Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria drogowa
Sylabus przedmiotu Eksploatacja i utrzymanie dróg:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria drogowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Eksploatacja i utrzymanie dróg | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Słuchacz ma wiedzę z matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie wiedzy i nabycie umiejętności doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności oraz wyznaczania warunków widoczności na skrzyżowaniach i rondach |
C-2 | Opanowanie wiedzy i nabycie umiejętności projektowania oznakowania poziomego i pionowego |
C-3 | Nabycie wiedzy o podstawowych uszkodzeniach i deformacjach nawierzchni drogowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Rozwiązywanie zadań związanych z zagadnieniami projektowania uwzględniającymi warunki widoczności | 8 |
T-P-2 | Problematyka oznakowania robót drogowych prowadzonych w pasie drogowym | 7 |
T-P-3 | System oceny stanu nawierzchni | 1 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Widoczność na łukach poziomych i pionowych. Widoczność na skrzyżowaniach i rondach. Oznakowanie na łukach poziomych i pionowych z niedostateczną widocznością. Oznakowanie tymczasowe robót prowadzonych w pasie drogowym. System oceny stanu nawierzchni. | 8 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictywo w ćwiczeniach | 8 |
A-P-2 | Przygotowanie się do kolokwium 1 | 34 |
A-P-3 | Przygotowanie się do kolokwium 2 | 34 |
A-P-4 | Wizje lokalne i przygotowanie sprawozdania z diagnozowania uszkodzeń i deformacji | 14 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Rozwiązywanie problemów projektowych związanych z warunkami widoczności | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie sprawozdania 1 na zaliczenie wykładów | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie sprawozdania 2 na zaliczenie wykładów | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda projektów |
M-4 | metoda przypadków |
M-5 | metody programowane z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Na zaliczenie wykładów słuchacze opracowują dwa sprawozdania. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na zaliczenie ćwiczeń słuchacze piszą dwie prace pisemne (analizują warunki widoczności na skrzyżowaniu) oraz (projektują ustawienie znaków drogowych w konkretnych okolicznościach przykładowego zadania) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ID_10A_ID05_W01 Słuchacz studium podyplomowego zna podstawowe zasady analizy widoczności na łukach poziomych, pionowych i skrzyżowaniach, a także ma możliwość zaznajomienia się z podstawowymi wiadomościami o oznakowaniu | ID_10A_W01, ID_10A_W03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-P-1, T-P-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ID_10A_ID05_U01 Słuchacz studium podyplomowego nabywa umiejętność oceny warunków widoczności łukach poziomych, pionowych i skrzyżowaniach, potrafi dobrać oznakowanie w warunkach ograniczonej widoczności i na czas robót drogowych | ID_10A_U02 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ID_10A_ID05_K01 Poznanie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej | ID_10A_K02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ID_10A_ID05_W01 Słuchacz studium podyplomowego zna podstawowe zasady analizy widoczności na łukach poziomych, pionowych i skrzyżowaniach, a także ma możliwość zaznajomienia się z podstawowymi wiadomościami o oznakowaniu | 2,0 | |
3,0 | słuchacz z pomocą prowadzącego ocenia warunki ruchu oraz stan techniczny nawierzchni, nie potrafi jednak sformułować poprawnej opinii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ID_10A_ID05_U01 Słuchacz studium podyplomowego nabywa umiejętność oceny warunków widoczności łukach poziomych, pionowych i skrzyżowaniach, potrafi dobrać oznakowanie w warunkach ograniczonej widoczności i na czas robót drogowych | 2,0 | |
3,0 | słuchacz z pomocą prowadzącego ocenia warunki widoczności na skrzyżowaniach i rondach, wie jak ustawić znaki pionowe i poziome w pasie drogowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ID_10A_ID05_K01 Poznanie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 02.03.1999 r. w sprawie „warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie”, Dz. U nr 43/1999 poz. 430, 1999
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 03.07.2003 r. w sprawie „szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach”, Dz. U. Załącznik do nr 220, poz.2181 z dnia 23 grudnia 2003, 2003
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 21.06.1999 r. w sprawie „znaków i sygnałów drogowych”, Dz. U. nr 58/1999 poz. 622., 1999
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10.10.2000 r. w sprawie „szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach”, Dz. U. nr 90/2000 poz. 1006, 2000
- Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych cz. I i II, GDDP, Warszawa, 2001
- www.droga.zut.edu.pl