Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Hydrologia i gospodarka wodna-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrologia i gospodarka wodna-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana umiejętność logicznego myślenia, przynajmniej w elementarnym zakresie
W-2Wymagana wiedza z matematyki
W-3Wymagana wiedza z fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
C-2Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne
C-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody i przyrządy pomiarowe z zakresu hydrometeorologii, informacja meteorologiczna3
T-L-2Metody i przyrządy pomiarowe z zakresu hydrologii wód powierzchniowych, informacja hydrologiczna5
T-L-3Sprawdzian wiedzy z zakresu metod i przyrządów pomiarowych1
T-L-4Wyznaczanie współczynnika odplywu dla dorzecza3
T-L-5Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów2
T-L-6Zaliczenie wykonanych operatów1
15
wykłady
T-W-1Zakres i podział hydrologii, pojęcia wstępne2
T-W-2Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów2
T-W-3Charakterystyki opadów cieklych2
T-W-4Charakterystyki opadów stałych1
T-W-5Parowanie i transpiracja2
T-W-6Rodzaje retencji, metody wyznaczania retencji podziemnej2
T-W-7Teoria Hortona spływu powierzchniowego, przegląd metod wyznaczania współczynnika odpływu2
T-W-8Krzywe hydrograficzne - analiza i obróbka danych, metody wyznaczania parametrów równań związku stan-przepływ, krzywa całkowa przepływów3
T-W-9Podstawowe pojęcia statystyczne używane w hydrologii2
T-W-10Krzywe prawdopodobieństwa, metody wyznaczania parametrów rozkładów zmiennych losowych3
T-W-11Testowanie hipotez zgodności rozkladu, przedziały ufności krzywych prawdopodobieństwa1
T-W-12Ruch rumowiska w ciekach - pomiary, metody określania2
T-W-13Formy denne, ich związki z warunkami przepływu1
T-W-14Metody określania przepływów charakterystycznych4
T-W-15Test sprawdzający wiedzę1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do sprawdzianu wiedzy z zakresu metod i przyrządów pomiarowych14
A-L-3Wykonanie operatu hydrologicznego - współczynnik odpływu8
A-L-4Wykonanie operatu hydrologicznego - krzywa związku wodowskazów8
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu30
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie do testu zaliczeniowego10
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium z metod i przyrządów pomiarowych
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładanego materiału

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/10_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu hydrologii
IS_1A_W13, IS_1A_W18, IS_1A_W22T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-3, C-2, C-1T-W-4, T-W-11, T-W-6, T-W-5, T-W-13, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-14, T-W-15, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-L-1, T-L-2M-1, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/10_U01
Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii
IS_1A_U05T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-3, C-2T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3S-2
IS_1A_S1/B/10_U02
Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_1A_U04T1A_U08InzA_U01C-3, C-2T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3S-2
IS_1A_S1/B/10_U03
Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologii
IS_1A_U13T1A_U03C-3, C-2T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/10_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne
IS_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1T-W-5, T-W-13, T-W-2, T-W-7, T-W-12, T-W-15M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/10_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu hydrologii
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu hydrologii
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; posiada znajomość metod i przyrządów pomiarowych w stopniu dostatecznym; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie po ustalonym terminie
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; posiada znajomość metod i przyrządów pomiarowych w stopniu dość dobrym; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; posiada znajomość metod i przyrządów pomiarowych w stopniu dobrym; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; posiada znajomość metod i przyrządów pomiarowych w stopniu ponad dobrym; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; posiada znajomość metod i przyrządów pomiarowych w stopniu bardzo dobrym; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność i wykazując inicjatywę badawczą

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/10_U01
Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii
2,0Nie potrafi rozwiązywać podstawowych zagadnień inżynierskich z zakresu hydrologii
3,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym
4,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dobrym
4,5Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym
5,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu bardzo dobrym
IS_1A_S1/B/10_U02
Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
2,0Nie potrafi planować ani przeprowadzać symulacji komputerowych z zakresu hydrologii
3,0Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym; potrafi interpretować wyniki i wyciągać wnioski w ograniczonym zakresie
4,0Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski
4,5Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski, wykazuje inwencję badawczą
5,0Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu bardzo dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski, wykazuje inwencję badawczą w wysokim stopniu
IS_1A_S1/B/10_U03
Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologii
2,0Nie potrafi sporządzić dokumentacji hydrologicznej
3,0Potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dostateczne
3,5Potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dość dobre
4,0Potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dobre
4,5Potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w zakresie wykraczającym poza wymagania podstawowe, jakość merytoryczna i staranność wykonania dobre
5,0Potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w zakresie wykraczającym poza wymagania podstawowe, jakość merytoryczna i staranność wykonania bardzo dobre

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/10_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne
2,0Nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej ani jej wpływu na procesy hydrologiczne
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dostatecznym
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dość dobrym
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dobrym
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu ponad dobrym
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
  2. Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971

Literatura dodatkowa

  1. Brzeziński J., Ozga-Zielińska M., Hydrologia stosowana, PWN, Warszawa, 1997
  2. Eagleson P.S., Hydrologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 1978
  3. Kaczmarek Z., Metody statystyczne w hydrologii i meteorologii, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1970
  4. Bajkiewicz-Grabowska E. i in., Hydrometria, PWN, Warszawa, 1993

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody i przyrządy pomiarowe z zakresu hydrometeorologii, informacja meteorologiczna3
T-L-2Metody i przyrządy pomiarowe z zakresu hydrologii wód powierzchniowych, informacja hydrologiczna5
T-L-3Sprawdzian wiedzy z zakresu metod i przyrządów pomiarowych1
T-L-4Wyznaczanie współczynnika odplywu dla dorzecza3
T-L-5Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów2
T-L-6Zaliczenie wykonanych operatów1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i podział hydrologii, pojęcia wstępne2
T-W-2Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów2
T-W-3Charakterystyki opadów cieklych2
T-W-4Charakterystyki opadów stałych1
T-W-5Parowanie i transpiracja2
T-W-6Rodzaje retencji, metody wyznaczania retencji podziemnej2
T-W-7Teoria Hortona spływu powierzchniowego, przegląd metod wyznaczania współczynnika odpływu2
T-W-8Krzywe hydrograficzne - analiza i obróbka danych, metody wyznaczania parametrów równań związku stan-przepływ, krzywa całkowa przepływów3
T-W-9Podstawowe pojęcia statystyczne używane w hydrologii2
T-W-10Krzywe prawdopodobieństwa, metody wyznaczania parametrów rozkładów zmiennych losowych3
T-W-11Testowanie hipotez zgodności rozkladu, przedziały ufności krzywych prawdopodobieństwa1
T-W-12Ruch rumowiska w ciekach - pomiary, metody określania2
T-W-13Formy denne, ich związki z warunkami przepływu1
T-W-14Metody określania przepływów charakterystycznych4
T-W-15Test sprawdzający wiedzę1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do sprawdzianu wiedzy z zakresu metod i przyrządów pomiarowych14
A-L-3Wykonanie operatu hydrologicznego - współczynnik odpływu8
A-L-4Wykonanie operatu hydrologicznego - krzywa związku wodowskazów8
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu30
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie do testu zaliczeniowego10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/B/10_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu hydrologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W13Ma szczegółową wiedzę z zakresu nauki o Ziemi, w tym wpływu warunków geologicznych na kształtowanie środowiska naturalnego, procesów hydrologicznych oraz genezy i wykorzystania wód podziemnych i powierzchniowych
IS_1A_W18Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii środowiska,
IS_1A_W22Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych
C-2Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne
C-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
Treści programoweT-W-4Charakterystyki opadów stałych
T-W-11Testowanie hipotez zgodności rozkladu, przedziały ufności krzywych prawdopodobieństwa
T-W-6Rodzaje retencji, metody wyznaczania retencji podziemnej
T-W-5Parowanie i transpiracja
T-W-13Formy denne, ich związki z warunkami przepływu
T-W-2Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów
T-W-7Teoria Hortona spływu powierzchniowego, przegląd metod wyznaczania współczynnika odpływu
T-W-9Podstawowe pojęcia statystyczne używane w hydrologii
T-W-10Krzywe prawdopodobieństwa, metody wyznaczania parametrów rozkładów zmiennych losowych
T-W-12Ruch rumowiska w ciekach - pomiary, metody określania
T-W-14Metody określania przepływów charakterystycznych
T-W-15Test sprawdzający wiedzę
T-W-1Zakres i podział hydrologii, pojęcia wstępne
T-W-8Krzywe hydrograficzne - analiza i obróbka danych, metody wyznaczania parametrów równań związku stan-przepływ, krzywa całkowa przepływów
T-W-3Charakterystyki opadów cieklych
T-L-1Metody i przyrządy pomiarowe z zakresu hydrometeorologii, informacja meteorologiczna
T-L-2Metody i przyrządy pomiarowe z zakresu hydrologii wód powierzchniowych, informacja hydrologiczna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładanego materiału
S-1Ocena formująca: Kolokwium z metod i przyrządów pomiarowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu hydrologii
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; posiada znajomość metod i przyrządów pomiarowych w stopniu dostatecznym; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie po ustalonym terminie
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; posiada znajomość metod i przyrządów pomiarowych w stopniu dość dobrym; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; posiada znajomość metod i przyrządów pomiarowych w stopniu dobrym; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; posiada znajomość metod i przyrządów pomiarowych w stopniu ponad dobrym; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; posiada znajomość metod i przyrządów pomiarowych w stopniu bardzo dobrym; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność i wykazując inicjatywę badawczą
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/B/10_U01Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych
C-2Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne
Treści programoweT-L-4Wyznaczanie współczynnika odplywu dla dorzecza
T-L-5Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów
T-L-6Zaliczenie wykonanych operatów
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozwiązywać podstawowych zagadnień inżynierskich z zakresu hydrologii
3,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym
4,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dobrym
4,5Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym
5,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/B/10_U02Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych
C-2Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne
Treści programoweT-L-4Wyznaczanie współczynnika odplywu dla dorzecza
T-L-5Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów
T-L-6Zaliczenie wykonanych operatów
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi planować ani przeprowadzać symulacji komputerowych z zakresu hydrologii
3,0Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym; potrafi interpretować wyniki i wyciągać wnioski w ograniczonym zakresie
4,0Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski
4,5Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski, wykazuje inwencję badawczą
5,0Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu bardzo dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski, wykazuje inwencję badawczą w wysokim stopniu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/B/10_U03Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U13Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych
C-2Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne
Treści programoweT-L-4Wyznaczanie współczynnika odplywu dla dorzecza
T-L-5Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów
T-L-6Zaliczenie wykonanych operatów
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi sporządzić dokumentacji hydrologicznej
3,0Potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dostateczne
3,5Potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dość dobre
4,0Potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dobre
4,5Potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w zakresie wykraczającym poza wymagania podstawowe, jakość merytoryczna i staranność wykonania dobre
5,0Potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w zakresie wykraczającym poza wymagania podstawowe, jakość merytoryczna i staranność wykonania bardzo dobre
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/B/10_K01Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
Treści programoweT-W-5Parowanie i transpiracja
T-W-13Formy denne, ich związki z warunkami przepływu
T-W-2Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów
T-W-7Teoria Hortona spływu powierzchniowego, przegląd metod wyznaczania współczynnika odpływu
T-W-12Ruch rumowiska w ciekach - pomiary, metody określania
T-W-15Test sprawdzający wiedzę
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładanego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej ani jej wpływu na procesy hydrologiczne
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dostatecznym
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dość dobrym
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dobrym
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu ponad dobrym
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu bardzo dobrym