Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S3)
Sylabus przedmiotu Metody i techniki badań w inżynierii materiałowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody i techniki badań w inżynierii materiałowej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólne wiadomości z fizyki i chemii ciała stałego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy dotyczacej podstawowych metod badań właściwości materiałów oraz struktury tworzyw konstrukcyjnych: metalicznych, ceramicznych, tworzyw sztucznych |
C-2 | Ukształtowanie umiejetności dotyczacych zastosowania podstawowych metod badań właściwości materiałów oraz struktury tworzyw konstrukcyjnych: metalicznych, ceramicznych, tworzyw sztucznych |
C-2 | Umiejętność planowania określonych badań własciwości i struktury materiałów, przygotowania próbek, interpretacji uzyskanych wyników |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Mikroskopia elektronowa skaningowa: budowa i obsługa mikroskopu, preparatyka, rodzaje obrazów. Mikroanaliza rentgenowska: budowa analizatorów EDS i WDS, interpretacja wyników. | 3 |
T-S-2 | Oznaczanie twardości. Oznaczanie udarności i elastyczności tworzyw. | 2 |
T-S-3 | Badania zużycia ściernego | 2 |
T-S-4 | Badania odporności korozyjnej w komorze solnej, interpretacja wyników | 1 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Makroskopia, mikroskopia świetlna, preparatyka, metodyka badań | 2 |
T-W-2 | Mikroskopia elektronowa: podstawy fizyczne, rodzaje mikroskopów, preparatyka, metodyka badań | 2 |
T-W-3 | Mikroanaliza rentgenowska: podstawy fizyczne, spektroskopia EDS i WDS, metodyka badań | 2 |
T-W-4 | Właściwości cieplne ciał stałych (przewodnictwo, rozszerzalność cieplna). Metodyka badań dylatometrycznych. Metody analizy termicznej – DSC, TG, DMTA. | 2 |
T-W-5 | Badania właściwości mechanicznych tworzyw, tj. wytrzymałość przy statycznym rozciąganiu, zginaniu, skręcaniu; twardość, udarność, zużycie ścierne. | 2 |
T-W-6 | Badania odporności korozyjnej | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | Uczestnictwo w zjęciach | 8 |
A-S-2 | Przygotowanie do zajeć i wykonanie sprawozdań | 18 |
A-S-3 | Konsultacje | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykladach | 12 |
A-W-1 | Studiowanie wskazanej literatury | 12 |
A-W-3 | Konsultacje | 5 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-1 | Seminarium i pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin obejmujący tematykę wykładów |
S-1 | Ocena formująca: Wykonanie sprawozdań i zadań domowych |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń seminaryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
B_3A_S3/C-02_W01 Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych metod badań struktury materiałów oraz metod badań właściwości materiałów | B_3A_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
B_3A_S3/C-02_W02 Potrafi scharakteryzować wybraną technikę badawczą oraz zna jej podstawy fizyczne | B_3A_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
B_3A_S3/C-02_U01 Potrafi dobrać odpowiednią technikę badawczą do opisu struktury oraz zbadania określonych właściwości materiału | B_3A_U08 | — | C-2 | T-S-1, T-S-2, T-S-4, T-S-3, T-W-4 | M-1, M-1 | S-3, S-1 |
B_3A_S3/C-02_U02 Potrafi analizowć wyniki badań dotyczące struktury i właściwosci materiałów oraz wnioskować na podstawie tychże wyników | B_3A_U08 | — | C-2 | T-S-1, T-S-2, T-S-4, T-S-3 | M-1, M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
B_3A_S3/C-02_K01 Ma świadomość różnorodności badań struktury i badań właściwości materiałów | B_3A_K01 | — | C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-1 | S-1, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_3A_S3/C-02_W01 Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych metod badań struktury materiałów oraz metod badań właściwości materiałów | 2,0 | |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę o metodach badań struktury i właściwości materiałów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_3A_S3/C-02_W02 Potrafi scharakteryzować wybraną technikę badawczą oraz zna jej podstawy fizyczne | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w prosty sposób opisać daną technikę badawczą bez wiedzy o jej podstawach fizycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_3A_S3/C-02_U01 Potrafi dobrać odpowiednią technikę badawczą do opisu struktury oraz zbadania określonych właściwości materiału | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobrać zaledwie kilka metod badawczych do opisu strukrury czy zbadania właściwości badanego materiału | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_3A_S3/C-02_U02 Potrafi analizowć wyniki badań dotyczące struktury i właściwosci materiałów oraz wnioskować na podstawie tychże wyników | 2,0 | |
3,0 | Student interpretuje proste wyniki badań bez umiejętnośći ich efektywnej analizy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_3A_S3/C-02_K01 Ma świadomość różnorodności badań struktury i badań właściwości materiałów | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wskazuje zaledwie kilka metod badania struktury czy właściwości materiałów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dobrzański L., Hajduczek E., Mikroskopia świetlna i elektronowa, WNT, 1987
- Prowans S., Metody techniki badan materiałów, Skrypt PS, 1981
- Ryś J., Stereologia materiałów, Wyd. Fotobit Design, 1995
- Praca zbiorowa, Podstawy ilościowej mikroanalizy rentgenowskiej, WNT, 1994
- Oleś A., Metody doświadczalne fizyki ciała stałego, WNT, 1998
- Broniewski T. i inni, Metody badan i ocena właściwości tworzyw sztucznych, WNT, Warszawa, 2000
- Piekarski B. i inni, Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów metalicznych, Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2013
Literatura dodatkowa
- Kozubowski J., Metody transmisyjnej mikroskopii elektronowej, Wyd. Śląsk, 1975