Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika budowli:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika budowli
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksander Badower <Aleksander.Badower@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 30 2,40,44zaliczenie
wykładyW3 30 1,60,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ukończony kurs matematyki ukończony kurs fizyki ukończony kurs wytrzymałości materiałów w zakresie statyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1-umiejętność wyznacznia przemieszczeń metodami energetycznymi
C-2-umiejętność rozwiązywania zadań statyki układów niewyznaczalnych metodą sił i metodą przemieszczeń
C-3-umiejętnośc wyznaczania lini wpływowych dla układów prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych
C-4Wiedza związana z algorytmami metody sił i metody przemieszczeń

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt-rama, metoda sił15
T-P-2Projekt-rama, metoda przemieszczeń15
30
wykłady
T-W-1Twierdzenia energetyczne, Castigliano, Menabre,2
T-W-2Prace wirtualne2
T-W-3Metoda sił w płaskich układach prętowych9
T-W-4Metoda przemieszczeń w płaskich układach prętowych9
T-W-5Przemieszczenia w układach prętowych statycznie niewyznaczalnych2
T-W-6Linie wpływowe sił w płaskich układach prętowych6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych30
A-P-2Przygotowanie do zajęć projektowych10
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego20
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia9
A-P-5Udział w zaliczeniu3
72
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu15
A-W-3Udział w egzaminie2
47

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połaczony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu semestru-egzamin
S-2Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/11_W01
Wie jak formułować zadania metodami sił i przemieszczeń dla płaskich ukłądów prętowych
BIE_1A_W06T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-1, T-P-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/11_U01
Umie rozwiązywać zadania statyki metodami sił i przemieszczeń
BIE_1A_U04T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-1, T-P-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/11_W01
Wie jak formułować zadania metodami sił i przemieszczeń dla płaskich ukłądów prętowych
2,0
3,0Wie jak poprawnie rozwiązywać proste układy prętowe metodami sił i przemieszczeń
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/11_U01
Umie rozwiązywać zadania statyki metodami sił i przemieszczeń
2,0
3,0Poprawnie wykonane działy domowe z niewielkimi błedami merytorycznymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zdzisław Dyląg i inni, Mechanika Budowli, PWN, Warszawa, 1974
  2. Zofia Witkowska, Marek Witkowski, Zbiór zadań z Mechaniki Budowli, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012002

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt-rama, metoda sił15
T-P-2Projekt-rama, metoda przemieszczeń15
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Twierdzenia energetyczne, Castigliano, Menabre,2
T-W-2Prace wirtualne2
T-W-3Metoda sił w płaskich układach prętowych9
T-W-4Metoda przemieszczeń w płaskich układach prętowych9
T-W-5Przemieszczenia w układach prętowych statycznie niewyznaczalnych2
T-W-6Linie wpływowe sił w płaskich układach prętowych6
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych30
A-P-2Przygotowanie do zajęć projektowych10
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego20
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia9
A-P-5Udział w zaliczeniu3
72
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu15
A-W-3Udział w egzaminie2
47
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_C/11_W01Wie jak formułować zadania metodami sił i przemieszczeń dla płaskich ukłądów prętowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W06Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Wiedza związana z algorytmami metody sił i metody przemieszczeń
Treści programoweT-W-1Twierdzenia energetyczne, Castigliano, Menabre,
T-W-2Prace wirtualne
T-W-3Metoda sił w płaskich układach prętowych
T-W-4Metoda przemieszczeń w płaskich układach prętowych
T-W-5Przemieszczenia w układach prętowych statycznie niewyznaczalnych
T-W-6Linie wpływowe sił w płaskich układach prętowych
T-P-1Projekt-rama, metoda sił
T-P-2Projekt-rama, metoda przemieszczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połaczony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu semestru-egzamin
S-2Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wie jak poprawnie rozwiązywać proste układy prętowe metodami sił i przemieszczeń
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_C/11_U01Umie rozwiązywać zadania statyki metodami sił i przemieszczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1-umiejętność wyznacznia przemieszczeń metodami energetycznymi
C-2-umiejętność rozwiązywania zadań statyki układów niewyznaczalnych metodą sił i metodą przemieszczeń
C-3-umiejętnośc wyznaczania lini wpływowych dla układów prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych
Treści programoweT-W-1Twierdzenia energetyczne, Castigliano, Menabre,
T-W-2Prace wirtualne
T-W-3Metoda sił w płaskich układach prętowych
T-W-4Metoda przemieszczeń w płaskich układach prętowych
T-W-5Przemieszczenia w układach prętowych statycznie niewyznaczalnych
T-W-6Linie wpływowe sił w płaskich układach prętowych
T-P-1Projekt-rama, metoda sił
T-P-2Projekt-rama, metoda przemieszczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połaczony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu semestru-egzamin
S-2Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Poprawnie wykonane działy domowe z niewielkimi błedami merytorycznymi
3,5
4,0
4,5
5,0