Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria drogowa

Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska w drogownictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria drogowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych
Profil
Moduł
Przedmiot Ochrona środowiska w drogownictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 8 2,00,44zaliczenie
wykładyW2 8 2,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Słuchacz ma wiedzę z matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie wiedzy o zagospodarowaniu powierzchni górnych przejść habitatowych
C-2Nabycie umiejętności szacowania poziomu hałasu generowanego przez ruch drogowy
C-3Nabycie umiejętności planowania zagospodarowania powierzchni rond w terenie zabudowanym i niezabudowanym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Szkodliwość hałasu. Elementy wpływające na poziom hałasu drogowego. Sposoby redukcji hałasu. Ekwiwalentny poziom hałasu, krzywa korekcyjna A. Zajęcia terenowe - przeprowadzenie pomiarów hałasu na wybranym fragmencie ulicy.3
T-P-2Dobór zagospodarowania terenu na powierzchni górnych przejść habitatowych.3
T-P-3Dobór zagospodarowanie terenu na rondach z uwzględnieniem warunków widoczności. Podstawowe gatunki krzewów i drzew do stosowania w warunkach miejskich.2
8
wykłady
T-W-1Podstawowe obiekty habitatowe i ich lokalizacja. Podstawowe zasady projektowe górnych przejść habitatowych. Zagospodarowanie przejść górnych samodzielnych i zespolonych. Podstawowe zasady projektowania dolnych przejść habitatowych i przepustów ekologicznych. Dobór zieleni na powierzchni górnych przejść habitatowych. Ochrona środowiska przed hałasem drogowym. Zagospodarowanie terenów miejskich z uwzględnieniem obniżenia poziomu hałasu drogowego i stężenia spalin.8
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-P-2Wykonanie sprawozdania z pomiarów hałasu drogowego18
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego dotyczącego zagospodarowania powierzchni górnych przejść habitatowych17
A-P-4Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego dotyczącego zagospodarowania terenu rond zlokalizowanych w terenie niezabudowanym i zabudowanym17
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Utrwalanie materiału dotyczącego zagospodarowania powierzchni górnych przejść habitatowych22
A-W-3Utrwalanie materiału dotyczącego zagospodarowania terenu rond zlokalizowanych w terenie niezabudowanym i zabudowanym20
A-W-4Utrwalanie materiału dotyczącego zagadnień związanych z hałasem drogowym generowanym przez ruch drogowy10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metoda przypadków
M-5metody programowane z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie wykładów – zaliczenie pisemne (kolokwium 1 - test z wad i zalet przejść habitatowych) oraz (kolokwium 2 - zagospodarowanie górnych przejść habitatowych)
S-2Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń projektowych – zaliczenie pisemne: 1. sprawozdanie z oszacowania pomiaru hałasu oraz 2. kolokwium z zagospodarowania terenu na wybudowanym rondzie w terenie zabudowanym i niezabudowanym

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ID_10A_ID10_W01
podyplomowego poznaje podstawowe zasady określające oddziaływanie dróg na środowisko oraz poznaje zasady budowy obiektów habitatowych
ID_10A_W02, ID_10A_W04C-1T-W-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ID_10A_ID10_U01
Słuchacz studium podyplomowego nabywa umiejętności oceny oddziaływania dróg na środowisko i rozumie konieczność stosowania kompensacji przyrodniczych oraz budowy dobrze zagospodarowanych przejść habitatowych
ID_10A_U02, ID_10A_U03, ID_10A_U04, ID_10A_U06C-1, C-2, C-3T-W-1, T-P-1, T-P-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ID_10A_ID10_K01
Słuchacz ma świadomość oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
ID_10A_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ID_10A_ID10_W01
podyplomowego poznaje podstawowe zasady określające oddziaływanie dróg na środowisko oraz poznaje zasady budowy obiektów habitatowych
2,0
3,0słuchacz z pomocą prowadzącego definiuje wady i zalety przejść górnych habitatowych oraz zasady zagospodarowania ich powierzchni
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ID_10A_ID10_U01
Słuchacz studium podyplomowego nabywa umiejętności oceny oddziaływania dróg na środowisko i rozumie konieczność stosowania kompensacji przyrodniczych oraz budowy dobrze zagospodarowanych przejść habitatowych
2,0
3,0słuchacz z pomocą prowadzącego dobiera zagospodarowanie terenu na powierzchni ronda w terenie podmiejskim i zamiejskim
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ID_10A_ID10_K01
Słuchacz ma świadomość oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
2,0
3,0słuchacz ma słabe przekonanie o oddziaływaniu ruchu drogowego na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. WÓJCICKI T. i in., Katalog drogowych urządzeń ochrony środowiska, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa, 2002
  2. Jędrzejewski W, Nowak S., Kurek R. i in., Zwierzęta a drogi, Zakład Badania Ssaków PAN, Białowieża, 2004
  3. Ślady zwierząt, Śląski Ogród Botaniczny, Mikołów, 2010
  4. Kurek R., Poradnik projektowania przejść dla zwierząt i działań ograniczających śmiertelność fauny przy drogach, GDDKiA, Warszawa, 2010
  5. Kurek R., Rybacki M, Sołtysiak M., Ochrona dziko żyjących zwierząt w projektowaniu inwestycji drogowych. Problemy i dobre praktyki. Poradnik ochrony płazów, Stowarzyszenie Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot, Bystra, 2011
  6. Strony internetowe

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Szkodliwość hałasu. Elementy wpływające na poziom hałasu drogowego. Sposoby redukcji hałasu. Ekwiwalentny poziom hałasu, krzywa korekcyjna A. Zajęcia terenowe - przeprowadzenie pomiarów hałasu na wybranym fragmencie ulicy.3
T-P-2Dobór zagospodarowania terenu na powierzchni górnych przejść habitatowych.3
T-P-3Dobór zagospodarowanie terenu na rondach z uwzględnieniem warunków widoczności. Podstawowe gatunki krzewów i drzew do stosowania w warunkach miejskich.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe obiekty habitatowe i ich lokalizacja. Podstawowe zasady projektowe górnych przejść habitatowych. Zagospodarowanie przejść górnych samodzielnych i zespolonych. Podstawowe zasady projektowania dolnych przejść habitatowych i przepustów ekologicznych. Dobór zieleni na powierzchni górnych przejść habitatowych. Ochrona środowiska przed hałasem drogowym. Zagospodarowanie terenów miejskich z uwzględnieniem obniżenia poziomu hałasu drogowego i stężenia spalin.8
8

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-P-2Wykonanie sprawozdania z pomiarów hałasu drogowego18
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego dotyczącego zagospodarowania powierzchni górnych przejść habitatowych17
A-P-4Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego dotyczącego zagospodarowania terenu rond zlokalizowanych w terenie niezabudowanym i zabudowanym17
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Utrwalanie materiału dotyczącego zagospodarowania powierzchni górnych przejść habitatowych22
A-W-3Utrwalanie materiału dotyczącego zagospodarowania terenu rond zlokalizowanych w terenie niezabudowanym i zabudowanym20
A-W-4Utrwalanie materiału dotyczącego zagadnień związanych z hałasem drogowym generowanym przez ruch drogowy10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaID_10A_ID10_W01podyplomowego poznaje podstawowe zasady określające oddziaływanie dróg na środowisko oraz poznaje zasady budowy obiektów habitatowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówID_10A_W02Ma podstawową wiedzę na temat obiektów infrastruktury transportu lądowego
ID_10A_W04Ma podstawową wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji drogowych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy o zagospodarowaniu powierzchni górnych przejść habitatowych
Treści programoweT-W-1Podstawowe obiekty habitatowe i ich lokalizacja. Podstawowe zasady projektowe górnych przejść habitatowych. Zagospodarowanie przejść górnych samodzielnych i zespolonych. Podstawowe zasady projektowania dolnych przejść habitatowych i przepustów ekologicznych. Dobór zieleni na powierzchni górnych przejść habitatowych. Ochrona środowiska przed hałasem drogowym. Zagospodarowanie terenów miejskich z uwzględnieniem obniżenia poziomu hałasu drogowego i stężenia spalin.
T-P-2Dobór zagospodarowania terenu na powierzchni górnych przejść habitatowych.
T-P-3Dobór zagospodarowanie terenu na rondach z uwzględnieniem warunków widoczności. Podstawowe gatunki krzewów i drzew do stosowania w warunkach miejskich.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metoda przypadków
M-5metody programowane z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie wykładów – zaliczenie pisemne (kolokwium 1 - test z wad i zalet przejść habitatowych) oraz (kolokwium 2 - zagospodarowanie górnych przejść habitatowych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz z pomocą prowadzącego definiuje wady i zalety przejść górnych habitatowych oraz zasady zagospodarowania ich powierzchni
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaID_10A_ID10_U01Słuchacz studium podyplomowego nabywa umiejętności oceny oddziaływania dróg na środowisko i rozumie konieczność stosowania kompensacji przyrodniczych oraz budowy dobrze zagospodarowanych przejść habitatowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówID_10A_U02Poznaje podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu inżynierii drogowej
ID_10A_U03Potrafi przygotować i przedstawić prezentację (referat) na temat związany z inżynierią drogową
ID_10A_U04Ma umiejętność samokształcenia się
ID_10A_U06Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy o zagospodarowaniu powierzchni górnych przejść habitatowych
C-2Nabycie umiejętności szacowania poziomu hałasu generowanego przez ruch drogowy
C-3Nabycie umiejętności planowania zagospodarowania powierzchni rond w terenie zabudowanym i niezabudowanym
Treści programoweT-W-1Podstawowe obiekty habitatowe i ich lokalizacja. Podstawowe zasady projektowe górnych przejść habitatowych. Zagospodarowanie przejść górnych samodzielnych i zespolonych. Podstawowe zasady projektowania dolnych przejść habitatowych i przepustów ekologicznych. Dobór zieleni na powierzchni górnych przejść habitatowych. Ochrona środowiska przed hałasem drogowym. Zagospodarowanie terenów miejskich z uwzględnieniem obniżenia poziomu hałasu drogowego i stężenia spalin.
T-P-1Szkodliwość hałasu. Elementy wpływające na poziom hałasu drogowego. Sposoby redukcji hałasu. Ekwiwalentny poziom hałasu, krzywa korekcyjna A. Zajęcia terenowe - przeprowadzenie pomiarów hałasu na wybranym fragmencie ulicy.
T-P-3Dobór zagospodarowanie terenu na rondach z uwzględnieniem warunków widoczności. Podstawowe gatunki krzewów i drzew do stosowania w warunkach miejskich.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metoda przypadków
M-5metody programowane z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń projektowych – zaliczenie pisemne: 1. sprawozdanie z oszacowania pomiaru hałasu oraz 2. kolokwium z zagospodarowania terenu na wybudowanym rondzie w terenie zabudowanym i niezabudowanym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz z pomocą prowadzącego dobiera zagospodarowanie terenu na powierzchni ronda w terenie podmiejskim i zamiejskim
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaID_10A_ID10_K01Słuchacz ma świadomość oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówID_10A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy o zagospodarowaniu powierzchni górnych przejść habitatowych
C-2Nabycie umiejętności szacowania poziomu hałasu generowanego przez ruch drogowy
C-3Nabycie umiejętności planowania zagospodarowania powierzchni rond w terenie zabudowanym i niezabudowanym
Treści programoweT-W-1Podstawowe obiekty habitatowe i ich lokalizacja. Podstawowe zasady projektowe górnych przejść habitatowych. Zagospodarowanie przejść górnych samodzielnych i zespolonych. Podstawowe zasady projektowania dolnych przejść habitatowych i przepustów ekologicznych. Dobór zieleni na powierzchni górnych przejść habitatowych. Ochrona środowiska przed hałasem drogowym. Zagospodarowanie terenów miejskich z uwzględnieniem obniżenia poziomu hałasu drogowego i stężenia spalin.
T-P-1Szkodliwość hałasu. Elementy wpływające na poziom hałasu drogowego. Sposoby redukcji hałasu. Ekwiwalentny poziom hałasu, krzywa korekcyjna A. Zajęcia terenowe - przeprowadzenie pomiarów hałasu na wybranym fragmencie ulicy.
T-P-2Dobór zagospodarowania terenu na powierzchni górnych przejść habitatowych.
T-P-3Dobór zagospodarowanie terenu na rondach z uwzględnieniem warunków widoczności. Podstawowe gatunki krzewów i drzew do stosowania w warunkach miejskich.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metoda przypadków
M-5metody programowane z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń projektowych – zaliczenie pisemne: 1. sprawozdanie z oszacowania pomiaru hałasu oraz 2. kolokwium z zagospodarowania terenu na wybudowanym rondzie w terenie zabudowanym i niezabudowanym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz ma słabe przekonanie o oddziaływaniu ruchu drogowego na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0