Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S3)

Sylabus przedmiotu Metody i techniki badawcze (seminarium):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Metody i techniki badawcze (seminarium)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Barełkowski <Robert.Barelkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Barełkowski <Robert.Barelkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS1 15 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień na poziomie studiów S2 lub studiów jednolitych magisterskich. Zainteresowanie pracą naukową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstaw metodologicznych badań naukowych i metod badawczych nauk technicznych ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny budownictwo.
C-2Zdobycie podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie planowania procesu badawczego oraz zastosowania metod badawczych.
C-3Zrozumienie znaczenia modelu pracy naukowej i procesu badawczego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Proces badawczy w naukach: pojęcie procesu badawczego, rodzaje badań naukowych, hipotezy badawcze, konstruowanie modelu. Etapy projektowania problemu badawczego: ustalenie i uzasadnienie problemu; analiza literatury przedmiotu; przyjęcie niezbędnych założeń lub twierdzeń; ustalenie metod roboczych obejmujące krytykę metod dotychczasowych i wybór lub konstrukcję nowych metod; przeprowadzenie badań naukowych: wykonanie czynności wynikających z postawionego problemu i wybranej metody badawczej. Problemowy sposób formowania rozdziałów rozprawy doktorskiej. Przygotowanie publikacji: rodzaje publikacji, abstract graficzny, sposoby prezentacji wyników badań, sposoby cytowania źródeł literaturowych, zasady zastrzegania własności intelektualnej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej z zastosowanej metody badawczej w pracy doktorskiej i projektu badań.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Udział w seminarium15
A-S-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć30
A-S-3Przygotowanie prezentacji.15
A-S-4Przygotowanie tekstu publikacji do wybranego czasopisma30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Przygotowanie publikacji do wybranego czasopisma na podstawie pracy dyplomowej magisterskiej lub dotychczas wykonanych prac badawczych
M-4Panel dyskusyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji oraz aktywności w panelu dyskusyjnym.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej publikacji od strony technik pisania.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_3A_S3/B-02_W01
Ma wiedzę z zakresu podstaw metodologicznych badań naukowych i metod badawczych stosowanych w naukach technicznych ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny budownictwo. Wie jak rozwiązywać problemy badawcze. Potrafi przyjąć odpowiedni model pracy naukowej i przeprowadzić proces badawczy.
B_3A_W03, B_3A_W01, B_3A_W04C-3, C-2, C-1T-S-1M-1, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_3A_S3/B-02_U01
Posiada umiejętności planowania procesu badawczego oraz zastosowania odpowiednich metod badawczych.
B_3A_U01, B_3A_U02, B_3A_U09, B_3A_U08C-3, C-2, C-1T-S-1M-1, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_3A_S3/B-02_K01
Docenia znaczenie prowadzenia badań naukowych, wyboru modelu pracy naukowej i procesu badawczego.
B_3A_K02, B_3A_K01, B_3A_K04C-3, C-2, C-1T-S-1M-1, M-2, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_3A_S3/B-02_W01
Ma wiedzę z zakresu podstaw metodologicznych badań naukowych i metod badawczych stosowanych w naukach technicznych ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny budownictwo. Wie jak rozwiązywać problemy badawcze. Potrafi przyjąć odpowiedni model pracy naukowej i przeprowadzić proces badawczy.
2,0
3,0Doktorant wykazuje minimalną wiedzę z zakresu podstaw metodologicznych badań naukowych i metod badawczych stosowanych w naukach technicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_3A_S3/B-02_U01
Posiada umiejętności planowania procesu badawczego oraz zastosowania odpowiednich metod badawczych.
2,0
3,0Doktorant w minimalnym stopniu posiada umiejętność planowania procesu badawczego oraz zastosowania odpowiednich metod badawczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_3A_S3/B-02_K01
Docenia znaczenie prowadzenia badań naukowych, wyboru modelu pracy naukowej i procesu badawczego.
2,0
3,0Docenia w sposób dostateczny znaczenie prowadzenia badan naukowych i procesu badawczego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Apanowicz J., Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, DIFIN, Warszawa, 2005
  2. Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk, KUL, Lublin, 2005, Wyd. 3 popr.
  3. Kotarbiński T., Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Ossolineum, Wrocław, 1990

Literatura dodatkowa

  1. Kinita J., Szkice z teorii poznania naukowego, PWN, Warszawa, 1976
  2. Nęcka E., Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk, 2005
  3. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wyd. Śląsk, Katowice, 2005

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Proces badawczy w naukach: pojęcie procesu badawczego, rodzaje badań naukowych, hipotezy badawcze, konstruowanie modelu. Etapy projektowania problemu badawczego: ustalenie i uzasadnienie problemu; analiza literatury przedmiotu; przyjęcie niezbędnych założeń lub twierdzeń; ustalenie metod roboczych obejmujące krytykę metod dotychczasowych i wybór lub konstrukcję nowych metod; przeprowadzenie badań naukowych: wykonanie czynności wynikających z postawionego problemu i wybranej metody badawczej. Problemowy sposób formowania rozdziałów rozprawy doktorskiej. Przygotowanie publikacji: rodzaje publikacji, abstract graficzny, sposoby prezentacji wyników badań, sposoby cytowania źródeł literaturowych, zasady zastrzegania własności intelektualnej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej z zastosowanej metody badawczej w pracy doktorskiej i projektu badań.15
15

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Udział w seminarium15
A-S-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć30
A-S-3Przygotowanie prezentacji.15
A-S-4Przygotowanie tekstu publikacji do wybranego czasopisma30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_3A_S3/B-02_W01Ma wiedzę z zakresu podstaw metodologicznych badań naukowych i metod badawczych stosowanych w naukach technicznych ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny budownictwo. Wie jak rozwiązywać problemy badawcze. Potrafi przyjąć odpowiedni model pracy naukowej i przeprowadzić proces badawczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyB_3A_W03Ma wiedzę w zakresie metodyki prowadzenia badań naukowych oraz prawnych i etycznych aspektów takich badań.
B_3A_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie o charakterze podstawowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
B_3A_W04Ma wiedzę dotyczącą sposobów opracowywania publikacji naukowych oraz publicznej prezentacji wyników badań naukowych, a także opracowania wyników badań i naukowego wnioskowania.
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie znaczenia modelu pracy naukowej i procesu badawczego.
C-2Zdobycie podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie planowania procesu badawczego oraz zastosowania metod badawczych.
C-1Poznanie podstaw metodologicznych badań naukowych i metod badawczych nauk technicznych ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny budownictwo.
Treści programoweT-S-1Proces badawczy w naukach: pojęcie procesu badawczego, rodzaje badań naukowych, hipotezy badawcze, konstruowanie modelu. Etapy projektowania problemu badawczego: ustalenie i uzasadnienie problemu; analiza literatury przedmiotu; przyjęcie niezbędnych założeń lub twierdzeń; ustalenie metod roboczych obejmujące krytykę metod dotychczasowych i wybór lub konstrukcję nowych metod; przeprowadzenie badań naukowych: wykonanie czynności wynikających z postawionego problemu i wybranej metody badawczej. Problemowy sposób formowania rozdziałów rozprawy doktorskiej. Przygotowanie publikacji: rodzaje publikacji, abstract graficzny, sposoby prezentacji wyników badań, sposoby cytowania źródeł literaturowych, zasady zastrzegania własności intelektualnej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej z zastosowanej metody badawczej w pracy doktorskiej i projektu badań.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacje multimedialne
M-4Panel dyskusyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji oraz aktywności w panelu dyskusyjnym.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej publikacji od strony technik pisania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant wykazuje minimalną wiedzę z zakresu podstaw metodologicznych badań naukowych i metod badawczych stosowanych w naukach technicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_3A_S3/B-02_U01Posiada umiejętności planowania procesu badawczego oraz zastosowania odpowiednich metod badawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyB_3A_U01Nabywa umiejętności związane z metodyką i metodologią prowadzenia badań naukowych.
B_3A_U02Potrafi dokumentować wyniki prac badawczych oraz opracowywać publikacje naukowe, z respektowaniem zasad poszanowania praw autorskich.
B_3A_U09Nabywa umiejętności formułowania celów i tez naukowych, prowadzenia prac badawczych oraz interpretacji wyników badań naukowych na podstawie istniejącego stanu wiedzy.
B_3A_U08Nabywa umiejętności prowadzenia badań naukowych z wykorzystaniem najnowszej wiedzy.
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie znaczenia modelu pracy naukowej i procesu badawczego.
C-2Zdobycie podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie planowania procesu badawczego oraz zastosowania metod badawczych.
C-1Poznanie podstaw metodologicznych badań naukowych i metod badawczych nauk technicznych ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny budownictwo.
Treści programoweT-S-1Proces badawczy w naukach: pojęcie procesu badawczego, rodzaje badań naukowych, hipotezy badawcze, konstruowanie modelu. Etapy projektowania problemu badawczego: ustalenie i uzasadnienie problemu; analiza literatury przedmiotu; przyjęcie niezbędnych założeń lub twierdzeń; ustalenie metod roboczych obejmujące krytykę metod dotychczasowych i wybór lub konstrukcję nowych metod; przeprowadzenie badań naukowych: wykonanie czynności wynikających z postawionego problemu i wybranej metody badawczej. Problemowy sposób formowania rozdziałów rozprawy doktorskiej. Przygotowanie publikacji: rodzaje publikacji, abstract graficzny, sposoby prezentacji wyników badań, sposoby cytowania źródeł literaturowych, zasady zastrzegania własności intelektualnej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej z zastosowanej metody badawczej w pracy doktorskiej i projektu badań.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacje multimedialne
M-4Panel dyskusyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji oraz aktywności w panelu dyskusyjnym.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej publikacji od strony technik pisania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant w minimalnym stopniu posiada umiejętność planowania procesu badawczego oraz zastosowania odpowiednich metod badawczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_3A_S3/B-02_K01Docenia znaczenie prowadzenia badań naukowych, wyboru modelu pracy naukowej i procesu badawczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyB_3A_K02Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej.
B_3A_K01Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego.
B_3A_K04Dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z własną pracą badawczą, publikacyjną i projektową.
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie znaczenia modelu pracy naukowej i procesu badawczego.
C-2Zdobycie podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie planowania procesu badawczego oraz zastosowania metod badawczych.
C-1Poznanie podstaw metodologicznych badań naukowych i metod badawczych nauk technicznych ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny budownictwo.
Treści programoweT-S-1Proces badawczy w naukach: pojęcie procesu badawczego, rodzaje badań naukowych, hipotezy badawcze, konstruowanie modelu. Etapy projektowania problemu badawczego: ustalenie i uzasadnienie problemu; analiza literatury przedmiotu; przyjęcie niezbędnych założeń lub twierdzeń; ustalenie metod roboczych obejmujące krytykę metod dotychczasowych i wybór lub konstrukcję nowych metod; przeprowadzenie badań naukowych: wykonanie czynności wynikających z postawionego problemu i wybranej metody badawczej. Problemowy sposób formowania rozdziałów rozprawy doktorskiej. Przygotowanie publikacji: rodzaje publikacji, abstract graficzny, sposoby prezentacji wyników badań, sposoby cytowania źródeł literaturowych, zasady zastrzegania własności intelektualnej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej z zastosowanej metody badawczej w pracy doktorskiej i projektu badań.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacje multimedialne
M-4Panel dyskusyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji oraz aktywności w panelu dyskusyjnym.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej publikacji od strony technik pisania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Docenia w sposób dostateczny znaczenie prowadzenia badan naukowych i procesu badawczego.
3,5
4,0
4,5
5,0