Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Metody komputerowe w IS-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody komputerowe w IS-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość przedmiotu "Hydrologia"
W-2Podstawowa znajomość przedmiotu "Hydraulika"
W-3Podstawowa znajomość przedmiotu "Wodociągi i kanalizacja"
W-4Znajomość programu komputerowego Microsoft Office
W-5Podstawowa znajomość języka angielskiego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi i powszechnie stosowanymi na świecie i w kraju programami komputerowymi służącymi do symulacji i projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz ich urządzeń i elementów.
C-2Zapoznanie studentów z podstawową anglojęzyczną terminologią i metodologią w dziedzinach: hydraulika, hydrologia oraz budowa i projektowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i metodami budowy komputerowego modelu hydraulicznego (np. sieć wodociągowa) lub hydrologiczno-hydraulicznego (np. sieć kanalizacji deszczowej).
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystania/poszukiwania/zdobycia niezbędnych podstawowych informacji w celu zbudowania hydraulicznego lub hydrologiczno-hydraulicznego komputerowego modelu projektowanej sieci.
C-5Ukształtowanie podstawowych umiejętności budowy i symulacji komputerowej prostych układów sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie się z wybranymi programami komputerowymi służącymi do symulacji i projektowania sieci wod.-kan. Zapoznanie się ze specyficzną dla kierunku wod.-kan. anglojęzyczną terminologią techniczną oraz z samym procesem budowania modelu hydrologiczno-hydraulicznego. Praktyczne zastosowanie wybranych programów w procesie symulacji i projektowania sieci wodociagowej i kanalizacyjnej w celu sporzadzenia raportu końcowego. Wykonanie kilku podstawowych projektów przy użyciu wybranych oprogramowań.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Samodzielne realizowanie zadań projektowych z wykorzystaniem komputera25
A-L-3Przygotowanie ćwiczeń do zaliczenia4
A-L-4Zaliczenie wykonanych zadań projektowych1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna z użyciem komputera/projektora
M-2Metoda ćwiczeń projektowych z użyciem przykładowych, tzw. "krok po kroku" rozwiązań (Tutorials) w ramach danego programu
M-3Webair seminar - Uczestnictwo w medialnym pokazie/seminarium poprzez łącza internetowe
M-4Metoda samodzielnych projektów z użyciem wybranych programów komputerowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń laboratoryjnych/projektowych za wiedę potrzebną do realizacji projektu
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/10-2_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna podstawowe wymagania i możliwości omawianych programów komputerowych służących do symulacji układów sieci wod.-kan. Student powinien umieć wybrać odpowiednie oprogramowanie dla danego systemu wod.-kan. Student potrafi zdefiniować, przygotować i wprowadzić wymagane dane wyjściowe, zbudować prosty model, przeprowadzić na nim symulację systemu i odczytać prawidłowo wyniki symulacji.
C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-L-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/10-2_U01
Student potrafi wybrać odpowiednie z poznanych oprogramowanie dla realizacji zdefiniowanego projektu. Potrafi przygotować dane wyjścowe niezbędne do realizacji prostego zadania projektowego i na ich podstawie potrafi zbudować model komputerowy, przeprowadzić prostą symulację układu i prawidłowo odczytywać wyniki.
C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-L-1M-2, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/10-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest w stanie prawidłowo i kreatywnie dobrać i wykorzystać dostępne mu oprogramowanie komputerowe w celu realizacji danego zadania projektowego w zakresie projektowania prostych systemów wod.-kan. Myśli i działa kreatywnie. Jest odpowiedzialny za rzetelność wprowadzonych danych i uzyskanych wyników symulacji/obliczeń. Prawidłowo definiuje model i klasyfikuje wszystkie problemy projektowe związane z omawianym zagadnieniem. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych.
C-1, C-4, C-5T-L-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/10-2_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna podstawowe wymagania i możliwości omawianych programów komputerowych służących do symulacji układów sieci wod.-kan. Student powinien umieć wybrać odpowiednie oprogramowanie dla danego systemu wod.-kan. Student potrafi zdefiniować, przygotować i wprowadzić wymagane dane wyjściowe, zbudować prosty model, przeprowadzić na nim symulację systemu i odczytać prawidłowo wyniki symulacji.
2,0
3,0Student zna w dostatecznym stopniu dostępne programy komputerowe, które pozwalają na rozwiązywanie jedynie prostych podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/10-2_U01
Student potrafi wybrać odpowiednie z poznanych oprogramowanie dla realizacji zdefiniowanego projektu. Potrafi przygotować dane wyjścowe niezbędne do realizacji prostego zadania projektowego i na ich podstawie potrafi zbudować model komputerowy, przeprowadzić prostą symulację układu i prawidłowo odczytywać wyniki.
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie realizacji zadania projektowego przy użyciu poznanych w czasie zajęć programów komputerowych. Potrafi poprawnie dobrać odpowiednie oprogramowanie i przygotować dane wyjściowe. Posiada niewielkie umiejętności budowania modelu, przeprowadzenia symulacji komputerowej i analizy wyników. Potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektować najprostsze podstawowe układy sieci wod-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/10-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest w stanie prawidłowo i kreatywnie dobrać i wykorzystać dostępne mu oprogramowanie komputerowe w celu realizacji danego zadania projektowego w zakresie projektowania prostych systemów wod.-kan. Myśli i działa kreatywnie. Jest odpowiedzialny za rzetelność wprowadzonych danych i uzyskanych wyników symulacji/obliczeń. Prawidłowo definiuje model i klasyfikuje wszystkie problemy projektowe związane z omawianym zagadnieniem. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą wrażliwością na praktyczne wykorzystanie narzędzi symulacyjnych do projektowania układów/systemów w dziedzinie wod.-kan. Jest mało odpowiedzialny za rzetelność wprowadzonych do modelu danych i uzyskanych wyników. Nie wyraża chęci do działań w sposób kreatywny i dbały w dziedzinie metod komputerowych stosowanych w wod.-kan. Wykazuje małe zainteresowanie do podnoszenia wiedzy i kwalifikacji zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. SWMM User's Manual, EPA, USA, 2010, v.5, EPA SWMM v.5 dokument pdf dostępny w internecie
  2. EPANET User's Manual, EPA, USA, 2010, EPANET2 - program i manual dostępne na stronach internetowych
  3. Wavin NET, IntraSoft, 2014, Strony internetowe firm IntraSoft i Wavin

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie się z wybranymi programami komputerowymi służącymi do symulacji i projektowania sieci wod.-kan. Zapoznanie się ze specyficzną dla kierunku wod.-kan. anglojęzyczną terminologią techniczną oraz z samym procesem budowania modelu hydrologiczno-hydraulicznego. Praktyczne zastosowanie wybranych programów w procesie symulacji i projektowania sieci wodociagowej i kanalizacyjnej w celu sporzadzenia raportu końcowego. Wykonanie kilku podstawowych projektów przy użyciu wybranych oprogramowań.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Samodzielne realizowanie zadań projektowych z wykorzystaniem komputera25
A-L-3Przygotowanie ćwiczeń do zaliczenia4
A-L-4Zaliczenie wykonanych zadań projektowych1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/B/10-2_W01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna podstawowe wymagania i możliwości omawianych programów komputerowych służących do symulacji układów sieci wod.-kan. Student powinien umieć wybrać odpowiednie oprogramowanie dla danego systemu wod.-kan. Student potrafi zdefiniować, przygotować i wprowadzić wymagane dane wyjściowe, zbudować prosty model, przeprowadzić na nim symulację systemu i odczytać prawidłowo wyniki symulacji.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi i powszechnie stosowanymi na świecie i w kraju programami komputerowymi służącymi do symulacji i projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz ich urządzeń i elementów.
C-2Zapoznanie studentów z podstawową anglojęzyczną terminologią i metodologią w dziedzinach: hydraulika, hydrologia oraz budowa i projektowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i metodami budowy komputerowego modelu hydraulicznego (np. sieć wodociągowa) lub hydrologiczno-hydraulicznego (np. sieć kanalizacji deszczowej).
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystania/poszukiwania/zdobycia niezbędnych podstawowych informacji w celu zbudowania hydraulicznego lub hydrologiczno-hydraulicznego komputerowego modelu projektowanej sieci.
C-5Ukształtowanie podstawowych umiejętności budowy i symulacji komputerowej prostych układów sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie się z wybranymi programami komputerowymi służącymi do symulacji i projektowania sieci wod.-kan. Zapoznanie się ze specyficzną dla kierunku wod.-kan. anglojęzyczną terminologią techniczną oraz z samym procesem budowania modelu hydrologiczno-hydraulicznego. Praktyczne zastosowanie wybranych programów w procesie symulacji i projektowania sieci wodociagowej i kanalizacyjnej w celu sporzadzenia raportu końcowego. Wykonanie kilku podstawowych projektów przy użyciu wybranych oprogramowań.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna z użyciem komputera/projektora
M-2Metoda ćwiczeń projektowych z użyciem przykładowych, tzw. "krok po kroku" rozwiązań (Tutorials) w ramach danego programu
M-3Webair seminar - Uczestnictwo w medialnym pokazie/seminarium poprzez łącza internetowe
M-4Metoda samodzielnych projektów z użyciem wybranych programów komputerowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń laboratoryjnych/projektowych za wiedę potrzebną do realizacji projektu
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w dostatecznym stopniu dostępne programy komputerowe, które pozwalają na rozwiązywanie jedynie prostych podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/B/10-2_U01Student potrafi wybrać odpowiednie z poznanych oprogramowanie dla realizacji zdefiniowanego projektu. Potrafi przygotować dane wyjścowe niezbędne do realizacji prostego zadania projektowego i na ich podstawie potrafi zbudować model komputerowy, przeprowadzić prostą symulację układu i prawidłowo odczytywać wyniki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi i powszechnie stosowanymi na świecie i w kraju programami komputerowymi służącymi do symulacji i projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz ich urządzeń i elementów.
C-2Zapoznanie studentów z podstawową anglojęzyczną terminologią i metodologią w dziedzinach: hydraulika, hydrologia oraz budowa i projektowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i metodami budowy komputerowego modelu hydraulicznego (np. sieć wodociągowa) lub hydrologiczno-hydraulicznego (np. sieć kanalizacji deszczowej).
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystania/poszukiwania/zdobycia niezbędnych podstawowych informacji w celu zbudowania hydraulicznego lub hydrologiczno-hydraulicznego komputerowego modelu projektowanej sieci.
C-5Ukształtowanie podstawowych umiejętności budowy i symulacji komputerowej prostych układów sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie się z wybranymi programami komputerowymi służącymi do symulacji i projektowania sieci wod.-kan. Zapoznanie się ze specyficzną dla kierunku wod.-kan. anglojęzyczną terminologią techniczną oraz z samym procesem budowania modelu hydrologiczno-hydraulicznego. Praktyczne zastosowanie wybranych programów w procesie symulacji i projektowania sieci wodociagowej i kanalizacyjnej w celu sporzadzenia raportu końcowego. Wykonanie kilku podstawowych projektów przy użyciu wybranych oprogramowań.
Metody nauczaniaM-2Metoda ćwiczeń projektowych z użyciem przykładowych, tzw. "krok po kroku" rozwiązań (Tutorials) w ramach danego programu
M-4Metoda samodzielnych projektów z użyciem wybranych programów komputerowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń laboratoryjnych/projektowych za wiedę potrzebną do realizacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie realizacji zadania projektowego przy użyciu poznanych w czasie zajęć programów komputerowych. Potrafi poprawnie dobrać odpowiednie oprogramowanie i przygotować dane wyjściowe. Posiada niewielkie umiejętności budowania modelu, przeprowadzenia symulacji komputerowej i analizy wyników. Potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektować najprostsze podstawowe układy sieci wod-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/B/10-2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest w stanie prawidłowo i kreatywnie dobrać i wykorzystać dostępne mu oprogramowanie komputerowe w celu realizacji danego zadania projektowego w zakresie projektowania prostych systemów wod.-kan. Myśli i działa kreatywnie. Jest odpowiedzialny za rzetelność wprowadzonych danych i uzyskanych wyników symulacji/obliczeń. Prawidłowo definiuje model i klasyfikuje wszystkie problemy projektowe związane z omawianym zagadnieniem. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi i powszechnie stosowanymi na świecie i w kraju programami komputerowymi służącymi do symulacji i projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz ich urządzeń i elementów.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystania/poszukiwania/zdobycia niezbędnych podstawowych informacji w celu zbudowania hydraulicznego lub hydrologiczno-hydraulicznego komputerowego modelu projektowanej sieci.
C-5Ukształtowanie podstawowych umiejętności budowy i symulacji komputerowej prostych układów sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie się z wybranymi programami komputerowymi służącymi do symulacji i projektowania sieci wod.-kan. Zapoznanie się ze specyficzną dla kierunku wod.-kan. anglojęzyczną terminologią techniczną oraz z samym procesem budowania modelu hydrologiczno-hydraulicznego. Praktyczne zastosowanie wybranych programów w procesie symulacji i projektowania sieci wodociagowej i kanalizacyjnej w celu sporzadzenia raportu końcowego. Wykonanie kilku podstawowych projektów przy użyciu wybranych oprogramowań.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna z użyciem komputera/projektora
M-2Metoda ćwiczeń projektowych z użyciem przykładowych, tzw. "krok po kroku" rozwiązań (Tutorials) w ramach danego programu
M-3Webair seminar - Uczestnictwo w medialnym pokazie/seminarium poprzez łącza internetowe
M-4Metoda samodzielnych projektów z użyciem wybranych programów komputerowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń laboratoryjnych/projektowych za wiedę potrzebną do realizacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą wrażliwością na praktyczne wykorzystanie narzędzi symulacyjnych do projektowania układów/systemów w dziedzinie wod.-kan. Jest mało odpowiedzialny za rzetelność wprowadzonych do modelu danych i uzyskanych wyników. Nie wyraża chęci do działań w sposób kreatywny i dbały w dziedzinie metod komputerowych stosowanych w wod.-kan. Wykazuje małe zainteresowanie do podnoszenia wiedzy i kwalifikacji zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0