwały nr 10/2012 ZO PAN z dnia 13 grudnia 2012 roku, Komisja do spraw etyki w nauce, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Kuhn T., Struktura rewolucji naukowych, Aletheia, Warszawa, 2001
  2. Picon A. and Ponte, A. (eds.), Architecture and the Sciences, Princeton Architectural Press, New York, 2003
  3. Zeisel J., Inquiry by Design, W. W. Norton and Co., New York, 2006
  4. Znaniecki F., Metoda socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metoda jako podstawowe narzędzie uporządkowanego procesu dociekania1
T-W-2Cel a metoda w badaniu naukowym; temat a metoda w badaniu naukowym; badania naukowe a badania w architekturze i urbanistyce; logika badań naukowych a dobór metody1
T-W-3Standardy dociekań naukowych1
T-W-4Praca ze źródłami naukowymi; analizy literatury przedmiotu1
T-W-5Teoria a metoda; projektowanie a proces badawczy1
T-W-6Metody badań historyczno-interpretacyjnych1
T-W-7Metoda badań jakościowych1
T-W-8Metoda badań korelacyjnych1
T-W-9Metoda badań eksperymentalnych i quasi eksperymentalnych1
T-W-10Metoda badań opartych o symulacje i modelowanie1
T-W-11Proces dedukcyjny a metoda badawcza1
T-W-12Studia przypadków i strategie złożone jako metoda1
T-W-13Strategie planowania badań architektonicznych i umiejscowienie metody w strukturze badawczej1
T-W-14Metoda a rzetelność wyników badań w kontekście aplikacyjności; aplikacja rezultatów jako ostateczna weryfikacja poprawności badania; metody weryfikacji badań; aplikacyjność a przydatność1
T-W-15Retrospektywny przegląd problematyki metodologicznej w naukach stosowanych technicznych1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładzie15
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału wykładowego i studia literatury14
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu30
A-W-4Egzamin1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_3A_S3/B-01_W01Doktorant rozumie standardy badań naukowych i metod badawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyB_3A_W02Ma zaawansowaną wiedzę o charakterze szczegółowym, odpowiadającą prowadzonym badaniom naukowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
B_3A_W03Ma wiedzę w zakresie metodyki prowadzenia badań naukowych oraz prawnych i etycznych aspektów takich badań.
B_3A_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie o charakterze podstawowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
B_3A_W04Ma wiedzę dotyczącą sposobów opracowywania publikacji naukowych oraz publicznej prezentacji wyników badań naukowych, a także opracowania wyników badań i naukowego wnioskowania.
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wachlarza metod badawczych oraz warsztatu umożliwiającego wiązanie metod z tematyką badań.
C-1Rozbudzenie świadomości i wpojenie zasad obowiązujących na polu nauk technicznych w relacji do procedur badawczych, ich znaczenia, formowania, użyteczności i rzetelności.
Treści programoweT-W-14Metoda a rzetelność wyników badań w kontekście aplikacyjności; aplikacja rezultatów jako ostateczna weryfikacja poprawności badania; metody weryfikacji badań; aplikacyjność a przydatność
T-W-5Teoria a metoda; projektowanie a proces badawczy
T-W-7Metoda badań jakościowych
T-W-4Praca ze źródłami naukowymi; analizy literatury przedmiotu
T-W-13Strategie planowania badań architektonicznych i umiejscowienie metody w strukturze badawczej
T-W-11Proces dedukcyjny a metoda badawcza
T-W-10Metoda badań opartych o symulacje i modelowanie
T-W-9Metoda badań eksperymentalnych i quasi eksperymentalnych
T-W-8Metoda badań korelacyjnych
T-W-6Metody badań historyczno-interpretacyjnych
T-W-1Metoda jako podstawowe narzędzie uporządkowanego procesu dociekania
T-W-2Cel a metoda w badaniu naukowym; temat a metoda w badaniu naukowym; badania naukowe a badania w architekturze i urbanistyce; logika badań naukowych a dobór metody
T-W-3Standardy dociekań naukowych
T-W-12Studia przypadków i strategie złożone jako metoda
T-W-15Retrospektywny przegląd problematyki metodologicznej w naukach stosowanych technicznych
Metody nauczaniaM-1Przewiduje się prowadzenie wykładów w formule 2/3 i 1/3 – pierwsze 2/3 wykładu to prelekcja przedstawiająca konkretne zagadnienia, pozostałe 1/3 to forma interaktywnego dyskursu z uczestnikami wykładu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin dwustopniowy – pierwszy stopień obowiązujący, drugi zależny od wyniku pierwszego (wyłącznie na ocenę bardzo dobrą lub dobrą plus)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant zna standardy badań naukowych i metod badawczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_3A_S3/B-01_W02Doktorant rozumie relacje między metodą a aplikacyjnością i przydatnością wyników badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyB_3A_W02Ma zaawansowaną wiedzę o charakterze szczegółowym, odpowiadającą prowadzonym badaniom naukowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
B_3A_W03Ma wiedzę w zakresie metodyki prowadzenia badań naukowych oraz prawnych i etycznych aspektów takich badań.
B_3A_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie o charakterze podstawowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
B_3A_W04Ma wiedzę dotyczącą sposobów opracowywania publikacji naukowych oraz publicznej prezentacji wyników badań naukowych, a także opracowania wyników badań i naukowego wnioskowania.
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wachlarza metod badawczych oraz warsztatu umożliwiającego wiązanie metod z tematyką badań.
C-1Rozbudzenie świadomości i wpojenie zasad obowiązujących na polu nauk technicznych w relacji do procedur badawczych, ich znaczenia, formowania, użyteczności i rzetelności.
Treści programoweT-W-14Metoda a rzetelność wyników badań w kontekście aplikacyjności; aplikacja rezultatów jako ostateczna weryfikacja poprawności badania; metody weryfikacji badań; aplikacyjność a przydatność
T-W-5Teoria a metoda; projektowanie a proces badawczy
T-W-7Metoda badań jakościowych
T-W-4Praca ze źródłami naukowymi; analizy literatury przedmiotu
T-W-13Strategie planowania badań architektonicznych i umiejscowienie metody w strukturze badawczej
T-W-11Proces dedukcyjny a metoda badawcza
T-W-10Metoda badań opartych o symulacje i modelowanie
T-W-9Metoda badań eksperymentalnych i quasi eksperymentalnych
T-W-8Metoda badań korelacyjnych
T-W-6Metody badań historyczno-interpretacyjnych
T-W-1Metoda jako podstawowe narzędzie uporządkowanego procesu dociekania
T-W-2Cel a metoda w badaniu naukowym; temat a metoda w badaniu naukowym; badania naukowe a badania w architekturze i urbanistyce; logika badań naukowych a dobór metody
T-W-3Standardy dociekań naukowych
T-W-12Studia przypadków i strategie złożone jako metoda
T-W-15Retrospektywny przegląd problematyki metodologicznej w naukach stosowanych technicznych
Metody nauczaniaM-1Przewiduje się prowadzenie wykładów w formule 2/3 i 1/3 – pierwsze 2/3 wykładu to prelekcja przedstawiająca konkretne zagadnienia, pozostałe 1/3 to forma interaktywnego dyskursu z uczestnikami wykładu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin dwustopniowy – pierwszy stopień obowiązujący, drugi zależny od wyniku pierwszego (wyłącznie na ocenę bardzo dobrą lub dobrą plus)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant rozumie relacje między metodą a aplikacyjnością i przydatnością w pracy naukowej wyników prowadzonych badań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_3A_S3/B-01_U01Doktorant posiada umiejętność rozpoznawania rodzaju metod wraz ze zdolnością do ich prawidłowego przyporządkowania w zależności od tematu badawczego, znajomość zróżnicowanych metod i ich cech dystynktywnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyB_3A_U03Potrafi określić kierunki samokształcenia się niezbędne do realizacji celów badawczych.
B_3A_U01Nabywa umiejętności związane z metodyką i metodologią prowadzenia badań naukowych.
B_3A_U02Potrafi dokumentować wyniki prac badawczych oraz opracowywać publikacje naukowe, z respektowaniem zasad poszanowania praw autorskich.
B_3A_U05Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji oraz krytycznej ich oceny.
B_3A_U08Nabywa umiejętności prowadzenia badań naukowych z wykorzystaniem najnowszej wiedzy.
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wachlarza metod badawczych oraz warsztatu umożliwiającego wiązanie metod z tematyką badań.
C-1Rozbudzenie świadomości i wpojenie zasad obowiązujących na polu nauk technicznych w relacji do procedur badawczych, ich znaczenia, formowania, użyteczności i rzetelności.
Treści programoweT-W-14Metoda a rzetelność wyników badań w kontekście aplikacyjności; aplikacja rezultatów jako ostateczna weryfikacja poprawności badania; metody weryfikacji badań; aplikacyjność a przydatność
T-W-5Teoria a metoda; projektowanie a proces badawczy
T-W-7Metoda badań jakościowych
T-W-4Praca ze źródłami naukowymi; analizy literatury przedmiotu
T-W-13Strategie planowania badań architektonicznych i umiejscowienie metody w strukturze badawczej
T-W-11Proces dedukcyjny a metoda badawcza
T-W-10Metoda badań opartych o symulacje i modelowanie
T-W-9Metoda badań eksperymentalnych i quasi eksperymentalnych
T-W-8Metoda badań korelacyjnych
T-W-6Metody badań historyczno-interpretacyjnych
T-W-1Metoda jako podstawowe narzędzie uporządkowanego procesu dociekania
T-W-2Cel a metoda w badaniu naukowym; temat a metoda w badaniu naukowym; badania naukowe a badania w architekturze i urbanistyce; logika badań naukowych a dobór metody
T-W-3Standardy dociekań naukowych
T-W-12Studia przypadków i strategie złożone jako metoda
T-W-15Retrospektywny przegląd problematyki metodologicznej w naukach stosowanych technicznych
Metody nauczaniaM-1Przewiduje się prowadzenie wykładów w formule 2/3 i 1/3 – pierwsze 2/3 wykładu to prelekcja przedstawiająca konkretne zagadnienia, pozostałe 1/3 to forma interaktywnego dyskursu z uczestnikami wykładu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin dwustopniowy – pierwszy stopień obowiązujący, drugi zależny od wyniku pierwszego (wyłącznie na ocenę bardzo dobrą lub dobrą plus)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant wykazuje umiejętność rozpoznawania rodzaju metod, potrafi je prawidłowego przyporządkować do zadanego tematu badawczego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_3A_S3/B-01_U02Doktorant posiada umiejętność planowania procesu badawczego oraz właściwego doboru metody do celu i tematu badania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyB_3A_U03Potrafi określić kierunki samokształcenia się niezbędne do realizacji celów badawczych.
B_3A_U01Nabywa umiejętności związane z metodyką i metodologią prowadzenia badań naukowych.
B_3A_U02Potrafi dokumentować wyniki prac badawczych oraz opracowywać publikacje naukowe, z respektowaniem zasad poszanowania praw autorskich.
B_3A_U05Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji oraz krytycznej ich oceny.
B_3A_U08Nabywa umiejętności prowadzenia badań naukowych z wykorzystaniem najnowszej wiedzy.
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wachlarza metod badawczych oraz warsztatu umożliwiającego wiązanie metod z tematyką badań.
C-1Rozbudzenie świadomości i wpojenie zasad obowiązujących na polu nauk technicznych w relacji do procedur badawczych, ich znaczenia, formowania, użyteczności i rzetelności.
Treści programoweT-W-14Metoda a rzetelność wyników badań w kontekście aplikacyjności; aplikacja rezultatów jako ostateczna weryfikacja poprawności badania; metody weryfikacji badań; aplikacyjność a przydatność
T-W-5Teoria a metoda; projektowanie a proces badawczy
T-W-7Metoda badań jakościowych
T-W-4Praca ze źródłami naukowymi; analizy literatury przedmiotu
T-W-13Strategie planowania badań architektonicznych i umiejscowienie metody w strukturze badawczej
T-W-11Proces dedukcyjny a metoda badawcza
T-W-10Metoda badań opartych o symulacje i modelowanie
T-W-9Metoda badań eksperymentalnych i quasi eksperymentalnych
T-W-8Metoda badań korelacyjnych
T-W-6Metody badań historyczno-interpretacyjnych
T-W-1Metoda jako podstawowe narzędzie uporządkowanego procesu dociekania
T-W-2Cel a metoda w badaniu naukowym; temat a metoda w badaniu naukowym; badania naukowe a badania w architekturze i urbanistyce; logika badań naukowych a dobór metody
T-W-3Standardy dociekań naukowych
T-W-12Studia przypadków i strategie złożone jako metoda
T-W-15Retrospektywny przegląd problematyki metodologicznej w naukach stosowanych technicznych
Metody nauczaniaM-1Przewiduje się prowadzenie wykładów w formule 2/3 i 1/3 – pierwsze 2/3 wykładu to prelekcja przedstawiająca konkretne zagadnienia, pozostałe 1/3 to forma interaktywnego dyskursu z uczestnikami wykładu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin dwustopniowy – pierwszy stopień obowiązujący, drugi zależny od wyniku pierwszego (wyłącznie na ocenę bardzo dobrą lub dobrą plus)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant wykazuje umiejętność planowania procesu badawczego i właściwego doboru metody do zadanego badania naukowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_3A_S3/B-01_K01Doktorant rozumie społeczne znaczenie badań
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyB_3A_K02Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej.
B_3A_K01Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego.
B_3A_K05Uzyskuje kompetencje społeczne odnoszące się do działalności naukowo-badawczej i społecznej roli uczonego.
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wachlarza metod badawczych oraz warsztatu umożliwiającego wiązanie metod z tematyką badań.
C-1Rozbudzenie świadomości i wpojenie zasad obowiązujących na polu nauk technicznych w relacji do procedur badawczych, ich znaczenia, formowania, użyteczności i rzetelności.
Treści programoweT-W-14Metoda a rzetelność wyników badań w kontekście aplikacyjności; aplikacja rezultatów jako ostateczna weryfikacja poprawności badania; metody weryfikacji badań; aplikacyjność a przydatność
T-W-5Teoria a metoda; projektowanie a proces badawczy
T-W-7Metoda badań jakościowych
T-W-4Praca ze źródłami naukowymi; analizy literatury przedmiotu
T-W-13Strategie planowania badań architektonicznych i umiejscowienie metody w strukturze badawczej
T-W-11Proces dedukcyjny a metoda badawcza
T-W-10Metoda badań opartych o symulacje i modelowanie
T-W-9Metoda badań eksperymentalnych i quasi eksperymentalnych
T-W-8Metoda badań korelacyjnych
T-W-6Metody badań historyczno-interpretacyjnych
T-W-1Metoda jako podstawowe narzędzie uporządkowanego procesu dociekania
T-W-2Cel a metoda w badaniu naukowym; temat a metoda w badaniu naukowym; badania naukowe a badania w architekturze i urbanistyce; logika badań naukowych a dobór metody
T-W-3Standardy dociekań naukowych
T-W-12Studia przypadków i strategie złożone jako metoda
T-W-15Retrospektywny przegląd problematyki metodologicznej w naukach stosowanych technicznych
Metody nauczaniaM-1Przewiduje się prowadzenie wykładów w formule 2/3 i 1/3 – pierwsze 2/3 wykładu to prelekcja przedstawiająca konkretne zagadnienia, pozostałe 1/3 to forma interaktywnego dyskursu z uczestnikami wykładu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin dwustopniowy – pierwszy stopień obowiązujący, drugi zależny od wyniku pierwszego (wyłącznie na ocenę bardzo dobrą lub dobrą plus)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant rozumie społeczne znaczenie badań
3,5
4,0
4,5
5,0