Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Historia wnętrz i ogrodów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia wnętrz i ogrodów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Szymski <szymski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 9,0 | ECTS (formy) | 9,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu historii sztuki ogrdowej oraz zasadami kształtowania kompozycji ogrodowych od starożytności do XX w. |
C-2 | Zapoznanie z metodami analizy kompozycji i rozpoznawania charakterystycznych elementów kompozycyjnych róznych stylów ogrodowych oraz z metodami analizy ewolucji poszczególnych elementów kompozycji ogrodów historycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do historii sztuki ogrodowej. Podstawowe pojęcia, style geometryczne, swobodne i złożone. Polska sztuka ogrodowa. | 3 |
T-W-2 | Ogrody starożytności (Egipt, Mezopotamia). | 3 |
T-W-3 | Ogrody starożytności (Grecja, Rzym). | 6 |
T-W-4 | Ogrody średniowiecza: klasztorne, zamkowe, miejskie. | 3 |
T-W-5 | Ogrody islamu. | 3 |
T-W-6 | Ogrody chińskie. | 3 |
T-W-7 | Ogrody japońskie. | 3 |
T-W-8 | Ogrody renesansowe. | 9 |
T-W-9 | Ogrody barokowe. | 9 |
T-W-10 | Zaliczenie przedmiotu. | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogrody 2 połowy XX i XXI wieku. | 22 |
T-W-2 | Szczegółowe analizy wybranych założeń ogrodowych na przestrzeni XX i XXI w. | 20 |
T-W-3 | Zaliczenie przedmiotu. | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogrody krajobrazowe. | 12 |
T-W-2 | Ogrody kaligraficzne, secesja, modernizm. | 9 |
T-W-3 | Ogrody XX wieku. | 12 |
T-W-4 | Szczegółowe analizy ewolujcji historycznej wybranych elementów kompozycji ogrodowej. | 9 |
T-W-5 | Zaliczenie przedmiotu. | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | studia wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranego założenia ogrodowego | 20 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-5 | konsultacje | 5 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | studia wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie prezentacji dotyczącej ewolucji wybranego elementu kompozycji ogrodowej | 20 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 13 |
A-W-5 | konsultacje | 2 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | studia wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranego założenia ogrodowego | 20 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-5 | konsultacje | 5 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | studium przypadku |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena prezentacji dotyczącej ewolucji historycznej wybranego elementu kompozycji ogrodowej |
S-2 | Ocena formująca: ocena prezentacji wybranego założenia ogrodowego |
S-3 | Ocena formująca: kolokwium międzysemestralne |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/02_W01 Zna podstawy historii sztuki ogrodowej i projektowania wnętrz. Zna podstawowe pojęcia z zakresu historii sztuki ogrodowej oraz zasady kształtowania kompozycji ogrodowych od starożytności do wieku XX. | PAWiO_1A_W17 | A1_W11, T1A_W04 | InzA_W03 | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/02_K01 jest wrażliwy na historyczne elementy sztuki ogrodowej, które wykorzystuje w twórczy sposób we własnej pracy | PAWiO_1A_K08 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/02_W01 Zna podstawy historii sztuki ogrodowej i projektowania wnętrz. Zna podstawowe pojęcia z zakresu historii sztuki ogrodowej oraz zasady kształtowania kompozycji ogrodowych od starożytności do wieku XX. | 2,0 | |
3,0 | Student zna dość dobrze podstawy historii sztuki ogrodowej i projektowania wnętrz. Zna wybrane pojęcia z zakresu historii sztuki ogrodowej oraz w ograniczonym zakresie zasady kształtowania kompozycji ogrodowych od starożytności do wieku XX. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/02_K01 jest wrażliwy na historyczne elementy sztuki ogrodowej, które wykorzystuje w twórczy sposób we własnej pracy | 2,0 | |
3,0 | Student jest w pewnym stopniu wrażliwy na historyczne elementy sztuki ogrodowej, które czasem wykorzystuje w ograniczonym zakresie we własnej pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hobhouse Penelope, Historia ogrodów, Arkady, Warszawa, 2005
- Majdecki Longin, Historia ogrodów, t. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2007
- Mitkowska Annna, Siewniak Marek, Tezaurus sztuki ogrodowej, Rytm, Warszawa, 1998
- Bogdanowski Janusz, Polskie ogrody ozdobne, Arkady, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Ferioli Eliany, Najpiękniejsze ogrody Europy, Świat Książki, Warszawa, 2007
- Holmes Caroline, Najpiękniejsze ogrody świata, Horyzont, Horyzont, 2002
- Różańska A, Krogulec T., Rylke J., Ogrody. Historia architektury i sztuki ogrodowej, SGGW, Warszawa, 2002