Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Potrzeby energetyczne budynku:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Potrzeby energetyczne budynku | ||
Specjalność | Sieci, Instalacje Komunalne i Przemysłowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogrzewnictwo-2 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z ogólnym opisem matematycznym przebiegu procesów cieplnych i wilgotnościowych w przegrodach oraz pomieszczeniach ogrzewanych, elementami bilansu cieplnego budynków |
C-2 | zdobycie umiejętności identyfikacji składników zużycia energii w budynkach |
C-3 | zapoznanie studentów z zasadami stosowania norm i przepisów prawnych związanych z termomodernizacją i certyfikacją energetyczną |
C-4 | ukształtowanie umiejętności z zakresu opracowywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków |
C-5 | zdobycie umiejętności oceny energetycznej różnych rozwiązań technicznych w budynkach |
C-6 | uświadomienie konieczności działania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej, oszczędzania energii, stosowania rozwiązań technicznych przyjaznych dla środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Sporządzenie charakterystyki energetycznej budynku jednorodzinnego | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wartość energetyczna paliw. Jednostki mocy i energii. Energia użytkowa, końcowa i pierwotna | 1 |
T-W-2 | Dane klimatyczne i użytkowe. Temperatury obliczeniowe zewnętrzne, wewnętrzne, baza danych klimatycznych, stopniodni. | 1 |
T-W-3 | Właściwości cieplno- wilgotnościowe przegród. Cechy energetyczne budynku. | 1 |
T-W-4 | Jakość energetyczna instalacji c.o. | 1 |
T-W-5 | Energooszczędne rozwiązania wentylacji i klimatyzacji | 2 |
T-W-6 | Charakterystyka energetyczna budynku | 6 |
T-W-7 | Termomodernizacja | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | samodzielna praca w zakresie sporządzenia charakterystyki energetycznej obiektu | 24 |
54 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 3 |
A-W-3 | przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu | 18 |
36 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające- wykład informacyjny |
M-2 | metody problemowe- wykład problemowy |
M-3 | metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna |
M-4 | metody programowane- z użyciem komputera |
M-5 | metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/D/O/03_W01 student zna ogólny opis matematyczny przebiegu procesów cieplnych i wilgotnościowych w przegrodach oraz pomieszczeniach ogrzewanych, zna składniki bilansu cieplnego budynku | IS_1A_W04, IS_1A_W12, IS_1A_W15, IS_1A_W22 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
IS_1A_S1/D/O/03_W02 student zna normy i przepisy prawne związane z termomodernizacją i certyfikacją energetyczną | IS_1A_W19, IS_1A_W22 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-3 | T-W-6, T-W-7, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/D/O/03_U01 student potrafi dokonać identyfikacji składników zużycia energii w budynkach | IS_1A_U05 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-A-1 | M-1, M-5 | S-1 |
IS_1A_S1/D/O/03_U02 student potrafi opracować świadectwo charakterystyki energetycznej budynku | IS_1A_U05, IS_1A_U13, IS_1A_U21 | T1A_U03, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-4 | T-W-6, T-A-1 | M-4, M-5 | S-1 |
IS_1A_S1/D/O/03_U03 student potrafi dokonać analizę i ocenę energetyczną różnych rozwiązań wyposażenia technicznego budynków | IS_1A_U05, IS_1A_U21 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-5 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1 | M-1, M-2, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/D/O/03_K01 student działania w sposób profesjonalny, przestrzega zasad etyki zawodowej, oszczędzania energii, stosowania rozwiązań technicznych przyjaznych dla środowiska | IS_1A_K02, IS_1A_K05 | T1A_K02, T1A_K05 | InzA_K01 | C-6 | T-W-5 | M-3, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/D/O/03_W01 student zna ogólny opis matematyczny przebiegu procesów cieplnych i wilgotnościowych w przegrodach oraz pomieszczeniach ogrzewanych, zna składniki bilansu cieplnego budynku | 2,0 | |
3,0 | student zna większość elementów opisu matematycznego wielkości wpływających na zużycie energii w budynkach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/D/O/03_W02 student zna normy i przepisy prawne związane z termomodernizacją i certyfikacją energetyczną | 2,0 | |
3,0 | student zna większość uwarunkowań prawnych związanych z termomodernizacją i certyfikacją energetyczną budynków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/D/O/03_U01 student potrafi dokonać identyfikacji składników zużycia energii w budynkach | 2,0 | |
3,0 | student identyfikuje poprawnie większość składników zużycia energii w budynkach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/D/O/03_U02 student potrafi opracować świadectwo charakterystyki energetycznej budynku | 2,0 | |
3,0 | student wykonuje poprawnie większość obliczeń charakterystyki energetycznej budynku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/D/O/03_U03 student potrafi dokonać analizę i ocenę energetyczną różnych rozwiązań wyposażenia technicznego budynków | 2,0 | |
3,0 | student wykonuje poprawnie większość analiz i ocen energetycznych różnych rozwiązań wyposażenia technicznego budynków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/D/O/03_K01 student działania w sposób profesjonalny, przestrzega zasad etyki zawodowej, oszczędzania energii, stosowania rozwiązań technicznych przyjaznych dla środowiska | 2,0 | |
3,0 | student wykazuje poczucie odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i zachowania się w sposób profesjonalny i ukierunkowany na oszczedność energii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 6 listopada 2008 r. w sprawie metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową oraz sposobu sporządzania i wzorów świadectw ich charakterystyki energetycznej (Dz. U. Nr 201, poz. 1240), 2008
- Gawin D., Kurtz K., Certyfikacja energetyczna budynków mieszkalnych z przykładami, Wydawnictwo Atla 2, Warszawa, 2009
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/ 91/UE z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków., 2002
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/ 31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakteryst yki energetycznej budynków, 2010
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, wraz z późn. zmianami, 2002
- Koczyk H. i inni, Ogrzewnictwo praktyczne.Projektowanie, montaż, certyfikacja energetyczna, eksploatacja, SYSTHERM Serwis, Poznań, 2009, II wydanie uzupełnione
- Specjalistyczne witryny internetowe, np. www.mi.gov.pl, www.builddesk.pl, www.termodom.pl, www.termo24.pl, www.swiadectwaenergetyczne.edu.pl
Literatura dodatkowa
- Wnuk R., Instalacje w domu pasywnym i energooszczędnym Przewodnik Budowlany, Warszawa, 2007