Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii wody i ścieków-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii wody i ścieków-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Głowacka <Anna.Glowacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 15 1,20,25zaliczenie
wykładyW4 30 2,60,50egzamin
laboratoriaL4 15 1,20,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1chemia ogólna, biologia, ekologia
W-2matematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w środowisku wodnym
C-2przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień procesów uzdatniania wody
C-3zapoznanie studentów z urządzeniami stosowanymi do uzdatniania wody
C-4wyrobienie umiejetności wykonania podstawowych analiz chemicznych
C-5ukształtowanie umiejętności wykonania podstawowych obliczeń z zakresu uzdatniania wody
C-6wyrobienie umiejętności sprawnego wyliczenia wskaźników użycia wody, ładunków zanieczyszczeń i wykonania bilansu jakości ścieków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wstępne. BHP w laboratorium chemicznym. Obsługa spektrofotometru.2
T-L-2Proces ozonowania wody.3
T-L-3Adsorpcja zanieczyszczeń wody na węglu aktywnym.3
T-L-4Zdolność napowietrzania wody (Oxygen Capacity)3
T-L-5Proces koagulacji i flokulacji zanieczyszczeń w wodzie i ściekach.4
15
projekty
T-P-1Metody prognozowania składu i ilości ścieków dopływających do oczyszczalni. Wskaźniki zużycia wody. Ładunki zanieczyszczeń ścieków. Bilans jakości ściekowych nieoczyszcznych i oczyszczonych. Sprawność działania oczyszczalni ścieków.15
15
wykłady
T-W-1Realizacja 30 godzin wykładów dotyczących zagadnień związanych z Technologią Wody: Fizyczne i chemiczne właściwości wody. Skład chemiczny wód występujących w przyrodzie. Normy prawne stawiane wodzie wykorzystywanej do spożycia. Procesy separacji fazy stałej w wodach. Procesy sedymentacji i flotacji w oczyszczaniu wody. Filtry powolne i pospieszne. Proces koagulacji i strącania w oczyszczaniu wody. Procesy uzdatniania wody metodami sorpcyjnymi. Fizyczne i chemiczne metody dezynfekcji wody. Procesy membranowe wykorzystywane w technologii oczyszczania wody. Usuwanie związków żelaza i manganu z wody. Proces wymiany jonowej. Biologiczne metody uzdatniania wody. Wpływ organizmów wodnych na jakość ujmowanej wody.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Zapoznanie się z metodami badań odowiązującymi podczas ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-3Przygotowanie się do wykonania i zaliczenia poszczególnych cwiczeń laboratoryjnych.7
A-L-4Uczestniczenie w konsultacjach1
A-L-5Opracowanie uzyskanych wyników i wniosków, przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń5
36
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Bieżące studiowanie literatury15
A-P-3Uczestniczenie w konsultacjach1
A-P-4Przygotowanie projektu do zaliczenia3
A-P-5Zaliczenie projektu2
36
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału20
A-W-3Przygotowanie go egzaminu24
A-W-4Egzamin4
78

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia laboratoryjne
M-5projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: oceny cząstkowe za przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny za sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów w formie pytań otwartych
S-3Ocena podsumowująca: ocena za wykonany projekt

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/07-1_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma wiedzę z zakresu chemii, biologii i powinien definiować przemiany zachodzące w wodach, zaproponować obliczenia urządzeń technologicznych do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Ma uporządkowaną wiedzę o procesach technologicznych uzdatniania wody i powinien być w stanie wymienić, wyszukać i scharakteryzaować urządzenia technologiczne potrzebne do jej uzdatnienia. Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien znać zasady BHP obowiązujące w laboratorium chemicznym. Powinien znać zasady wykonania analiz chemicznych wody i ścieków, rzetelnie wyliczyć otrzymane wyniki analiz chemicznych, wytłumaczyć i sformułować wnioski na ich podstawie.
IS_1A_W01, IS_1A_W09, IS_1A_W16, IS_1A_W21T1A_W01, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03C-5, C-1, C-2, C-3T-W-1, T-L-1M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/07-1_U01
Student potrafi analizować procesy technologiczne uzdatniania wody. Potrafi zaprojektować proste urządzenie lub prostą technologię uzdatniania wody oraz dokonać oceny istniejących rozwiązań. Student potrafi wybrać optymalną technologię dla prostej stacji uzdatniania wody. Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne związane z procesem uzdatniania wody, interpretować uzyskane wyniki badań i wyciągać wnioski.
IS_1A_U01, IS_1A_U04, IS_1A_U18, IS_1A_U19T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4, C-5, C-6T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-P-1M-4, M-5S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/07-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie jest komunikatywny, otwarty i chętny do nauki innych. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki wpływu technologii wody i ścieków na środowisko naturalne. Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej.
IS_1A_K01, IS_1A_K02, IS_1A_K05T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05InzA_K01C-4, C-5, C-1, C-2, C-3T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/07-1_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma wiedzę z zakresu chemii, biologii i powinien definiować przemiany zachodzące w wodach, zaproponować obliczenia urządzeń technologicznych do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Ma uporządkowaną wiedzę o procesach technologicznych uzdatniania wody i powinien być w stanie wymienić, wyszukać i scharakteryzaować urządzenia technologiczne potrzebne do jej uzdatnienia. Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien znać zasady BHP obowiązujące w laboratorium chemicznym. Powinien znać zasady wykonania analiz chemicznych wody i ścieków, rzetelnie wyliczyć otrzymane wyniki analiz chemicznych, wytłumaczyć i sformułować wnioski na ich podstawie.
2,0
3,0Student poprawnie definiuje przemiany chemiczne zachodzące w wodach. Potrafi poprawnie wykonać obliczenia do prostych urządzeń do uzdatniania wody. Ma uporządkowaną wiedzę o procesach technologicznych stosowanych do uzdatniania wody. Potrafi poprawnie wymienić i scharakteryzować urządzenia technologiczne stosowane do uzdatniania wody
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/07-1_U01
Student potrafi analizować procesy technologiczne uzdatniania wody. Potrafi zaprojektować proste urządzenie lub prostą technologię uzdatniania wody oraz dokonać oceny istniejących rozwiązań. Student potrafi wybrać optymalną technologię dla prostej stacji uzdatniania wody. Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne związane z procesem uzdatniania wody, interpretować uzyskane wyniki badań i wyciągać wnioski.
2,0
3,0Student potrafi tylko zaproponować proces technologiczny uzdatniania wody, bez jego analizy. Potrafi zaprojektować proste urządzenie lub prostą technologię uzdatniania wody. Umie obliczyć wskaźnik zużycia wody, ładunki zanieczyszczeń w ściekach, wykonać bilans jakości ścieków, ale wyciąga tylko ogólne wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/07-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie jest komunikatywny, otwarty i chętny do nauki innych. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki wpływu technologii wody i ścieków na środowisko naturalne. Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas ćwiczeń laboratoryjnych i projektowych. Podczas wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych i projektu nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość ekologiczną oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kowal A. L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody. Podstawy teoretyczne i technologiczne, procesy i urządzenia, PWN, Warszawa, 2009
  2. Nawrocki J., Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne, Wyd. Nauk. UAM, PWN, Warszawa, 2010
  3. Labijak H., Technologia wody. Ćwiczenia laboratoryjne., Wyd. Polit. Poznańskiej, Poznań, 2004
  4. Mazur J., Iżewska A., Gibczyńska M., Materiały pomocnicze do ćwiczeń laboratoryjnych z Technologii wody i ścieków, aizewska.zut.edu.pl, Szczecin, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Łomotowski J., Szpindor A., Nowoczesne systemy oczyszczania ścieków, Arkady, Warszawa, 2002
  2. Krzywy E., Iżewska A., Gospodarka ściekami i osadami ściekowymi, Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wstępne. BHP w laboratorium chemicznym. Obsługa spektrofotometru.2
T-L-2Proces ozonowania wody.3
T-L-3Adsorpcja zanieczyszczeń wody na węglu aktywnym.3
T-L-4Zdolność napowietrzania wody (Oxygen Capacity)3
T-L-5Proces koagulacji i flokulacji zanieczyszczeń w wodzie i ściekach.4
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Metody prognozowania składu i ilości ścieków dopływających do oczyszczalni. Wskaźniki zużycia wody. Ładunki zanieczyszczeń ścieków. Bilans jakości ściekowych nieoczyszcznych i oczyszczonych. Sprawność działania oczyszczalni ścieków.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Realizacja 30 godzin wykładów dotyczących zagadnień związanych z Technologią Wody: Fizyczne i chemiczne właściwości wody. Skład chemiczny wód występujących w przyrodzie. Normy prawne stawiane wodzie wykorzystywanej do spożycia. Procesy separacji fazy stałej w wodach. Procesy sedymentacji i flotacji w oczyszczaniu wody. Filtry powolne i pospieszne. Proces koagulacji i strącania w oczyszczaniu wody. Procesy uzdatniania wody metodami sorpcyjnymi. Fizyczne i chemiczne metody dezynfekcji wody. Procesy membranowe wykorzystywane w technologii oczyszczania wody. Usuwanie związków żelaza i manganu z wody. Proces wymiany jonowej. Biologiczne metody uzdatniania wody. Wpływ organizmów wodnych na jakość ujmowanej wody.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Zapoznanie się z metodami badań odowiązującymi podczas ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-3Przygotowanie się do wykonania i zaliczenia poszczególnych cwiczeń laboratoryjnych.7
A-L-4Uczestniczenie w konsultacjach1
A-L-5Opracowanie uzyskanych wyników i wniosków, przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń5
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Bieżące studiowanie literatury15
A-P-3Uczestniczenie w konsultacjach1
A-P-4Przygotowanie projektu do zaliczenia3
A-P-5Zaliczenie projektu2
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału20
A-W-3Przygotowanie go egzaminu24
A-W-4Egzamin4
78
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/C/07-1_W01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma wiedzę z zakresu chemii, biologii i powinien definiować przemiany zachodzące w wodach, zaproponować obliczenia urządzeń technologicznych do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Ma uporządkowaną wiedzę o procesach technologicznych uzdatniania wody i powinien być w stanie wymienić, wyszukać i scharakteryzaować urządzenia technologiczne potrzebne do jej uzdatnienia. Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien znać zasady BHP obowiązujące w laboratorium chemicznym. Powinien znać zasady wykonania analiz chemicznych wody i ścieków, rzetelnie wyliczyć otrzymane wyniki analiz chemicznych, wytłumaczyć i sformułować wnioski na ich podstawie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia inżynierii środowiska dotyczące: •termodynamiki technicznej, • wymiany ciepła i masy, • mechaniki płynów, • biologii i chemii
IS_1A_W16Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła i chłodu, wymienników ciepła, • sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, • technologii, systemów i urządzeń uzdatniania wody oraz oczyszczania ścieków, • inżynierii ochrony powietrza, • hydrologii, • gospodarki odpadami
IS_1A_W21Zna zasady wykonywania pomiarów i organizacji pracy w laboratoriach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-5ukształtowanie umiejętności wykonania podstawowych obliczeń z zakresu uzdatniania wody
C-1zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w środowisku wodnym
C-2przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień procesów uzdatniania wody
C-3zapoznanie studentów z urządzeniami stosowanymi do uzdatniania wody
Treści programoweT-W-1Realizacja 30 godzin wykładów dotyczących zagadnień związanych z Technologią Wody: Fizyczne i chemiczne właściwości wody. Skład chemiczny wód występujących w przyrodzie. Normy prawne stawiane wodzie wykorzystywanej do spożycia. Procesy separacji fazy stałej w wodach. Procesy sedymentacji i flotacji w oczyszczaniu wody. Filtry powolne i pospieszne. Proces koagulacji i strącania w oczyszczaniu wody. Procesy uzdatniania wody metodami sorpcyjnymi. Fizyczne i chemiczne metody dezynfekcji wody. Procesy membranowe wykorzystywane w technologii oczyszczania wody. Usuwanie związków żelaza i manganu z wody. Proces wymiany jonowej. Biologiczne metody uzdatniania wody. Wpływ organizmów wodnych na jakość ujmowanej wody.
T-L-1Zajęcia wstępne. BHP w laboratorium chemicznym. Obsługa spektrofotometru.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów w formie pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie definiuje przemiany chemiczne zachodzące w wodach. Potrafi poprawnie wykonać obliczenia do prostych urządzeń do uzdatniania wody. Ma uporządkowaną wiedzę o procesach technologicznych stosowanych do uzdatniania wody. Potrafi poprawnie wymienić i scharakteryzować urządzenia technologiczne stosowane do uzdatniania wody
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/C/07-1_U01Student potrafi analizować procesy technologiczne uzdatniania wody. Potrafi zaprojektować proste urządzenie lub prostą technologię uzdatniania wody oraz dokonać oceny istniejących rozwiązań. Student potrafi wybrać optymalną technologię dla prostej stacji uzdatniania wody. Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne związane z procesem uzdatniania wody, interpretować uzyskane wyniki badań i wyciągać wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_1A_U18Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla inżynierii środowiska oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
IS_1A_U19Potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania prostego zadania z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4wyrobienie umiejetności wykonania podstawowych analiz chemicznych
C-5ukształtowanie umiejętności wykonania podstawowych obliczeń z zakresu uzdatniania wody
C-6wyrobienie umiejętności sprawnego wyliczenia wskaźników użycia wody, ładunków zanieczyszczeń i wykonania bilansu jakości ścieków
Treści programoweT-L-1Zajęcia wstępne. BHP w laboratorium chemicznym. Obsługa spektrofotometru.
T-L-2Proces ozonowania wody.
T-L-3Adsorpcja zanieczyszczeń wody na węglu aktywnym.
T-L-4Zdolność napowietrzania wody (Oxygen Capacity)
T-L-5Proces koagulacji i flokulacji zanieczyszczeń w wodzie i ściekach.
T-P-1Metody prognozowania składu i ilości ścieków dopływających do oczyszczalni. Wskaźniki zużycia wody. Ładunki zanieczyszczeń ścieków. Bilans jakości ściekowych nieoczyszcznych i oczyszczonych. Sprawność działania oczyszczalni ścieków.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
M-5projekt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny cząstkowe za przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny za sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocena za wykonany projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi tylko zaproponować proces technologiczny uzdatniania wody, bez jego analizy. Potrafi zaprojektować proste urządzenie lub prostą technologię uzdatniania wody. Umie obliczyć wskaźnik zużycia wody, ładunki zanieczyszczeń w ściekach, wykonać bilans jakości ścieków, ale wyciąga tylko ogólne wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/C/07-1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie jest komunikatywny, otwarty i chętny do nauki innych. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki wpływu technologii wody i ścieków na środowisko naturalne. Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
IS_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
IS_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4wyrobienie umiejetności wykonania podstawowych analiz chemicznych
C-5ukształtowanie umiejętności wykonania podstawowych obliczeń z zakresu uzdatniania wody
C-1zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w środowisku wodnym
C-2przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień procesów uzdatniania wody
C-3zapoznanie studentów z urządzeniami stosowanymi do uzdatniania wody
Treści programoweT-W-1Realizacja 30 godzin wykładów dotyczących zagadnień związanych z Technologią Wody: Fizyczne i chemiczne właściwości wody. Skład chemiczny wód występujących w przyrodzie. Normy prawne stawiane wodzie wykorzystywanej do spożycia. Procesy separacji fazy stałej w wodach. Procesy sedymentacji i flotacji w oczyszczaniu wody. Filtry powolne i pospieszne. Proces koagulacji i strącania w oczyszczaniu wody. Procesy uzdatniania wody metodami sorpcyjnymi. Fizyczne i chemiczne metody dezynfekcji wody. Procesy membranowe wykorzystywane w technologii oczyszczania wody. Usuwanie związków żelaza i manganu z wody. Proces wymiany jonowej. Biologiczne metody uzdatniania wody. Wpływ organizmów wodnych na jakość ujmowanej wody.
T-L-1Zajęcia wstępne. BHP w laboratorium chemicznym. Obsługa spektrofotometru.
T-L-2Proces ozonowania wody.
T-L-3Adsorpcja zanieczyszczeń wody na węglu aktywnym.
T-L-4Zdolność napowietrzania wody (Oxygen Capacity)
T-L-5Proces koagulacji i flokulacji zanieczyszczeń w wodzie i ściekach.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia laboratoryjne
M-5projekt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny cząstkowe za przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny za sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów w formie pytań otwartych
S-3Ocena podsumowująca: ocena za wykonany projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas ćwiczeń laboratoryjnych i projektowych. Podczas wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych i projektu nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość ekologiczną oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej.
3,5
4,0
4,5
5,0